ברים כתב:קצת יותר ברצינות
אין כאן נידון "הלכתי" אם "מותר"/"אסור" ולכן אין על כך נידון ותשובות הלכתיות בספרי ההלכה, לא להיתר ולא לאיסור.
יש כאן שאלה השקפתית, והיא השתתפות והכרה מסויימת בשלטון חילוני וכופר בכדי להציל ולהרבות בקדושה ולמעט מטומאה ולהשפיע על צביון יהודי על אחינו החילוניים.
ובשאלה ההשקפתית הזו, הכריע הסאטמערער רב ורבני העדה"ח איתו ש"איסור חמור" הוא (שוב, לא איסור הלכתי אלא השקפתי), ולעומת זאת גדולי אגו"י החזו"א הרב מטשעבין האדמו"ר מבעלז [וכן דעת רובא דרובא של גדולי הרבנים בארה"ק] הכריעו שזו "מצוה גדולה" (שוב, לא מצוה מרמ"ח מצות עשה ולא מצוה דרבנן מדינא דגמרא, אלא חובה למען כבוד שמים והצלת היידישקייט וכדומה).
אראל כתב:ברים כתב:קצת יותר ברצינות
אין כאן נידון "הלכתי" אם "מותר"/"אסור" ולכן אין על כך נידון ותשובות הלכתיות בספרי ההלכה, לא להיתר ולא לאיסור.
יש כאן שאלה השקפתית, והיא השתתפות והכרה מסויימת בשלטון חילוני וכופר בכדי להציל ולהרבות בקדושה ולמעט מטומאה ולהשפיע על צביון יהודי על אחינו החילוניים.
ובשאלה ההשקפתית הזו, הכריע הסאטמערער רב ורבני העדה"ח איתו ש"איסור חמור" הוא (שוב, לא איסור הלכתי אלא השקפתי), ולעומת זאת גדולי אגו"י החזו"א הרב מטשעבין האדמו"ר מבעלז [וכן דעת רובא דרובא של גדולי הרבנים בארה"ק] הכריעו שזו "מצוה גדולה" (שוב, לא מצוה מרמ"ח מצות עשה ולא מצוה דרבנן מדינא דגמרא, אלא חובה למען כבוד שמים והצלת היידישקייט וכדומה).
לא מדויק כ"כ, כי הסאטמארער רב אכן כתב ע"ז בהרחבה בספרו, מצד הלכה ומצד השקפה, ולעומתו מועטים המה מן הגדו"י שהזכרת שכתבו כ"כ להיתר כמו שהוא כתב לאיסור [בין הסאטמארים מקובל לומר שהאדמו"ר התכונן לכתוב חיבור שלם לברר ענין הבחירות, ולא הספיק לו השעה שנחלה בשנת תשכ"ח, ואם תרצה להאמין, האמן]
ברים כתב:אראל כתב:ברים כתב:קצת יותר ברצינות
אין כאן נידון "הלכתי" אם "מותר"/"אסור" ולכן אין על כך נידון ותשובות הלכתיות בספרי ההלכה, לא להיתר ולא לאיסור.
יש כאן שאלה השקפתית, והיא השתתפות והכרה מסויימת בשלטון חילוני וכופר בכדי להציל ולהרבות בקדושה ולמעט מטומאה ולהשפיע על צביון יהודי על אחינו החילוניים.
ובשאלה ההשקפתית הזו, הכריע הסאטמערער רב ורבני העדה"ח איתו ש"איסור חמור" הוא (שוב, לא איסור הלכתי אלא השקפתי), ולעומת זאת גדולי אגו"י החזו"א הרב מטשעבין האדמו"ר מבעלז [וכן דעת רובא דרובא של גדולי הרבנים בארה"ק] הכריעו שזו "מצוה גדולה" (שוב, לא מצוה מרמ"ח מצות עשה ולא מצוה דרבנן מדינא דגמרא, אלא חובה למען כבוד שמים והצלת היידישקייט וכדומה).
לא מדויק כ"כ, כי הסאטמארער רב אכן כתב ע"ז בהרחבה בספרו, מצד הלכה ומצד השקפה, ולעומתו מועטים המה מן הגדו"י שהזכרת שכתבו כ"כ להיתר כמו שהוא כתב לאיסור [בין הסאטמארים מקובל לומר שהאדמו"ר התכונן לכתוב חיבור שלם לברר ענין הבחירות, ולא הספיק לו השעה שנחלה בשנת תשכ"ח, ואם תרצה להאמין, האמן]
אולי לא קראת את האשכול מתחילתו? כי אני חושב שהדברים די לובנו כבר.
אני הוכחתי מכך שכל המתירים לא התייחסו לנושא בספרי ההלכה, וגם האוסרים לא כתבו כן בספרי ההלכה שלהם, שאין כאן נושא הלכתי, ומה שכתב הרב מסאטמאר טעמים על פי הלכה (כמדומה גם לא בתור בירור הלכתי בשו"ת דברי יואל), אין הם טעמים הלכתיים נטו, דהיינו שאין זה טעמים שלולא ההשקפה שמאחוריהם היה בהם כדי לאסור. (הבאתי דוגמא לאיסורים שמנו רבנים בזמנו נגד שינוי מקום הבימה, שברור שהענין היה בגלל רצון הרפורמים לעקור הדת ולהדמות לגויים, והטעמים ההלכתיים הם בד"כ לא יותר מ"ציצים ופרחים" למצוא סמך הלכתי לאסור).
