תוכן כתב:האם שייך כאן כופין על הצדקה?
קולמוס הסופר כתב:בס"ד
שקר שנוגע לממון הוא לאו מדאורייתא.
איש רגיל כתב:קולמוס הסופר כתב:בס"ד
שקר שנוגע לממון הוא לאו מדאורייתא.
אתה בטוח שכל שקר שנוגע לממון הוא דאורייתא? אני לשבתי שרק שקר שנועד להשיג ממון.
אמסטרדם כתב:ומהו עם השקר גופיה?
קולמוס הסופר כתב:איש רגיל כתב:קולמוס הסופר כתב:בס"ד
שקר שנוגע לממון הוא לאו מדאורייתא.
אתה בטוח שכל שקר שנוגע לממון הוא דאורייתא? אני לשבתי שרק שקר שנועד להשיג ממון.
עיין ניב שפתיים להרב יברוב בתחילתו.
איש רגיל כתב:שקר סתם אינו איסור דאו'.קולמוס הסופר כתב:בס"ד
שקר שנוגע לממון הוא לאו מדאורייתא.
אתה בטוח שכל שקר שנוגע לממון הוא דאורייתא? אני לשבתי שרק שקר שנועד להשיג ממון.
איש רגיל כתב:אמסטרדם כתב:ומהו עם השקר גופיה?
שקר סתם אינו איסור דאו'.
פנימי כתב:מדבר שקר תרחק!
והביא השו"ע את הפסוק הזה ביו"ד בהלכות אבילות לגבי לומר לאדם שאביו לא מת, אע"פ שהוא לתועלתו כדי שלא יצטרך לשבת שבעה!
מאיר סובל כתב:לפני עוור לא דאורייתא?
איש רגיל כתב:ודאי שחייב לומר לו את דעתו, ובהסתייגות הנדרשת (תמיד!) שכל דבריו הם בהשקפה ראשונה, ואף לאחר בירור מעמיק, תיתכן טעות.
אך אם משקר עליו לצורך פרנסתו של הדלפון, הרי נתן לו עצה שאינה הוגנת ועובר משום לפני עור לא תתן מכשול.
קולמוס הסופר כתב:פנימי כתב:מדבר שקר תרחק!
והביא השו"ע את הפסוק הזה ביו"ד בהלכות אבילות לגבי לומר לאדם שאביו לא מת, אע"פ שהוא לתועלתו כדי שלא יצטרך לשבת שבעה!
עיין בניב שפתיים הנ"ל שדעת כמה ראשונים ואחרונים ששקר סתם אינו מדאורייתא, וכמדומני שכך מוסכם אצל רוב הפוסקים.
מן השורה כתב:כעת צ"ע לי שרש"י ב"מ מ"ח: כתב שמוכר שחוזר מדיבורו בעקבות עליית המחיר ה"ז בכלל שארית ישראל לא יעשו עוולה, ולמה לא כתב שהוא דאורייתא
מן השורה כתב:ולעיקר הנידון האם שייך לומר בזה כופין על הצדקה, לא ידעתי איך שכחנו רש"י על התורה שמקורו ברוך מדברי חז"ל, ויקרא י"ט ט"ו לא תשא פני דל, שלא תאמר עני הוא זה והעשיר חייב לפרנסו, אזכנו בדין ונמצא זה מתפרנס בנקיות.
-אמנם יש מקום לפלפל שזה איסור מיוחד בדין, ואדרבה למה הוצרכנו לציווי אם יש בזה איסור גזל פשוט, וי"ל.
מן השורה כתב:וצריך חיפוש.-
פנימי כתב:ידעתי מראש את החילוק בין שקר לצורך רווח ממוני לבין "סתם" שקר,
ובגלל זה הבאתי את השולחן ערוך הלכות אבילות
שמדבר על לשקר לאבל ולומר לו שלא מת אביו כדי שלא יתחייב לשבת שבעה,
והשו"ע אוסר ומביא את הפסוק "מדבר שקר תרחק"
כך שגם אם יש ראשונים רבים שסוברים שאין איסור דאורייתא, אין הלכה כמותם.
איש רגיל כתב:מן השורה כתב:כעת צ"ע לי שרש"י ב"מ מ"ח: כתב שמוכר שחוזר מדיבורו בעקבות עליית המחיר ה"ז בכלל שארית ישראל לא יעשו עוולה, ולמה לא כתב שהוא דאורייתא
שם הוא לא מתכוון להרויח מהאדם שהוא משקר עליו.
איש רגיל כתב:מן השורה כתב:ולעיקר הנידון האם שייך לומר בזה כופין על הצדקה, לא ידעתי איך שכחנו רש"י על התורה שמקורו ברוך מדברי חז"ל, ויקרא י"ט ט"ו לא תשא פני דל, שלא תאמר עני הוא זה והעשיר חייב לפרנסו, אזכנו בדין ונמצא זה מתפרנס בנקיות.
-אמנם יש מקום לפלפל שזה איסור מיוחד בדין, ואדרבה למה הוצרכנו לציווי אם יש בזה איסור גזל פשוט, וי"ל.
איסור גזל אין כאן, אך הקושיה טובה מאד, שיש כאן איסור לפני עור.
מן השורה כתב:איש רגיל כתב:מן השורה כתב:ולעיקר הנידון האם שייך לומר בזה כופין על הצדקה, לא ידעתי איך שכחנו רש"י על התורה שמקורו ברוך מדברי חז"ל, ויקרא י"ט ט"ו לא תשא פני דל, שלא תאמר עני הוא זה והעשיר חייב לפרנסו, אזכנו בדין ונמצא זה מתפרנס בנקיות.
-אמנם יש מקום לפלפל שזה איסור מיוחד בדין, ואדרבה למה הוצרכנו לציווי אם יש בזה איסור גזל פשוט, וי"ל.
איסור גזל אין כאן, אך הקושיה טובה מאד, שיש כאן איסור לפני עור.
י"ל שאם מותר ה"ז חוב צדקה ואיב"ז לפני עור אלא אדרבה עצה טובה היא, וכן משמע לשון רש"י 'והעשיר חייב לפרנסו', שכוונתו שא"כ נכוף אותו לקיים המצוה. [וצל"ע במזרחי ושאר מפרשי רש"י].
שנת ישרים כתב:מה שהעירו לעיל שלפני עיור דאו'-
ק''ק מב''ב ל: "ההוא דאמר ליה לחבריה מאי בעית בהאי ארעא אמר ליה מפלניא זבינא ואכלתיה שני חזקה אמר ליה פלניא גזלנא הוא אמר ליה והא אית לי סהדי דאתאי אימלכי בך ואמרת לי זיל זבין אמר ליה השני נוח לי הראשון קשה הימנו אמר רבא דינא קאמר ליה", ואם איתא שהוא דאו', אמאי נאמן, והא אין אדם משים עצמו רשע.
שנת ישרים כתב:ועוד ק''ק אמאי פשיטא דהכא הוי עצה שאינה הוגנת. דילמא כדאי לו להו''ל ספר זה, ודילמא כדאי לו לפרנס דלפון?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 175 אורחים