דרומי כתב:יש לחקור, האם כשרואים על מאכל או יין וכדומה שני הכשרים ששניהם מפוקפקים - האם זה למעליותא או לגריעותא.
מצד אחד אפשר לומר שזה למעליותא, שמה שמחסיר ההכשר הראשון משלים השני, ואולי ביחד יצא משהו ראוי.
ומצד שני אפשר לומר שזה לגריעותא, כי סביר להניח שכל אחד - בעצלותו - סומך על חבירו, ונמצא שלא כל ספק המוצר לא בסדר...
צופה_ומביט כתב:ארזי ביתר כתב:אמנם דברים אלו צוטטו כאן כבר כמה וכמה פעמים, אך מ"מ אחזור על הדברים שוב. בשבוע האחרון דיברתי עם מומחה גדול לכשרות, והוא אמר לי בהאי לישנא:
חוג חת"ס, הן ב"ב והן פ"ת, הם חותמות כשרות בלבד שאין מאחוריהן כלום. מספר המשגיחים של שתי הכשרויות יחדיו ניתן להימנות על אצבעות יד אחת או שתי ידיים ותו לא. חד ספרתי. וחותמות אלו מופיעות על מוצרי עשרות ומאות מפעלים ועל מאות מסעדות ברחבי הארץ.
בקיצור, אין להכשר זה כל משמעות בשום מקום ובשום תחום.
אם כך, אני לא מבין למה גדולי ישראל, ובפרט אלו שרגילים להתריע על כל פרצה וכל בעיה, לא יוצאים במודעות ענק ובקמפיין ממושך בקולם ובכתבם להחדיר לתודעת הציבור את המכשול העצום הזה! שתי חותמות כשרות, שאין מאחוריהן ולא כלום בשום תחום, ומופיעות על מוצרי עשרות ומאות מפעלים ומסעדות - ושקט!!! דממה מוחלטת. איך יתכן דבר כזה?? איך לא דואגים לעם ישראל שאוכל מאכלות אסורות לאלפים ולרבבות. מה עם לאפרושי מאיסורא, וגם מטמטום הלב??? אם על כזה דבר לא מתריעים, דבר שבכל הדורות היה בראש מעיינם של הרבנים ומנהיגי הציבור, אז על מה כן?
האם מאחורי אי-ההפרשה מאיסורא כאן ישנו שיקול הלכתי?? ונניח שיש, מה בנוגע למאכלות אסורות, על מה סומכים?? לחילופין: ממי מפחדים??
אם היתה כזו פרצה בעיר, יהודי היה ממציא לעצמו הכשר ומאכיל את הרבים טריפות, האם רב העיר לא היה יוצא נגדו בחרב וחנית? בעצם, לגבי מסעדות עכ"פ, למה רבני הערים שיש בהן מסעדות כאלה לא יוצאים נגד בעל החותמת הלז, שמכשיר איסורים בתחום אחריותו של הרב?
בית דין שממונים להפריש הציבור מאיסור לא היו עושים הכל כדי לבטל מהעולם פרצה וחוצפה נוראה זו לעין השמש?
מעבר לשאלה המקומית לגבי בעלי החותמות הנ"ל, זו שאלה כללית. באופן עקבי גדולי ישראל לא מתערבים בנושא הכשרויות, לא מביעים דעה ברבים, אלא כל אדם מברר לעצמו אצל מי שבעיניו הוא מומחה כשרות וכיו"ב. למה? גדולי ישראל דואגים לכל כך הרבה תחומים, מפרסמים את דעתם בכל כך הרבה נושאים, שומרים על הציבור, מדריכים את הציבור, ובתחום כשרות המאכלים - דממה! מדוע? למה על כל רוחות הרפאים הללו אנחנו צריכים לקרוא באשכול אספקלריא בפורום אוצר החכמה, ואין על כך שום אמירה של גדולי ישראל, או של רבנים כלשהם, המפורסמת ברבים בקול ברור?
צופה_ומביט כתב:נו באמת, מה זה הפלפול הזה.
תכל'ס בשטח אנשים סומכים, ואוכלים, ופוק חזי מאי עמא דבר ומאי עמא עביד.
ממתי מתריעים על פרצות רק לפי פלפולים "משפטיים" כאלה "מי אשם בטעות והאם הטעה את עצמו" ולא לפי המצב בשטח?
גם לאקדמיה אנשים הולכים כי הטעו את עצמם. גם סמארטפון הם קונים כי מתחשק להם.
מן הדרום כתב:מה ידוע על בד"צ בית חלקיה הרב שלמה פולק, הרב גלאי, הרב נדל נמכר כעת במשנת יוסף?
