אליסף כתב:מהו נוסח המצבה?
ומי ניסח?
נוטר הכרמים כתב:אליסף כתב:מהו נוסח המצבה?
ומי ניסח?
תמונת המצבה כבר נמצאת באשכול זה. כבר נכתב שהיא נוסחה בידי אחיו הגאון רבי מרדכי שליט"א מת"א.
כל המאריך בתפלתו ומעיין בה סוף בא לידי כאב לב, שנאמר: תוחלת ממשכה מחלה לב, מאי תקנתיה יעסוק בתורה, שנאמר ועץ חיים תאוה באה, ואין עץ חיים אלא תורה, שנאמר עץ חיים היא למחזיקים בה.
תניא, היה רבי בנאה אומר: כל העוסק בתורה לשמה תורתו נעשית לו סם חיים, שנאמר עץ חיים היא למחזיקים בה, ואומר רפאות תהי לשרך, ואומר כי מצאי מצא חיים.
אמר רב נחמן בר יצחק: למה נמשלו דברי תורה כעץ, שנאמר עץ חיים היא למחזיקים בה, לומר לך מה עץ קטן מדליק את הגדול אף תלמידי חכמים, קטנים מחדדים את הגדולים.
אמר רבי חמא בר' חנינא: מה תקנתו של מספרי לשון הרע, אם תלמיד חכם הוא יעסוק בתורה, שנא': מרפא לשון עץ חיים, ואין לשון אלא לשון הרע, שנאמר: חץ שחוט לשונם, ואין עץ אלא תורה, שנאמר: עץ חיים היא למחזיקים בה.
אבל יעוי' מהרש"א ח"א שם.אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן מניין שאין נותנין תרומה לכהן עם הארץ שנאמר, ויאמר לעם ליושבי ירושלים לתת מנת הכהנים והלוים למען יחזקו בתורת ה', כל המחזיק בתורת ה' יש לו מנת, ושאינו מחזיק בתורת ה' אין לו מנת. ומשמע ד'מחזיק בתורת ד'' היינו העוסק בתורה ולא המחזיק ותומך תורה,
ואמר רבי חנה רבי ירמיה בשם רבי חייה עתיד הקדוש ברוך הוא לעשות צל לבעלי מצות בצילה של בעלי תורה. מאי טעמא [קהלת ז יב] כי בצל החכמה בצל הכסף. ואומר [משלי ג יח] עץ חיים היא למחזיקים בה.
הרי זבולן קדם ליששכר שכן מייחסן יששכר זבולן, ולמה כן אלא שהיה זבולן עוסק בפרקמטיא ויששכר עוסק בתורה, וזבולן בא ומאכילו לפיכך קדמו, עליו אמר הכתוב (משלי ג) עץ חיים היא למחזיקים בה.
וכי תבואו אל הארץ ונטעתם כל עץ מאכל הה"ד עץ חיים היא למחזיקים בה, אמר רב הונא בשם ר' אחא שלא יהיו דברי תורה בעיניך כאדם שיש לו בת בוגרת והוא רוצה להשיאה לאחד אלא בני אם תקח אמרי ומצותי תצפון אתך אם יש לך זכות קח אמרי רב הונא בשם ר' בנימין בן לוי אמר משל למלך שאמר לבנו צא לפרקמטיא אמר לו אבא מתיירא אני בדרך מהלסטים ובים מפני אפורטין מה עשה אביו נטל מקל וחקקו ונתן בו קמיע ונתנה לבנו ואמר לו יהי המקל הזה בידך ואי אתה מתיירא משום בריה אף כך אמר הקדוש ברוך הוא למשה אמור לישראל בני עסקו בתורה ואין אתם מתייראים משום אומה, אילו נאמר עץ חיים היא לעמלים בה לא היתה תקומה לשונאי ישראל אלא למחזיקים, אילו נאמר אשר לא ילמד לא היתה תקומה לשונאי ישראל אלא אשר לא יקים את כל דברי התורה הזאת, לכך נאמר עץ חיים היא למחזיקים בה, רב הונא אמר אם נכשל אדם בעבירה חייב מיתה בידי שמים מה יעשה ויחיה אם היה למוד לקרות דף אחד קורא שני דפים ואם היה למוד לשנות פרק אחד ישנה שנים ואם אינו למוד לקרות ולשנות מה יעשה ויחיה ילך ויעשה פרנס על הצבור וגבאי של צדקה והוא חי, שאילו נאמר ארור אשר לא ילמד לא היתה תקומה אלא ארור אשר לא יקים, אלו נאמר עץ חיים לעמלים בה לא היתה תקומה אלא עץ חיים היא למחזיקים בה, כי בצל החכמה בצל הכסף.
