מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תענית למי שלא עשה קידוש לבנה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אוהב אוצר
הודעות: 3028
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

תענית למי שלא עשה קידוש לבנה

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ד' יולי 01, 2015 3:55 pm

האם מופיע דבר כזה במקורות?

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: תענית למי שלא עשה קידוש לבנה

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' יולי 01, 2015 4:55 pm

אוהב אוצר כתב:האם מופיע דבר כזה במקורות?

viewtopic.php?f=17&t=22811&p=227843#p227837

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: תענית למי שלא עשה קידוש לבנה

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ד' יולי 01, 2015 4:57 pm

נפסק שהמברך ברכת הלבנה כראוי לא ידאג באותו החודש שימות חייו מיתה משונה ושם כותב או בשערי תשובה או בבאר היטב שאם שכח לקדש צריך לצום שהרי אין לו את ההגנה של קידוש הלבנה. ובהמשך אי"ה אבדוק היכן זה כתוב כמדומני במחלוקת הידוע האם לקדש את הלבנה לפני יוה"כ או לאחר.
בכל אופן הסברא הפשוטה אומרת כך.

--
ראה הלכה ונזכר מעשה.
א. ישבתי בעבר בבית הכנסת בסעודה שלישית ליד אחד פולק והוא ביקש לעשות קידוש לבנה והרב התעקש שהוא ממתין לז' שלמים, ולא עשו קידוש לבנה. כעבור יומיים הוא מת מוות פתאומי.
ב. רב משה יהושע לנדא זצ"ל היה חולה מאוד בבית חולים וביקש לאאמו"ר שליט"א שיוציאו למרפסת לקדש את הלבנה, לפתע נהיה מעונן ולמחרת נפטר הצדיק הזה.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: תענית למי שלא עשה קידוש לבנה

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ד' יולי 01, 2015 5:05 pm

בארה"ב כבר קרה כמה פעמים שלא היה לבנה ושכרו מטוסים כדי לקדש את הלבנה הכל מפני ההבטחה שלא יארע לו שום תקלה באותו החודש, ועיין מדרש תלפיות כמדומני.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3501
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: תענית למי שלא עשה קידוש לבנה

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ד' יולי 01, 2015 5:47 pm

מעולם לא עיינתי בעניין, רק תהיתי לעצמי -

מהלשון "הרואה לבנה בחידושה", נראה שהברכה דומה לדין ברקים, רעמים, ים וכו'. וכי יש חובה ליסוע למקום שיש בו סופת ברקים אם אני יודע שישנה? לא. אם יש הרים גבוהים סמוכים למקומי, עליי ליסוע לשם כל ל' יום? לא. על אותו משקל - אם לא ראיתי את הלבנה בחידושה, למה יש הו"א שאתחייב בברכה?
(בהקשר לנושא זה יש להזכיר גם את ברכת האילנות).

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: תענית למי שלא עשה קידוש לבנה

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ד' יולי 01, 2015 5:55 pm

כאמור חמירא סכנתא מאיסורי ואם נפסק להלכה שלא יארע לו כל נזק, עליו לעשות כל ההשתדלות שלא יארע לו נזק. בנוסף לכך יש המון ספרים על קידוש לבנה ואולי גם באציקלופדיה תלמודית ערך ברכות עיין שם.

מה שנכון נכון
הודעות: 11978
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: תענית למי שלא עשה קידוש לבנה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' יולי 01, 2015 6:04 pm

עדיאל ברויאר כתב:מעולם לא עיינתי בעניין, רק תהיתי לעצמי -
מהלשון "הרואה לבנה בחידושה", נראה שהברכה דומה לדין ברקים, רעמים, ים וכו'. וכי יש חובה ליסוע למקום שיש בו סופת ברקים אם אני יודע שישנה? לא. אם יש הרים גבוהים סמוכים למקומי, עליי ליסוע לשם כל ל' יום? לא. על אותו משקל - אם לא ראיתי את הלבנה בחידושה, למה יש הו"א שאתחייב בברכה?