עזריאל ברגר כתב:עד כמה שידוע לי - יש רבים "יראים ושלמים" ואני הקטן בתוכם שסומכים על חוג חת"ס ב"ב (עכ"פ בדברים שאינם בשריים).
אבל לגבי חוג חת"ס פתח-תקווה - שמעתי בשם שני רבנים גדולים שהכשר זה "כמי שאינו", וכפי שהזכירו לעיל שהוא "פחות מרבנות".
לא שמעתי איש מפי איש, ולכן איני אומר את שמותיהם של הרבנים.
מכון חכמי ספרד כתב:עזריאל ברגר כתב:עד כמה שידוע לי - יש רבים "יראים ושלמים" ואני הקטן בתוכם שסומכים על חוג חת"ס ב"ב (עכ"פ בדברים שאינם בשריים).
אבל לגבי חוג חת"ס פתח-תקווה - שמעתי בשם שני רבנים גדולים שהכשר זה "כמי שאינו", וכפי שהזכירו לעיל שהוא "פחות מרבנות".
לא שמעתי איש מפי איש, ולכן איני אומר את שמותיהם של הרבנים.
על איזה איש/רב סומכים בהכשרי חת"ס?
לארץ ולדרים כתב:הבעלים הוא יהודי חרד הראוי לאכול על שולחנו
פרנקל תאומים כתב:לארץ ולדרים כתב:הבעלים הוא יהודי חרד הראוי לאכול על שולחנו
זו אינה ראיה.
ישנם כמה וכמה השגחות כשרות חלשות שבעליהן הינם יהודים חרדים ואף ת''ח ויר''ש, שראוי לאכול על שולחנם.
כדי שמערכת כשרות תהיה מוצלחת, צריך גם הרבה ידע כח ופקחות כיצד לתפעל מערכת כה גדולה ומורכבת באופן מיטבי.
פרנקל תאומים כתב:האם ההכשר הנ''ל יכול להשתוות להשגחות החזקות הישראליות (עדה''ח, רובין, לנדא, שארית)?
פרנקל תאומים כתב:לארץ ולדרים כתב:הבעלים הוא יהודי חרד הראוי לאכול על שולחנו
זו אינה ראיה.
ישנם כמה וכמה השגחות כשרות חלשות שבעליהן הינם יהודים חרדים ואף ת''ח ויר''ש, שראוי לאכול על שולחנם.
כדי שמערכת כשרות תהיה מוצלחת, צריך גם הרבה ידע כח ופקחות כיצד לתפעל מערכת כה גדולה ומורכבת באופן מיטבי.
לארץ ולדרים כתב: הבעלים של המפעל לא של הכשרות
לכאו' כל מה שלא סומכים על הכשרים מדין ע"א זה כי לא מעידים שיודעים הכל אלא רק שמפקחים ולא סומכים על הקריטריונים אך כשהיצרן אינו חשוד על כשרות ודאי נאמן מדין ע"א
דרומי כתב:עיקר הצורך בהשגחה חיצונית היא במשהו שפועל על בסיס יומיומי, כגון פיצרייה, שאז גם אם הבעלים יר"ש יש חשש שמא מתוך לחץ ובהילות יקל לעצמו. לדוגמא, יש מחסור בגבינה צהובה ממחלבה פלונית, קשה יהיה לבעלים פשוט לסגור את הפיצרייה עד שתגיע הגבינה ההיא, שהרי כך יפסיד לקוחות וכו', ויש חשש רציני שהוא ירשה לעצמו רק לכמה שעות להשתמש בגבינה צהובה מסוג אחר, בבחינת שעת הדחק. וכך זה גם בבעל חנות פלאפל המשתמש בחסה בהכשר פלוני שהוא עלול להקל לעצמו במקרה שהחסה לא הגיעה. וכהנה רבות.
לעומת זאת כשמדובר על מפעל המייצר משהו קבוע ומוכר בסיטונאות לסוחרים, אין לחץ בסגנון הזה והכל נעשה יותר על מי מנוחות. ובכגון דא אפשר יותר לסמוך על מדת היר"ש של הבעלים.
הקישון33 כתב:חמירא סכנתא בהכשר חוג חת"ס:
משרד הבריאות מתריע: שתיית המשקה עלולה לגרום למוות
אזהרה לציבור מפני צריכת משקאות וודקה וברנדי, אשר אינם עומדים בתקן ומסוכנים לציבור, אשר נמצאו במרכז הגלידות אשדודבהם נמצאה רמת מתנול בכמות מסוכנת
...
פרנקל תאומים כתב:מה לגבי מנצ'סטר?
ישנם שניים (ואולי שלוש) חותמות כשרות שונות של מנצ'סטר, האיזה מהם ראוי לעלות לכתחילה על שולחן מלכים?
יש אותם הרבה על ממתקים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 121 אורחים