מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תרבות יון בדרך הלימוד

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי באמונתו » א' דצמבר 12, 2021 12:20 am

נושא שלנו היא שאלת "למה", הנשלל ע"י מרן הגר"ח מבריסק זצ"ל כידוע בהחלט, לא על שום דבר אחר.
בעניין היחס שבין "למה" ההיא, לבין המושג של "טעמא דקרא", עיין לעיל בהודעתי הקודמת.

עושה חיל
הודעות: 569
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי עושה חיל » א' דצמבר 12, 2021 1:06 am

באמונתו כתב:יפה המליצו: אין הלכה כר"ש (שקופ זצ"ל) שדורש טעמא...

'יפה המליצו' - מי שהמליץ.
אבל תכלס' לא יפה המליצו, כי בישיבות הולכים עם ר' שמעון (שקאפ).

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' דצמבר 12, 2021 3:25 pm


באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי באמונתו » א' דצמבר 12, 2021 6:44 pm

עושה חיל כתב:
באמונתו כתב:יפה המליצו: אין הלכה כר"ש (שקופ זצ"ל) שדורש טעמא...

'יפה המליצו' - מי שהמליץ.
אבל תכלס' לא יפה המליצו, כי בישיבות הולכים עם ר' שמעון (שקאפ).

כמדומני שמקובל אשר בישיבות לומדים בדרך ר' חיים.
מ"מ, ראה המצורף מהרב שך. (קראתי פעם, אשר רב שך בישיבתו, פקד להוציא ספרים מפורסמים מסוימים מביהמ"ד, כי התנגד לסגנונם בדרך לימודם, אמנם אינני מעוניין לפרט יותר, בהיות שאין המקור כעת לפניי).
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_אבי עזרי (חיפוש בלבד) - ג - שך, אלעזר מנחם מן בן עזריאל_3_4.pdf
(3.26 MiB) הורד 168 פעמים

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי יהושפט » א' דצמבר 12, 2021 6:59 pm

כמובן שספרי הגרש"ש נלמדים בישיבת פוניבז', בדיוק כפי שהם נלמדים בכל הישיבות עכ"פ כאן באה"ק, ותורת הגרש"ש מרגלא בפומיה דהלומדים בכל יום ובכל מקום, ורבים מיסודותיו אף הפכו לנכסי צאן ברזל של ה"ישיבישע' רייד" ואטו כרוכלא ניזיל וניתני. ניתן לראות וגם לשאול כל גבאי אוצר איך ספרי הגרש"ש הם מספרי היסוד [יחסית] שנקנים לכל בית כנסת.
אולי בישיבות אמריקה שרובם הוקמו ע"י תלמידי ר' ברוך בער המצב שונה, אבל כאן באה"ק התיאור כאילו ר' שמעון לא התקבל מביא לידי גיחוך.

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי באמונתו » א' דצמבר 12, 2021 7:04 pm

ראשי ישיבות של ארה"ב (ואנגליה), הם רובם ככולם תלמידי הגרי"ז זצ"ל, בתיווך בנו הגרי"ד וכו'
בא"י, שני ראשי הישיבות שהשפיעו ביותר בדור אחרון, הינם ר' נחום - תלמיד רב"ב, עם ר' שמואל - תלמיד ר' שמעון. על פשרת ר' שמואל בין השיטות, כבר שם לב מרן הגרי"ז זצ"ל בעצמו, וכנ"ל.

גיזונטע קאפ
הודעות: 927
הצטרף: ד' אוקטובר 18, 2017 5:47 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי גיזונטע קאפ » א' דצמבר 12, 2021 7:07 pm

אמת נכון שדברי הגרש"ש נתקבלו להפליא, אבל הסברות הר' שימעניסטיות המובהקות שיש בם מימד של פילוסופיה מסויימת שעליה המליצו דר"ש דריש טעמא דקרא, לא בהכרח נתקבלו באותה מידה, היו ישיבות שהיו מעוזים של ר' שמעון כמו גרודנא בעבר, בשאר המקומות -עד לאחרונה- הדברים לא התקבלו עד כדי כך, לא מצינו הרבה ראשי ישיבות שהולכים בסגנון זה.

גיזונטע קאפ
הודעות: 927
הצטרף: ד' אוקטובר 18, 2017 5:47 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי גיזונטע קאפ » א' דצמבר 12, 2021 7:08 pm

באמונתו כתב:ראשי ישיבות של ארה"ב (ואנגליה), הם רובם ככולם תלמידי הגרי"ז זצ"ל, בתיווך בנו הגרי"ד וכו'
בא"י, שני ראשי הישיבות שהשפיעו ביותר בדור אחרון, הינם ר' נחום - תלמיד רב"ב, עם ר' שמואל - תלמיד ר' שמעון. על פשרת ר' שמואל בין השיטות, כבר שם לב מרן הגרי"ז זצ"ל בעצמו, וכנ"ל.

