משוש דורים כתב:גיזונטע קאפ כתב:אתה צודק לחלוטין
שמעתי מהגר"ח מן שכשהיה בארה"ב עם אביו הגר"מ, ובקר שם ואמר לו שמרגיש שם האוירה של מיר בפולניה
עוד אמר הגר"מ שבעוד שבכל הישיבות היה ר"י אחד, במיר היו 50 ר"י
והדברים ידועים לכל יוצאי ירך תלמידי מיר, אע"פ שיש שמשכתבים את ההסטוריה
זו באמת הסיבה שהמשגיח מרן ר' חצקל זי"ע, לא מצא את מקומו במיר שבירושלים, ובפרט בתחילת יסודה שרוב התלמידים היו בני הישוב הישן, שכלל לא היה להם חיבור (במקרה הטוב) לכל הנוסח המיראי, ולכן בהזדמנות הראשונה שהיתה לו ברח לפוניבז'.
יש הסכמה בין כל בוגרי מיר שבפולין, שהמקום שהצליח לשמר את רוח הישיבה שבפולין הוא ישיבת בית התלמוד בברוקלין, שם מצאו מנוח כל האריות שבמיר, וצאצאיו של המשגיח רבי ירוחם.
גם רבי חצקל היה אמור להשאר שם, אלא שהאוירה החומרית של אמריקה הגעילה אותו, הוא אמר כשעלה לארץ, באמריקה יש לכל אחד משקל בבית, שם הוא עולה ומודד את כרסו ומשקלו כמה התפטם וכמה החסיר, ממש כבהמה בשוק הבשר.
אני הכרתי בוגרי מיר שבחו"ל, שלא הסכימו בדבר.
מסופקני (טובא) אם רב חצקל זצ"ל בעצמו היה מסכים בדבר, שבית התלמוד "ההמשך" באמת של מיר.
תוכל לומר כנ"ל, שבית התלמוד שימר אווירת רבי ירוחם.
במיר שבפולין גופו, הלא לא הכול דבקו ברבי ירוחם במידה הזאת, (כמו שהגאון רבי מיכל פיינשטיין זצ"ל, מגדולי מיר ממש, אמר אל אאמו"ר שליט"א: אני לא השתייכתי אל כ"ז...).
לכך, בית התלמוד היא ישיבת תלמידי רבי ירוחם, לא שהיא מיר!