מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
איתן נוי
הודעות: 1776
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' נובמבר 06, 2024 10:30 pm

כדכד כתב:לטלטל ע"י דבר אחר אינו מראה לי כי לא מצינו שהתירו נגיעה בגופה ובגדיה גם ע"י דבר אחר
אבל טלטול המיטה אינו טלטול השמיכה ע"י דבר אחר אלא טלטול המיטה והשמיכה יורדת ממנה מאליה ואין שום סיבה לאסור את זה.

שים לב היטב מה כתבתי ומה ענית לי.

גם זו לטובה
הודעות: 2529
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי גם זו לטובה » א' נובמבר 10, 2024 9:54 am

שבת קא
"עמוד ברשות הרבים גבוה עשרה ורחב ארבעה ואין בעיקרו ארבעה ויש בקצר שלו שלושה וזרק ונח על גביו חייב אלמא אמרינן גוד אחית מחיצתא"
למה לא אמרינן גוד אסיק כמו בכל תל?
ראיתי שבני זמנינו כתבו בזה, יש מי שפירש משום גג הבולט, ויש מי שפירש משום שאין בקצר ג' [ופירוש קמא תלוי בשיטות השונות של גג הבולט, ופירוש בתרא צ"ת, שהרי גוד אסיק עולה ישר בקצה התל, וא"כ איכא התם דע"ד.]
אשמח לדעת האם מישהו מקמאי נחת לבאר האי מילתא.

עזריאל ברגר
הודעות: 13929
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 10, 2024 12:01 pm

גם זו לטובה כתב:שבת קא
"עמוד ברשות הרבים גבוה עשרה ורחב ארבעה ואין בעיקרו ארבעה ויש בקצר שלו שלושה וזרק ונח על גביו חייב אלמא אמרינן גוד אחית מחיצתא"
למה לא אמרינן גוד אסיק כמו בכל תל?
ראיתי שבני זמנינו כתבו בזה, יש מי שפירש משום גג הבולט, ויש מי שפירש משום שאין בקצר ג' [ופירוש קמא תלוי בשיטות השונות של גג הבולט, ופירוש בתרא צ"ת, שהרי גוד אסיק עולה ישר בקצה התל, וא"כ איכא התם דע"ד.]
אשמח לדעת האם מישהו מקמאי נחת לבאר האי מילתא.

אין לך מחיצה "להרים".

איתן נוי
הודעות: 1776
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

שאלת הבנה במשנ"ב

הודעהעל ידי איתן נוי » ו' נובמבר 15, 2024 12:09 am

במשנ"ב סי' קכג ס"ק ח: "למקומו - פי' אם רוצה לחזור למקומו אינו רשאי עד וכו' אבל אם רוצה עומד שם ואינו חוזר למקומו כלל [כ"מ] וכתב המ"א דלפי מה שהביא בב"י די"א דבעינן ששה פסיעות דהיינו ג' לאחוריו וג' בשובו למקומו א"כ ע"כ צריך לחזור למקומו בג' פסיעות לפניו וכו'".
ויל"ע מנ"ל למשנ"ב להכריח שכן יש לפסוק. אם איתא לפי הכלל של סתם ויש דהלכה כסתם, א"כ הוו לפסוק כשיטת הסתם שהביא הב"י שהיא שיטת רבינו מנוח שיש לפסוע ג' פסיעות ותו לא?
דברי הב"י: וז"ל: "א. וכתב ה"ר מנוח (ספר המנוחה תפילה פ"ה ה"י) דהני שלש פסיעות ילפינן להו מדכתיב (יחזקאל א ז) ורגליהם רגל ישרה רגליהם תרי רגל חד ב. ויש אומרים שש דהא כתיב בתריה וכף רגליהם ככף רגל עגל. ואף על גב דשלש פסיעות אשכחן ששה לא אשכחן סבירא ליה דפסיעה אינה אלא כשמניע שתי רגליו וכן מנהג חכמי צרפת ג. ויש אומרים תלת הוו בשובו למקומו שיש לו לחזור בשלש פסיעות כאשר בתחלה עכ"ל וכסברא אחרונה כתב ה"ר דוד אבודרהם (עמ' קד)".