וחייב אדם לעסוק בתורה בכל יום שנאמר והיה עקב תשמעון את המשפטים האלה ושמרתם ועשיתם אותם ונאמר ולמדתם אותם ושמרתם לעשותם ואמרו ז"ל ותלמוד תורה כנגד כולם. ואמרו בספרי כשם ששכר תלמוד תורה גדול מכל המצוות כך עונש ביטול תורה גדול משאר עבירות וכן מצינו בבית ראשון שויתר הקדוש ברוך הוא על ע"ז וג"ע ושפ"ד ולא ויתר על עון ביטל תורה שנאמר מי האיש וגו' (ירושלמי חגיגה פ"א ה"ז) והרוצה להנצל מן העונש המר והעון הגדול הזה יתעסק בצרכי התלמידים והרבנים הלומדים לש"ש ויעזור בשכירות הרבנים כדי שיעמדו בעירו ויהיו עוסקים בתורה על ידו ופי' רז"ל בספרי כי זה אמר הכתוב עץ חיים היא למחזיקים בה ללומדיה לא נאמר אלא למחזיקים בה שהם מחזיקים ידי התלמידים והרבנים.
תניא, היה רבי בנאה אומר כל העוסק בתורה לשמה תורתו נעשית לו סם חיים, שנאמר עץ חיים היא למחזיקים בה וכו'.
עץ חיים היא למחזיקים כו', דרך המחזיק בב' ידים הוא מחזיק, וכלומר למקיימין אותה, והיינו במצוות עשה ולא תעשה. ותומכיה מאושר, בב' רגלים, תמכין דאורייתא, והן ב', א', התומך בממון, והב', התומך בגוף והן משמשי תלמידי חכמים, ולכן אומר תומכיה, ב' תמכין.
ר' אחא בשם ר' תנחום בר' חייא, למד ולימד שמר ועשה והיתה סיפקו בידו להחזיק ולא החזיק, הרי זה בכלל ארור, ר' ירמיה בשם רבי חייא בר' אבא לא למד ולא לימד לא שמר ולא עשה ולא היתה סיפקו בידו להחזיק והחזיק, הרי זה בכלל ברוך, דאמר רבי חנא א"ר ירמיה עתיד הקב"ה לעשות צל לבעלי מצות בצילן של בעלי תורה, שנאמר כי בצל החכמה בצל הכסף ואומר עץ חיים היא למחזיקים בה.
נוטר הכרמים כתב:אדהכי והכי, אולי המקום לעדכן,
'נאה זיום'
זה לא מכבר, אברך מבית וגן, מלומדי 'מעלות התורה' הוציא לאור חוברת עבה ומרהיבה אודות רבינו זצוק"ל,
תוכנה העיקרי - המעשים ששמעו מפיו אודות גדולים וצדיקים מכל הדורות,
עם דגש מיוחד על אלו הנמנים על עדת החסידים.
חלק מהחומר כבר פורסם ומוכר, אבל חלקו חדש ומרתק.
בן ירושלים כתב:ידוע שמרן רבינו הקפיד לומר את ההלל בסוכה, ותלמידו האדמו"ר מטריסק פרסם מאמר (באיזו חוברת)נגד זה כדי להצדיק את מנהג ישראל. מי שהוא יכול להעלות הדברים ממה שנדפס? ייש"כ מראש.
בברכה המשולשת כתב:בן ירושלים כתב:ידוע שמרן רבינו הקפיד לומר את ההלל בסוכה, ותלמידו האדמו"ר מטריסק פרסם מאמר (באיזו חוברת)נגד זה כדי להצדיק את מנהג ישראל. מי שהוא יכול להעלות הדברים ממה שנדפס? ייש"כ מראש.
