זה מה שהם אומרים, הם שואלים למה כשהגמרא שאלה על מצורע עני איך מביא עולה לפני חטאת הוצרכה לבנה אב, הרי יש פסוק שמדבר ממש על המקרה הזה,: ואחר ישחט את העולה, ומתרצים, שאת הפסוק הזה לא יכלו להביא כי הוא מדבר בעני. ולכן הוצרכו להביא את הבנה אב שכולל גם מצורע עני.פלתי כתב:אגב מה שהבאת שיש מקשים למה הוצרכה הגמרא לפי' רבינו חיים להקשות מזה בנה אב לכל החטאות וכו'. בזה גופא אני עוסק. ורציתי לתרץ את קושייתם בכך שר' חיים חולק על תוס' וסובר שאין פסוק במצורע עני לכתחילה, ולכן הגמרא הוצרכה לשאול מזה בנה אב.
אורח כתב:עייף אני, אבל נראה פשוט שאם ה"והעלה" (הנאמר בעשיר) לא יכול להתפרש כלכתחילה (בגלל ה"ואחר" הנאמר בעשיר) אז צריך לומר שהפשט של והעלה אינו הוראה שכך יעשה, אלא שאם העלה וכו', ולכן אי אפשר לומר שאצל עני הוא מתפרש אחרת.זה מה שהם אומרים, הם שואלים למה כשהגמרא שאלה על מצורע עני איך מביא עולה לפני חטאת הוצרכה לבנה אב, הרי יש פסוק שמדבר ממש על המקרה הזה,: ואחר ישחט את העולה, ומתרצים, שאת הפסוק הזה לא יכלו להביא כי הוא מדבר בעני. ולכן הוצרכו להביא את הבנה אב שכולל גם מצורע עני.פלתי כתב:אגב מה שהבאת שיש מקשים למה הוצרכה הגמרא לפי' רבינו חיים להקשות מזה בנה אב לכל החטאות וכו'. בזה גופא אני עוסק. ורציתי לתרץ את קושייתם בכך שר' חיים חולק על תוס' וסובר שאין פסוק במצורע עני לכתחילה, ולכן הגמרא הוצרכה לשאול מזה בנה אב.
אורח כתב:לפי איך שאני הבנתי את דברי התוספות, וכמש"כ למעלה, אז הם לא אומרים אחרת.
הפסוק שהם אומרים שהוא בהדיא, מדבר באמת רק על עשיר, אבל מזה לומדים שהועלה שהגמרא מביאה מדבר רק ברמה של בדיעבד ומזה מבינים שכל הדיון היה אפילו על בדיעבד.
ואחרי כל זה לא היה אפשר להביא ראיה שמצורע עני מביא קודם חטאת מואחר ישחט כי הואחר מדבר על עשיר.
אורח כתב:הפעם הגזמת...
הפסוק של והעלה מדבר להדיא שאפשר להביא קודם עולה לפני חטאת ואתה רוצה שהגמרא תביא אותו כראיה שחטאת קודמת לעולה? אתה מכיר עוד גמרא כזו?
נכון שוהעלה על כרחך לא מדבר על לכתחילה אלא רק מכשיר בדיעבד, אבל סו"ס הוא עוסק בהכשרה של עולה קודם חטאת ולא בפסול או בלכתחילה של חטאת קודם עולה.
הפסוק היחיד שיכלו להביא זה רק את ואחר ישחט וזה לא יכלו להביא וכנ"ל.
פלתי כתב:ה. א"כ אני שואל למה לפי ר' חיים צריכה הגמרא להקשות מזה בנה אב לכל החטאות וכו' כדי להוכיח שמצורע צריך להקריב חטאת ראשונה. הרי מקרא דוהעלה מוכח כן.
פלתי כתב: ולסיכום, כמו שהגמרא תירצה "והעלה דמיירי רק בעשיר". כן היתה הגמרא צריכה להקשות והא כתיב ואחר ישחט את העולה דכתיב בעשיר. (במקום להקשות מבנין אב דחטאות קודמות).
גלילויני כתב:שאלה שאיני מצליח לע"ע למצוא בפוסקים:
בעל חוב לווה שיש לו שני נושים, האחד מוקדם מחבירו, ויש לו שני קרקעות, עידית וזיבורית.
האם יש קדימה לבעל חוב המוקדם לגבות מהעידית?
יש לי סברות לכאן ולכאן, אבל אני מחפש מקור מפורש בראשונים או באחרונים, ויש"כ גדול לעוזר, ושכמ"ה.
