- מצוי שמעבירים פרוסת המוציא מאדם לאדם מטעמי נימוס וכדו' (לפי הגיל). מדוע אין כאן משום אין מעבירים על המצוות?
- מדוע לא מקפידים בהדלקת נרות שבת על אמע"ה דומיא דנר חנוכה?
מצוי שמעבירים פרוסת המוציא מאדם לאדם מטעמי נימוס וכדו' (לפי הגיל). מדוע אין כאן משום אין מעבירים על המצוות?
אוצר החכמה כתב:מצוי שמעבירים פרוסת המוציא מאדם לאדם מטעמי נימוס וכדו' (לפי הגיל). מדוע אין כאן משום אין מעבירים על המצוות?
לאיזה מצווה אתה מתכוון? סעודת שבת?
איש אשכולות כתב:אוצר החכמה כתב:מצוי שמעבירים פרוסת המוציא מאדם לאדם מטעמי נימוס וכדו' (לפי הגיל). מדוע אין כאן משום אין מעבירים על המצוות?
לאיזה מצווה אתה מתכוון? סעודת שבת?
כנראה כוונתו ברכת המוציא.
אליהו בן עמרם כתב:דומני שלא אגזים מאד אם אומר שאדם רגיל בחיי היומיום שלו נתקל בשאלות רבות של "אין מעבירין", ולכאורה לא שם ליבו להן.
אעלה כמה דוגמאות, ואשמח אם חו"ר אתרא הדין שליט"א יעלו עוד כמה וכמה כיד ה' הטובה עליהם:
א. בדומה לשאלה דלעייל, ראיתי מקרה כזה: בעל קורא שהוא כהן ניגש לקרוא בתורה. האם הגבאי המעלה לתורה שחייב לכאורה ב"וקדשתו", ועומד ליד אותו כהן, יכול לקרוא לכהן מרוחק מאותו בעל קורא? או שחייב לקרוא לאותו כהן שכבר עומד ליד הספר, ומתכונן לקרוא בו?
ב. האם הגבאי המעלה לתורה צריך להקפיד לקרוא לכהן שעומד הכי קרוב אליו, לפי הקרוב קרוב קודם?
ג. אב שבא לבית הכנסת עם ילדיו, ולומד עימם אחר התפילה (ושננתם לבניך), האם צריך ללמוד קודם עם הבן שיושב סמוך אליו?
ד. הנכנס לחדר בבית חולים על מנת לבקר את קרובו, וקרובו שוכב במיטה האחרונה הרחוקה ביותר מהכניסה לחדר, האם צריך לקיים מצוות ביקור חולים קודם במי שסמוך לכניסתו?
ה. וכמוכן בחלוקת אוכל בבתי חולים, האם צריכים להתחיל בחלוקה דווקא לפי החולים במחלקה הסמוכה לכניסה שלו, או שזה לא משנה?
ו. יהודי רוצה לתת צדקה לפני התפילה, ולפניו מונחות לפי הסדר כמה קופות צדקה, אחת אחרי השניה, האם צריך לתת דווקא לקופה הראשונה שנמצאת לפניו?
ז. מחנך שצריך להוכיח את תלמידיו, זה בגלל שלא מקשיב, וזה בגלל שמשחק במשהו באמצע השיעור, האם גם הוא צריך להוכיח קודם את מי שיושב סמוך אליו? והאם צריך לענות לשאלתו של התלמיד הקרוב אליו, קודם לרחוק ממנו?
ח. בחלוקת מזון לנזקקים, כאשר מביאים את המזון לבית הנזקקים. האם גם שם צריך להעדיף את הנזקק הקרוב ביותר למרכז החלוקה?
אורח כתב:אליהו בן עמרם כתב:דומני שלא אגזים מאד אם אומר שאדם רגיל בחיי היומיום שלו נתקל בשאלות רבות של "אין מעבירין", ולכאורה לא שם ליבו להן.