ר' שמואל אכן למד אצל הגרש"ש, אבל מי שמעיין היטב בתורתו ישים לב שהוא הושפע עמוקות מכתבי הגרנ"ט שהסתובבו בישיבות, וכך שמעתי מדודי ששמע ממנו בעצמו.

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי יהושפט » א' דצמבר 12, 2021 7:14 pm

גיזונטע קאפ כתב:אמת נכון שדברי הגרש"ש נתקבלו להפליא, אבל הסברות הר' שימעניסטיות המובהקות שיש בם מימד של פילוסופיה מסויימת שעליה המליצו דר"ש דריש טעמא דקרא, לא בהכרח נתקבלו באותה מידה, היו ישיבות שהיו מעוזים של ר' שמעון כמו גרודנא בעבר, בשאר המקומות -עד לאחרונה- הדברים לא התקבלו עד כדי כך, לא מצינו הרבה ראשי ישיבות שהולכים בסגנון זה.

אמת
אבל עדיין כל דברי רבי שמעון נלמדים, והרוצים להעמיק בתורתו עושים זאת, ואיש לא יבקר זאת בפומבי. הנה הגרי"ב שרצה לבקר שיטות חדשות בלימוד טרח להסביר שאינם ענין לר' שמעון [ואני לא נכנס לשאלה אם אכן כך הוא].
היחס המזלזל לר' שמעון שהיה כאן בכמה הודעות, איננו נכון עובדתית, גם אם דבריו לא התקבלו במידה שוה כפי שכתבת.

ובהערת אגב, כמה מאותם יסודות "פילוסופים" מובהקים כן נתקבלו בצורה מפליאה כמו "משפטי הממון" ועוד, אלא שהפכו אותם לסוג של "רייד", ענין מרתק לכשעצמו, דווקא הגרחי"ש אחי הגרי"ב שנקרא מהלמדנים החדשים מנגד ליסודות אלו כיון שרואה בהם סברו חיצוניות, ואכמ"ל בכל ענין זה.

גיזונטע קאפ
הודעות: 927
הצטרף: ד' אוקטובר 18, 2017 5:47 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי גיזונטע קאפ » א' דצמבר 12, 2021 7:20 pm

נכון הם התקבלו, למרות שבבריסק הייתה עליהם ביקורת עזה, אולי משום שהוזכרו אצל הגר"ש רוזובסקי, אבל גם הם התקבלו כמות שהם, אף אחד לא ממציא סברות כאלו חדשות
ובנוגע לר' יוס'ל יש באמת דברים שהוא קיבל בבריסק, ומזה ההתנגדות שלו לסברות הנ"ל.

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי באמונתו » א' דצמבר 12, 2021 11:04 pm

אא"ז זצ"ל (תלמיד מובהק של הגרנ"ט בראדין) העיד, כי שמע מפה קדוש של מרן החפץ חיים זצ"ל, כי "ר' שמעון הינו גאון וצדיק". כל מלה של החפץ חיים - פסק הלכה.
לכך כמובן, הנושא זה לא האיש ר' שמעון, רק ייחודיות דרכו בלימוד, וזוהי שנדחתה ע"י רוב גדולי התורה.
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ב' דצמבר 13, 2021 12:12 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי יהושפט » א' דצמבר 12, 2021 11:19 pm

באמונתו כתב:אא"ז זצ"ל (תלמיד מובהק של הגרנ"ט בראדין) העיד, כי שמע מפה קדוש של מרן החפץ חיים זצ"ל, כי "ר' שמעון הינו גאון וצדיק". כל מלה של החפץ חיים - פסק הלכה.
לכך כמובן, הנושא זה לא האיש ר' שמעון, רק ייחודיות דרכו בלימוד, וזו נדחתה ע"י רוב גדולי התורה.

באמת יישר כח, אם החפץ חיים לא היה מעיד, סליחה "פוסק" שר' שמעון גאון וצדיק לא היינו יודעים את זה...
ר' שמעון היה גאון הגאונים, שליטתו בכל מכמני תורה כנראה לכל מעלעל בספרו שערי יושר היא לא פחות ממדהימה, ובמידה זו הוא עולה בכמה מונים על רוב רובם של ראשי הישיבות בני דורו בספריהם [לא בחנתי אותם כמובן]. הוא ממש לא אברך חביב שזקוק לעדויות מגדולי הדור על כך שהוא גאון וצדיק [ולא זו בלבד אלא י"א שהיה אפילו גדול מהרב מילר שכבר נתבאר במק"א שמחויבים ליישב דבריו בכל מחיר].

