מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פרוזבול למפקיד כסף בבנק ובגמ"ח

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עט סופר
הודעות: 582
הצטרף: א' פברואר 27, 2011 9:22 am

פרוזבול למפקיד כסף בבנק ובגמ"ח

הודעהעל ידי עט סופר » א' יולי 19, 2015 10:07 pm

ראיתי דבר מעניין
בדרך אמונה (שמיטה פ"ט סק"ה) פסק: 'ודעת האו"ת שאם הלוה מת ונשתייר נכסים דהמלוה גובה ואין שביעית משמטתו'. ובצה"ל (ס"ק יג) הביא מקורו 'שם ועי' שכ"כ ע' י"ח שיש חולקים'.
וכוונתו לדברי האורים ותומים (סי' סז תומים ס"ק כה) שחוב שיש בה רק שיעבוד נכסים בלי שיעבוד הגוף, כגון יורשי הלווה, [וכן בבנקים וכל חברה בע"מ], אינו נשמט וא"צ פרוזבול.
ואכן הגרש"א שטרן שליט"א בשמיטת כספים כהלכתה פ"ד ה"ח עמוד יז-יח הביא את דינו של התומים, וכתב 'ויש חולקים בדבר'.
אולם הדבר המעניין הוא שבמקורות הערה טו ליש חולקים כתב: 'בביאור הלכה עמ' קמז הובאו דברי האחרונים החולקים על התומים הנ"ל. ויעויין עוד שם, וכן בשביבי אש הנ"ל'.
והנה האי ביאור הלכה לא ידעתי מהו והיכן הוא, ואם כוונתו לביאור ההלכה בדרך אמונה, בהוצאה שלישית שתחת ידי לא מצאתי כלום בעמ' קמז, ואפשר שיש ט"ס וכוונתו למה שכתב בבה"ל עמ' קסב שמיטה פ"ט ה"א, לחדש שהשמיטה אינה על הגברא, אלא אפקעתא דמלכא על כלל החובות של ישראל ואף חש"ו בכלל אף שאינם בר חיובא. וכפי שהוכיח כן מכמה מקומות. ולפי זה מסתבר שאף אם אין שיעבוד הגוף החוב נפקע, כפי שהוא נפקע מחש"ו דלאו בר חיובא. [וכן משמע בשביבי אש להגרש"א בסוף שכ"כ סי' יא שסברא זו דלא כתומים].
אולם זה השערה בעלמא, האם ידוע כאן לאחד מחו"ר הפורום מהו הבה"ל המדובר, שמא יש ספר אחר שאינו ידוע לי הקרוי ביאור הלכה ושם בעמ' קמז-קמח מובאים אחרונים מפורשים.
אם השערתי נכונה, אירע כאן דבר מעניין מאד, צ"ל שבמהדורה ראשונה כתב הבה"ל באיזה מקום סברות או אחרונים דלא כתומים, ואז בשמיטת כספים כהלכתה העתיק סברות אלו להלכה שיש חולקים בדבר.
ולפי זה הדרך אמונה אף שבבה"ל סבר דלא כתומים, להלכה הביא את דברי התומים בסתמא, ולא רצה לפסוק כנגדו מכח סברא בעלמא ובפרט שהמנחת חינוך (מ' תעז) ג"כ מביאו להלכה. אך בצה"ל ציין להכרעת הגרש"א שטרן שיש חולקים, אף שמקור דבריו הוא הכרעתו בבה"ל, והיינו כיון שהגרש"א הכריע ע"פ דבריו בבה"ל להלכה, קיבל הכרעתו וציינה בצה"ל.
[ראה בשביבי אש סי' יא בסוף השכ"כ דהכריע דלא כתומים, ועיקר ראיתו מכך שכתובת אלמנה נשמטת אף שהיורשים לא נתחייבו לה בשיעבוד הגוף אלא בשיעבוד נכסים].
נערך לאחרונה על ידי עט סופר ב ב' יולי 20, 2015 8:36 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11952
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מקורות מרן בעל הדרך אמונה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' יולי 20, 2015 12:54 am

ספרו של הרש"א נדפס עוד לפני הדרך אמונה.
ב'ביאור הלכה' הוא מתכוין לספר הלכות שביעית של ר' בנימין יהושע זילבר.
הסימן על דיני שמיטת כספים חובר ע"י בנו ר' יחיאל אברהם זילבר.