אעלה כמה דוגמאות, ואשמח אם חו"ר אתרא הדין שליט"א יעלו עוד כמה וכמה כיד ה' הטובה עליהם:
א. בדומה לשאלה דלעייל, ראיתי מקרה כזה: בעל קורא שהוא כהן ניגש לקרוא בתורה. האם הגבאי המעלה לתורה שחייב לכאורה ב"וקדשתו", ועומד ליד אותו כהן, יכול לקרוא לכהן מרוחק מאותו בעל קורא? או שחייב לקרוא לאותו כהן שכבר עומד ליד הספר, ומתכונן לקרוא בו?
ב. האם הגבאי המעלה לתורה צריך להקפיד לקרוא לכהן שעומד הכי קרוב אליו, לפי הקרוב קרוב קודם?
ג. אב שבא לבית הכנסת עם ילדיו, ולומד עימם אחר התפילה (ושננתם לבניך), האם צריך ללמוד קודם עם הבן שיושב סמוך אליו?
ד. הנכנס לחדר בבית חולים על מנת לבקר את קרובו, וקרובו שוכב במיטה האחרונה הרחוקה ביותר מהכניסה לחדר, האם צריך לקיים מצוות ביקור חולים קודם במי שסמוך לכניסתו?
ה. וכמוכן בחלוקת אוכל בבתי חולים, האם צריכים להתחיל בחלוקה דווקא לפי החולים במחלקה הסמוכה לכניסה שלו, או שזה לא משנה?
ו. יהודי רוצה לתת צדקה לפני התפילה, ולפניו מונחות לפי הסדר כמה קופות צדקה, אחת אחרי השניה, האם צריך לתת דווקא לקופה הראשונה שנמצאת לפניו?
ז. מחנך שצריך להוכיח את תלמידיו, זה בגלל שלא מקשיב, וזה בגלל שמשחק במשהו באמצע השיעור, האם גם הוא צריך להוכיח קודם את מי שיושב סמוך אליו? והאם צריך לענות לשאלתו של התלמיד הקרוב אליו, קודם לרחוק ממנו?
ח. בחלוקת מזון לנזקקים, כאשר מביאים את המזון לבית הנזקקים. האם גם שם צריך להעדיף את הנזקק הקרוב ביותר למרכז החלוקה?
איני יודע איפה נמצא במקורות אין מעבירים על אותו מצוה,
דכל מה שמצאנו הוא שיש לפניו שני מצוות אזי אמרינן אין מעבירים על המצוות,
אבל באותה מצוה [כדגומת גמ"ח] ורק דאפשר לקיים אותה ע"י עזרה לכמה אנשים לא מצאנו אין מעבירים,
דאינו מעביר על מצוה מפני חברתה אלא מקים את אותה מצוה ע"י עזרה למישהו אחר.
אליהו בן עמרם כתב:דומני שלא אגזים מאד אם אומר שאדם רגיל בחיי היומיום שלו נתקל בשאלות רבות של "אין מעבירין", ולכאורה לא שם ליבו להן.
אעלה כמה דוגמאות, ואשמח אם חו"ר אתרא הדין שליט"א יעלו עוד כמה וכמה כיד ה' הטובה עליהם:
א. בדומה לשאלה דלעייל, ראיתי מקרה כזה: בעל קורא שהוא כהן ניגש לקרוא בתורה. האם הגבאי המעלה לתורה שחייב לכאורה ב"וקדשתו", ועומד ליד אותו כהן, יכול לקרוא לכהן מרוחק מאותו בעל קורא? או שחייב לקרוא לאותו כהן שכבר עומד ליד הספר, ומתכונן לקרוא בו?
ב. האם הגבאי המעלה לתורה צריך להקפיד לקרוא לכהן שעומד הכי קרוב אליו, לפי הקרוב קרוב קודם?
