איך הפך הרשב"ם למרמס על ידכם הלא על זה תדמע כל עין.
נא לא להגזים בחשיבות הפורום הזה.
איך הפך הרשב"ם למרמס על ידכם הלא על זה תדמע כל עין.
דבריך אינם נהירים לי כל צורכם, זה שפירוש רש"י נתקבל כפירוש הבסיסי למקרא זה נכון, אבל הא מנא לך שהוא נתקבל כפירוש הבסיסי ל'פשוטו' של מקרא. גם ההשוואה לפירוש אברבנאל תמוהה אם קשה לקרוא לפירושו של האברבנאל פשט [כמובן לפי מה שאנו רואים כ'פשט'] כמה קשה לקרוא לפירוש רש"י -במקומות רבים- פשט [כנ"ל] ואכן קולמוסים רבים כבר נשברו בנסיון להבין מהו פשוטו של מקרא אליבא דרש"י ועדיין הדברים יגעים. גם לא הבנתי מנ"ל החיוב לבדל את פירש"י משאר המפרשים והאיסור לנטות מדברי רש"יצולניק כתב:ולגופו של ענין, בעיני נראה פשוט שפירוש רש"י נתקבל בתפוצות ישראל כפירוש הבסיסי לפשוטו של מקרא, לא ששאר המפרשים שייכם לשאר חלקי הפרד"ס [ואין צורך לפתוח בדמוגגיה על גדלותו של הרשב"ם], אך מ"מ הם ביחס אחר מרש"י [נתתי דוגמא מפירוש האברבנאל שהכל מודים שקשה לקרוא לו פשוטו של מקרא].
אוצר החכמה כתב:אהבה שאוהב אליעזר א את דברי רש"י מקלקלת קצת את השורה, וכבר היה לעולמים עניין זה בפורום.
קלונימוס הזקן כתב:ה. כאן אגיע לענין פרסומת ומסחר ספרים: גם אני סבור שהפרסומות סרות טעם. אבל מה אנחנו תובעים מהם? שיעסיקו תלמידי חכמים בפרסום? מה לעשות שהקופירייטרים/ות של משרדי הפרסום אינם רגישים לניואנסים דקדושה? משום מה יש לי תחושה הפוכה, שההתקפות החוזרות ונשנות על עוז והדר בענינים כאלו ודומיהם נובעות מפרסומת הפוכה של מי שחשים מאויימים עסקית ממכון זה, ומאחר ואינם מעונינים להשקיע ולהשוות את רמת ההדפסה וההפקה, מינו עצמם לבודקי ציציתם של אחרים. תדע, שהרי אין זה המכון הראשון שהוציא בשנים האחרונות פירושים לפשוטם למיניהם עה"ת, ולא כל הפירושים שוים לפירש"י, עכ"פ למראית העין. אבל כיון שיצא משהו קצת יותר מושקע, ועוד שמיה דעוז והדר חתים עליה, זה כבר קו אדום ועל כי כן חלצו איזור וישנסו מותן ויזעקו בצר להם וממצוקותיהם יושיעם.
בחינת "מי הזיז את הגבינה שלי".
הוגה ומעיין כתב:אלכסנדרוס,
אם הקריאה על רגל אחת בחנות היא הקשה לך - שמעתי ביו"ט ראשון שיצאה גם חוברת דוגמא לפרשת בראשית, תוכל לעיין בה בניחותא בביתך. אינני רואה סיבה הגיונית אחרת לכך שההצעה אינה באה בחשבון (אם אתה גר בדרום אפריקה, עמך הסליחה, אך ההגיון מבקש שלא תבקר מוצר שאינך יכול להכיר).
אלכסנדרוס כתב:הוגה ומעיין כתב:אלכסנדרוס,
אם הקריאה על רגל אחת בחנות היא הקשה לך - שמעתי ביו"ט ראשון שיצאה גם חוברת דוגמא לפרשת בראשית, תוכל לעיין בה בניחותא בביתך. אינני רואה סיבה הגיונית אחרת לכך שההצעה אינה באה בחשבון (אם אתה גר בדרום אפריקה, עמך הסליחה, אך ההגיון מבקש שלא תבקר מוצר שאינך יכול להכיר).