אבל עכ"פ גם אם תרצה לומר שהוא סבר שיש בזה איסור הלכתי ממש, עכ"פ כל הרבנים המתירים והמחייבים להצביע, שלמרות היותם פוסקי הלכה מחברי שו"תים וכדומה, ולא היו ח"ו מזלזלים בהלכה, ולא טרחו לכתוב איזה דין ודברים לבאר מדוע אין איסור ומדוע הוי מצוה, ודאי שהם סברו שזה רק ענין השקפתי, ולכן אין צורך להתייחס בכלל ל"בעיות ההלכתיות" שהעלה הסאטמארער רב.
ברים כתב:אינני צריך אמונה על דברים גלויים וידועים, כבר הארכתי לעיל שמלימוד בספר ויוא"מ גופיה נוכחתי שלא דן בזה כעניין הלכתי.
לגופה של עובדה, איני מאמין.
נער הייתי גם זקנתי, וברור לי כשמלה כי קנאות ושקר הוו תרין ריעין דלא מתפרשין.
משקרים המה במילתא דעבידא לאגלויי ומשקרים בין לצורך ובין שלא לצורך, רובם באלימות (הבאה מתאוות רציחה כמבואר להפליא בדברי הצ"צ) וכולם בשקר.
ומסתמא נתחלף להם לאבותיהם הקו"ף של קללה בקוף של קנאות במעשה הידוע מתיבת נח.
ברים כתב:יעוי' דרך מצוותיך להצ"צ דף פ"ט שהקדים וראה ל פשות הקנאים על בוריה, ןמשם תקחנו
אורי אגסי כתב:טוב. אני סיימתי את הויכוח העקר עם העיקש בעל האש השמימית. אני וברים עוסקים רק ב"טפל" בטענה שהויכוח הוא רק השקפתי ואין כל איסור הלכתי, שואלים שאלות "טפלות", ולא עוסקים בעיקר שכורתים אברים מחולה נוטה למות ועושים הרבה רע...
די. מיציתי. מבחינתי האשכול נעול.
ולא אגיב יותר גם אם יקשה לי להתאפק מלהשיב.
נראה שברים הסביר לך טוב מאוד מה בין הלכה להשקפה.אש משמים כתב:מאוד מוזר שעדיין אני רואה טענות שאין הבחירות נושא הלכתי אלא "השקפתי" הרי ברור שכל התורה מלאה בדיני "לפני עיוור", "מסייע לדבר עבירה", "אין אומרים לאדם חטא כדי שיזכה חברך" ועוד ועוד בלי די ???
וכן אולי כדי גם לבאר אחת ולתמיד מהי "השקפה" כדי שנוכל להתמודד עם הבריחה הזאת ל"השקפה".
עפר לרגלם כתב:נראה שברים הסביר לך טוב מאוד מה בין הלכה להשקפה.אש משמים כתב:מאוד מוזר שעדיין אני רואה טענות שאין הבחירות נושא הלכתי אלא "השקפתי" הרי ברור שכל התורה מלאה בדיני "לפני עיוור", "מסייע לדבר עבירה", "אין אומרים לאדם חטא כדי שיזכה חברך" ועוד ועוד בלי די ???
וכן אולי כדי גם לבאר אחת ולתמיד מהי "השקפה" כדי שנוכל להתמודד עם הבריחה הזאת ל"השקפה".
הלכה היא פסק מחייב לכולם ללא יוצא מן הכלל, בלי שייכות לסיטואציה או לאדם השואל, ואם היה מקרה שלאדם אחד נפסקה הלכה לאיסור מפני טעמים מסוימים, כל מקרה דומים ששייכים בו אותם טעמים ג"כ אסור. ונפ"מ גם שמי שעובר עבר על איסור אם מדאו' או מדרבנן [או מנהג מחייב].
השקפה היא לפי שיקול ככלי של רוח התורה, ויכולה בהחלט להתחשב בשיקולים עניינים אע"פ שבכללי הלכה אין מתחשבים בכאלו שיקולים. [כמובן שמבחינת האיסור ייתכן שזה הרבה יותר חמור מאיסור פרטי, כידוע מש"כ היעב"ץ על המעשים שבהניזקין שבעבורם נחתם גזר הדין, שלא היה בהם שום איסור אבל היו רוע מוחלט].
ולענייננו, אם רואים שבאותה סיטואציה בדיוק במקום אחד אסור (א"י) ומקום אחד מותר (ארה"ב), ש"מ שהשיקולים הם השקפתיים ולא הלכתיים.
אש משמים כתב:ברור כשמש שההלכה "מתחשבת" בשואל ובזמן ובדיוק ע"ז הבאתי את הסוגיות ההלכתיות לעיל שהם כולם ללא יוצא מהכלל דנות באדם בזמן ובמצב.