ג. אב שבא לבית הכנסת עם ילדיו, ולומד עימם אחר התפילה (ושננתם לבניך), האם צריך ללמוד קודם עם הבן שיושב סמוך אליו?
ד. הנכנס לחדר בבית חולים על מנת לבקר את קרובו, וקרובו שוכב במיטה האחרונה הרחוקה ביותר מהכניסה לחדר, האם צריך לקיים מצוות ביקור חולים קודם במי שסמוך לכניסתו?
ה. וכמוכן בחלוקת אוכל בבתי חולים, האם צריכים להתחיל בחלוקה דווקא לפי החולים במחלקה הסמוכה לכניסה שלו, או שזה לא משנה?
ו. יהודי רוצה לתת צדקה לפני התפילה, ולפניו מונחות לפי הסדר כמה קופות צדקה, אחת אחרי השניה, האם צריך לתת דווקא לקופה הראשונה שנמצאת לפניו?
ז. מחנך שצריך להוכיח את תלמידיו, זה בגלל שלא מקשיב, וזה בגלל שמשחק במשהו באמצע השיעור, האם גם הוא צריך להוכיח קודם את מי שיושב סמוך אליו? והאם צריך לענות לשאלתו של התלמיד הקרוב אליו, קודם לרחוק ממנו?
ח. בחלוקת מזון לנזקקים, כאשר מביאים את המזון לבית הנזקקים. האם גם שם צריך להעדיף את הנזקק הקרוב ביותר למרכז החלוקה?
חדש--- כתב:תיקונים, כבר העלה הרב אוצה"ח השערה זו, שכוונתו לסעודת שבת. ובאמת שזו קושיא חזקה שהרי הפורס המוציא לחבירו מקיים בזה מצוות כל ישראל ערבים זל"ז, ויש אומרים שהוא מן התורה, ושפיר הקשה פותח האשכול שיש לתת המוציא למי שיושב לצידו, ולא להקדים את הרחוק .
אליהו בן עמרם כתב:דומני שלא אגזים מאד אם אומר שאדם רגיל בחיי היומיום שלו נתקל בשאלות רבות של "אין מעבירין", ולכאורה לא שם ליבו להן.
אעלה כמה דוגמאות, ואשמח אם חו"ר אתרא הדין שליט"א יעלו עוד כמה וכמה כיד ה' הטובה עליהם:
א. בדומה לשאלה דלעייל, ראיתי מקרה כזה: בעל קורא שהוא כהן ניגש לקרוא בתורה. האם הגבאי המעלה לתורה שחייב לכאורה ב"וקדשתו", ועומד ליד אותו כהן, יכול לקרוא לכהן מרוחק מאותו בעל קורא? או שחייב לקרוא לאותו כהן שכבר עומד ליד הספר, ומתכונן לקרוא בו?
ב. האם הגבאי המעלה לתורה צריך להקפיד לקרוא לכהן שעומד הכי קרוב אליו, לפי הקרוב קרוב קודם?
אוצר החכמה כתב:מסברא הייתי אומר שהיישוב פשוט. אין דין אין מעבירין שמחייב אותי לתת את הכיבוד לראובן ולא לשמעון אם ברצוני לתת לשמעון.
רק אין מעבירין חל בשני מקרים המוזכרים בגמרא מסיבות אחרות.
במקרה של השעורים ההעברה היא בעושה ולא השעורים. כלומר האדם חייב לעשות מצווה אין סיבה שבגללה יותר לו לדחות אותה לשעורים הרחוקים ולא הקרובים. מה שאין כן בכהנים הוא מקיים וקדשתו באחד ולא בשני וזה הוא רשאי.
ובתפילין של יד וראש זה הרבה יותר פשוט כי הוא מחוייב במצווה הזו ומה לנו שהוא עושה מצווה אחרת, להבדיל מהמקרה של הכהנים שאם הוא עושה מצווה אחת אינו חייב באחרת כלפי הכהן השני.
