א מבקש כתב:אם איני טועה השעה"מ דן בסוגיה זו בשביתת יום טוב על סוגיית זימן לבנים ומצא שחורים, ואיני בין ספרים עתה לעיין בזה.
ספר שער המלך הלכות יום טוב פרק ב' הלכה ו'
א מבקש כתב:אם איני טועה השעה"מ דן בסוגיה זו בשביתת יום טוב על סוגיית זימן לבנים ומצא שחורים, ואיני בין ספרים עתה לעיין בזה.
ספרים וועלט כתב:האם ידוע אודות ספרים אלו?
ברכת יוסף
השיב משה
האם הם ספרים של ר' יוסף באב"ד מח"ס מנחת חינוך כאשר משמע מתוך הדברים?
ספרים וועלט כתב:עוד שאלה: ראיתי כתוב שנדפס מתוך כ"י המנ"ח ספר משפט שלום על חו"מ עד סימן כ"ט.
האם זה נמצא באוצרנו?
א מבקש כתב:אם איני טועה השעה"מ דן בסוגיה זו בשביתת יום טוב על סוגיית זימן לבנים ומצא שחורים, ואיני בין ספרים עתה לעיין בזה.
פרנצויז כתב:ספרים וועלט כתב:האם ידוע אודות ספרים אלו?
ברכת יוסף
השיב משה
האם הם ספרים של ר' יוסף באב"ד מח"ס מנחת חינוך כאשר משמע מתוך הדברים?
מה שכתב המדפיס ר' אורי זאב וואלף סאלאט מלעמבערג, בהקדמת חידושי מהר"י הכהן (רפאפורט), לעמבערג תרל"ה, שהוא זכה להדפיס את ספרי השואל ומשיב ומנחת חינוך וברכת יוסף והשיב משה וספרי מהר"י הכהן רפאפורט וכו', אין כוונתו שס' ברכת יוסף והשיב משה שייכים לבעל מנחת חינוך. אלא הם דוגמה לספרים נוספים שנדפסו בלעמבערג על ידו.
ס' "ברכת יוסף" לרבי יוסף לאנדא נדפס ע"י ראז"ו סאלאט בלעמבערג תרכ"ט
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=1&book=884
ס' "השיב משה" לרבי משה טייטלבוים (בעל ישמח משה) נדפס ע"י ראז"ו סאלאט בלעמבערג תרכ"ו
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=1&book=12071ספרים וועלט כתב:עוד שאלה: ראיתי כתוב שנדפס מתוך כ"י המנ"ח ספר משפט שלום על חו"מ עד סימן כ"ט.
האם זה נמצא באוצרנו?
על ס' משפט שלום, ראה viewtopic.php?f=4&t=28600&p=597906&hilit=#p295636
viewtopic.php?f=4&t=28600&p=597906&hilit=#p597906
יצא לאור ע"י מכון המאור תשס"ג
כנראה עדיין אינו באוצר
ספרים וועלט כתב:האם ידוע אודות ספרים אלו? ברכת יוסף השיב משה האם הם ספרים של ר' יוסף באב"ד מח"ס מנחת חינוך כאשר משמע מתוך הדברים?
פרנצויז כתב:אין כוונתו שס' ברכת יוסף והשיב משה שייכים לבעל מנחת חינוך. אלא הם דוגמה לספרים נוספים שנדפסו בלעמבערג על ידו.
רציני כתב:משנה תורה מהדורת ר"י קאפח זרעים ב עמוד תפז.
כתב הרדב"ז אין כותבין פרוזבול וכו', הכי אמרינן בפרק השולח. וכבר נהגו לכתוב פרוזבול בכל בתי דינין וסמכו להם דיפתח בדורו כשמואל בדורו, דאי לא תימא הכי בטלה לה תקנת הלל, דהא לית לן בית דין כדר' אמי ור' אסי, ומ"מ בענן שיהא גדול בעירו דחשוב לאפקועי ממונא. ולא כמו שנהגו לכתוב פרוזבול אפלו בשלשה הדיוטות. עכ"ל. וכ"כ בשו"ת ח"א סי' קעו שכן כוונת רבנו
מי זה שו"ת ח"א.
רציני כתב:משנה תורה מהדורת ר"י קאפח זרעים ב עמוד תפז.
כתב הרדב"ז אין כותבין פרוזבול וכו', הכי אמרינן בפרק השולח. וכבר נהגו לכתוב פרוזבול בכל בתי דינין וסמכו להם דיפתח בדורו כשמואל בדורו, דאי לא תימא הכי בטלה לה תקנת הלל, דהא לית לן בית דין כדר' אמי ור' אסי, ומ"מ בענן שיהא גדול בעירו דחשוב לאפקועי ממונא. ולא כמו שנהגו לכתוב פרוזבול אפלו בשלשה הדיוטות. עכ"ל. וכ"כ בשו"ת ח"א סי' קעו שכן כוונת רבנו
מי זה שו"ת ח"א.
מאיר בן אבי כתב:בספר מלכה של תורה על התורה מביא פעמים רבות בשם ש"א, או בש"א, מהם ראשי התיבות ש"א?
קאצ'קלה כתב:מאיר בן אבי כתב:בספר מלכה של תורה על התורה מביא פעמים רבות בשם ש"א, או בש"א, מהם ראשי התיבות ש"א?