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי באמונתו » ב' דצמבר 13, 2021 12:11 am

כידוע ליודעים, יש מגדולי אותו הדור שביקרו את ר' שמעון על עניין מסוים (לא אפרט בזו המסגרת), לכך דברי החפץ חיים חשובים במיוחד.

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי יהושפט » ב' דצמבר 13, 2021 12:16 am

באמונתו כתב:כידוע ליודעים, יש מגדולי אותו הדור שביקרו את ר' שמעון על עניין מסוים (לא אפרט בזו המסגרת), לכך דברי החפץ חיים חשובים במיוחד.

אין לביקורת שלהם דבר וחצי דבר עם גאונותו או צדקותו.
אינני יודע באיזה עולם אתה חי, אבל בעולם הישיבות כבודו של רבי שמעון רם ונישא כראוי וכפשוט, ואין שום צורך לעדויות על גדלותו.

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי באמונתו » ב' דצמבר 13, 2021 1:44 am

טוב שהעולם מכבד ומוקיר את רבותיו וגדוליו, ומ"מ חותמת של כוהן הגדול שאני!
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ב' דצמבר 13, 2021 11:37 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

גיזונטע קאפ
הודעות: 927
הצטרף: ד' אוקטובר 18, 2017 5:47 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי גיזונטע קאפ » ב' דצמבר 13, 2021 7:29 am

יהושפט כתב:
באמונתו כתב:אא"ז זצ"ל (תלמיד מובהק של הגרנ"ט בראדין) העיד, כי שמע מפה קדוש של מרן החפץ חיים זצ"ל, כי "ר' שמעון הינו גאון וצדיק". כל מלה של החפץ חיים - פסק הלכה.
לכך כמובן, הנושא זה לא האיש ר' שמעון, רק ייחודיות דרכו בלימוד, וזו נדחתה ע"י רוב גדולי התורה.

באמת יישר כח, אם החפץ חיים לא היה מעיד, סליחה "פוסק" שר' שמעון גאון וצדיק לא היינו יודעים את זה...
ר' שמעון היה גאון הגאונים, שליטתו בכל מכמני תורה כנראה לכל מעלעל בספרו שערי יושר היא לא פחות ממדהימה, ובמידה זו הוא עולה בכמה מונים על רוב רובם של ראשי הישיבות בני דורו בספריהם [לא בחנתי אותם כמובן]. הוא ממש לא אברך חביב שזקוק לעדויות מגדולי הדור על כך שהוא גאון וצדיק [ולא זו בלבד אלא י"א שהיה אפילו גדול מהרב מילר שכבר נתבאר במק"א שמחויבים ליישב דבריו בכל מחיר].

אם לא בחנת אותם איך אתה יודע? הוא לא היה נחשב בדורו יותר מהברכ"ש, רק הברכ"ש לא הוציא ספר על כל התורה אלא על מסכתות ישיבתיות, יש כתבים שלו על כל הש"ס, ויש תשובה ממנו על מקוואות
כל ראשי הישיבות באתו דור ידעו את כל התורה אתה מוזמן לדפדף באמרי משה דברי יחזקאל ועוד
ואגב פעם שאלתי את הגר"ה זאקס איך רואים בתמונות את הגרב"ד מדבר בלימוד עם הגרש"ש כ"כ הרבה שכידוע לא הסכים איתו בהרבה דברים בדרך הלימוד
והשיב שכשאתה מחזיק את כל התורה כולה בעשק אצבעות כמו הגרש"ש אין כ"כ נפק"מ מהי דרך הלימוד שלך

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי יהושפט » ב' דצמבר 13, 2021 8:31 am