זה מתאים לעוד כמה מקומות אבל לא בדקתי אם אין מקמות סותרים.
אגב זה לא נסתר מהטענה של המסעדה לעיל כי זה כמו טוה"נ.
אליהו בן עמרם כתב:אליהו בן עמרם כתב:דומני שלא אגזים מאד אם אומר שאדם רגיל בחיי היומיום שלו נתקל בשאלות רבות של "אין מעבירין", ולכאורה לא שם ליבו להן.
אעלה כמה דוגמאות, ואשמח אם חו"ר אתרא הדין שליט"א יעלו עוד כמה וכמה כיד ה' הטובה עליהם:
א. בדומה לשאלה דלעייל, ראיתי מקרה כזה: בעל קורא שהוא כהן ניגש לקרוא בתורה. האם הגבאי המעלה לתורה שחייב לכאורה ב"וקדשתו", ועומד ליד אותו כהן, יכול לקרוא לכהן מרוחק מאותו בעל קורא? או שחייב לקרוא לאותו כהן שכבר עומד ליד הספר, ומתכונן לקרוא בו?
ב. האם הגבאי המעלה לתורה צריך להקפיד לקרוא לכהן שעומד הכי קרוב אליו, לפי הקרוב קרוב קודם?
שמעתי תירוץ על 2 השאלות הראשונות דלעייל....
נראה שגברא כהן אינו החפצא דמצווה של וקדשתו, שנא' בו אין מעברין על המצות, בכלל לאדם יש ייחס אחר מלכל דבר שאתה נפגש בו, כיון ואינו דומם, כך נראה לי.אליהו בן עמרם כתב:אליהו בן עמרם כתב:אליהו בן עמרם כתב:דומני שלא אגזים מאד אם אומר שאדם רגיל בחיי היומיום שלו נתקל בשאלות רבות של "אין מעבירין", ולכאורה לא שם ליבו להן.
אעלה כמה דוגמאות, ואשמח אם חו"ר אתרא הדין שליט"א יעלו עוד כמה וכמה כיד ה' הטובה עליהם:
א. בדומה לשאלה דלעייל, ראיתי מקרה כזה: בעל קורא שהוא כהן ניגש לקרוא בתורה. האם הגבאי המעלה לתורה שחייב לכאורה ב"וקדשתו", ועומד ליד אותו כהן, יכול לקרוא לכהן מרוחק מאותו בעל קורא? או שחייב לקרוא לאותו כהן שכבר עומד ליד הספר, ומתכונן לקרוא בו?
ב. האם הגבאי המעלה לתורה צריך להקפיד לקרוא לכהן שעומד הכי קרוב אליו, לפי הקרוב קרוב קודם?
שמעתי תירוץ על 2 השאלות הראשונות דלעייל....
עוד ת"ח ששאלתיו רצה ליישב בדרך אחרת שהיתה נראית יפה על פניה, מצד שהגבאי המעלה לתורה הינו שליח הציבור, ולכן ה"אין מעבירין" של ה"וקדשתו" נמדד ביחס לכל הציבור - היכן שעומד הציבור, ולא רק ביחס לגבאי העומד ליד הכהן הנמצא כבר ליד הבימה, כלומר ליד הגבאי.
אך גם זה קשה לענ"ד, כי בזבחים נא. איתא: "שיירי הדם היה שופך על יסוד מערבי - מאי טעמא? אמר קרא: 'אל יסוד מזבח העלה אשר פתח אהל מועד' [ויקרא, ד', ז] - ההוא דפגע ברישא" ובתוס' כתבו שהוא מצד אין מעבירין.
ולכאורה גם הכהן הפוגע תחילה ביסוד המערבי, אינו אלא שליח ציבור, ובפרט אי אמרינן שהוא שלוח דידן.
וגם לולא "שלוחי דידן", מסברא עדיין קשה: מי פקע מהגבאי מצוותו האישית של "וקדשתו", בגלל שהוא שליח ציבור?
