איש רגיל כתב:דיברו מעניין זה באשכול אחר, ולתועלת הענין עדיף שתעביר את שאלתך לשם.
נאשער כתב:שמעתי שר' יוסף ענגיל זצ"ל מביא ראיה מהגמרא בב"מ שאפשר להשתכר בבירה ג"כ, מישהו שמע מהי?
נאשער כתב:איש רגיל כתב:דיברו מעניין זה באשכול אחר, ולתועלת הענין עדיף שתעביר את שאלתך לשם.
בעיקרון אתה צודק, אך במטו מינך יעיין נא מר באותו אשכול שגלגלוה לנושאים משונים מאדמו"ר מתולדות או ממשכנות וכדו' שאינם שייכים לשם וכל הנושא של הלבסומי נשמט משם
מן השורה כתב:האם המצוה היא דוקא לשתות יין או גם וודקה ?
חכם באשי כתב:יש טוענים שיש להתבסם/להשתכר דווקא מיין, כי בו היה הנס. כך לזכרוני הביא הגרי"ח סופר בספרו 'יד סופר' ח"ב.
ארזי ביתר כתב:למרות שמפשטות דברי הגמרא, אין שום עניין לשתות דווקא יין, כי אם 'לבסומי'.
מן השורה כתב:מצאתי בס' שיח המגילה [מהד' תשע"ד], עמ' רצ"ו, שמובא מהגרח"ק שאמר שהמצוה היא גם בכל משקאות המשכרים. [וכנראה הוא מלשון הגמרא שהזכיר הרב ארזי]. והוסיף שבזה מובן הגמ' בנדרים מ"ט שרבי יהודה היה קשה עליו לשתות יין והיה שותה רק ד' כוסות קידוש והבדלה, ולמה לא הזכירו גם פורים, אלא שבפורים היה שותה שאר משקאות המשכרים.
[וחשבתי, למה לא הביא גם את הגמ' בפסחים ק"ח על מי שהיה חוגר ראשו מפסח ועד עצרת בגלל ד' כוסות, ולמה לא אמרו גם פורים, אבל משם לא קשה כלל, כי אולי רק פסח שהיה ד' כוסות ולא פחות, אבל בפורים היה שותה יותר מלימודו, ודי לו].
יאיר כתב:מחילה, אין כזו גמ' בפסחים אלא היא הגמ' על ר"י בנדרים מט:
איש רגיל כתב:מן השורה כתב:מצאתי בס' שיח המגילה [מהד' תשע"ד], עמ' רצ"ו, שמובא מהגרח"ק שאמר שהמצוה היא גם בכל משקאות המשכרים. [וכנראה הוא מלשון הגמרא שהזכיר הרב ארזי]. והוסיף שבזה מובן הגמ' בנדרים מ"ט שרבי יהודה היה קשה עליו לשתות יין והיה שותה רק ד' כוסות קידוש והבדלה, ולמה לא הזכירו גם פורים, אלא שבפורים היה שותה שאר משקאות המשכרים.
[וחשבתי, למה לא הביא גם את הגמ' בפסחים ק"ח על מי שהיה חוגר ראשו מפסח ועד עצרת בגלל ד' כוסות, ולמה לא אמרו גם פורים, אבל משם לא קשה כלל, כי אולי רק פסח שהיה ד' כוסות ולא פחות, אבל בפורים היה שותה יותר מלימודו, ודי לו].
א. עצם ראייתו צ"ע, דהא מסתמא הקושי לשתות יין הוא משום השכרות הנגרמת על ידו, ומה יועיל אם ישתה שאר משקאות המשכרים.
ב. בסידור יעב"ץ הוכיח מגמ' זו שמי שקשה עליו היין פטור מחיוב שתיה בפורים.
אגב, ראה שערי תשובה (סימן תרצה) ועיין בסידור עמודי שמים שכת' שאביו הגאון ז"ל היה נוהג בימי בחרותו לקיים המימרא כפשוטו, ומי שהוא חלש בטבעו (או שמשתטה עד שאפשר שיבא עי"ז לידי מעשה או דברים שלא כהוגן) אין לו לשתות יותר מדאי וראיה לדבר ריב"א ודוק עכ"ל, וכוונתו במ"ש ריב"א הוא ר"ת ר' יהודה בר אילעי ר"ל שר"י בר אילעי אמר בירוש' דלא שתי אלא מפסחא לפסחא וחוגרני צדעי כו' משמע דבפורים לא שתה כיון ששתייתו היה מזיק לבריאת גופו. ע"כ.