אני מכיר היטב את האמרי משה והדבר"י, וספר שערי יושר מבחינת השליטה בכל חלקי התורה כולל טהרות ושו"ע ופוסקים וכו' מרשים הרבה יותר. אף אחד לא טען שאחרים לא היו גדולי תורה, אבל אצל הגרש"ש יש שליטה מיוחדת, שאני ממש לא בטוח שלאחרים היתה באותה מידה. גם בקרב גדולי גדולי התורה יש חילוקים ולאו כו"ע שולטים באותה מידה.
עכ"פ לעניינינו בא נניח שכולם היו כמוהו, זה לא הנושא, דברי פשוטים, יש כאן באשכול יחס לר' שמעון כאילו מדובר בעוד איזה ראששיבע בינוני נחמד, שצריך הסכמות מהגדולים, ושניתן לחלק לו ציונים, ולא היא. הדברים פשוטים לכל מי שלמד בישיבות ולכל מי שקרא את ספריו, ובשונה מאחרים [כמו מרן הגרב"ב שמספרו לא ניכרת שליטה כזו הגם שכמובן יש עדויות וכנ"ל] אין לנו צורך בעדויות וסיפורים על שליטתו בכל מכמניח תורה. ואין לכל זה דבר וחצי דבר אם מקבלים במלואה את דרך לימודו, או אפילו עם חולקים עליה לחלוטין. אני באופן אישי לא לומד כלל ועיקר בדרכו של הגרש"ש ומה בכך.
שוין, הענין מוצה מבחינתי, צרמה לי מאד ההתייחסות הנ"ל לרבי שמעון, ושלא מיחו עליה, זה הכל.

גיזונטע קאפ
הודעות: 927
הצטרף: ד' אוקטובר 18, 2017 5:47 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי גיזונטע קאפ » ב' דצמבר 13, 2021 3:07 pm

יהושפט כתב:
גיזונטע קאפ כתב:
יהושפט כתב:
באמונתו כתב:אא"ז זצ"ל (תלמיד מובהק של הגרנ"ט בראדין) העיד, כי שמע מפה קדוש של מרן החפץ חיים זצ"ל, כי "ר' שמעון הינו גאון וצדיק". כל מלה של החפץ חיים - פסק הלכה.
לכך כמובן, הנושא זה לא האיש ר' שמעון, רק ייחודיות דרכו בלימוד, וזו נדחתה ע"י רוב גדולי התורה.

באמת יישר כח, אם החפץ חיים לא היה מעיד, סליחה "פוסק" שר' שמעון גאון וצדיק לא היינו יודעים את זה...
ר' שמעון היה גאון הגאונים, שליטתו בכל מכמני תורה כנראה לכל מעלעל בספרו שערי יושר היא לא פחות ממדהימה, ובמידה זו הוא עולה בכמה מונים על רוב רובם של ראשי הישיבות בני דורו בספריהם [לא בחנתי אותם כמובן]. הוא ממש לא אברך חביב שזקוק לעדויות מגדולי הדור על כך שהוא גאון וצדיק [ולא זו בלבד אלא י"א שהיה אפילו גדול מהרב מילר שכבר נתבאר במק"א שמחויבים ליישב דבריו בכל מחיר].

אם לא בחנת אותם איך אתה יודע? הוא לא היה נחשב בדורו יותר מהברכ"ש, רק הברכ"ש לא הוציא ספר על כל התורה אלא על מסכתות ישיבתיות, יש כתבים שלו על כל הש"ס, ויש תשובה ממנו על מקוואות
כל ראשי הישיבות באתו דור ידעו את כל התורה אתה מוזמן לדפדף באמרי משה דברי יחזקאל ועוד
ואגב פעם שאלתי את הגר"ה זאקס איך רואים בתמונות את הגרב"ד מדבר בלימוד עם הגרש"ש כ"כ הרבה שכידוע לא הסכים איתו בהרבה דברים בדרך הלימוד
והשיב שכשאתה מחזיק את כל התורה כולה בעשק אצבעות כמו הגרש"ש אין כ"כ נפק"מ מהי דרך הלימוד שלך

אני מכיר היטב את האמרי משה והדבר"י, וספר שערי יושר מבחינת השליטה בכל חלקי התורה כולל טהרות ושו"ע ופוסקים וכו' מרשים הרבה יותר. אף אחד לא טען שאחרים לא היו גדולי תורה, אבל אצל הגרש"ש יש שליטה מיוחדת, שאני ממש לא בטוח שלאחרים היתה באותה מידה. גם בקרב גדולי גדולי התורה יש חילוקים ולאו כו"ע שולטים באותה מידה.
עכ"פ לעניינינו בא נניח שכולם היו כמוהו, זה לא הנושא, דברי פשוטים, יש כאן באשכול יחס לר' שמעון כאילו מדובר בעוד איזה ראששיבע בינוני נחמד, שצריך הסכמות מהגדולים, ושניתן לחלק לו ציונים, ולא היא. הדברים פשוטים לכל מי שלמד בישיבות ולכל מי שקרא את ספריו, ובשונה מאחרים [כמו מרן הגרב"ב שמספרו לא ניכרת שליטה כזו הגם שכמובן יש עדויות וכנ"ל] אין לנו צורך בעדויות וסיפורים על שליטתו בכל מכמניח תורה. ואין לכל זה דבר וחצי דבר אם מקבלים במלואה את דרך לימודו, או אפילו עם חולקים עליה לחלוטין. אני באופן אישי לא לומד כלל ועיקר בדרכו של הגרש"ש ומה בכך.
שוין, הענין מוצה מבחינתי, צרמה לי מאד ההתייחסות הנ"ל לרבי שמעון, ושלא מיחו עליה, זה הכל.