דחיתי את הצעתך לעיין בחיבור לא משום שאני מתגורר בלוס אנג'לס ולא משום שמתלמידי בית שמאי אני (שקשה להם העמידה על רגל אחת), אלא משום שהמשימה להגדיר את הפירוש היומרני (כמו כל פרויקט חדשני) מוטלת על המחברים ולא על המעניינים. הצעה בלתי הגיונית היא שאשב בביתי בניחותא ואנסה לחלץ הגדרה לפירוש החדש ולהעמידו מול הפירושים האחרים בבחינת "מצא את ההבדלים" (דבר שעשוי לעורר ויכוח ארוך ומייגע על נכונות ההגדרה וכו'). הלוא היתה שיטה ברורה לפרויקט, כפי שנשמע, ולכן כדאי שהמחברים שנצמדו לשיטה יספרו אותה באוזני עם הארץ לאמר, כשם שבאשכול אחר האריכו לפרט את ההבדלים המהותיים בין "מתיבתא" לארטסקרול. הוצא אותם ונדעם!
הוגה ומעיין כתב:וזה תוכן השאלות שנידונו ב"מקרא מפורש" ואתה מתבקש להראותם ברש"י:
1. מה ממעט האמור "אל בני ישראל".
2. למה נאמרה פרשה זו לבני ישראל, ולא כפרשת מצורע שנאמרה לכהנים.
3. ביאור מטבע הלשון "דבר ואמרת".
4. מה מלמד כפל הלשון "איש איש", אם מלמד.
5. באיזה מד' לשונות מתפרש כאן לשון "כי".
6. מה שורש המילה "זב".
7. פירוש המילה "בשרו" לדעות הראשונים השונות.
8. דין מבשרו ולא מחמת דבר אחר.
9. האם כוונת רש"י ש"זובו טמא" קאי על הטיפה, או שכוונתו שיש ללמוד מכאן על הטיפה שאינה מטמאה, אבל פשוטו של מקרא הוא על הזב עצמו, כלשונו "למד"? וא"כ, מה פשוטו של מקרא לפי רש"י?
10. מה כוונת רס"ג בהוסיפו זובו - הזה?
11. מה ממעטת תיבת "הוא"?
12. מה טעם טומאת הזב?
13. למה באה פרשת זבין אחר פרשת מצורעין?
ייש"כ ושכמ"ה.
צופר הנעמתי כתב:לא הוברר לי אופיו של הפירוש המדובר. האם מדובר בפירוש חדש על דרך הפשט (כפי שהוצג כאן הפירוש כסוג של מקבילה ל"דעת מקרא") או בפירוש-ליקוט של פירושי הראשונים והאחרונים לתורה?
על פי הנכתב לעילהוגה ומעיין כתב:וזה תוכן השאלות שנידונו ב"מקרא מפורש" ואתה מתבקש להראותם ברש"י:
1. מה ממעט האמור "אל בני ישראל".
2. למה נאמרה פרשה זו לבני ישראל, ולא כפרשת מצורע שנאמרה לכהנים.
3. ביאור מטבע הלשון "דבר ואמרת".
4. מה מלמד כפל הלשון "איש איש", אם מלמד.
5. באיזה מד' לשונות מתפרש כאן לשון "כי".
6. מה שורש המילה "זב".
7. פירוש המילה "בשרו" לדעות הראשונים השונות.
8. דין מבשרו ולא מחמת דבר אחר.
9. האם כוונת רש"י ש"זובו טמא" קאי על הטיפה, או שכוונתו שיש ללמוד מכאן על הטיפה שאינה מטמאה, אבל פשוטו של מקרא הוא על הזב עצמו, כלשונו "למד"? וא"כ, מה פשוטו של מקרא לפי רש"י?
10. מה כוונת רס"ג בהוסיפו זובו - הזה?
11. מה ממעטת תיבת "הוא"?
12. מה טעם טומאת הזב?
13. למה באה פרשת זבין אחר פרשת מצורעין?