ובהלויית הרה"ח רבי זלמן לייב אסטולין ז"ל [שבשבת קודש, פורים קטן דמוקפין, חל יום פטירתו] סיפר יהודי שהיה עמו ברוסי' בשנות הזעם, ונתקשה מאד בהבנת דברי היעב"ץ, מה בכך שקשה לו, חייב זה חייב [תראו מה זה רוסי אמיתי]. וראה שהיעב"ץ מביא ראיה מריב"א, וחשב שהכוונה לריב"א מבעלי התוס'. ניגש אותו יהודי לר' זלמן לייב ושאלו אם יודע לאיזה דבר מדברי ריב"א כוונת היעב"ץ. נתהרהר ר' זלמן לייב לרגע או שניים, ומיד פתר לו שכוונתו לרבי יהודה בר עילאי וכנ"ל מהשערי תשובה. וכל זה ללא עיון בספרים, וכשהגוף מיוגע ומסובל מעולם של הרשעים.
מן השורה כתב:תודה לרבי יאיר, כתבתי בלי עיון.
ההערה על הראיה של הגר"ח, הערה טובה. [צריך לשלוח לו].
ישראל גד כתב:למרות שלא ידעתי מקורו שהנס היה על יין כתוב שם רק וישבו לשתות
לומד_בישיבה כתב:נאשער כתב:שמעתי שר' יוסף ענגיל זצ"ל מביא ראיה מהגמרא בב"מ שאפשר להשתכר בבירה ג"כ, מישהו שמע מהי?
שיכר של תמרים ושל תאנים שעורים תבואה ודבש נחשב לחמר מדינה לגבי קידוש הבדלה בכל המקומות שהתירו לקדש ולהבדיל על חמר מדינה. אך במקום שצריך יין לא עלה על דעתם של הפוסקים לומר שבדיעבד מועיל גם שיכר. בין לקולא ובין לחומרה. ומשום כך גם מותר לשתות מעיקר הדין בסעודת המפסקת שלפני תשעה באב שיכר ויי"ש. (ועיין מ"ב שם) וזה שאסרו שיכר של כותים (יו"ד קיד) משום תחנות גזרו, וחששו שמא יסעד אצלו ואין מזה כל ראיה שהשיכר נחשב ליין.
ולולי מקרא מלא הוא בפוסקים ששיכר תמרים תאנים ושעורים נחשבים לחמר מדינה הייתי אומר דשיכר אינו בכלל משקה כלל ואינו ראוי לא לאכילת אדם וגם לא לאכילת כלב - והוא בכלל סמי הרפואה שנפש האדם נגעל מהם – המשקה היחידי שיש בה טעם ונעים לחיך האדם השותה הוא הוויסקי כידוע, אך סוגי השיכר והיי"ש כמו ארק וודקה ודומיהם אין בהם לא טעם ולא ריח ואינם נעימים לחיך האדם - ונחשבים לסמי תרופה למרי נפש ותו לא. ובשום אופן אינם נחשבים לחמר מדינה
בפורים הוכיחו כמה מגדולי הפוסקים שיש בה חיוב סעודה כמו ביו"ט וחייבים לשתות יין בסעודה זו עד דלא ידע (כפי הנהוג במדינות שונות כצרפת ועוד ששותים יין בכל סעודה וסעודה) - אך לא נצטווינו להשתכר להיות מסטול לשם מסטול ככל הגויים - וכמו שביום טוב אין יוצאים בחמר מדינה ואין מנסכים על המזבח חמר מדינה הוא הדין שאין יוצאים ידי חובת שתיית יין בפורים בחמר מדינה. - אמור מעתה בפורים חייבים באכילת סעודה ולשתות בה יין ונתנו לה שיעור עד דלא ידע אך לא נצטווינו בשום פנים ואופן להיות מסטול בפורים ולא לזה כיוונו באמרם חייב איניש לבסומי.
ומעולם שאלתי האם אלו שאמרו שהשיכר נחשב לחמר מדינה לגבי קידוש והבדלה האם הייתה כוונתם למשקאות שיש בהם טעם ונעימים לחיך או שמא גם וודקה וארק ודומיהם שדומים יותר לסם תרופה מאשר למשקה האם גם המה נחשבים לחמר מדינה.
