ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מה עשו דור אנוש? מה ההבדל בין שני העניינים? לא שתסביר ענין אחד ותשאיר את השני, רק שתסביר את שניהם. מה זה 'ייחוס אלקות'? איך ייחסו אלקות להשמש בשעה שהודו שהקב"ה הוא העושה ומנהיג הכל?
ו'גדולי ישראל' שאתה מדבר עליהם, אני לא מכיר כ"כ. הרמב"ם כותב ש'חכמים גדולים' נבערו מדעת בזה, לכן זה לא חוצפה להגיד שה'גדולי ישראל' שלך טעו כמו"כ. וגם שרוב גדולי ישראל שאני למדתי דבריהם לא התעסקו בדברים כאלו. הרב שך היה מעונין בהחולצות של האבן האזל? החפץ חיים השתמש בסכינו של ר' נחומ'קה מהאראדנא לחתוך את החלה בשבת? ר' חיים עוזר? איך תגיד שכל גדולי ישראל עשו כן? ואם אכן זהו רק אצל החסידים, אז סביר להניח שזה היה חלק מהמחלוקת. והאם אין מהרמב"ם ראיה לצד אחד?
הסברתי שיש כאן חילוק עצום. העניין כאן הוא לא חלוקת הכבוד בעלמא, אלא שסוגדים להם ומכוונים אליהם את המחשבות, ונותנים להם כבוד אלהות. ומה ששאלת לגבי מה שהם הודו, אין זה שאלה, כי הם טעו לחשוב שה' רחוק מבני אדם ונתן את הכוכבים ממוצעים בינו לבינם. והאמת כדברי הרמב"ם בעיקריו, שאין להם שלטון ולא חפץ אלא הם מוטבעים על מה שצווה להם ה' ואין ראוי לחלוק להם כבוד. כל כבוד שאינו קשור לנושא הזה אין דברים אמורים בו.
ועל דבריך בעניין גדולי ישראל, כל אחד מבין שלא היה מחלוקת בעניין הזה אם יש בו איסור, אלא שהחסידים גילו עניין יותר בחפצי הצדיק מחמת היחס העל- טבעי שנתנו לו, והמתנגדים פחות. אבל לא היה כאן מחלוקת באיסור והיתר, וגם בין החסידים עצמם היו כאלו שגילו יותר עניין והיו שפחות, וגם בין המתנגדים היו מעטים שכיבדו את חפצי הצדיקים. ואפושי פלוגתא בכדי לא מפשינן. בפרט שלדעתי דבריך לא מתחילים ולא נגמרים מסברא.