איש_ספר כתב:במשנה פסחים סג ע"א ובמכילתא שמות פרשה כ הובאה דעתו של רבי יהודה שהשוחט את התמיד על החמץ עובר בלא תעשה של לא תשחט על חמץ דם זבחי.
וכתב רש"י תמיד - של בן הערביים.
וכוונתו לאפוקי מתמיד של שחרית. (שאינו זמן איסור חמץ)
וכאן הבן שואל, האם לרבי יהודה חייב גם בתמידים שבמועד הנשחטים על החמץ או רק בתמיד של בין הערביים בער"פ?
האם כוונת רש"י לאפוקי גם מתמידי המועד?
מצאתי באוצר בספר לחמי פסחים (למחבר עלום שם, בן דורנו שליט"א יודע מי הוא?) שחוקר בזה ובפירוש משנת אריה של ר"א לווין שמביא בשם ספר "ליקוטי המשנה" שהוא הדין תמידי מועד.
וזולת זה לא מצאתי כלום!
איש_ספר כתב:אף אחד לא המעיט מחשיבות המציאה שלך בתורי"ד. תנוח דעתך.
איש_ספר כתב:ברמב"ם ובשו"ע (שהזכרתי בהודעה הראשונה!) לא כתוב שום דבר להדיא, אלא יש משמעות כזו בלשונם. (ברמב"ם עוד יותר) ואחרי כל זה עדין יש מקום לשאול.
גלילויני כתב:לכאורה הרי הפסוק ביחזקאל שהוא מקור הדין מדבר על הרהורי ע"ז שהם בכמה לאוין מפורשים, ולא תתורו והשמר פן תאמר וכו' וא"כ משם ראיה גם להרהורים שהם בעצמם חפצא דעברה.
אני הבנתי את דברי הגרממ"ש שהכונה היא שאין כפרת הרהורי הלב דומה לכפרת חייבי עשה, שבעשה הרי מתודה על הבהמה את חטאתו וכו' ועד שהגמרא אומרת שיש מחשבת שינוי בעלים משום שאין אדם מישראל שאינו מחוייב עשה וכו', אבל כל זה הוא רק בעשה משא"כ בהרהור הלב אין כאן וידוי ואין כאן כפרה בעצם הקרבן ורק המביאו מתכפר.
ויעויין עוד ברמב"ן ריש ויקרא שנראה מסגנונו שהוא באמת מחלוקת האם מכפרת על חיי"ע או על הרהור.
לא רמיזא ולא בטיח כתב:הנה בכמה מדיני התורה מצינו שדנים חשבון הימים מעת לעת ולא בימים שלימים, כגון דין יום או יומיים דעבד וכן בתינוק שחלה ובעינן ז' ימים למולו וכן יולדת דמחללים שבת ג' ימים עליה כתבו הרבה אחרונים דהם מעל"ע וכן בנודר יום אחד ועוד.
ויש לספק בכל הדינים האלו אם מעל"ע שאמרו הוא בשעות זמניות או בשעות שוות, והיינו בילדה בחצות היום למשל האם דנים אותה למסוכנת עד חצות יום השלישי או עד השעה המדוייקת שבה ילדה, האם נוגע לפלוגתת הראשונים הגדולה בזמני היום אם הוא בשעות זמניות וכדקיי"ל הכי, או דהם בשעות שוות, או דכאן כו"ע מודו.
הביטו, שורו וראו על הדבר הזה שלא נתפרש ולא נרמז, הבו עצה הבו תעלה לספק נורא זה.
לא רמיזא ולא בטיח כתב:אני לא מבין את הפשיטות.
יהודי עמד בשעה 12 בצהריים ונדר עצמו ממים ל50 יום, מבואר במשנה שאסור עד ליום החמישים באותה שעה, כעת השאלה אם אסור עד 12 בצהריים או עד שעה חמישית שזה כבר יוצא 12:30 למשל, יש לדון שהזמן של חמישים יום שלימים נגמר בתחילת שעה ששית של היום כי הרי לא נמסר לנו אם יש למנות 24 שעות כמו שפשוט לך, דלמא יש למנות יממות לפי התחשבות בשעות היום הנוכחי.
ואגב, לפי הצד שפשוט לך כעת נתיישב לי דרשת חז"ל בדין יום או יומיים, שאמרו פעמים יום פעמים יומיים היאך בנודר בתחילת הערב הרי יום שקשה אם מונים זמניות לעולם הרי יש כאן יומיים אמנם אם מונים 24 שעות שפיר משכח"ל.
ועדיין לדידי מספקא לי.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 149 אורחים