מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הרבי הקדוש מלובלין זי"ע ט' באב תקע"ה

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
מר בר רב אשי
הודעות: 42
הצטרף: ג' יוני 22, 2010 10:26 pm

הרבי הקדוש מלובלין זי"ע ט' באב תקע"ה

הודעהעל ידי מר בר רב אשי » ו' יולי 24, 2015 3:25 pm

לרגל יומא דהילולא של החוזה מלובלין זי"ע הנני להציע כמה פליאות בתאריכים שבספריו הק' (זאת זכרון, זכרון זאת, דברי אמת) ואציע אותם בקיצור.
1. בהקדמה לספר 'זכרון זאת' שיצא בשנת תרכ"ג (שנת 'בא יבא הגואל במהרה ובימינו') כתב נכד רבינו -'תעלומת חכמה אשר היה ספון וטמון זה תשעים שנה ולא זכינו לאור באור החיים'- האיך יתכן שרבינו שהסתלק בשנת תקע"ה יהיו כת"י גנוזים תשעים שנה?! שזה יוצא בזמן הנהגת הרבי רבי בער ממעזריטש זי"ע.

בספר דברי אמת מופיע הסכמתם של האוהב ישראל והגאון ר' משלום זלמן (אשכנזי) אבד"ק לובלין זי"ע, ויצא לי סתירות מכל הצדדים.

הנה בהסכמת האוהב ישראל מופיע בחתימתו בדפו"ר שנת תקס"ח (בדפוס מונקאטש ועוד, תיקנו תקע"ח) ובענין זה אין כאן ספק בכלל שזה מזויף מתוכו ממש כדי להערים על הצענזור:
1. בחתימתו הוא חותם פ"ק מעזבוז, והאוהב ישראל הגיע למעזבוז לכל המוקדם בחודש אדר שנת תקע"ג (עיין בתולדות לספר אוהב ישראל מהדורת פאר מקדושים).
2. ברור שספר דברי אמת לא נדפס בחיי הרבי מלובלין שיומא הילולא דיליה בט' אב תקע"ה.
3. בחתימה כותב האוהב ישראל 'יום א' שלישי לחודש שנים עשר הוא אדר' – לפי החשבון אמור חג הפסח לחול באתו שנה ביום שב"ק - לאחר עיון קצר בלוח קביעות השנים שבטור ניווכח שבשנת תקס"ח חל פסח ביום ג' ולא בשבת. לאור זה גם שנת תקע"ח כמו שמתוקן בדפוס מונקטש אינו בא בחשבון.
4. האוהב ישראל נפטר שנת תקפ"ה, לאור זאת ולאור האמור לעיל כתיבת ההסכמה היתה צריך להתבצע בין השנים תקע"ג – תקפ"ה. אחר עיון בלוח הנ"ל נשאר 3 ברירות : תקע"ו – תקע"ט – תקפ"ב, בשנים הללו חל ג' אדר ביום א'.
5. האוהב ישראל כותב בהסכמתו שאוסר להדפיס את הספר עד שנת תר"א (בדפוסים המאוחרים השמיטו פסקא זו מתוך ההסכמה) - צריך לבדוק כמה היה מקובל באותו זמן להגביל את היתר הדפסת הספרים, כמדומני ש-10 שנים - אך אולי אפשר לומר שהאיסור חל על 20 שנה שזה 2 עשורים, ועפ"ז יוצא שכתיבת ההסכמה היתה בשנת תקפ"ב. אכן עי' לקמן השערה אחרת לזה.