פרי יהושע כתב:נראה שגברא כהן אינו החפצא דמצווה של וקדשתו, שנא' בו אין מעברין על המצות, בכלל לאדם יש ייחס אחר מלכל דבר שאתה נפגש בו, כיון ואינו דומם, כך נראה לי.
אליהו בן עמרם כתב:פרי יהושע כתב:נראה שגברא כהן אינו החפצא דמצווה של וקדשתו, שנא' בו אין מעברין על המצות, בכלל לאדם יש ייחס אחר מלכל דבר שאתה נפגש בו, כיון ואינו דומם, כך נראה לי.
האם זה אומר שאין דין של 'אין מעבירין' בעני א' שבא וביקש צדקה ואחריו עומד עני ב' ומבקש צדקה?
(לולא לא תאמץ ולא תקפוץ, כלומר באופן שרק מדלג על הראשון שבא ולא נמנע לגמרי מלתת לו)
ועוד, האם רק לגבי חפצא דמצוה אמרינן 'אין מעבירין'? והלא כמדומני שמתורת האחרונים למדנו להקדים לברך ברכת הלבנה מצד אין מעבירין.
ושפיכת שיריים ליסוד, גם שם מדובר באיזשהו חפצא דמצוה? או שזה בסה'כ 'מקום'. ועניינו של אין מעבירין שם, הוא בעצם סוג של הקדמת זמן הקיום, כמו 'מצוה הבאה לידך וכו', וא'כ לאו דווקא כלפי חפצא דמצוה אמרינן 'אין מעבירין'.
פרי יהושע כתב:אליהו בן עמרם כתב:האם זה אומר שאין דין של 'אין מעבירין' בעני א' שבא וביקש צדקה ואחריו עומד עני ב' ומבקש צדקה?
(לולא לא תאמץ ולא תקפוץ, כלומר באופן שרק מדלג על הראשון שבא ולא נמנע לגמרי מלתת לו)
ועוד, האם רק לגבי חפצא דמצוה אמרינן 'אין מעבירין'? והלא כמדומני שמתורת האחרונים למדנו להקדים לברך ברכת הלבנה מצד אין מעבירין.
ושפיכת שיריים ליסוד, גם שם מדובר באיזשהו חפצא דמצוה? או שזה בסה'כ 'מקום'. ועניינו של אין מעבירין שם, הוא בעצם סוג של הקדמת זמן הקיום, כמו 'מצוה הבאה לידך וכו', וא'כ לאו דווקא כלפי חפצא דמצוה אמרינן 'אין מעבירין'.
אני לא חושב שזה סוג של זריזות, אלא שמעביר על המצווה כלשונו, היינו שלא מקיים אותה במה שיכול לקיימה, וממילא זה שייך לחפצא של מצוה, וכן למקום שעושין בו מצוה כמזבח שהוא מקום המצווה, שהוא כחפצא של מצוה שאפשר לקיים בו, אבל באדם לא נראה לומר כן שאינו החפצא של המצוה כאמור, ולבנה צ"ע היה טוב לראות המקור אם ישנו?
אליהו בן עמרם כתב:פרי יהושע כתב:אליהו בן עמרם כתב:האם זה אומר שאין דין של 'אין מעבירין' בעני א' שבא וביקש צדקה ואחריו עומד עני ב' ומבקש צדקה?
(לולא לא תאמץ ולא תקפוץ, כלומר באופן שרק מדלג על הראשון שבא ולא נמנע לגמרי מלתת לו)
ועוד, האם רק לגבי חפצא דמצוה אמרינן 'אין מעבירין'? והלא כמדומני שמתורת האחרונים למדנו להקדים לברך ברכת הלבנה מצד אין מעבירין.