כל המשקאות המגעילים הללו צריכים הכשר לפסח כיון דאחשביה - או אפשר משום שאסור ליהנות מחמץ (ועדיין יש לדון שהרי לא אמרינן אחשביה להנאה וצ"ב) אך בשאר ימות השנה איני יודע מדוע צריכים להכשר כל שהוא שהרי אינם ראויים גם לא לאכילת כלב - והאנשים מרי הנפש השותים אותם מבקשים סמי רפואה ומשקאות אלו בכלל סמי הרפואה הם וטרם מצאתי מי ששותה אותם כדי לרוות צימאונו או לצורך הנאת חיכו.
---
מקור: הדברים פשוטים ואינם צריך לפנים.
וגם דיברתי בעניין זה עם אחד הדיינים מבית חשוב וידוע והודה לי.
הארכתי כי לא היה לי זמן לקצר ועמכם הסליחה.
איש רגיל כתב:ישראל גד כתב:למרות שלא ידעתי מקורו שהנס היה על יין כתוב שם רק וישבו לשתות
שגגה היא. עיין בביאור הלכה סימן תרצה: חייב איניש וכו' - וא"ת האיך יחייבו חז"ל מה שנזכר בתורה ובנביאים בכמה מקומות השיכרות למכשול גדול וי"ל מפני שכל הניסים שנעשו לישראל בימי אחשורוש היו ע"י משתה כי בתחלה נטרדה ושתי ע"י משתה ובאה אסתר וכן ענין המן ומפלתו היה ע"י משתה ולכן חייבו חכמים להשתכר עד כדי שיהא נזכר הנס הגדול בשתיית היין. ומ"מ כ"ז למצוה ולא לעכב [א"ר]: וראה עוד ד"ה עד דלא ידע בשם החיי אדם: כיון שכל הנס היה ע"י יין לכן חייבו חכמים להשתכר ולפחות לשתות יותר מהרגלו וכו'.
וזה ברור שהן במשתה אחשורוש היה יין, והן במשתה אסתר.
וְהַשְׁקוֹת בִּכְלֵי זָהָב וְכֵלִים מִכֵּלִים שׁוֹנִים וְיֵין מַלְכוּת רָב כְּיַד הַמֶּלֶךְ.
בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי כְּטוֹב לֵב הַמֶּלֶךְ בַּיָּיִן.
וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לְאֶסְתֵּר בְּמִשְׁתֵּה הַיַּיִן מַה שְּׁאֵלָתֵךְ וְיִנָּתֵן לָךְ וּמַה בַּקָּשָׁתֵךְ עַד חֲצִי הַמַּלְכוּת וְתֵעָשׂ.
וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לְאֶסְתֵּר גַּם בַּיּוֹם הַשֵּׁנִי בְּמִשְׁתֵּה הַיַּיִן מַה שְּׁאֵלָתֵךְ אֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה וְתִנָּתֵן לָךְ וּמַה בַּקָּשָׁתֵךְ עַד חֲצִי הַמַּלְכוּת וְתֵעָשׂ.
וְהַמֶּלֶךְ קָם בַּחֲמָתוֹ מִמִּשְׁתֵּה הַיַּיִן אֶל גִּנַּת הַבִּיתָן וְהָמָן עָמַד לְבַקֵּשׁ עַל נַפְשׁוֹ מֵאֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה כִּי רָאָה כִּי כָלְתָה אֵלָיו הָרָעָה מֵאֵת הַמֶּלֶךְ.
וְהַמֶּלֶךְ שָׁב מִגִּנַּת הַבִּיתָן אֶל בֵּית מִשְׁתֵּה הַיַּיִן וְהָמָן נֹפֵל עַל הַמִּטָּה אֲשֶׁר אֶסְתֵּר עָלֶיהָ וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ הֲגַם לִכְבּוֹשׁ אֶת הַמַּלְכָּה עִמִּי בַּבָּיִת הַדָּבָר יָצָא מִפִּי הַמֶּלֶךְ וּפְנֵי הָמָן חָפוּ.
ירח מלא כתב:חלב - עי' בדעת תורה למהרש"ם (לא רשום לי כעת איפה הוא, נראה לי שבהלכות הבדלה על היין) וז"ל "ובפרט דחלב הוי ג"כ משקה משכר כדאי' בש"ס (כריתות י"ג ב) שתה חלב ונכנס למקדש וכו'. ועיי' ש"ך יו"ד סי' רמ"ב סק"כ בשם רמב"ם [דשתה חלב אל יורה]".
טברייני כתב:שמעתי
ואיני יודע מקורו
שר' נחמן מברסלב אומר שכל טיפת יין בפורים מתקנת את הברית.
א"כ לא חבל להפסיד זאת ולשתות בריה וודקה וויסקי ושאר מילי דאלכוהול?!
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 9 אורחים