נשמע שהאפשרות השניה היא הנכונה, שכן אף אחת מהשאלות הללו אינה שאלה בפשט (לכל הפחות איך שהוא נתפס ב"דעת מקרא").
לייטנר כתב:צופר הנעמתי כתב:לא הוברר לי אופיו של הפירוש המדובר. האם מדובר בפירוש חדש על דרך הפשט (כפי שהוצג כאן הפירוש כסוג של מקבילה ל"דעת מקרא") או בפירוש-ליקוט של פירושי הראשונים והאחרונים לתורה?
על פי הנכתב לעילהוגה ומעיין כתב:וזה תוכן השאלות שנידונו ב"מקרא מפורש" ואתה מתבקש להראותם ברש"י:
1. מה ממעט האמור "אל בני ישראל".
2. למה נאמרה פרשה זו לבני ישראל, ולא כפרשת מצורע שנאמרה לכהנים.
3. ביאור מטבע הלשון "דבר ואמרת".
4. מה מלמד כפל הלשון "איש איש", אם מלמד.
5. באיזה מד' לשונות מתפרש כאן לשון "כי".
6. מה שורש המילה "זב".
7. פירוש המילה "בשרו" לדעות הראשונים השונות.
8. דין מבשרו ולא מחמת דבר אחר.
9. האם כוונת רש"י ש"זובו טמא" קאי על הטיפה, או שכוונתו שיש ללמוד מכאן על הטיפה שאינה מטמאה, אבל פשוטו של מקרא הוא על הזב עצמו, כלשונו "למד"? וא"כ, מה פשוטו של מקרא לפי רש"י?
10. מה כוונת רס"ג בהוסיפו זובו - הזה?
11. מה ממעטת תיבת "הוא"?
12. מה טעם טומאת הזב?
13. למה באה פרשת זבין אחר פרשת מצורעין?
נשמע שהאפשרות השניה היא הנכונה, שכן אף אחת מהשאלות הללו אינה שאלה בפשט (לכל הפחות איך שהוא נתפס ב"דעת מקרא").
באופן כללי נכון, אם כי יש לסייג ביחס לשאלות 5-6.
הוגה ומעיין כתב:
מכל מקום האמת היא שאלו שהשוו לדע"מ לא עשו זאת מתוך הנחה מבוססת, אלא יותר כשאלה (פולמוסית או לא) - מה בין החיבורים.
כעת הודעה [מפי אחד שיודע] לסיום.
במכון עוז והדר עתידים לסיים כעת, לאחר עבודה של כעשר שנים, ביאור על התורה. מדובר בעבודה מקצועית ביותר, בעורכים המפורסמים בידענותם בתחום, ועוד מעלות נחוצות.
הביאור בעז"ה יהיה תחליף טוב ל'דעת מקרא' שהיה עד כעת המפרש האולטימטיבי לדורנו. כמובן שיהיו שינויים מהותיים מה'דע"מ' כדי להתאימו לציבור שלנו.
לומד_בישיבה כתב:מה שנכון נכון כתב:מצו"ב דוגמא על פרשת בראשית. [להקטין הקובץ השמטתי הדוגמא מביאור ההפטרה].
ורוח אלוקים מרחפת על פי המים ראו כאן.
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?173311&&page=16
אין ספק שיש מקום לביקורת, אך על מי שאינו עושה דבר אין שום ביקורת.
שמעתי בשם הרה"ג רש"י רוזנגרטן שליט"א (ראש ישיבות בעלזא) סיפור נחמד על ההוא צורבא שהגיע לבי"ד של מעלה, ואמרו לו עמוד וערוך מה ששנית בסדרי קדשים וטהרות. נענה הצורב 'מי מגיע לשם'? אמרו לו אם כן מה למדת מסדרי זרעים ומועד. השיב הצורב 'מי בכלל מסתכל לשם'? שאלוהו 'ומה הינך יודע'. ותהי תשובתו הרמתה 'נשים נזיקין'! 'נו, אם כן איפוא, נשאלך בעבודה זרה ובהוריות'. ושוב 'מי מגיע לשם'? 'ומה אתה בכל זאת יודע'? 'בבא קמא בבא מציעא'! 'נו, אפשר לדבר בעניני הגוזל עצים. הבית והעליה'? ושוב 'מי מגיע לשם'? 'נו איז וואס וועט זיין'? ויען הצורב 'יודעים אתה מה, אתם תאמרו משהו ואתם אפריך אותו'!
