יש"כ הרב אריך.
(התחלתי לכתוב מיד אחרי שכתבת את ההודעה הזאת, וכעת ראיתי שכבר דנו כעין דברי, ומ"מ השארתי הדברים בערך כמות שהם).
הרי לא באים להשוות את המצב של היום למצב שהיה לפני השואה, מדובר ס"ה על פער של עשר/עשרים/שלושים שנה. הרי גם אז היה הכלל של "כולם לישיבות", ובכל זאת שמו רף גבוה, והצמיחו פירות נפלאים.
גם אז היו בינוניים, ואפילו חלשים, משפחות פשוטות, ובתים הרוסים. ובכל זאת, תבעו דרשו חינכו וגידלו. 'קול יעקב' 'כפר-חסידים' ו'באר-יעקב' לא היו ישיבות לעילויים, ותראה מה יצא שם. אין שום סיבה אמיתית להוריד את הרף, מלבד המתחייב בגזירת-הכתוב הנוראה של ירידת-הדורות. נכון, יש כמות מספרית יותר גדולה בשוליים, אבל זה לא אמור בכלל לגדול באחוזים.
אדרבה, הרי הגטו גדל, אנחנו כבר דור שלישי בגטו, ויש בתוכו הרבה עוצמה פנימית, האם זאת השעה להידרש אל החוץ? לפתוח חלונות בחומה? לימוד האגדה התפתח, לימוד ההלכה כבש, העיון מחד גיסא, ומבחני דרשו מאידך, מחקר וההדרה, חינוך ושלום בית, יש כ"כ הרבה מקום בפנים, מה בדיוק נהיה עכשיו שכבר אסור להגיד את מה שאמר ר' ישראל-אלה לפני כמה שנים?
אבל אם הזכרת שיש מאות בשיעור, אולי נגעת בתורף הבעיה, עסוקים בלהגדיל את המספר, ולא עסוקים בלהשביח את אשר בפנים. עוול אמיתי כל הגישה הזאת של "כמות גדולה", ר"מ אחד למאה בחורים, ולא נשתבחו הישיבות ורשמיהם לעת הזאת כי אם בריבוי הגולגולות.
לפני ארבעים שנה, היית בא לרב וולבה או לרב משקובסקי, ומספר להם על ריבוי וגידול של מאות אחוזים בתוך סך שנים, לבטח היו מוטרדים משאלת הפרנסה, (וב"ה הרי הקב"ה סידר עבודות מניבות לנשים, ולולי שהעלינו את רמת החיים בלי פרופורציה, היינו יושבים כעת שלווים הרבה יותר מאשר לפני ארבעים שנה. ועל דא הוא דכתיב - איולת אדם תסלף דרכו ועל ה' יזעף ליבו), אולי שאלות נוספות, אבל האם היו אומרים לך שמחמת כך יהיה צורך להוריד את הרמה או יותר נכון לדרדר אותה? מה הקשר? מה שטוב כשיש חמישים אנשים ו5 אנשי צוות, טוב אותו דבר עם חמש מאות על חמישים, רק תחלק ותווסת את זה נכון.
אני לא יודע משהו נקודתי על ערב-שירה כזה או אחר, מה שכן, זה העיקרון, הגישה, כאילו "אי אפשר היום כמו פעם", אפשר ואפשר והתורה אמרה. שינויים מזעריים תמיד קורים ויקרו גם הלאה, אבל אל תעשה מזה עיקרון מקודש.
יודע מה? אולי נגיד כך; אם נמצא ישיבה שקיימת כבר עשרות שנים, פונה לאותו מגזר יעודי פחות או יותר, ויכולה לציין בסיפוק כי אצלה 'ירידת-הדורות' זה מושג מהספרים ולא מהשטח, (מן הסתם כי לא הוסיפה ספסלים, ואם הוסיפה במערב הוסיפה גם במזרח באותו יחס, ויותר), אז נוכל לומר בוודאות; רצוננו להישאר גבוה, התורה תחזיק אותנו גבוה, ולא "ארגוני כיפים" כלשונך.
(אני מכיר ישיבה אחת כזו, בוודאות. אבל לא אזכיר כאן את שמה).~~~~~~~~~~~~~~
באופן כללי, ברצוני להודות לך על הכתיבה שלך כאן, על התוכן ועל הנוסח, ועל התועלת היוצאת. יש"כ. גם בנושא הזה, הרי באמת יש שני צדדים למטבע, והסיפור הוא מורכב, וגם אם מישהו נאחז במיוחד בצד אחד, חשוב מאד שיהיה מי שילחש לו כל הזמן את הצד השני. ויצאו כולם נשכרים. שוב תודה.