למרות שאין חיוב מצד ההלכה מי סני מה שאמרו בסנהדרין שם דהוי כמקבל פני שכינה, ואלמלא לא זכו ישראל אלא למצוה זו בלבד דיין?!
ואי"צ להשתמש באיומים בסגנון 'מכתב שרשרת'.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: תענית למי שלא עשה קידוש לבנה

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ד' יולי 01, 2015 6:11 pm

מה שנכון נכון כתב:
עדיאל ברויאר כתב:מעולם לא עיינתי בעניין, רק תהיתי לעצמי -
מהלשון "הרואה לבנה בחידושה", נראה שהברכה דומה לדין ברקים, רעמים, ים וכו'. וכי יש חובה ליסוע למקום שיש בו סופת ברקים אם אני יודע שישנה? לא. אם יש הרים גבוהים סמוכים למקומי, עליי ליסוע לשם כל ל' יום? לא. על אותו משקל - אם לא ראיתי את הלבנה בחידושה, למה יש הו"א שאתחייב בברכה?

למרות שאין חיוב מצד ההלכה מי סני מה שאמרו בסנהדרין שם דהוי כמקבל פני שכינה, ואלמלא לא זכו ישראל אלא למצוה זו בלבד דיין?!
ואי"צ להשתמש באיומים בסגנון 'מכתב שרשרת'.

???
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=119
ראה כאן ותחכים עוד

עדיאל ברויאר
הודעות: 3501
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: תענית למי שלא עשה קידוש לבנה

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ד' יולי 01, 2015 6:32 pm

מה שנכון נכון כתב:
עדיאל ברויאר כתב:מעולם לא עיינתי בעניין, רק תהיתי לעצמי -
מהלשון "הרואה לבנה בחידושה", נראה שהברכה דומה לדין ברקים, רעמים, ים וכו'. וכי יש חובה ליסוע למקום שיש בו סופת ברקים אם אני יודע שישנה? לא. אם יש הרים גבוהים סמוכים למקומי, עליי ליסוע לשם כל ל' יום? לא. על אותו משקל - אם לא ראיתי את הלבנה בחידושה, למה יש הו"א שאתחייב בברכה?

למרות שאין חיוב מצד ההלכה מי סני מה שאמרו בסנהדרין שם דהוי כמקבל פני שכינה, ואלמלא לא זכו ישראל אלא למצוה זו בלבד דיין?!
ואי"צ להשתמש באיומים בסגנון 'מכתב שרשרת'.


ח"ו סני. אבל ברור שיש הבדל אם זו חובה הלכתית או לא, הן לעניין תשובה אם פספס, והן לעניין צום וכדו'. שברור שהדבר קל הרבה יותר אם אינו חובה גמורה. לא אמרתי שבגלל זה אין לצום וכו'. אבל היחס שונה אם זו חובה או לא.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: תענית למי שלא עשה קידוש לבנה

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ד' יולי 01, 2015 6:38 pm

עיין סימן תר"ב בסופו בבאר היטב מעשה באחד שפגעו אנסים בלילה ורצו להרגו, וביקש שיניחו לו לעשות מצוה אחת קודם מותו, והלבנה הייתה בחידושה וקידשה בכוונה גדולה ונעשה לו נס וכו' ועיין שם גם בשערי תשובה (וזכור לי ששם גם כתוב שצריך לצום אך כרגע איני מוצא אותו).
--
אבקש לכתוב עוד משהו קצר.
הבעל התניא לא נתן שום סגולות, רק אחת ויחידה, והיא אמירת כל ספר התהלים בשבת מברכים, כאשר אמר שעל ידה ניצלים כל החודש, ומוסיף שם הבעל התניא שאין זה חיוב אך מי שאינו אומר את ספר התהלים בשב"ק שבת מברכין הריהו בגדר רוצח על ילדיו ועל אשתו. והדברים ידועים.
ומזה להשליך על קידוש לבנה.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3501
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: תענית למי שלא עשה קידוש לבנה

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ד' יולי 01, 2015 7:10 pm

לומד_בישיבה כתב:עיין סימן תר"ב בסופו בבאר היטב מעשה באחד שפגעו אנסים בלילה ורצו להרגו, וביקש שיניחו לו לעשות מצוה אחת קודם מותו, והלבנה הייתה בחידושה וקידשה בכוונה גדולה ונעשה לו נס וכו' ועיין שם גם בשערי תשובה (וזכור לי ששם גם כתוב שצריך לצום אך כרגע איני מוצא אותו).
--
אבקש לכתוב עוד משהו קצר.
הבעל התניא לא נתן שום סגולות, רק אחת ויחידה, והיא אמירת כל ספר התהלים בשבת מברכים, כאשר אמר שעל ידה ניצלים כל החודש, ומוסיף שם הבעל התניא שאין זה חיוב אך מי שאינו אומר את ספר התהלים בשב"ק שבת מברכין הריהו בגדר רוצח על ילדיו ועל אשתו. והדברים ידועים.
ומזה להשליך על קידוש לבנה.