לייבעדיג יענקל כתב:אעתיק כאן את מ"ש במק"א:אין ספק שיש מקום לביקורת, אך על מי שאינו עושה דבר אין שום ביקורת.
שמעתי בשם הרה"ג רש"י רוזנגרטן שליט"א (ראש ישיבות בעלזא) סיפור נחמד על ההוא צורבא שהגיע לבי"ד של מעלה, ואמרו לו עמוד וערוך מה ששנית בסדרי קדשים וטהרות. נענה הצורב 'מי מגיע לשם'? אמרו לו אם כן מה למדת מסדרי זרעים ומועד. השיב הצורב 'מי בכלל מסתכל לשם'? שאלוהו 'ומה הינך יודע'. ותהי תשובתו הרמתה 'נשים נזיקין'! 'נו, אם כן איפוא, נשאלך בעבודה זרה ובהוריות'. ושוב 'מי מגיע לשם'? 'ומה אתה בכל זאת יודע'? 'בבא קמא בבא מציעא'! 'נו, אפשר לדבר בעניני הגוזל עצים. הבית והעליה'? ושוב 'מי מגיע לשם'? 'נו איז וואס וועט זיין'? ויען הצורב 'יודעים אתה מה, אתם תאמרו משהו ואתם אפריך אותו'!
ר' מ. ל.
רבינו הוגה ומעיין חשוד בנגיעות, ומה תאמר על הצעקן הראשי דהכא? (ע' במ"מ שציין אליהם לעיל אי"ס וברמיזות הנוספות שנכתבו למעלה, ואני הק' אוסיף לרמוז על פי' צה"ל. וע"ע בערך יואל אבראהם.)
מ.ל. כתב:ר' הוגה ומעיין
כבר יצאת [מגדרך ו]חובתך בסנגוריה על סדרה זו,
אין רצוני לומר שהשוחד עיוור אבל ברי לי שאילו לא היית מועסק ע"י עוז והדר
לא היינו רואים אותך נשכב על הכביש
מי שנפשו העדינה לא סובלת את צורת ההתנהלות של עוז והדר יביע את מחאתו
ונאחל למי שעשה כי טוב סחורה מכל סחרה, הצלחה בהמשך הדרך
אליעזר א כתב:אין דבר כזה מקום שרש"י לא פירש, אם אתה אומר כן, לא הבנת את רש"י או שלא אחזת ראש ויש לי אלף ואחד דוגמאות כאלו
לייבעדיג יענקל כתב:דומני שלא צעקתי. אני משתדל לכתוב בד"כ בשפה נעימה אך ברורה. בין המבקרים למעלה יש כאלו שעליהם מוסבים דברי הראשונים ויש מי שאודותיו נכתבו האחרונים.
נ"ב. אינני חסיד כה גדול של עוז והדר, וידועה לי גם ביקורת מבפנים על חלק מסדרת מקרא מפורש (אותם חלקים שהוגה ומעיין לא היה אחראי עליהם, לצערינו הרב), ובכ"ז כשאני קורא דברים כה אוויליים [שבין השאר כוללים זלזול ברבותינו הראשונים והאחרונים] עטופים באיצטלא של מחאה על כבוד רש"י וחז"ל, משהו מתקומם אצלי וקשה לי לשתוק.
נ"ב. הפי' הנרמז הנ"ל אינו מתחרה כלל במ"מ או בדע"מ, ודוק וק"ל.
נ"ב. ג"א לא זכיתי להבין את ענינו של פוזן לכאן.
הוגה ומעיין כתב:
מכל מקום האמת היא שאלו שהשוו לדע"מ לא עשו זאת מתוך הנחה מבוססת, אלא יותר כשאלה (פולמוסית או לא) - מה בין החיבורים.
לוצאטי כתב:מאין הרעיון לכתוב באנגלית בחוה"מ?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 20 אורחים