ישבב הסופר כתב:אין דעתי שוה באמת לגבי טענותיו מכיוון שאינני מכיר את הענין, וקל להרשים את שאינו בקי.
בחוט שהוא סובב על ענין מלחמתה של תורה אני כותב כאן ליטול חלקי לחלוק באי אלו מקומות שאני מוצא לעצמי לדון גם על אלו שהיגיבו פה בחוט וגם לפתוח יותר את האשכול להתחיל לחלוק על בעל קונטרוס ההערות בכמה דברים.
ובאמת רק מטעם שאני מוצא את עצמי ממש רובץ בין ה"משפטיים" שמצד א' אני נמנה בין אלו שזכו לשמוע שיעורי הלכה היום יומיים הנפלאים של הגרפ"א פאלק שליט"א בישיבה הק' בגייטסהעד (לפני יותר מל' שנה) ומצד שני גם עד היום אני לומד בחברותא עם בעל הקונטרוס שלפנינו (זה כבר יותר מכ"ה שנה) הייתי בכלל מעדיף להניח מלאכת הדיון על הקונטרוס לאחרים ולא להתערב פומבית-אישית בכלל. אבל מה אעשה דבמקום מה שהייתי מקווה - דיון יותר רחב בענין - אבל בסוף חוץ מדיון קצר על אסתר ירקרוקת ראיתי בעיקר רק ב' טענות:
א) ח"ו לפקפק בדברי הגרפ"א פאלק שליט"א
ב) לא מכירים מספיק הענינים בכדי להגיב
ולדעתי הגם שאני שומע באיזה מדה ב' הטענות ובענין אי אלו מקומות בקונטרוס לדעתי אולי הם נכונות אבל להתחמק מכל הענין מטעמים כאלו ולפטור בולא כלום - לדעתי לא זו הדרך ובעז"ה אאריך קצת יותר בזה למטה.
ויותר מזה מכיוון שסוף כל סוף חסר דיון יותר רחב בענין אז במקום שאין איש לא אמנע עצמי מלהעיר על אלו מדברי הקונטרוס שלא מוצאים חן בעיני.
ולא שאני רוצה או חושב שאני בכלל כדאי להגיד לאחרים מה לחשוב בשום ענין שהרי גם עם המקצת שכן מוכר לי אישית בענין נידון החוט הזה לא באתי להעיד עידויות או להעיר הערות בצורת "קבלו דבריי", "תסמכו עלי" או "תאמינו לי" וכל מה שאני כותב כאן אינו אלא המבט האישי שלי שאולי לפחות ישמש לתת קצת יותר רקע לגופו של הענין ולפתוח הדיון יותר בענין מבלי להכריע לאחרים בענין כלל.
וקודם כל אתחיל עם ב' הטענות שנכתבו כאן.
כאמור למעלה זכיתי לשמוע אישית שיעורי הלכות שבת יום יומית מכ' הגרפ"א פאלק שליט"א לפני ל' שנה כשהייתי בחור בישיבה הק' בגייטסהעד - ושיעוריו בע"פ היו כה ברורים ובהירים באופן נפלא והשטלתותו על הענינים היה כה שלם שהיו מעידים על מה שהוא זכה בשקידתו העצומה. ומהתקופה של אז ב, דברים נשארים אצלי ברושם חזק מאוד.
א) גם אז הגרפ"א פאלק שליט"א היה לו כח חידוש עצום. הוא היה כבר בעל מחדש גדול לא רק בפרטי ההלכות אלא היה בעל מחדש גדול גם בעיקר יסוד הדברים וההגדרות.
ב) לא היה קיים בכלל בשיעוריו מה שגם אז היה מצוי בשיעורים של אחרים - מסקנא של או "מחלוקת פוסקי זמננו" או "דעות שונות". שיעוריו היו מיוחדים. הוא היה תקיף באופן נדיר במסירת הענינים. בשיעוריו היה הכל חד וחלק ושחור על גבי לבן. ובמלחמתו של תורה לא חת ולא פחד כלל מפני שום א'. לא רק שחלק בתוקף ועוז עם פוסקים מדורו כולל זקני הפוסקים יהיו מי שיהיו גם חלק בתוקף ועוז נגד גדולי הדור כמו הגר"מ פיינשטיין זצ"ל. ולא כמו שנהוג היום "אנחנו נוהגים אחרת" אלא במשא ומתן לגופו של הענין.
וזה אצ"ל שעם כל רב חילו של הגרפ"א פאלק שליט"א גם אז לפני ל' שנה פשוט שלא מפני פשיטותו של מר שאז נדחו כל דעות זולתו כולל גדולי הדור.