אינני בא לערער כהוא זה על בעל התניא הקדוש (בהנחה שהוא באמת אמר כך). אבל הדברים צריכים זהירות. וכי רובא דעמ"י שלא עושים כך חשיבי רוצחים?!
הקב"ה קודם כל רוצה שנעשה את רצונו באהבה ביראה ובשמחה. אם מישהו מצליח להכניס בתפריט גם תהילים מה טוב. מצליח גם צומות, עוד יותר טוב (אם באמת מוסיף והולך ולא פוחת והולך). על אף שכמדומני אומרים בשם הבעש"ט שמה שפעם היה אפשר לפעול רק ע"י צומות היום כבר לא צריך לכך אלא... (אני לא זוכר מה כן, אבל אאל"ט זה לא רחוק מהרישא של דבריי - לעשות רצון בוראנו באהבה ביראה ובשמחה).

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: תענית למי שלא עשה קידוש לבנה

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ד' יולי 01, 2015 7:49 pm

עדיאל ברויאר כתב:מעולם לא עיינתי בעניין, רק תהיתי לעצמי -

מהלשון "הרואה לבנה בחידושה", נראה שהברכה דומה לדין ברקים, רעמים, ים וכו'. וכי יש חובה ליסוע למקום שיש בו סופת ברקים אם אני יודע שישנה? לא. אם יש הרים גבוהים סמוכים למקומי, עליי ליסוע לשם כל ל' יום? לא. על אותו משקל - אם לא ראיתי את הלבנה בחידושה, למה יש הו"א שאתחייב בברכה?
(בהקשר לנושא זה יש להזכיר גם את ברכת האילנות).

מסתבר שיש לדמות זאת למצות ציצית, שלא נענש ע"ז, אלא בעידנא דריתחא.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3501
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: תענית למי שלא עשה קידוש לבנה

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ד' יולי 01, 2015 8:18 pm

ישראל אליהו כתב:
עדיאל ברויאר כתב:מעולם לא עיינתי בעניין, רק תהיתי לעצמי -

מהלשון "הרואה לבנה בחידושה", נראה שהברכה דומה לדין ברקים, רעמים, ים וכו'. וכי יש חובה ליסוע למקום שיש בו סופת ברקים אם אני יודע שישנה? לא. אם יש הרים גבוהים סמוכים למקומי, עליי ליסוע לשם כל ל' יום? לא. על אותו משקל - אם לא ראיתי את הלבנה בחידושה, למה יש הו"א שאתחייב בברכה?
(בהקשר לנושא זה יש להזכיר גם את ברכת האילנות).

מסתבר שיש לדמות זאת למצות ציצית, שלא נענש ע"ז, אלא בעידנא דריתחא.


ראשית כל, רצוני להדגיש שוב שאינני חפץ להמעיט בחשיבות המצווה, אלא רק להעמיד דברים על דיוקם. וכן, גם לא עיינתי בסוגייה.

לעצם הטענה - יש מקום לחלק. את דברי חז"ל על מצוות ציצית ניתן להבין בכמה אופנים. אם מבינים שהנקודה היא שיש לו הזדמנות פשוטה לקיים מצווה והוא לא קיים, אז באמת אין מקום לחלק. אך אם מבינים שהאמירה של חז"ל נבעה מכך שבזמנם (ובזמן הראשונים) המציאות הפשוטה הייתה שאדם לובש בגד ארבע כנפות, ולכן אם הוא נמנע מזה, הרי זה בגלל שהוא ממש השתדל וטרח טירחא על מנת שלא להתחייב במצווה. לעומת זאת, בלבנה אין זה כך, ולאו כל איניש מסתכל עליה, או לפחות שם לב שהוא מסתכל עליה.
אינני חושב שהבנה מסוימת בדברי חז"ל היא הנכונה, ועוד, שבוודאי יש בדבריהם גם עומקים מעבר לפשט הפשוט.
ואחרי כל זאת - עדיין אין זה אומר שמי ששכח במקרה ובטעות יאמרו זאת עליו. מישהו שבתוך הלחץ של הבוקר שכח ללבוש ציצית, גם ממנו יפרעו? לא נשמע לי.

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: תענית למי שלא עשה קידוש לבנה

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ד' יולי 01, 2015 8:28 pm

הטעם שנענש בעידנא דריתחא, כ' רבינו יונה בשערי תשובה (שער ג' אות כ"ב): "כי ענוש יענש לעתות בצרה על דבר אשר לא חמד בלבבו יופי המצוה ושכרה".