הכל נכון, הסיבה שבשערי יושר זה ניכר מפני שזה ספר שעוסק בסוגיות כלליות, ולא בסוגיות מקומיות, ואכן בשיעורי הגרש"ש זה פחות בולט
אבל באמת שאתה משתומם איך אדם הקיף את כל התורה כולה בכזה עיון עמוק

פלוריש
הודעות: 2614
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי פלוריש » ב' דצמבר 13, 2021 10:50 pm

צופה_ומביט כתב:ובהמשך לדבריך: קשה להביא בנושא זה מ"מ מהרמב"ם, שכן הוא הרי היה "ראציונאליסט ידוע רח"ל" [ודוקא אותו לקחו להם בית בריסק בשתי ידיים, תופעה מעניינת], אבל בכ"ז, איך אפשר לא להביא את דבריו בתחילת המורה נבוכים, שהם קילורין לעיניים.
אין הכוונה במאמר הזה להבינם כולם להמון, ולא למתחילים בעיון ולא ללמד מי שלא יעיין רק בחכמת התורה, רצוני לומר תלמודה; כי עניין המאמר הזה כולו וכל מה שהוא ממנו, הוא חכמת התורה על האמת. אבל כוונת המאמר הזה להעיר איש בעל דת, שהורגלה בנפשו ועלתה בהאמנתו אמיתת תורתנו, והוא שלם בדתו ובמידותיו, ועיין בחכמת הפילוסופים וידע ענייניהם, ומשכו השכל האנושי להשכינו במשכנו, והציקוהו פשטי התורה. ומה שלא סר היותו מבין מדעתו או הבינהו זולתו, מענייני השמות ההם המשתתפים או המושאלים או המסופקים, ונשאר במבוכה ובהלה: אם שימשך אחרי שכלו וישליך מה שידעהו מהשמות ההם ויחשוב שהוא השליך פינות התורה, או שיישאר עם מה שהבינו מהם ולא ימשך אחר שכלו, אך ישליכהו אחרי גוו ויטה מעליו. ויראה עם זה שהוא הביא עליו הפסד ונזק בתורתו, ויישאר עם המחשבות ההם הדמיוניות, והוא מפניהם בפחד וכובד. ולא יסור מהיות בכאב לב ומבוכה גדולה.

פשוט לרמב"ם שאין להשליך את השכל - כמו שפשוט לו שאין להשליך ח"ו את התורה. לכן כתב את ספרו כדי להראות כיצד ילכו יחדיו.
וכיצד באמת?
שהיכן שיש הכרח שכלי - מתפרשים דברי התורה שלא כפשוטם.
[ולא שעלינו לעקם את השכל ולהכריח שהלוגיקה או ההיגיון שלנו טועים כי בתורה כתוב אחרת].

והרמב"ם עוסק כאן במשקל השכל לא באיזה פרט של דין צדדי, אלא בחמורי החמורות, ביסודי התורה, בעיקר כל התורה כולה: פירוש ענייני האלוקות שבחומש. והכרעת השכל דוחה מילים של הקב"ה בפי משה מפשוטן - וטוענת שהן משל והשאלה וכו'. וכל הציור של הקב"ה אצל יהודי מוכתב לפי מה שמוכרח לשכל שלא יתכן שביטוי פלוני - מילים מפורשות של הקב"ה בתורה בפי משה - הן כפשוטו.

הן אמת שהאדם מוצא לפניו סתירה מפורשת בתורה עצמה, שאומרת מחד לא ראיתם כל תמונה ומאידך אומרת ותמונת ה' יביט, אבל מי לידינו יתקע איזה מהם הוא מושאל ואיזה כפשוטו? [מה עוד שיש בחומש ביטויי הגשמה והאנשה לאין ספור, כמדומה הרבה יותר מביטויי שלילת גשמות]. ומי בכלל אמר שיש עלינו/בכוחנו ליישב סתירה זו? אולי עלינו להאמין בכל מילה כפשוטה, לדעת שמשה רבינו ראה תמונת ה' - למרות שאין לו תמונה. לדעת שלה' יש עיניים - למרות שאין לו עיניים. ואם אתה לא מסוגל לתפוס סתירה כזו - הנה לך כמה השכל שלך רחוק מהשכל של התורה...