ושפיכת שיריים ליסוד, גם שם מדובר באיזשהו חפצא דמצוה? או שזה בסה'כ 'מקום'. ועניינו של אין מעבירין שם, הוא בעצם סוג של הקדמת זמן הקיום, כמו 'מצוה הבאה לידך וכו', וא'כ לאו דווקא כלפי חפצא דמצוה אמרינן 'אין מעבירין'.
אני לא חושב שזה סוג של זריזות, אלא שמעביר על המצווה כלשונו, היינו שלא מקיים אותה במה שיכול לקיימה, וממילא זה שייך לחפצא של מצוה, וכן למקום שעושין בו מצוה כמזבח שהוא מקום המצווה, שהוא כחפצא של מצוה שאפשר לקיים בו, אבל באדם לא נראה לומר כן שאינו החפצא של המצוה כאמור, ולבנה צ"ע היה טוב לראות המקור אם ישנו?
ברש"י במגילה ו: כתב וז"ל:
אין מעבירין כו' - משבא לידי אקדים לעשות, דהכי תניא במכילתא ושמרתם את המצות, אם באת מצוה לידך אל תחמיצנה:
כלומר, לכאורה, ברש"י כן מצאנו סוגיא דזריזות. ואולי, יש לחלק בין "אין מעבירין" של 2 מצוות, כגון: טלית ותפילין, שהעניין בזה שלא לדלג על אחת מפני השניה, משום בזיון לראשונה. ואילו ב"אין מעבירין" שנאמר במצוה אחת, כגון: קצירת העומר, או שפיכת שיריים ליסוד, שעניינו "זריזות", לכה"פ לפי שיטת רש"י.
ועוד, שלכאורה הסוגיא במגילה שם מדברת בעניין "אין מעבירין" כלפי זמן הקיום של קריאת הפרשיות, באדר הראשון, ומצד אין מעבירין.
ולגבי ברכת הלבנה, ראיתי מביאים את דברי האבנ"ז באו"ח סימן תק"ו, להקדים בזמן, מצד אין מעבירין.
א. בדומה לשאלה דלעייל, ראיתי מקרה כזה: בעל קורא שהוא כהן ניגש לקרוא בתורה. האם הגבאי המעלה לתורה שחייב לכאורה ב"וקדשתו", ועומד ליד אותו כהן, יכול לקרוא לכהן מרוחק מאותו בעל קורא? או שחייב לקרוא לאותו כהן שכבר עומד ליד הספר, ומתכונן לקרוא בו?
ב. האם הגבאי המעלה לתורה צריך להקפיד לקרוא לכהן שעומד הכי קרוב אליו, לפי הקרוב קרוב קודם?
ג. אב שבא לבית הכנסת עם ילדיו, ולומד עימם אחר התפילה (ושננתם לבניך), האם צריך ללמוד קודם עם הבן שיושב סמוך אליו?
ד. הנכנס לחדר בבית חולים על מנת לבקר את קרובו, וקרובו שוכב במיטה האחרונה הרחוקה ביותר מהכניסה לחדר, האם צריך לקיים מצוות ביקור חולים קודם במי שסמוך לכניסתו?
ה. וכמוכן בחלוקת אוכל בבתי חולים, האם צריכים להתחיל בחלוקה דווקא לפי החולים במחלקה הסמוכה לכניסה שלו, או שזה לא משנה?
ז. מחנך שצריך להוכיח את תלמידיו, זה בגלל שלא מקשיב, וזה בגלל שמשחק במשהו באמצע השיעור, האם גם הוא צריך להוכיח קודם את מי שיושב סמוך אליו? והאם צריך לענות לשאלתו של התלמיד הקרוב אליו, קודם לרחוק ממנו?
ח. בחלוקת מזון לנזקקים, כאשר מביאים את המזון לבית הנזקקים. האם גם שם צריך להעדיף את הנזקק הקרוב ביותר למרכז החלוקה?
הכהן כתב:נשאלתי אמש:
- מדוע לא מקפידים בהדלקת נרות שבת על אמע"ה דומיא דנר חנוכה?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 391 אורחים