בענין הסכמת הרב משולם זלמן (אשכנזי) אבד"ק לובלין:
1. אחרי העיון בספרו בית משולם, נפטר הגאון בר"ח אייר תר"ג, ולפי נוסח מצבתו כיהן כרב בלובלין 17 שנה, זאת אומרת בין השנים תקפ"ז- תר"ג. בחתימתו להסכמה הוא חותם אבד"ק לובלין – הרי שהסכמתו נכתבה לפחות כשנתיים לאחר פטירת האוהב ישראל שנפ' כאמור בשנת תקפ"ה.
2. לאור זאת מן ההכרח לומר שהסכמת האוהב ישראל נכתב הרבה לפני הדפסת הספר, וא"כ יתכן שגם איסור השגת גבול עד שנת תר"א התעדכן ע"י המדפיס. זאת ועוד בהסכמת אבד"ק לובלין גם נכתב איסור השגת גבול עד שנת תר"א, ומסתבר יותר לומר שהיתה זו בשנת תק"צ ואסר להשיג גבולו ל-10 שנים כמו שהיה הרגילות בימים ההם. (הסכמת אב"ד לובלין נכתב ביום טו"ב מנחם אב- ככה שמסתבר שההדפסה בפועל כבר היתה בשנת תקצ"א- אכן אינו מוכרח)
3. לאור האמור צ"ע בכוונת הגימ' שבחתימת הגאון הנ"ל – בדפוסים הראשונים כתבו שנת יחל ישראל אל ה' = תקס"ח, כבר הוכחנו שאינו כן (והוא שיבוש מכוון מאימת הצענזור). יש דפוסים (וורשא תרמ"ג ועוד) שכתב יחל ... וזה בוודאי אינו נכון כי אז יוצא תר"י אחר פטירת הגאון הנ"ל, וגם איך שמופיע בדפוס מונקטש יחל ... שזה תקע"ח אינו נכון, כאמור לעיל שעדיין הגאון לא כיהן כרב בלובלין, (ואולי כוונת המדפיס היה להשוותה לשנת הסכמת האוהב ישראל לפי מה שתיקן הוא בעצמו שנת תקע"ח – וכבר הוכחנו שגם זה אינו יכול להיות). הצעתי היא כנ"ל שהגאון נתן הסכמתו בשנת תק"צ והגימ' הוא יחל ישראל אל ה' = תק"צ.

אשמח לשמוע לדעת הקהל הקדוש דפה, היכא נדייני להאי דינא.

הפלא ופלא
הודעות: 362
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 3:24 pm

Re: הרבי הקדוש מלובלין זי"ע ט' באב תקע"ה

הודעהעל ידי הפלא ופלא » ו' יולי 24, 2015 5:28 pm

מר בר רב אשי כתב:1. אחרי העיון בספרו בית משולם, נפטר הגאון בר"ח אייר תר"ג, ולפי נוסח מצבתו כיהן כרב בלובלין 17 שנה, זאת אומרת בין השנים תקפ"ז- תר"ג. בחתימתו להסכמה הוא חותם אבד"ק לובלין – הרי שהסכמתו נכתבה לפחות כשנתיים לאחר פטירת האוהב ישראל שנפ' כאמור בשנת תקפ"ה.
.


נסתלק בשנת תקע"ה. וא"כ ההסכמה נכתבה לפחות י"ב שנים אחר פטירתו [של החוזה, כנראה כוונתך]..


עכ"פ חקירה יפה.
האם בהוצאת פאר מקדושים לא נגעו בזה?

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2314
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: הרבי הקדוש מלובלין זי"ע ט' באב תקע"ה

הודעהעל ידי ארזי ביתר » א' יולי 26, 2015 9:54 am

הפלא ופלא כתב:
מר בר רב אשי כתב:1. אחרי העיון בספרו בית משולם, נפטר הגאון בר"ח אייר תר"ג, ולפי נוסח מצבתו כיהן כרב בלובלין 17 שנה, זאת אומרת בין השנים תקפ"ז- תר"ג. בחתימתו להסכמה הוא חותם אבד"ק לובלין – הרי שהסכמתו נכתבה לפחות כשנתיים לאחר פטירת האוהב ישראל שנפ' כאמור בשנת תקפ"ה.
.


נסתלק בשנת תקע"ה. וא"כ ההסכמה נכתבה לפחות י"ב שנים אחר פטירתו [של החוזה, כנראה כוונתך]..

לשווא תיקנת. הוא כיוון לדבריו פה:
מר בר רב אשי כתב:4. האוהב ישראל נפטר שנת תקפ"ה, לאור זאת ולאור האמור לעיל כתיבת ההסכמה היתה צריך להתבצע בין השנים תקע"ג – תקפ"ה. אחר עיון בלוח הנ"ל נשאר 3 ברירות : תקע"ו – תקע"ט – תקפ"ב, בשנים הללו חל ג' אדר ביום א'.