ובר מן דין, כל מי שיראה את הספר יראה שהרמב"ם מבסס את הכרחי השכל בעניין לא מתוך התורה עצמה אלא מחשבונות פילוסופיים-הגיוניים מוכרחים. ומכוח הכרח השכל - לוקח האדם את התורה הכי "תורה" שיש - עצם החומש שבידינו - ועושה אותו משל והשאלה - בעניינים הכי חמורים בתורה.

מה צריך יותר מזה בשביל להראות את משקל השכל בתורה אצל הרמב"ם. והרמב"ם כותב שזו היא היא חכמת התורה באמת.

חידדת לי נקודה, וברשותך ארחיב עוד:
הרמב"ם כתב לגבי אמונת חידוש העולם שאילו היה משתכנע מבחינה שכלית שתפיסת הקדמות נכונה, הוא לא היה מהסס להוציא את פסוקי התורה מפשוטם ולפרשם על פיה (מו"נ ב, כה):
דע כי אין בריחתנו מן המאמר בקדמות העולם מפני הכתובים אשר באו בתורה בהיות העולם מחודש, כי אין הכתובים המורים על חדוש העולם יותר מן הכתובים המורים על היות השם גשם, ולא שערי הפירוש סתומים בפנינו ולא נמנעים לנו בענין חדוש העולם, אבל היה אפשר לנו לפרשם כמו שעשינו בהרחקת הגשמות, ואולי זה היה יותר קל הרבה, והיינו יכולים יותר לפרש הפסוקים ההם ולהעמיד קדמות העולם, כמו שפירשנו הכתובים והרחקנו היותו ית' גשם.
הרי שהרמב"ם נכון היה ללכת מן העמדה האמונית-פילוסופית שלו אל הטקסט, ובסוגיית שלילת הגשמות הוא אף עשה כך למעשה. בסוגיית הקדמות הוא לא מצא צורך בכך כי הוא לא השתכנע שאריסטו צדק בכך כלומר שאכן העולם הוא קדמון.
בדרכו זו הניח הרמב"ם כללים בפרשנות המקראות, וקבע למשל שכל מקום שהוזכר בו מלאך הוא מראה נבואה (שם, מב), וכל ציווי לנביאים לעשות מעשים מוזרים או משפילים לא אירע במציאות אלא במראה הנבואה (שם, מו).
ר"י אברבנאל (הושע א, א) תקף את הרמב"ם על גישה זו:
האם נכחיש כולם או נבאר לנו כרצוננו זה אמת וזה שקר או נאמר נאמין מה שאין בו זרות וקושי ולא נקבל מה שיש בו מהזרות ומי נתן בידנו הבחירה הזאת?
הרמב"ם אכן סמך על רוחב דעתו. הוא ניגש אל המקראות מתוך תפיסותיו האמוניות, ועל פיהן פירש את הכתובים.
בדומה לכך, באגרת גזירת הכוכבים שלו (אגרות הרמב"ם מהדורת שילת, עמ' תפח) הוא כותב:
שכל דברי החוזין בכוכבים שקר הן אצל כל בעלי מדע. ואני יודע, שאפשר שתתפסו ותמצאו דברי יחידים מן החכמים בתלמוד ובמדרשות שדבריהם מראין שבשעת תולדתו של אדם יגרמו לו הכוכבים כך וכך. אל יקשה זה בעיניכם... אין ראוי לאדם להניח דברים של דעת ושכבר נתאמתו בראיות וינער כפיו מהן... הלא תדעו, שהרי כמה פסוקים מן התורה הקדושה אינן כפשוטם. ולפי שנודע בראיות של דעת שאי אפשר שיהיה הדבר כפשוטו, תרגמו המתרגם תרגום שהדעת סובלת. ולעולם אל ישליך אדם דעתו אחריו - שהעיניים לפנים הן, ולא לאחור.

וכבר קדם לו בספר הכוזרי (א, פט) לגבי ההגשמה. ריה"ל מסביר שבתורה לא נאמר במפורש שה' אינו גשמי, אך יש יסוד בתורה שהיא אינה סותרת את השכל (כלומר, יש דברים שהשכל לא מבין, אך אין בתורה דברים שהשכל מבין שלא), ומכיוון שההגשמה סותרת את השכל - הרי שהיא נגד התורה.

