לומד_בישיבה כתב:אפשר את כל "התלאה" ואולי 'תולדות' ראה פרשת וישב וברש"י שם. - דוד המלך עליו השלום משתמש עם התיבות בנים אשר יוולדו למען יספרו לדור אחרון ועוד כהנה.
מאיר סובל כתב:יתר פרשת מלכי מדי ופרס וכו' הלא הם כתובים על ספר דברי הימים.
מחולת המחנים כתב:מאיר סובל כתב:יתר פרשת מלכי מדי ופרס וכו' הלא הם כתובים על ספר דברי הימים.
כוונתך כנראה על הווארט הידוע של רבי יחזקאל אברמסקי: "ויתר פרשת מלכי מדי ופרס" - מי שרוצה לדעת את ההיסטוריה של המגילה וקורות מלכי מדי ופרס - "הלא הם כתובים על ספר דברי הימים" - יחפש ויפשפש בספרי ההיסטוריה הנכריים שם ימצא, בתורתנו הק' לא כותבים סתם היסטוריה!
אלא שכל זה נכון כלפי פרשת מלכי מדי ופרס, אין זה מעניננו היסטוריה כללית וקורות העמים ומלחמותיהם, אולם בדברי ימי ישראל אנו כבר מצווים "זכור ימות עולם בינו שנות דור ודור, שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך", וכפירוש רש"י שם.
ושמעתי בשם הגר"י הוטנר שאמר בלשנו הזהב: "אידישע היסטאריע דארפן מען לערנען, ווייל וואס איז געווען וועט נאך זיין!", (היסטוריה יהודית צריכים ללומדה, כי מה שהיה בעבר עוד יהיה בעתיד!).
וכן האלקים יתברך נתן ספר תורתו האמת לעבדיו לבחון אותם. והמשכיל הפקח, כשהוא קורא אותו ויבינהו הבנה ברורה, יחלקהו לשלושה חלקים: האחד מהם לדעת העניינים הדקים הרוחניים, אשר הם חכמת המצפון, כחובת הלבבות ומוסרי הנפשות, ויחייב את נפשו לעשותם תדיר. ואחרי כן יברור ממנו חלק שני, והיא חכמת חובות האברים בזמנם ובמקומם. ואחר כך ישמש בחלק השלישי בענייני דברי הימים לדעת כתות בני אדם ותולדותם על סדר הדורות שעברו, ומה שאירע מן הדברים והחידות בימים קדמונים. וישמש בכל עניין ממנו בזמנו ובמקומו וכראוי לו כפי הצורך אליו, ויעזר על השתמשו בכל אחד מהם בחכמת השימוש ובחכמת המופת, ובחכמת הדבור, שמהם תהיינה ההקדמות לחכמה האלוהית.
מחולת המחנים כתב:מאיר סובל כתב:יתר פרשת מלכי מדי ופרס וכו' הלא הם כתובים על ספר דברי הימים.
כוונתך כנראה על הווארט הידוע של רבי יחזקאל אברמסקי: "ויתר פרשת מלכי מדי ופרס" - מי שרוצה לדעת את ההיסטוריה של המגילה וקורות מלכי מדי ופרס - "הלא הם כתובים על ספר דברי הימים" - יחפש ויפשפש בספרי ההיסטוריה הנכריים שם ימצא, בתורתנו הק' לא כותבים סתם היסטוריה!
אלא שכל זה נכון כלפי פרשת מלכי מדי ופרס, אין זה מעניננו היסטוריה כללית וקורות העמים ומלחמותיהם, אולם בדברי ימי ישראל אנו כבר מצווים "זכור ימות עולם בינו שנות דור ודור, שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך", וכפירוש רש"י שם.
ושמעתי בשם הגר"י הוטנר שאמר בלשנו הזהב: "אידישע היסטאריע דארפן מען לערנען, ווייל וואס איז געווען וועט נאך זיין!", (היסטוריה יהודית צריכים ללומדה, כי מה שהיה בעבר עוד יהיה בעתיד!).
פלתי כתב:היסטוריע
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 90 אורחים