איתן נוי
הודעות: 1776
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

מכמה אנשים ניתן להתחיל תפילת לחש-מאמר

הודעהעל ידי איתן נוי » ו' נובמבר 15, 2024 12:33 am


כדכד
הודעות: 8854
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שאלת הבנה במשנ"ב

הודעהעל ידי כדכד » א' נובמבר 17, 2024 11:56 am

איתן נוי כתב:במשנ"ב סי' קכג ס"ק ח: "למקומו - פי' אם רוצה לחזור למקומו אינו רשאי עד וכו' אבל אם רוצה עומד שם ואינו חוזר למקומו כלל [כ"מ] וכתב המ"א דלפי מה שהביא בב"י די"א דבעינן ששה פסיעות דהיינו ג' לאחוריו וג' בשובו למקומו א"כ ע"כ צריך לחזור למקומו בג' פסיעות לפניו וכו'".
ויל"ע מנ"ל למשנ"ב להכריח שכן יש לפסוק.
אם איתא לפי הכלל של סתם ויש דהלכה כסתם, א"כ הוו לפסוק כשיטת הסתם שהביא הב"י שהיא שיטת רבינו מנוח שיש לפסוע ג' פסיעות ותו לא?
דברי הב"י: וז"ל: "א. וכתב ה"ר מנוח (ספר המנוחה תפילה פ"ה ה"י) דהני שלש פסיעות ילפינן להו מדכתיב (יחזקאל א ז) ורגליהם רגל ישרה רגליהם תרי רגל חד ב. ויש אומרים שש דהא כתיב בתריה וכף רגליהם ככף רגל עגל. ואף על גב דשלש פסיעות אשכחן ששה לא אשכחן סבירא ליה דפסיעה אינה אלא כשמניע שתי רגליו וכן מנהג חכמי צרפת ג. ויש אומרים תלת הוו בשובו למקומו שיש לו לחזור בשלש פסיעות כאשר בתחלה עכ"ל וכסברא אחרונה כתב ה"ר דוד אבודרהם (עמ' קד)".

לשון המשנ"ב שהבאת אינו מכריח שכן יש לפסוק אלא שהביא דברי המג"א שיש שיטה כזו אבל לאשהוא פוסק אותה.

איתן נוי
הודעות: 1776
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: שאלת הבנה במשנ"ב

הודעהעל ידי איתן נוי » א' נובמבר 17, 2024 4:34 pm

כדכד כתב:לשון המשנ"ב שהבאת אינו מכריח שכן יש לפסוק אלא שהביא דברי המג"א שיש שיטה כזו אבל לאשהוא פוסק אותה.

אז כמו מי הוא פוסק?

כדכד
הודעות: 8854
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » א' נובמבר 17, 2024 5:40 pm

לענ"ד המשנ"ב לא בא לפסוק אלא ללקט דעות האחרונים
מי שיסבור שהוא כן בא לפסוק נראה מלשונו שפסק כדעה הראשונה ורק הביא את הדעה הנוספת

איתן נוי
הודעות: 1776
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » א' נובמבר 17, 2024 8:04 pm

כדכד כתב:לענ"ד המשנ"ב לא בא לפסוק אלא ללקט דעות האחרונים
מי שיסבור שהוא כן בא לפסוק נראה מלשונו שפסק כדעה הראשונה ורק הביא את הדעה הנוספת

מניין לך?
אולי דווקא משנה אחרונה עיקר?

כדכד
הודעות: 8854
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » א' נובמבר 17, 2024 8:19 pm

כי את הדעה הראשונה כתב בסתם

איתן נוי
הודעות: 1776
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » א' נובמבר 17, 2024 11:27 pm

כדכד כתב:כי את הדעה הראשונה כתב בסתם

תראה:
א. לשון המשנ"ב לאחר שהביא את דברי רבינו מנוח: "א"כ ע"כ צריך לחזור למקומו בג' פסיעות לפניו". א"כ ודאי שכך הכריע!
ב. כמוהו כ"כ בספר אשי ישראל פפויפר פכ"ג סעי' ס"ג (עמ' רמז). וז"ל: "במקום שכלו הפסיעות ישאר לעמוד עד שיגיע הש"ץ לקדושה...ואז יחזור למקומו באותם ג' פסיעות...".
ושם בהערה (רלא) ציין: "מ"ב שם ס"ק ח, והטעם שצריך לחזור למקום שהתפלל, כיון דיש הסוברים שבסיום התפילה צריך לפסוע ו' פסיעות ג' לאחור וג' בשובו למקום שהתפלל, ורק אז מסתיים חיוב הפסיעות". דהיינו כרבינו מנוח.
ג. ומעניין שבפסקי תשובות למד בדיוק הפוך. שכתב: (קכג אות א): "אך עמא דבר כמסקנת המשנה ברורה והמקובלים ושאר האחרונים, אלא במקום שחושש שעד שיחזור למקומו יעברו אנשים לפניו בתוך שיעור פסיעותיו נכון לנהוג כרבנו מנוח". עכ"ל. דהיינו ו' פסיעות. דהיינו היפך ממה שלמד האשי ישראל. ופלא הוא!