מצד שני, גם לפי ריה"ל והרמב"ם, ברור שיש לדרך הזו גבולות די מצומצמים. השאלה מהם.

מהר שלל חש בז
הודעות: 41
הצטרף: ו' פברואר 14, 2020 9:55 am

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי מהר שלל חש בז » ה' דצמבר 23, 2021 11:00 pm

השבוע יש המשך

ממשיכי היוונים.pdf
(1.44 MiB) הורד 741 פעמים

א מבקש
הודעות: 327
הצטרף: ב' אפריל 05, 2021 8:50 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי א מבקש » ה' דצמבר 23, 2021 11:25 pm

מהר שלל חש בז כתב:השבוע יש המשך

ממשיכי היוונים.pdf

מעניין שדבריו לגבי שכל דבר שאומרים נכנס לדברי התוה"ק דומים ממש למה שכתב הב"ח בהקדמתו ליורה דעה על סברות ראשי ישיבות:
"וידעו הכל גם כי היה עולה על הדעת איזה פירוש או יישוב לקושיא מתוק לחיך התלמיד לא הכנסתיו לביתי זה יען שאיננו אמת לפי העולה מסוגיית התלמוד. הלא כל תפילתינו ובקשתינו ותן בלבנו בינה להבין ולהשכיל ללמוד וללמד תורת אמת כדי לשמור ולקיים את כל דברי תלמוד תורתו באהבה, ואם ניתן רשות לראש ישיבה לחדד תלמידים ולהלהיב הלבבות על דרך ורבה לחדודי דאביי הוא דבעי, אין זה אלא בעל פה בישיבה, ובדברים הקרובים ופונים אל האמת ויש להם פנים מאירות ומנהירות, אבל דברים כאלו לא נתנו ליכתב בספר ובדין כל שכן להדפיסם"

איני בטוח שלא נתכוין למוסר השיעור שמובא....

עושה חיל
הודעות: 569
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי עושה חיל » ה' דצמבר 23, 2021 11:41 pm

הפשט הוא הדרך היחידה שבה *לא* כל הגיג ורעיון נכנסים לתוך המילים של התורה הקדושה.

כנראה הוא מתכוון לוורטים על הפרשה ע"ד הפלפול, או על פי הדרוש או החסידות וכדו'.

א מבקש
הודעות: 327
הצטרף: ב' אפריל 05, 2021 8:50 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי א מבקש » ו' דצמבר 24, 2021 12:01 am

עושה חיל כתב:הפשט הוא הדרך היחידה שבה *לא* כל הגיג ורעיון נכנסים לתוך המילים של התורה הקדושה.

כנראה הוא מתכוון לוורטים על הפרשה ע"ד הפלפול, או על פי הדרוש או החסידות וכדו'.

להגיד שהיוונים תרגמו את התורה כי הם רצו פשוטו של מקרא, היא חלק מהכוונה או לא?
בכל מקרה בתרגום השבעים שלפננו זה לא פשוטו של מקרא, אבל זה הוא לא אמור לדעת.

ספרים וועלט
הודעות: 1267
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ו' דצמבר 24, 2021 3:47 am

מהר שלל חש בז כתב:השבוע יש המשך

ממשיכי היוונים.pdf

הרמב"ן כתב דווקא לשון כזו שיהיה קשה להבינו!!
זה חידוש שכמדומה שנכתב בלשון יותר קשה!!

בן ראובן
הודעות: 994
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי בן ראובן » ו' דצמבר 24, 2021 4:19 am

עושה חיל כתב:הפשט הוא הדרך היחידה שבה *לא* כל הגיג ורעיון נכנסים לתוך המילים של התורה הקדושה.


ה"רשיון" שהעיסוק בפשט נותן (כביכול) לחלוק על חז"ל וההקדמונים הוא הדרך להכניס וכו'.

גביר
הודעות: 3065
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: תרבות יון בדרך הלימוד

הודעהעל ידי גביר » א' ינואר 02, 2022 8:44 am

נראה ששייך לנידון דידן גם - שמו"ר ו, א.


