צh33 כתב:כך הוא סיומה של קינה ל"ה. לפייטן רבי שלמה ב"ר יצחק מגירונדי. ובפשוטו תמוה.
הרי את"ל שמצוה לאבד כל עולל ויונק ג"כ כזרע עמלק למשל, סו"ס להרוג בדרך נפוץ על הסלע לכאורה הוא דרך אכזריות ורשעות יתירה ומה טעם יש בהנהגה כזו. אתמהה.
או אולי גם ביונקי שדיים יש ענין של מיתת סקילה. עדיין קשה לשמוע. עוצ"ע.
צביב כתב:אצל אגג היה עוד ענין של כילוי בשרו כמבואר במדרש שהאכיל בשרו לנעמיות
חקר כתב:צh33 כתב:וכיצד יבאר מר מדוע שיסף שמואל הנביא את אגג וחיתך בשרו חתיכות חתיכות, אלא מאי - 'רחמי רשעים אכזרי'.
שם איירי בבזיון המת אבל אני שאלתי על מיתה דרך אכזריתלייטנר כתב:ברור שהשורה מבוססת על הפסוק: "בת בבל השדודה, אשרי שיאחז וניפץ את עולליך אל הסלע".
לגבי אכזריות בשדה הקרב, יש תשובה של הראי"ה ביחס לדרך ההריגה של יואב בן צרויה.
צh33 כתב:חקר כתב:צh33 כתב:וכיצד יבאר מר מדוע שיסף שמואל הנביא את אגג וחיתך בשרו חתיכות חתיכות, אלא מאי - 'רחמי רשעים אכזרי'.
שם איירי בבזיון המת אבל אני שאלתי על מיתה דרך אכזריתלייטנר כתב:ברור שהשורה מבוססת על הפסוק: "בת בבל השדודה, אשרי שיאחז וניפץ את עולליך אל הסלע".
לגבי אכזריות בשדה הקרב, יש תשובה של הראי"ה ביחס לדרך ההריגה של יואב בן צרויה.
צודק ששכחתי זאת בעת שכתבתי ויש"כ. אבל עדיין קשיא לי:
עייין שם במפרשים שפירשו המקרא על השמדת בבל ע"י פרס ומדי ואסמכוהו ג"כ על נבואת ישעיה יג עיי"ש ומכ"מ קרא א"כ לא איירי אלא בדרך אכזריות של הפרסיים אבל הפייטן כתב זאת כתקות איש ישראל וכזאת הוא תימה בעיני.
ועי"ע בראב"ד פ"ו מתשובה דדרך הקב"ה ליפרע מהרע ברע ממנו.
ועצ"ע.
צh33 כתב:חקר כתב:צh33 כתב:וכיצד יבאר מר מדוע שיסף שמואל הנביא את אגג וחיתך בשרו חתיכות חתיכות, אלא מאי - 'רחמי רשעים אכזרי'.
שם איירי בבזיון המת אבל אני שאלתי על מיתה דרך אכזרית
וישסף שמואל את אגג וגו', א"ר אבא בר כהנא התחיל מחתך בבשרו חתיכות חתיכות ומאכיל לנעמיות, הה"ד (איוב י"ח) יאכל בדי עורו, ר' יצחק אמר הביא ארבעה קונדיסין ומתחו עליהם, (שם /שמואל א' ט"ו/) ויאמר אגג אכן סר מר המות כך ממיתין השרים מיתות מרות
איכה רבה (וילנא) פרשה ג
תשיב להם גמול, ירמיה אמר תשיב להם גמול, ואסף אמר (תהלים ע"ט) והשב לשכנינו שבעתים אל חיקם, מהו אל חיקם, ר' יהודה בן גדייא אמר תשיב להם גמול מה שעשו בבית המקדש שנתון בחיקו של עולם, כמד"א (יחזקאל מ"ג) ומחיק הארץ ועד העזרה, ורבנן אמרי מה שעשו במילה שנתנה בחיקו של אדם, דאמר רבי יהושע דסכנין ור' לוי בש"ר יוחנן שהיו נוטלים מילותיהם של ישראל ומזרקין אותן כלפי מעלה ואומרים בזה בחרת הא לך מה שבחרת, עד שעמד שמואל הנביא ופרע בהם הדא הוא דכתיב (שמואל א' ט"ו) ויאמר שמואל הגישו אלי את אגג מלך עמלק, וכתיב (שם /שמואל א' ט"ו/) וישסף שמואל את אגג וגו', א"ר אבא בר כהנא התחיל מחתך בבשרו חתיכות חתיכות ומאכיל לנעמיות, הה"ד (איוב י"ח) יאכל בדי עורו, ר' יצחק אמר הביא ארבעה קונדיסין ומתחו עליהם,
(שם /שמואל א' ט"ו/) ויאמר אגג אכן סר מר המות כך ממיתין השרים מיתות מרות, רבי יצחק אמר סירסו לפי שהיה נוטל את המילות וזורקן כלפי מעלה על דא נפרע ממנו הדא הוא דכתיב (שמואל א' ט"ו) ויאמר שמואל כאשר שכלה נשים חרבך כן תשכל מנשים אמך, וישסף מלמד שחתכו ארבע חתיכות,
תתן להם מגינת לב, תרין אמוראין, חד אמר תבירות ליבא, וחד אמר עזיזות ליבא, מאן דאמר תבירות ליבא, שנאמר (בראשית י"ד) אשר מגן צריך בידך, ומאן דאמר עזיזות ליבא שנא' (דברים לג) מגן עזרך, תאלתך להם תלי אותן ביסורין והבא עליהם כל אלות שבתורה כד"א (שם /דברים/ ל') ונתן ה' אלהיך את כל האלות האלה על אויביך ועל שונאיך וגו'.