כדכד
הודעות: 8854
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ב' נובמבר 18, 2024 9:48 am

הלשון מהמשנ"ב שהעתיק מר אינו הכרעת המשנ"ב אלא המשך ציטוט מהמג"א שכתב שלשיטה זו יש לפסוע שוב לפניו שז"ל המגן אברהם סימן קכג ס"ק ו: " ולא יחזור. וכשאומרי' פיוטים חוזר כשש"ץ מתחיל י"ח (ל"ח): כתב הכ"מ דאם רוצה עומד שם ואינו חוזר למקומו אבל לפי סברת י"א הטעם דבעינן ו' פסיעות עב"י ולכן צריך ג"כ לפסוע ג"פ לפניו ומה"ט מקפידין שלא יעבור אדם לפניהם בעוד שעומדין שם שלא להפסיק בין הו' פסיעות (ל"ח)" הרי שבמלים אלו לא נתכוון המשנ"ב להכריע אלא להביא דברי המג"א שגם הוא לא כתב כן כהכרעה אלא להביא שלפי הי"א הנ"ל מקפידים על כך.

איתן נוי
הודעות: 1776
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' נובמבר 18, 2024 8:27 pm

כדכד כתב:הלשון מהמשנ"ב שהעתיק מר אינו הכרעת המשנ"ב אלא המשך ציטוט מהמג"א שכתב שלשיטה זו יש לפסוע שוב לפניו שז"ל המגן אברהם סימן קכג ס"ק ו: " ולא יחזור. וכשאומרי' פיוטים חוזר כשש"ץ מתחיל י"ח (ל"ח): כתב הכ"מ דאם רוצה עומד שם ואינו חוזר למקומו אבל לפי סברת י"א הטעם דבעינן ו' פסיעות עב"י ולכן צריך ג"כ לפסוע ג"פ לפניו ומה"ט מקפידין שלא יעבור אדם לפניהם בעוד שעומדין שם שלא להפסיק בין הו' פסיעות (ל"ח)" הרי שבמלים אלו לא נתכוון המשנ"ב להכריע אלא להביא דברי המג"א שגם הוא לא כתב כן כהכרעה אלא להביא שלפי הי"א הנ"ל מקפידים על כך.

כבודו ישים לב מה כתב!
מה יותר ברור מכך שהמשנ"ב הביא את דברי המג"א ומיד לאחריהם כתב "א"כ ע"כ צריך לחזור למקומו בג' פסיעות לפניו".

כדכד
הודעות: 8854
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ב' נובמבר 18, 2024 8:40 pm

כבודו ישים לב מה כתבתי
המשפט "וא"כ ע"כ" אינו מה שכתב המשנ"ב אחרי הבאת דברי המג"א
כי אם חלק מהעתקת דברי המג"א שם: "אבל לפי סברת י"א הטעם דבעינן ו' פסיעות עב"י ולכן צריך ג"כ לפסוע ג"פ לפניו"

איתן נוי
הודעות: 1776
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' נובמבר 18, 2024 10:38 pm

כדכד כתב:כבודו ישים לב מה כתבתי
המשפט "וא"כ ע"כ" אינו מה שכתב המשנ"ב אחרי הבאת דברי המג"א
כי אם חלק מהעתקת דברי המג"א שם: "אבל לפי סברת י"א הטעם דבעינן ו' פסיעות עב"י ולכן צריך ג"כ לפסוע ג"פ לפניו"

צודק!
מעניין א"כ:
א. מדוע/איך הבין האשי ישראל שכן פסק המשנ"ב (פפויפר פכ"ג סעי' ס"ג עמ' רמז). וז"ל: "במקום שכלו הפסיעות ישאר לעמוד עד שיגיע הש"ץ לקדושה...ואז יחזור למקומו באותם ג' פסיעות...".
ושם בהערה (רלא) ציין: "מ"ב שם ס"ק ח, והטעם שצריך לחזור למקום שהתפלל, כיון דיש הסוברים שבסיום התפילה צריך לפסוע ו' פסיעות ג' לאחור וג' בשובו למקום שהתפלל, ורק אז מסתיים חיוב הפסיעות". דהיינו כרבינו מנוח.
ב. ולעומתו: ומעניין שבפסקי תשובות למד בדיוק הפוך. שכתב: (קכג אות א): "אך עמא דבר כמסקנת המשנה ברורה והמקובלים ושאר האחרונים, אלא במקום שחושש שעד שיחזור למקומו יעברו אנשים לפניו בתוך שיעור פסיעותיו נכון לנהוג כרבנו מנוח". עכ"ל. דהיינו ו' פסיעות. דהיינו היפך ממה שלמד האשי ישראל. ופלא הוא!


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 40 אורחים