הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ו' פברואר 15, 2019 1:29 am
ב"ה
יסלחו לי חבריי אבל נראה שבכל הדו"ד הגיעו למקום די מינימאלי. ולענ"ד אינו נכון לדון בפורום זה על עיקרי האמונה, ובפרט שאי אפשר לדעת מי הכותב ויתכן במישור העקרוני שהוא איש שאינו שומר תו"מ ומטרתו לא לטובה. ולדעת מי יושב מאחרי המקלדת יכול להיות רק בעל רוה"ק. אם הכותב מתנסח ב"זהירות".
אבל משום שהנושא כן הועלה, הרשו לי לציין כמה נקודות.
א. כאשר כתב הרמב"ן אין אדם מנחיל שקר לבניו, כוונתו פשוטה לשקר שיודע האב שהוא שקר!!! לא שהאב חושב זאת לאמת או מסתפק וכדומה. כלומר הרי התורה בניגוד לדתות אחרות מדברת על האדם עצמו שראה וידע ושמע, ולא שהאמין. (ומה זה הטיעון האבסורדי מ'גרים', האם גר שהצטרף אל עם ה', טוען הוא שראה? או שאבותיו הנחילו לו? אלא שהצטרף אל העם, ובניו נטמעו בעם).
עוד: הרמב"ן אינו כותב שהאב לא משקר את בניו (אוהו יש מקרים כאלו, לא צריך להגיע לדתות אחרות) אלא לא "מנחיל" שקר לבניו, כלומר לא נותן להם מקום להיאחז ולגור בו חיי נפש, כאשר יודע ששקר הוא שלא היה ולא נברא.
כלומר הרמב"ן אומר כך: אין דרכו של אדם לספר לבניו אירועים שחיי הבן תלויים בהם, שהוא עצמו-האב, הי באותן אירועים: ראה, שמע, ידע, לפרטים. בזמן שכל זה המצאה שלא היתה ולא נבראה. כגון: שוייצרי יספר לבניו שהוא עבר מלחמת שחרור מאומה אחרת ולכן צריכים הם להגן על שחרורם ועצמאותם, ואף להקריב את בניהם על כך. בזמן שמלחמה זו לא היתה ולא השתתף בה, וחיים הם כבר דורות רבים בארץ ניטרלית. (אני לא מכיר מציאות של הנחלת-שקר בסגנון שכזה, אם אי מי מהחברים מכיר שיודעני).
אין צריך להגיע לאומה שלמה וכיו"ב שכמובן זה מעלה את הטיעון באלפי מונים. וכל זה כמובן לא שייך כלל להבדיל אא"ה לדתות אחרות. שלא ראה ולא ידע והוא עד.
ב. ר' נחמן מברסלב ותלמידו רבי נתן זכר צדיקים לברכה כתבו ואמור במפורש שהתנגדותם היא לאמונה בדרך חקירה, ומי שטוען לא כך פשוט לא קרא בדבריהם.
ג. אחד הכותבים טען שרו"ר כן סברו מאמונה בדרך חקירה והדבר איננו מדויק כלל, ראשונים רבים כלל לא עסקו באמונה בדרך חקירה. והרשב"א אף כתב שהרמב"ם כתב ספרו רק לאלו הנבוכים שיש גם להם תקוה (אינני מדייק). ומי שמעיין בכלל ספרי הנשר הגדול הרמב"ם ע"ה בהכרח יגיע למסקנה זו.
ד. רוב המוחלט של הידיעות שיש בידינו ואנו בטוחים בזה בוודאות (ללא קשר לענייני הרוח), אינן כלל דרך החקירה בין מהידיעות העכשוויות ובין הידיעות ההיסטוריות, מי שרוצה כל דבר לדעת דרך חקירה ימצא את עצמו מהר מאוד בבית משוגעים, כי אין לו "הוכחה מדעית" שהעיר שהוא נמצא בה זו באמת שם העיר שכולם יודעים, ואין לו הוכחה שהרופא שיניים הוא באמת רופא שיניים ולא רופא עיניים. ובפרט אם רוצה הוא לדעת רק דרך ארכיאולוגית ידיעות ברורות, אפילו בית משוגעים לא יקבלו אותו. כמובן שהטיעון האבסולוטי בזה הוא נדרש לספר שלם, כתבתי רק כותרת.