ואה"נ, אם לא נכנס בהגדרה זו, לא יענש.

מה שנכון נכון
הודעות: 11978
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: תענית למי שלא עשה קידוש לבנה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' יולי 01, 2015 9:02 pm

עדיאל ברויאר כתב:
מה שנכון נכון כתב:
עדיאל ברויאר כתב:מעולם לא עיינתי בעניין, רק תהיתי לעצמי -
מהלשון "הרואה לבנה בחידושה", נראה שהברכה דומה לדין ברקים, רעמים, ים וכו'. וכי יש חובה ליסוע למקום שיש בו סופת ברקים אם אני יודע שישנה? לא. אם יש הרים גבוהים סמוכים למקומי, עליי ליסוע לשם כל ל' יום? לא. על אותו משקל - אם לא ראיתי את הלבנה בחידושה, למה יש הו"א שאתחייב בברכה?

למרות שאין חיוב מצד ההלכה מי סני מה שאמרו בסנהדרין שם דהוי כמקבל פני שכינה, ואלמלא לא זכו ישראל אלא למצוה זו בלבד דיין?!
ואי"צ להשתמש באיומים בסגנון 'מכתב שרשרת'.


ח"ו סני. אבל ברור שיש הבדל אם זו חובה הלכתית או לא, הן לעניין תשובה אם פספס, והן לעניין צום וכדו'. שברור שהדבר קל הרבה יותר אם אינו חובה גמורה. לא אמרתי שבגלל זה אין לצום וכו'. אבל היחס שונה אם זו חובה או לא.

אי משום הכי תנוח דעתך, באמת אין שום מקור שצריך לצום או לחזור בתשובה, וממילא לק"מ.
חשבתי שכונת מר להעיר על מה שרגילים להזהר ולהדר בברכה זו יותר משאר ברכות הראיה.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3501
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: תענית למי שלא עשה קידוש לבנה

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' יולי 02, 2015 12:26 am

ישראל אליהו כתב:הטעם שנענש בעידנא דריתחא, כ' רבינו יונה בשערי תשובה (שער ג' אות כ"ב): "כי ענוש יענש לעתות בצרה על דבר אשר לא חמד בלבבו יופי המצוה ושכרה".

ואה"נ, אם לא נכנס בהגדרה זו, לא יענש.


ייש"כ על המקור!
(אמנם ברצוני לציין שהניסיון מורה שבד"כ חיפוש בראשונים יעלה כיוונים נוספים בביאור העניין, אך אין זה מעיסוקי כעת)

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: תענית למי שלא עשה קידוש לבנה

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ה' יולי 02, 2015 12:57 am

עדיאל ברויאר כתב:
ישראל אליהו כתב:הטעם שנענש בעידנא דריתחא, כ' רבינו יונה בשערי תשובה (שער ג' אות כ"ב): "כי ענוש יענש לעתות בצרה על דבר אשר לא חמד בלבבו יופי המצוה ושכרה".

ואה"נ, אם לא נכנס בהגדרה זו, לא יענש.


ייש"כ על המקור!
(אמנם ברצוני לציין שהניסיון מורה שבד"כ חיפוש בראשונים יעלה כיוונים נוספים בביאור העניין, אך אין זה מעיסוקי כעת)

יכול להיות. כשעסקתי בזה, חיפשתי ולא מצאתי.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3501
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: תענית למי שלא עשה קידוש לבנה

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' יולי 02, 2015 1:40 am

הנה:

תוספות מסכת ערכין דף ב עמוד ב
הכל חייבין בציצית - אם יש להם טלית ואם לא יוכל לקנות טלית אינן חייבין לא למ"ד חובת טלית ולא למ"ד חובת גברא )מנחות דף מא.( דליכא בינייהו אלא כלי קופסא ואף על גב דא"ל מלאכא לרב קטינא סדינא בקייטא וסרבלא בסיתווא ציצית מה תהא עליה כלומר וכי אתה מבקש עלילות להפטר מציצית כדמפרש התם א"ל ענשיתו )עלה( ]אעשה[ א"ל בעידן ריתחא ענשינן היינו דווקא באותן הימים דכל הטליתות היו בת ארבע כנפות איכא עונש לאותו שמשנה אותו להיפטר אבל בזמן הזה שרוב הטליתות פטורין אין עונש למי שאינו קונה ארבע כנפות.

