הודעהעל ידי שנת ישרים » ו' דצמבר 20, 2013 6:58 am
תוספת ביאור למש"כ היימישער:
אין פירוש 'הידור' בממה"מ שמדליק יותר נרות (ואז יש יותר אור, או יותר פרסום, או שהוציא יותר על המצוה),
דאם נלך בתר כל הימים, מי שיש לו יותר מד' בני בית, מדליק לפחות מ' נרות למהד' ורק ל"ו לממה''מ.
ואם נלך בתר כל יום ויום, המהד' מדליקים יותר נרות בימים הראשונים, עד שמספר הימים מגיע למספר בני הבית.
אלא מהו ההידור, ז"ל התוס' "נראה לר"י דב"ש וב"ה לא קיימי אלא אנר איש וביתו שכן יש יותר הידור דאיכא היכרא כשמוסיף והולך או מחסר שהוא כנגד ימים הנכנסים או היוצאים אבל אם עושה נר לכל אחד אפי' יוסיף מכאן ואילך ליכא היכרא שיסברו שכך יש בני אדם בבית", דהיינו שההידור הוא ההיכר למספר הימים.
וא''כ אדרבא ביום הראשון צריך דוקא נר אחד.
---
מיהו נתקשיתי קצת בדברי התוס',
דממ''נ אם הרואים יודעים כמה הדליק אתמול, א''כ גם בנר לכ''א יודעים שנוהג כממה''מ,
ואם לא יודעים, א''כ גם בנר אישו''ב יסברו שכך יש בני אדם בבית.
ואין לומר שיודעים כמה הדליק אתמול, וחיישנן שיסברו שמספר בני הבית השתנה, דא''כ אף בנר אישו''ב יסברו שהשתנה.
ואולי י''ל שההידור הוא שאנשים יראו בכל פתח מס' נרות כמס' הימים, אך אם יראו כפולה של מס' הימים ויצטרכו לחשב, זה כבר לא כ''כ ניכר ולא מיקרי הידור של היכר.