כמדומני שהנענועים בהלל אמורים להיות בסוכה ע"פ סוד
בברכה המשולשת כתב:בן ירושלים כתב:ידוע שמרן רבינו הקפיד לומר את ההלל בסוכה, ותלמידו האדמו"ר מטריסק פרסם מאמר (באיזו חוברת)נגד זה כדי להצדיק את מנהג ישראל. מי שהוא יכול להעלות הדברים ממה שנדפס? ייש"כ מראש.
כמדומני שהנענועים בהלל אמורים להיות בסוכה ע"פ סוד
שמואל שלומוביץ כתב:בברכה המשולשת כתב:בן ירושלים כתב:ידוע שמרן רבינו הקפיד לומר את ההלל בסוכה, ותלמידו האדמו"ר מטריסק פרסם מאמר (באיזו חוברת)נגד זה כדי להצדיק את מנהג ישראל. מי שהוא יכול להעלות הדברים ממה שנדפס? ייש"כ מראש.
כמדומני שהנענועים בהלל אמורים להיות בסוכה ע"פ סוד
כמדומה שכך נוהגים המקובלים בדרכו של הרש"ש, וכן נהגו קהילת זילברמן, אבל לא נראה לי שיש לזה מקור בכתבי האר"י אלא לגבי נטילת הלולב לבדה.
ולשון פע"ח: "ואח"כ שאר הנענועים והקפה, יהיה בבית הכנסת".
בברכה המשולשת כתב:שמואל שלומוביץ כתב:בברכה המשולשת כתב:בן ירושלים כתב:ידוע שמרן רבינו הקפיד לומר את ההלל בסוכה, ותלמידו האדמו"ר מטריסק פרסם מאמר (באיזו חוברת)נגד זה כדי להצדיק את מנהג ישראל. מי שהוא יכול להעלות הדברים ממה שנדפס? ייש"כ מראש.
כמדומני שהנענועים בהלל אמורים להיות בסוכה ע"פ סוד
כמדומה שכך נוהגים המקובלים בדרכו של הרש"ש, וכן נהגו קהילת זילברמן, אבל לא נראה לי שיש לזה מקור בכתבי האר"י אלא לגבי נטילת הלולב לבדה.
ולשון פע"ח: "ואח"כ שאר הנענועים והקפה, יהיה בבית הכנסת".
לענ"ד, מההקשר בשעה"כ עולה ברורות שזה רק מפני שלא הייתה סוכה ליד בית הכנסת
איש וילנא כתב:לשון הרמח"ל בקיצה"כ: ואם לאו יאמר כל היוצר בסוכה קודם בואו לביהכ"נ ושם יאמר ההלל ויעשה הנענועים, ואח"כ ילך לבית הכנסת. ואמנם ברישא דדבריו לא מצריך ההלל אבל בסיפא דדבריו חזינן דאיכא עניין גם בהלל להיות בסוכה.
שמואל שלומוביץ כתב:איש וילנא כתב:לשון הרמח"ל בקיצה"כ: ואם לאו יאמר כל היוצר בסוכה קודם בואו לביהכ"נ ושם יאמר ההלל ויעשה הנענועים, ואח"כ ילך לבית הכנסת. ואמנם ברישא דדבריו לא מצריך ההלל אבל בסיפא דדבריו חזינן דאיכא עניין גם בהלל להיות בסוכה.
זה כמובן מנוגד ללשון הפע"ח שהבאתי לעיל ששאר הנענועים בבית הכנסת, אבל בשער הכוונות זה יתכן.
איש וילנא כתב:שמואל שלומוביץ כתב:איש וילנא כתב:לשון הרמח"ל בקיצה"כ: ואם לאו יאמר כל היוצר בסוכה קודם בואו לביהכ"נ ושם יאמר ההלל ויעשה הנענועים, ואח"כ ילך לבית הכנסת. ואמנם ברישא דדבריו לא מצריך ההלל אבל בסיפא דדבריו חזינן דאיכא עניין גם בהלל להיות בסוכה.
זה כמובן מנוגד ללשון הפע"ח שהבאתי לעיל ששאר הנענועים בבית הכנסת, אבל בשער הכוונות זה יתכן.