שערי אהרן
כך פוענח במלכה של תורה דברים-א, ברשימת הספרים ומחבריהם שבסוף הספר.
יהודה בן יעקב כתב:חיפשתי בהקדמת ר"ש פרחי במחברת הערוך, אך לא מצאתי את הדברים המובאים.
קאצ'קלה כתב:בענין עיר רומי הגלילית, אודותה מדובר לעיל, מצאתי שכתב ר' ראובן מרגליות במרגליות הים לסנהדרין לב ע"ב: "ובהקדמת ר"ש פרחון למחברת הערוך כתב 'רומא' באל"ף היא העיר הגדולה שבאיטליה, ורומי ביו"ד בסוף היא רומי זעירא שבארץ ישראל".
דבריו אלה הועתקו בשם אומרם בש"ס שוטנשטיין ע"ז יח ע"ב הערה 5 (שם כתבו "ר"ש הפרחי"!).
כעת לא מצאתי הדברים במחברת הערוך. העליתי חשד שהדברים מופיעים אולי באגרתו של שי"ר שבראש הספר, אבל גם שם לא מצאתיו. האם מישהו יכול להאיר את העינים?
ובקצוה"ח בסימן ז סק"ה כתב' ע"ד השו"ע שם דבג' דיינים שראו המעשה וכו' דהיינו דוקא בג' דיינים ולא ביחיד מומחה, וכדברי הרשב"א, והטעם דיכול הבע"ד להכחישו., ולכן כ' דאם איכא אחר עמו יכול לדון אם הוא מומחה, ואע"ג דקבלת עדות בעי שלשה, ואפי' במומחין, ה"ט משום דכל פחות מג' הוי עד מפי עד, אבל אם הוא עצמו הרואה ל"ש עד מפי עד ויכול לדון וכו'., וכן אי' בהגא"ש בפ"ק דגיטין בשם הירושלמי דמוכח דביחיד מומחה ל"א לא "תהא שמיעה וכו', ויש שביארו בזה [ראה בתש' מהרי"ל דיסקין סי' ...] דהטעם הוא דאתי כדעת הרמב"ם סופ"ה מהל' סנהדרין, דביחיד מומחה אין לו דין ב"ד לענין הודאת בע"ד, וה"נ אינו יכול לקבל עדות,
בקרו טלה כתב:viewtopic.php?f=7&t=10225&p=183404#p301137
נהר שלום כתב:דרוש לי המקור המדוייק במהריל"ד
ומה שיש לפקפק, דמהגהות אשר"י דפ"ק דגיטין (סי' ד) בשם ירושלמי מוכח דאין יחיד מומחה דן על פי ראייתו, נראה לי דמזה ראיה לדעת הר"מ (בסי' ג סעי' ב) שאין יכול לקבל עדות, וממילא שאינו יכול לפסוק על פי הראיה, אבל בנדון דנן שקבלוהו העיר גם לדון ולקבלת עדות ביחידי, שאין עמו דיינים כלל, והאמינו אותו על כל, ממילא יוכל לדון על פי ראייתו.
י. אברהם כתב:מה ר"ת ה"ש?
שבענו מטובך כתב:גנזי יוסף לר' יוסף אלטר אפשטיין עמ' 148.
יהודה בן יעקב כתב:נהר שלום כתב:דרוש לי המקור המדוייק במהריל"ד
שו"ת מהרי"ל דיסקין חלק א - פסקים אומה שיש לפקפק, דמהגהות אשר"י דפ"ק דגיטין (סי' ד) בשם ירושלמי מוכח דאין יחיד מומחה דן על פי ראייתו, נראה לי דמזה ראיה לדעת הר"מ (בסי' ג סעי' ב) שאין יכול לקבל עדות, וממילא שאינו יכול לפסוק על פי הראיה, אבל בנדון דנן שקבלוהו העיר גם לדון ולקבלת עדות ביחידי, שאין עמו דיינים כלל, והאמינו אותו על כל, ממילא יוכל לדון על פי ראייתו.
איקטורין כתב:שבענו מטובך כתב:גנזי יוסף לר' יוסף אלטר אפשטיין עמ' 148.
ייש"כ
נהר שלום כתב:איקטורין כתב:שבענו מטובך כתב:גנזי יוסף לר' יוסף אלטר אפשטיין עמ' 148.
ייש"כ
מכיון שג"א התקשתי ברש"י על הדף היומי, אולי תוכל לכתוב כאן מה מצאת?
יוסף חיים אוהב ציון כתב:בס' זכרונות אליהו מני מע' ברכות [מע' ש אות ו] הביא מספר ריח שדה סי' קמח חידוש חשוב בעניני ברכות,
לא מצאתי כלום בריח שדה. אודה למי שיפענח.
קאצ'קלה כתב:איזה ספר הוא 'חמד טוב'?
ומה מקורו של סיפור זה, אותו שמעתי לאחרונה [לראשונה] זה כמה פעמים מפי דרשנים שונים?
בהגהות על הש"ס שנדפסו בחלקת יואב (חלק ב') ציין למה שכתב המהר"ל בנתיבות עולם (נתיב יראת שמים סוף פרק ג') דאע"פ שנענשה על שלא נזהרה לישבע לשקר, מ"מ אין זה רק עונש בידי שמים, אבל קרבן שבועה ליכא כה"ג, דהרי היתה אנוסה עפ"י דין.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 183 אורחים