לא זכיתי להבין מה זה "רוח התורה" ?
ולענייננו, אם רואים שבמקום אחד מותר ובשני אסור יש להתעמק בסוגיה ולהבין ולא לזרוק שזה "השקפה"!
ברים כתב:אינני צריך אמונה על דברים גלויים וידועים, כבר הארכתי לעיל שמלימוד בספר ויוא"מ גופיה נוכחתי שלא דן בזה כעניין הלכתי.
לגופה של עובדה, איני מאמין.
נער הייתי גם זקנתי, וברור לי כשמלה כי קנאות ושקר הוו תרין ריעין דלא מתפרשין.
משקרים המה במילתא דעבידא לאגלויי ומשקרים בין לצורך ובין שלא לצורך, רובם באלימות (הבאה מתאוות רציחה כמבואר להפליא בדברי הצ"צ) וכולם בשקר.
ומסתמא נתחלף להם לאבותיהם הקו"ף של קללה בקוף של קנאות במעשה הידוע מתיבת נח.
ברים כתב:ברים כתב:אינני צריך אמונה על דברים גלויים וידועים, כבר הארכתי לעיל שמלימוד בספר ויוא"מ גופיה נוכחתי שלא דן בזה כעניין הלכתי.
לגופה של עובדה, איני מאמין.
נער הייתי גם זקנתי, וברור לי כשמלה כי קנאות ושקר הוו תרין ריעין דלא מתפרשין.
משקרים המה במילתא דעבידא לאגלויי ומשקרים בין לצורך ובין שלא לצורך, רובם באלימות (הבאה מתאוות רציחה כמבואר להפליא בדברי הצ"צ) וכולם בשקר.
ומסתמא נתחלף להם לאבותיהם הקו"ף של קללה בקוף של קנאות במעשה הידוע מתיבת נח.
מבלי קשר לויכוח אני מתנצל על שבשעה מאוחרת נפלטו מממקלדתי מילים פוגעות על הכלל דרך הפלגה ויכולים לצער אנשים כשרים וישרים.
בוודאי יש גם מחוגי הקנאים רבים יראים ושלמים שקיבלו כן מרבותיהם ומכוונים לשמים.
חיים ושלו' כתב:ברים כתב:ברים כתב:אינני צריך אמונה על דברים גלויים וידועים, כבר הארכתי לעיל שמלימוד בספר ויוא"מ גופיה נוכחתי שלא דן בזה כעניין הלכתי.
לגופה של עובדה, איני מאמין.
נער הייתי גם זקנתי, וברור לי כשמלה כי קנאות ושקר הוו תרין ריעין דלא מתפרשין.
משקרים המה במילתא דעבידא לאגלויי ומשקרים בין לצורך ובין שלא לצורך, רובם באלימות (הבאה מתאוות רציחה כמבואר להפליא בדברי הצ"צ) וכולם בשקר.
ומסתמא נתחלף להם לאבותיהם הקו"ף של קללה בקוף של קנאות במעשה הידוע מתיבת נח.
מבלי קשר לויכוח אני מתנצל על שבשעה מאוחרת נפלטו מממקלדתי מילים פוגעות על הכלל דרך הפלגה ויכולים לצער אנשים כשרים וישרים.
בוודאי יש גם מחוגי הקנאים רבים יראים ושלמים שקיבלו כן מרבותיהם ומכוונים לשמים.
כל הכבוד על ההתנצלות, אבל אין כאן צבור שיש בהם גם רבים יראים ושלמים, אלא כמו כל הקהילות (ואפילו יותר - לך נא ראה את מפעלי החסד הכבירים שיש בסאטמר) כולם יראים ושלמים ויש קצת בשוליהם הנחשלים אחריהם כמה סוררים שאינם שמעים לרבותיהם וכו'.
[/quote] את הדברי הבלע שכתב על הקנאים כאילו הם ושקר הן תרי וכו' וכן שיש להם תאוות רציחה וכו', הוא הוצאת לעז באופן נורא, ואם ימצא מעשה אלימות ושקר הרי ברור לכולם שאין זה אלא משולי המחנה הקיצונים שבעצמם אינם מצייתים לדברי רבותיהם, וכיוצא בו יש בכל קהילה ובכל מקום, וגם אצל האגודאיים אלט שכאן התקשורת מסתירו,
הדברים ידועים שהאגודאיים שורפים פחים ע"י בתים של אנשים מבוגרים אשר נאלצים לעזוב את הבית, רוגמים באבנים אוטובוסים של קנאים בדרך להפגנות, באים לבתי המדרש של אנשים שנמנעים מלהצביע וממלאים אותם במליוני כתבי פלסתר כי מי ששומע לרבותיו ואינו מצביע הוא בגדר מין ויינו יין נסך, ועוד ועוד כמה דברים מפורסמים שהאגודאיים עושים אותם רק התקשורת מסתירה אותם...
קוד: בחר הכל
את האמת בזה יודעים כולם ואין צריכים לדידי וכוותי
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 182 אורחים