ספר מצוות גדול עשין סימן כו
מלאכא אשכחיה לרב קטינא שהיה לבוש סדין בלא ציצית אמר לו קטינא קטינא סדין בקיץ סרבל בחורף ציצית מה תהא עליה אמר ליה ענשיתו אעשה אמר ליה בעידן ריתחא ענשינן )מנחות מא, א(. פירש רבינו יצחק שבימים ההם שהיו רגילין כולם במלבושי ארבע כנפות אף בלא שום מצוה מפני כך היו ראוים ליענש יותר אבל עתה אין שום אדם רגיל בכך אלא אם כן ילבשנו למצוה

האגודה מסכת מנחות פרק ד
יו. מלאכא אשכחיה לרב קטינא אמר ליה סדינא בקייטא סרבלא בסתוא. צצית מה תהא עליה אמר ליה ענשיתו אעשה אמר ליה אין. בעידן ריתחא ענשינן. פר"י דווקא בימיהן שכולן היו להם בגדי ארבע כנפות והוא שונה. עיין פר"ק.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: תענית למי שלא עשה קידוש לבנה

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ה' יולי 02, 2015 10:07 am

בקרו טלה כתב:
אוהב אוצר כתב:האם מופיע דבר כזה במקורות?

viewtopic.php?f=17&t=22811&p=227843#p227837

אם הבנתי נכון את מה שהפנה אליו הרב משנ"נ כוונתו לדברי הבאר היטב סימן תכ"ו וז"ל בחודש אחד ארע שלא נראית הלבנה ולא קדשו הלבנה באותו חודש, וגזר רב אחד תענית על זה וכו' עיין שם.
לא לזה הכוונה.
מפורש במקום אחר שעליו לצום!

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: תענית למי שלא עשה קידוש לבנה

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ה' יולי 02, 2015 2:54 pm

עדיאל ברויאר כתב:הנה:

תוספות מסכת ערכין דף ב עמוד ב
הכל חייבין בציצית - אם יש להם טלית ואם לא יוכל לקנות טלית אינן חייבין לא למ"ד חובת טלית ולא למ"ד חובת גברא )מנחות דף מא.( דליכא בינייהו אלא כלי קופסא ואף על גב דא"ל מלאכא לרב קטינא סדינא בקייטא וסרבלא בסיתווא ציצית מה תהא עליה כלומר וכי אתה מבקש עלילות להפטר מציצית כדמפרש התם א"ל ענשיתו )עלה( ]אעשה[ א"ל בעידן ריתחא ענשינן היינו דווקא באותן הימים דכל הטליתות היו בת ארבע כנפות איכא עונש לאותו שמשנה אותו להיפטר אבל בזמן הזה שרוב הטליתות פטורין אין עונש למי שאינו קונה ארבע כנפות.

ספר מצוות גדול עשין סימן כו
מלאכא אשכחיה לרב קטינא שהיה לבוש סדין בלא ציצית אמר לו קטינא קטינא סדין בקיץ סרבל בחורף ציצית מה תהא עליה אמר ליה ענשיתו אעשה אמר ליה בעידן ריתחא ענשינן )מנחות מא, א(. פירש רבינו יצחק שבימים ההם שהיו רגילין כולם במלבושי ארבע כנפות אף בלא שום מצוה מפני כך היו ראוים ליענש יותר אבל עתה אין שום אדם רגיל בכך אלא אם כן ילבשנו למצוה

האגודה מסכת מנחות פרק ד
יו. מלאכא אשכחיה לרב קטינא אמר ליה סדינא בקייטא סרבלא בסתוא. צצית מה תהא עליה אמר ליה ענשיתו אעשה אמר ליה אין. בעידן ריתחא ענשינן. פר"י דווקא בימיהן שכולן היו להם בגדי ארבע כנפות והוא שונה. עיין פר"ק.

תודה, החכמתני.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3501
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: תענית למי שלא עשה קידוש לבנה

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' יולי 02, 2015 3:06 pm

הקרדיט מגיע לפרויקט השו"ת

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: תענית למי שלא עשה קידוש לבנה

הודעהעל ידי נהר שלום » א' יולי 05, 2015 11:02 pm


לבי במערב
הודעות: 9616
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: תענית למי שלא עשה קידוש לבנה

הודעהעל ידי לבי במערב » א' אוקטובר 04, 2020 2:58 pm

עדיאל ברויאר כתב:
לומד_בישיבה כתב:הבעל התניא לא נתן שום סגולות, רק אחת ויחידה, והיא אמירת כל ספר התהלים בשבת מברכים, כאשר אמר שעל ידה ניצלים כל החודש, ומוסיף שם הבעל התניא שאין זה חיוב אך מי שאינו אומר את ספר התהלים בשב"ק שבת מברכין הריהו בגדר רוצח על ילדיו ועל אשתו. והדברים ידועים.
ומזה להשליך על קידוש לבנה.