"וַיְדַבֵּר אֱ-לֹהִים אֶל מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי ה' וָאֵרָא אֶל אַבְרָהָם אֶל יִצְחָק" הדא הוא דכתיב (קהלת ב, יב): "וּפָנִיתִי אֲנִי לִרְאוֹת חָכְמָה וְהוֹלֵלוֹת וְסִכְלוּת כִּי מֶה הָאָדָם שֶׁיָּבוֹא אַחֲרֵי הַמֶּלֶךְ אֵת אֲשֶׁר כְּבָר עָשׂוּהוּ" הפסוק הזה נאמר על שלמה ועל משה על שלמה כיצד כשנתן הקדוש ברוך הוא תורה לישראל נתן בה מצות עשה ומצות לא תעשה ונתן למלך מקצת מצות שנאמר ( דברים יז, טז): "לא יַרְבֶּה לו סוסים וכסף וזהב וגו' ולא ירבה לו נשים ולא יסור לבבו" עמד שלמה המלך והחכים על גזירתו של הקדוש ברוך הוא ואמר למה אמר הקדוש ברוך הוא לא ירבה לו נשים לא בשביל שלא יסור לבבו אני ארבה ולבי לא יסור אמרו רבותינו באותה שעה עלתה יו"ד שב"ירבה" ונשתטחה לפני הקדוש ברוך הוא ואמרה רבון העולמים לא כך אמרת אין אות בטלה מן התורה לעולם הרי שלמה עומד ומבטל אותי ושמא היום יבטל אחת ולמחר אחרת עד שתתבטל כל התורה כולה אמר לה הקדוש ברוך הוא שלמה ואלף כיוצא בו יהיו בטלין וקוצה ממך איני מבטל.


ומנין שבטל אותה מן התורה וחזר לתורה שנאמר (בראשית יז, טו): "שרי אשתך לא תקרא שמה שרי כי שרה שמה" והיכן חזר (במדבר יג, טז): "ויקרא משה להושע בן נון יהושע".
ושלמה שהרהר לבטל אות מן התורה מה כתיב בו (משלי ל, א): "דברי אגור בן יקא" שאיגר דברי תורה והקיאן "נאם הגבר לאיתיאל" דבר זה שאמר הקדוש ברוך הוא לא ירבה לו נשים לא אמר לו אלא בשביל לא יסור לבבו "לאיתיאל" שאמר אתי אל ואוכל. מה כתיב ביה (מ"א יא, ד): "ויהי לעת זקנת שלמה נשיו הטו את לבבו".
אמר רבי שמעון בן יוחאי נוח לו לשלמה שיהא גורף ביבין שלא נכתב עליו המקרא הזה ולכך אמר שלמה על עצמו "ופניתי אני לראות חכמה ודעת הוללות וסכלות" אמר שלמה מה שהייתי מחכים על דברי תורה והייתי מראה לעצמי שאני יודע דעת התורה ואותו הבינה ואותו הדעת של הוללות וסכלות היו, למה "כי מה האדם שיבא אחרי המלך את אשר כבר עשוהו" מי הוא שיהיה רשאי להרהר אחר מדותיו וגזרותיו של מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא דברים אשר הם חצובים מלפניו שכל דבר ודבר שיוצא מלפניו טרם הוא נמלך בפמליא של מעלה ומודיע להם הדבר כדי שידעו ויעידו כולן כי דינו דין אמת וגזירותיו אמת וכל דבריו בהשכל. וכן הוא אומר (משלי ל, ה): "כל אמרת אלוה צרופה" ואומר (דניאל ד, יד): "בגזירת עירין פתגמא". שלפי שהרהרתי אחר מעשיו נכשלתי.

כיצד נאמר על משה לפי שכבר הודיע הקדוש ברוך הוא למשה שלא יניח אותם פרעה לילך שנאמר (שמות ג, יט): "ואני ידעתי כי לא יתן אתכם מלך מצרים להלוך ואני אחזק את לבו" ומשה לא שמר את הדבר הזה אלא בא להתחכם על גזירתו של הקדוש ברוך הוא והתחיל אומר ה' "למה הרעות לעם הזה" התחיל לדון לפניו (כמו שכתוב למעלה), ועל זה נאמר שאותה חכמה ודעת של משה של הוללות וסכלות היו "כי מה האדם שיבא אחרי המלך" וכי מה היה לו להרהר אחר מדותיו של הקדוש ברוך הוא את אשר כבר עשוהו מה שכבר גילה לו שהוא עתיד לחזק את לבו בעבור לעשות לו דין תחת אשר העבידם בעבודה קשה ועל דבר זה בקשה מדת הדין לפגוע במשה הדא הוא דכתיב "וידבר אלהים אל משה" ולפי שנסתכל הקדוש ברוך הוא שבשביל צער ישראל דבר כן חזר ונהג עמו במדת רחמים הדא הוא דכתיב "ויאמר אליו אני ה'":


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 363 אורחים