רוח נדיבה
הודעות: 44
הצטרף: ב' יוני 29, 2015 2:11 pm

Re: מקורות מרן בעל הדרך אמונה

הודעהעל ידי רוח נדיבה » ב' יולי 20, 2015 1:38 am

א. רוב הראשונים חולקין על התומים שהרי ביארו ד' הספרי שעליו נסתמך התומים על יתומי המלוה לא יתומי הלוה, וכבר הקשו על התומים עצמו שנקט דיורשי הלוה יש שיעבוד הגוף ג"כ.

ב. ונסתפקתי לד' התומים האם לגמ"ח שהיא עמותה בע"מ צריך לעשות פרוזבול לפי"ז.

ג. דרך אגב: הלומד ענין שמיטת כספים בדרך האמונה, משתומם אל מול המראה הגדול הזה על ההסתמכות המוחלטת לד' ס' השכ"כ גם בקיצור הלכות וגם בשביבי אש כשגם ציונים
מראשונים ואחרונים מצויים הוא מביא בשמו, והרואה מכתב מרן הגר"ח לבעל הספר מבין התפעלותו הנדירה מהספר עי"ש.

עט סופר
הודעות: 582
הצטרף: א' פברואר 27, 2011 9:22 am

Re: מקורות מרן בעל הדרך אמונה

הודעהעל ידי עט סופר » ב' יולי 20, 2015 9:27 am

א. מה שנכון: ישר כח, אכן יותר מסתבר שאינו הבאור ההלכה של הדרך אמונה, אך לא מצאתי ספר אחר, ואבדוק בספרו של הגר"ב זילבר. בעקבות כך שיניתי את הכותרת.

ב. רוח נדיבה: לגבי הקושיא שהרי התומים עצמו סובר שיתומים יש שיעבוד הגוף, הוא אינו קושיא על הסברא ששיעבוד נכסים אין משמט, אלא מדוע זה מיישב את הסוגיא של יתומים, ומדוע לוה שמת א"צ פרוזבול, אך עדיין ניתן להבין שבבנק וחברה בע"מ ופשוט שגם גמ"ח שבכל אלו לכו"ע אין שיעבוד הגוף [דהיינו שהמפקיד בגמ"ח א"צ פרוזבול אך הגמ"ח חייב לעשות פרוזבול, שהרי ללוה יש שיעבוד הגוף].
גם התומים לא סמך על ראיתו מהסוגיא, שהרי הוא עצמו הביא כל אלו שפירשו אחרת, ורק כתב שמסתבר לו ששיעבוד נכסים א"צ פרוזבול, ולפי"ז הביא פלפול ליישב את הספרי אחר הקדמת 'לולי דמסתפינא', ואין כ"כ קושיא אם בלולי דמסתפינא כתב פלפול שאינו לפי חידושו להלכה שיש גם ליתומים שיעבוד הגוף, וכדרכו של התומים בכל אתר.

ג. אמנם הסברא של התומים לחלק עדיין ניתן לקבלה, שהרי בתומים נראה שבסברא פשיטא ליה לחלק, ולא חילק מכח הקושיא, וממילא באופנים של בנק גמ"ח ושאר חברה בע"מ נוכל לסמוך על סברתו, ובפרט שהביאוה המנחת חינוך והדרך אמונה בפשטות בלי חולק, ורק בצה"ל רמז הדר"א שיש עוד שיטות. והדבר דומה לסברתו של האג"מ לגבי לקחת ריבית מבנק, שהוא חידשה מסברא דנפשיה דזה אינו חוב שדיברה עליו התורה, ואף ששם צריך ליישב מבתי ערי חומה, וכן כאן מכתובת אלמנה. [נלע"ד יש כמה דרגות בשיעבוד הגוף ואכמ"ל].
מדברי הגרש"א שטרן בשביבי אש נראה שהגרי"ש אלישיב סמך על התומים שא"צ פרוזבול לבנק.

ד. בודאי לכתחילה ראוי לעשות פרוזבול אף על כספים המופקדים בבנק בצהרי ר"ה, משום דבקל אפשר לתקן הדבר. אך בדיעבד, ובפרט לנוהגים כדעת המחבר דבעינן בי"ד חשוב, ולא משכחת ליה בי"ד חשוב בצהרי ר"ה, יש לדון האם לסמוך על התומים ובפרט בהפסד מרובה.

ה. אין ספק שגדלותו של הגר"ח שבכל ספריו דרכו להביא מחברים הצעירים ממנו בשנים להלכה, ודרכו לקבל את האמת ממי שאמרה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 181 אורחים