אינני בא לערער כהוא זה על בעל התניא הקדוש (בהנחה שהוא באמת אמר כך). אבל הדברים צריכים זהירות. וכי רובא דעמ"י שלא עושים כך חשיבי רוצחים?!
הקב"ה קודם כל רוצה שנעשה את רצונו באהבה ביראה ובשמחה. אם מישהו מצליח להכניס בתפריט גם תהילים מה טוב. מצליח גם צומות, עוד יותר טוב (אם באמת מוסיף והולך ולא פוחת והולך). על אף שכמדומני אומרים בשם הבעש"ט שמה שפעם היה אפשר לפעול רק ע"י צומות היום כבר לא צריך לכך אלא... (אני לא זוכר מה כן, אבל אאל"ט זה לא רחוק מהרישא של דבריי - לעשות רצון בוראנו באהבה ביראה ובשמחה).

א) הבעה"ת לא התבטא כך מעולם (מלבד שאין זה סגנונו כלל, כידוע).
תקנת אמירת כל התהלים בשבת מבה"ח היא מיסודו של כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ מליובאוויטש נ"ע (משנת תרצ"ה), ואמנם התבטא על־כך באופן נפלא ("לערנען בכל יום א פרשה חומש מיט פירש"י (זונטאג ביז שני, מאנטאג ביז שלישי וכו'), אמירת תהלים בכל יום, גומר זיין דעם תהלים שבת מברכים - דאס דארף מען אפהיטען, דאס איז נוגע איהם, זיינע קינדער און קינדס קינדער" - סה"ש תרצ"ז (קה"ת, תשע"ד) ע' 218. הובא ב'היום יום' כה שבט), אך לא באופן חריף ומשונה שכזה.

ב) השלמת האמרה היא: שמחה (ראה כש"ט ח"ב אות שב).

מוטוש
הודעות: 230
הצטרף: ג' פברואר 19, 2019 12:07 am

Re: תענית למי שלא עשה קידוש לבנה

הודעהעל ידי מוטוש » ב' אוקטובר 05, 2020 2:27 am

לומד_בישיבה כתב:בארה"ב כבר קרה כמה פעמים שלא היה לבנה ושכרו מטוסים כדי לקדש את הלבנה הכל מפני ההבטחה שלא יארע לו שום תקלה באותו החודש, ועיין מדרש תלפיות כמדומני.

מעשה רב. ודיון בו..
https://www.hidabroot.org/article/95389

שדה צפון
הודעות: 1
הצטרף: ב' אוגוסט 19, 2019 7:29 pm

Re: תענית למי שלא עשה קידוש לבנה

הודעהעל ידי שדה צפון » ה' דצמבר 23, 2021 8:50 pm

א. לא ראיתי שהבאר היטב יבטיח שלא ימות הוא בסך הכל מעתיק אל לשונו של המגיד מישרים שאומר שאם הלבנה אינה מכוסה במו"ש אז זה סגולה להצלחה ואם להיפך אז לא ולא קשור לאם קידשו או לא. אכן בספר מאור עינים (טשערנוביל) פרשת בראשית וכן בדרך החיים כן כתבו כן, אכן ראיתי לחכם אחד שהוכיח מהדוגמאות שבספרי הקדמונים שהכוונה להריגה בידי אדם או מיתה משונה ר"ל.

ב. השבות יעקב כותב במפורש שבעירו ורמיזה לא נראתה הלבנה בחודש כסלו ורצו כמה מבעלי הבתים לגזור תענית ופסק השבות יעקב שזה בגדר של חשב אדם לעשות מצוה ונאנס ולא עשאה שמעלה עליו הכתוב כאלו עשאה.

ג. מה שמצינו לכמה גדולים שנסעו למרחקים כמובן שזה לא דבר השוה לכל נפש. וברור שלא כל אחד יכול לשכור מטוס וגם לא כל אחד יכול להיות ער כל הלילה.

ד. ודאי שבמקום שיש אונס כנ"ל אפשר ללמוד הלכות קידוש לבנה וכן לקיים מצות הכנסת אורחים שגדולה מקבלת פני שכינה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 156 אורחים