יקר
הודעות: 158
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 4:03 pm

Re: הרבי הקדוש מלובלין זי"ע ט' באב תקע"ה

הודעהעל ידי יקר » ד' יולי 04, 2018 6:00 pm

בעניין הנהגות ה'חוזה':

בדפוסים השונים של ספרי ה'חוזה' מופיעים שלוש רשימות שונות של הנהגות החוזה. שלשתן מופיעות בסמיכות בספר הנהגות צדיקים (תשמ"ח) ח"ב המופיע באוצה"ח.

מחפש מידע אודות מקור שלושת הרשימות השונות.

מצליח
הודעות: 541
הצטרף: א' יולי 12, 2015 6:46 am

Re: הרבי הקדוש מלובלין זי"ע ט' באב תקע"ה

הודעהעל ידי מצליח » א' יולי 22, 2018 8:59 pm

ידוע אמרתו שאמר כלפי מנגדיו שביום פטירתו לא יהינו לאכול ולשתות ואכן נסתלק ביום ת"ב, אמנם כעת ראיתי בגליון עלים לתרופה שבשנת תקע"ה כשנסתלק, חל ת"ב ביום השבת!!

מקורות
הודעות: 297
הצטרף: ה' אוגוסט 22, 2013 11:30 am

Re: הרבי הקדוש מלובלין זי"ע ט' באב תקע"ה

הודעהעל ידי מקורות » א' יולי 22, 2018 10:16 pm

מצליח כתב:ידוע אמרתו שאמר כלפי מנגדיו שביום פטירתו לא יהינו לאכול ולשתות ואכן נסתלק ביום ת"ב, אמנם כעת ראיתי בגליון עלים לתרופה שבשנת תקע"ה כשנסתלק, חל ת"ב ביום השבת!!


לא נכון. הוא חל אז ביום ג'.

http://xn--5dbhgjl2b4b.com/5575/12

חבר פורום אוצר החכמה
הודעות: 1246
הצטרף: א' ינואר 15, 2017 9:05 pm

Re: הרבי הקדוש מלובלין זי"ע ט' באב תקע"ה

הודעהעל ידי חבר פורום אוצר החכמה » א' יולי 22, 2018 10:27 pm

הסכמת הגאון רבי דובערוש מייזלש אבד"ק ווארשא על ספרו זכרון זאת

זכרון זאת.PNG
זכרון זאת.PNG (71.18 KiB) נצפה 4565 פעמים

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: הרבי הקדוש מלובלין זי"ע ט' באב תקע"ה

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ב' יולי 23, 2018 5:41 pm

מקורות כתב:
מצליח כתב:ידוע אמרתו שאמר כלפי מנגדיו שביום פטירתו לא יהינו לאכול ולשתות אפילו כוס מים, ואכן נסתלק ביום ת"ב, אמנם כעת ראיתי בגליון עלים לתרופה של פרשת דברים - חזון, שבשנת תקע"ה כשנסתלק, חל ת"ב ביום השבת!!

לא נכון. הוא חל אז ביום ג'.
http://xn--5dbhgjl2b4b.com/5575/12

חסום בנתיב.
ואשמח לדעת למה מכוון הקישור, כי בדיוק גם לי הוקשה קושיית הרב מצליח.
ובאמת מעניין לברר בדיוק באיזה יום בשבוע זה היה.

שברי לוחות
הודעות: 2094
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: הרבי הקדוש מלובלין זי"ע ט' באב תקע"ה

הודעהעל ידי שברי לוחות » ב' יולי 23, 2018 5:49 pm

לוח.JPG
לוח.JPG (56.49 KiB) נצפה 4491 פעמים

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: הרבי הקדוש מלובלין זי"ע ט' באב תקע"ה

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ד' יולי 25, 2018 10:08 am

שברי לוחות כתב:
לוח.JPG

ייש"כ גדול על כך.
טוב מראה עינים...
מהראוי היה להפנות תמונה זו למערכת עלים לתרופה.


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 21 אורחים