לייטנר כתב:[quote="צh33
עיין עוד דברי הימים ב כה יב.
איכה רבה (וילנא) פתיחתות
יד רבי חנינא בר פפא פתח (משלי כ"ט) איש חכם נשפט את איש אויל ורגז ושחק ואין נחת, א"ר סימון כל מי שהוא דן את טיפש הוא עצמו נידון, הה"ד חכם נשפט שפט אין כתיב אלא נשפט, ד"א איש חכם נשפט, זה הקב"ה שנאמר (איוב ט') חכם לבב ואמיץ כח, את איש אויל, אלו ישראל שנאמר (ירמיה ד') כי אויל עמי, ורגז ושחק, רגזתי ואין נחת, שחקתי ואין נחת, רגזתי עליכם בימי פקח בן רמליהו שנא' (ד"ה =דברי הימים= ב' כ"ח) ויהרג פקח בן רמליהו וגו' שחקתי עליכם בימי אמציהו שנאמר (שם /דברי הימים ב'/ כ"ה) ואמציהו התחזק וינהג את עמו וילך גיא המלח, מהו גיא המלח תחת כפי המלח תחת כפויי מלחמה, ועשרת אלפים חיים שבו בני יהודה ויביאום לראש הסלע וישליכום וגו',
באותה שעה אמר הקב"ה לא גזרתי מיתה לבני נח אלא בחרב ואלו ויביאום לראש הסלע וישליכום וכולם נבקעו, ואין נחת, באותה שעה אמר הקב"ה מה אלו עושין כאן יגלו, כיון שחטאו גלו וכיון שגלו התחיל ירמיה מקונן עליהם איכה.
צh33 כתב:כך הוא סיומה של קינה ל"ה. לפייטן רבי שלמה ב"ר יצחק מגירונדי. ובפשוטו תמוה.
הרי את"ל שמצוה לאבד כל עולל ויונק ג"כ כזרע עמלק למשל, סו"ס להרוג בדרך נפוץ על הסלע לכאורה הוא דרך אכזריות ורשעות יתירה ומה טעם יש בהנהגה כזו. אתמהה.
או אולי גם ביונקי שדיים יש ענין של מיתת סקילה. עדיין קשה לשמוע. עוצ"ע.
לייטנר כתב:הגלות נתנה בך את אותותיה.
שייף נפיק כתב:נתתי על ליבי לדרוש ולתור מה הענין בבקשה על נקמה בקינות ביום ת"ב, הלא עיקר הענין באמירת הקינות הוא להצטער על החורבן ולהתאבל על ביהמ"ק וירושלים, ולחזור בנו מחטאינו, ובקשת הנקמה אף כי היא חשובה ו'גדולה נקמה וכו' ' מ"מ מה ענינה לקינות, ואדרבה זה נותן קצת הרגשה כאילו חלילה היה פה איזה פיגוע שנפלו אלינו הגויים מרוב רשעתם, וזה מה שצריך לעשות לבקש שהשם ימיתם, וכי אי"ז היסח דעת מזה שאנו אשמנו בנפשותינו והגויים אינם אלא שבט חובלים ביד ה'?
ומתוך הדחק פירשתי על דרך אפשר שאולי היה זה תחבולה של מסדרי הקינות לימים יבואו ולא ידעו ולא ירגישו אשר נעשה מימי קדם, ומתוך שיראו כמה הרבו לבקש על הנקמה ישימו על ליבם כמה גדולה היתה הרעה.
והנני מצפה לישועת ה' ולתשובת חבירי
צופר הנעמתי כתב:שייף נפיק כתב:נתתי על ליבי לדרוש ולתור מה הענין בבקשה על נקמה בקינות ביום ת"ב, הלא עיקר הענין באמירת הקינות הוא להצטער על החורבן ולהתאבל על ביהמ"ק וירושלים, ולחזור בנו מחטאינו, ובקשת הנקמה אף כי היא חשובה ו'גדולה נקמה וכו' ' מ"מ מה ענינה לקינות, ואדרבה זה נותן קצת הרגשה כאילו חלילה היה פה איזה פיגוע שנפלו אלינו הגויים מרוב רשעתם, וזה מה שצריך לעשות לבקש שהשם ימיתם, וכי אי"ז היסח דעת מזה שאנו אשמנו בנפשותינו והגויים אינם אלא שבט חובלים ביד ה'?
ומתוך הדחק פירשתי על דרך אפשר שאולי היה זה תחבולה של מסדרי הקינות לימים יבואו ולא ידעו ולא ירגישו אשר נעשה מימי קדם, ומתוך שיראו כמה הרבו לבקש על הנקמה ישימו על ליבם כמה גדולה היתה הרעה.
והנני מצפה לישועת ה' ולתשובת חבירי
אני מבין שב"קינות" כוונתך למגילת קינות, וב"תחבולה של מסדרי הקינות" אתה מתכוון לירמיה הנביא?
חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 40 אורחים