ובאמת למדתי אז בתקופה ההיא בלילות עם א' מבכירי אבריכי הכולל בגייטסהעד מדורו של הגרפ"א פאלק שליט"א ואגב הלימוד הוא היה שואל אותי מה חדש היום בבית מדרשו של שיעורי הלכה והייתי מוסר לו הכרעותיו של אותו יום של הגרפ"א פאלק שליט"א במחלוקת הפוסקים והרבה פעמים היינו חוזרים על הסברות לכאן ולכאן ועל ראיותיו של הגרפ"א פאלק שליט"א לאחד מן הצדדים ופעמים לא מעטים היה כדרכה של תורה ענין לדון בדבריו גם בסברא וגם בהבנת המקורות.
ופשיטא ופשיטא שאצ"ל שלא מפני שא' של חביריו של הגרפ"א פאלק שליט"א לפעמים לא היה משוכנע מסברותיו או מהבנתו במקורות שממילא דברי הגרפ"א פאלק שליט"א ח"ו כאילו בטילים ונידחים - ועוד הרי בין כה וכה היה קיים מחלוקת הפוסקים בענין ופשוט שאלה ואלה דברי אלוקים חיים וגם פשוט ואצ"ל שלו נאה ולו יאה להגרפ"א פאלק שליט"א להכריע הלכה למעשה ככל הנראה לו.
אבל דבר א' כן ברור אצלי כשמש מנסיון עצמי -
שפשיטותו של הגרפ"א פאלק שליט"א באיזה ענין אינו ראייה כשלעצמו על עצם פשיטותו של הענין - שכן דרכו מהרבה זמן בלימוד ובפסק הן מצד כוח החידוש שלו והן מצד רב חילו וקיומו במילואו בעצמו דברי הפסוק לא תגורו מפני איש -
דגם במה דפליגי או דאיבעיא להו לגדולי פוסקי זמנינו פשיטא ליה למר.
וכמו שאמרתי בהתחלה אני מדבר רק על איך שהדברים נראים לי ולא תסמכו עלי כלל וכלל - ואדרבא בעצם הענין - דהיינו איך שנראה לי בדרך פשיטותו של הגרפ"א פאלק שליט"א - אין צריך לשום האמנת דברים בכלל מפני שהוא לא יותר מדאי קשה לכל א' שקצת מעניין אותו לשפוט לעצמו ע"י 'נייתי ספר ונחזי' - שיקח בידו הא' שו"ת מחזה אליהו ובידו הב' ספר כמו "ארחות שבת" וירא וישפוט לעצמו אם באמת כינים לו הדברים או לא.
ובאמת איך שזה נראה לי זה נקודה חשובה מאוד כאן בענין החוט הזה. שהרי בהלכות שבת, למשל, דכמעט כולם מכירים קצת בשאילות החשובות וידוע אפילו לבר בי רב דחד יומא דנפישי פלוגתתא עד כדי כך שמבלי שימת לב מיוחדת גם לא ירגיש וגם לא יתרשם כלל אם רואה שהגרפ"א פאלק שליט"א או מחדש איזה חידוש גדול או פושט בפשיטות כחד מן הצדדים במחלוקת הפוסקים דממילא מובן מעצמו שבמקום מחלוקת הפוסקים עדיין קיים דיון חשוב בענין ורק שהגרפ"א פאלק שליט"א כותב דעת והכרעת עצמו.
אך בעניני הלכות צניעות הוא להיפך ממש - דגם בעניינים שהם לגמרי מקומיים - כמו רובא דרובא דההערות בקונטרס שלפנינו ובאמת איך שלפחות נראה לי - דכל מי שיודע ללמוד סעיף שו"ע או"ח מחבר עם ט"ז ומג"א הוא די מסוגל לעיין בדברי הקונטרוס לפנינו ועכ"ז רבים יאמרו לעצמם שאינם מסוגלים לעמוד על הדברים בעצמם - וייראו וירתאו - וישתכנעו לגמרי מפשיטת הצעת הגאון המחבר - ולדעתי - ואני מדבר רק בעד עצמי - ולא תקבלו דעתי - דוקא בתחום זה שלא רבים העוסקים בו - דווקא פה חשוב מאוד תרומת הקונטרס שלפנינו לעודד לכל א' וא' לראות לעצמו אם בכמה מקומות דברי ספר לבושה של תורה הם כה פשוטים כפי שהיו נראים מאופן הצעתם או דבאמת הלפחות בכמה מהם עדיין הניח הגאון המחבר מקום לדון להסתפק ולעיין בהם ויגדיל תורה ויאדיר.
ובעז"ה בעוד מעט (אני מקווה יותר מאוחר היום) אתחיל עם מה שיש לדעתי להעיר על כמה מדברי הקונטרוס וכמו שכשאנו לומדים בחברותא אנו די מתווכחים גם כאן - שדברי הקונטרוס הם כלם דברי החברותא ולא היה לי שום השתתפות בענין - לא יוצא מהכלל ויש לי מה להעיר.