רוב ככול דברי הרמח"ל בכוונות מיוסדים על פע"ח ולא על שער הכוונות, כאשר הוכיח הרב שריקי ממכון הרמח"ל. בכל אופן די לנו באיש האמת הרמח"ל, להבין חשיבות העניין עפ"י הסוד.
"אליהו, אתה יודע איזו זכות יש לך. שמעתי שר' שמואל אמר שגדולי ירושלים היו אומרים במוצאי שמחת תורה, התרוממנו בראש השנה, יום הכיפורים, חג הסוכות, שמחת תורה, אנה אנו באים עתה... ואזי היו מזכירים את לילות החורף הארוכים הממשמשים ובאים ומקבלים עידוד... מי יכול להגיד את הדברים הללו אם לא ר' שמואל, הלילות של ר' שמואל, אלא שמתוך ענוה תלה זאת בגדולי ירושלים....".
נוטר הכרמים כתב:יצא לאור קונטרס 'עמוד אש וענן', מאת תלמיד מובהק וותיק לרבינו זצוק"ל, הגאון רבי עופר שמאי היימן שליט"א.
70 עמ' מלאים וגדושים מזן אל זן בעובדות ותיאורים נפלאים, עם מקורות מוסמכים, בכל התחומים והשטחים (כמעט). מומלץ מאוד.
מן הדרום כתב:עיינתי בקונטרס הנפלא עמוד אש וענן ,ובאמת ליבי מלא התפעלות מהדברים הכתובים בו ומהשפעת הרב על התלמיד.
נקודה אחת שעוררה אצלי כאב גדול והייתי שמח לבררה-
מופיע בקונטרס שר' שמואל דיבר על החילון בזמן היותו נער-הוסיף לי שהקב"ה הציל אתכם מהניסיונות שאנו עברנו, תוקף כברזל היה צריך כדי לא לנטות במאומה אחרי הני הרפתקי דהמחתרות ושאיפת הלאומיות שאחזה אז ונשאה בכנפיה אש זרה בין כותלי בי מדרשא [ושוב הוסי ף בזה"ל, 'כי ראינו בחוש שכשקיבלה הסט"א את שלה ופרצה וקמה המדינה שקעה האש ברובה'..].
לפי דלות הבנתי התבטאות כמו זו- קיבלה הסט"א את שלה ופרצה וקמה המדינה, אינה דעת רובם ככולם של גדולי ישראל, ולאו כי רוכלא אימני, אבל אביו ודאי לא סבר כך, גם הגרי"ז שאמר שהקמת המדינה היא חיוך מההשגחה העליונה [כמובא אצל הרב וולבה] , ואפילו החזו"א שסבר שהמדינה לא תחזיק מעמד- האם דיבר על סט"א? בעצם זו דעת הויואל משה, ודעימיה מנין שאב ר' שמואל דעות קנאיות אלו ?
נוטר הכרמים כתב:לדאבון לבי, הוצאת השיעורים של רבינו זצוק"ל מתעכבת,
וזאת למרות שישנם אלפי שיעורים מוקלדים ודי מסודרים.
אני זוכה לעסוק כעת בסוגיית 'מתעסק',
ואגב כך למדתי את שיעורי רבינו על סוגיא זו,
ולא נדפס כלל מענין זה בספר עמ"ס שבת,
למרות עיסוקו הרב של רבינו בענינים אלו וחיבתו המיוחדת אליהם.
מצו"ב קונטרס מאשר ליקטתי באמרים משיעורים שנכתבו,
הגהתי מעט והוספתי בס"ד.
גימפעל כתב:על אהלות יש בחנויות.
נוטר הכרמים כתב:לדאבון לבי, הוצאת השיעורים של רבינו זצוק"ל מתעכבת,
וזאת למרות שישנם אלפי שיעורים מוקלדים ודי מסודרים.
אני זוכה לעסוק כעת בסוגיית 'מתעסק',
ואגב כך למדתי את שיעורי רבינו על סוגיא זו,
ולא נדפס כלל מענין זה בספר עמ"ס שבת,
למרות עיסוקו הרב של רבינו בענינים אלו וחיבתו המיוחדת אליהם.
מצו"ב קונטרס מאשר ליקטתי באמרים משיעורים שנכתבו,
הגהתי מעט והוספתי בס"ד.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 529 אורחים