מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

יהי רצון מלפני אבינו שבשמים לרחם ועלינו ועל פליטתינו ולמנוע משחית ומגפה - מעלינו ומעל כל בית ישראל ונאמר אמן
אחינו כל בית ישראל הנתונים בצרה, המקום ירחם עליהם ועלינו ויוציאם ויוציאנו מצרה לרווחה השתא בעגלא ובזמן קריב
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' יולי 13, 2020 9:32 pm

"מאור עינים"אף שבזמן כזה כולנו מעדיפים לא למחזר מחלוקות ומריבות, [ויש כ"כ הרבה סיבות..]
הכעס המופנה לפלג "המפגינים" עיקרו הוא, משום שכל מטרת ההפגנה זה לחסום לאנשים ולרכבים את הדרך, לשבש להם את שגרת חייהם, ולגרום לכמה שיותר סבל לאנשים, ואז.. בשביל למנוע את כל הסבל יכנעו השלטונות לרצונם של המפגינים, אין הרבה אנשים שיכולים לספוג את זה יום אחרי יום, [בעיני ראיתי אשה שנזקקה לעזרה רפואית ואין איש שם על לב ואכ"מ]
כאן זה לא הסיפור הציבור המפגין דואג לכלל הציבור שלא יסגרו אותו וכדו' ובדרך הם לא מזיקים לאף איש,
כמובן שזה לא מתיר את מעשיהם של אנשים אלו, ונערים משלו בנו,

דברתי על חילול ד' ועל הסיכון בהתקהלות.

לפ"ת כבר אין לי חשק להגיב.

הכינויים החריפים שנקטתי מגיעים לאנשים חוטאים ומחטיאים שמסיתים בקביעות נגד דברים שבקדושה, ובעד שילוב וקלקול הציבור החרדי.

זאב ערבות
הודעות: 9284
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' יולי 13, 2020 10:05 pm

נוטר הכרמים כתב:בלי קשר לקורונה, אני לא מצליח להבין את קו החשיבה של ר' זאב ווגנר.

על 'תינוק הבורח מבית הספר' שמעת פעם?
וכי חסרים בחורים יקרים שלומדים מצוין, אבל לא יכולים להחזיק מעמד חודשים ארוכים בלי מסגרת מסודרת,
בגלל זה הם אמורים להתקלקל? להיחשף למרעין בישין? ללכת לצבא רחמנא ליצלן?

אם אתה חולק על יסודות ההשקפה החרדית, אל תנצל את הקורונה לשם כך!
גם הויכוח בזמנו על הנח"ל החרדי ורעיונות דומים היה על נושרים ונפלטים שאינם מסוגלים להתקיים בתוך המסגרת,
אבל לחרוץ את דינו של כל מי שזקוק למסגרת מינימלית?

הרי לא מדובר פה על ימים ושבועות, אלא על חדשים!

אתה חושב כמו אהוד ברק להשאיר בעולם הישיבות רק את העילויים או את השקדנים המיוחדים?
זה לוקסוס ללמוד בישיבה?

הרב הנוטר היקר, איני מבין כלל וכלל מה שייכות תגובתך למה שכתבתי. ראשית כמדומני שהספקת להכיר אותי קצת דרך הפורום, אלא שמתגובתך נראה שאתה סבור שאני בא להטיף להתגיס לצבא ועוד סבור שאני חברותא של אהוד "ברח"... מדוע אתה מכניס כאן את הצבא? מה לי ולצבא שכמעט ונהייתי עריק בשביל לא לשרת וויתרתי על אזרחותי הישראלית בשביל שבנינו לא יצטרכו ללכת לצבא? ובלי הצבא לא ניתן להתקלקל? ממש אין לי מושג מה אתה מנסה לומר.
מה השייכות כאן לקורונה? הגבתי למי שכתב שצריך "לכלוא" את הבחורים והערתי לו שכליאתם בישיבה של בחורים שלא באמת מעונינים ללמוד לא תשנה את מצבם, גם כשהיו בישיבה ללא תנאי כליאה מן הסתם תורתם היתה מהשפה ולחוץ. תלמיד רציני שמחשיב את התורה לא יתרועע בשמגר-ירמיהו (ואני מכיר היטב את הפינה הזו!)! אדרבה הוא יתבייש להראות שם. ועוד הערתי שבחור רציני לומד בכל מצב... ולא הולך להפגנות שזה ביטול תורה.
אך לא ההפגנות הנושא כאן אלא הבחורים שמסתובבים בחוסר מעש וכאן לכאורה התגלתה נקודת תורפה שלישיבות ברובן אין לעת עתה מענה. ואכן אם אתה סבור שאותם תלמידים הם בגדר תינוקות שבורחים מבית הספר, אז באמת המצב חמור. לאלה אתה קורא תינוקות? באירופה בחורים בגילים אלו כבר היו בעלי משרות תורניות, רבני ערים, ר"י וכו' כיון שהתורה היתה בעצמותיהם בלי שאף אחד עמד להם על הראש וכלא אותם בישיבות.
נכון, יש הרבה בחורים מצויינים ושוב מי שהתורה בעצמותיו ילמד בכל המצבים ואפילו כשאין לו מסגרת מסודרת. משמעות הדברים היא שאם מישהו לומד רק כשיש לו מסגרת ובתנאים נוחים וכו' וכו' וברגע שזה נפסק נפסק גם הלימוד - לצערי הרב הם כדבריך בחורים יקרים שלומדים מצויין אך רק בתנאים האידיאליים .
בקשר לדבריך המובלטים שאני חולק על יסודות ההשקפה החרדית. אולי תוכל להגדיר לנו מה הם יסודות ההשקפה החרדית בכדי שנוכל ליצור את חוקת ההשקפה החרדית שממנה אין לסטות? האם יש רק השקפה חרדית אחת? האם אין חילוקי דעות בין הזרמים והפלגים והישיבות והעדות וכו' ולכל אחד נדמה שההשקפה שלו היא היא האמיתית.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2779
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' יולי 13, 2020 10:13 pm

מה לאירופה כאן? בחורים הם חמומי הדם, ואלו המצפים שיתנהגו כמבוגרים בעלי אחריות, לא יראו את זה אף אם ילכו לעבוד.
עי׳ בהקדמת הספר חובת התלמידים מה הוא אמר לטענות כמו שלך. אם יש צורך בישיבות, אם רואים במסגרת של רבי ותלמידים חלק חיוני של חיי התורה, הרי בלעדם נראה מחזות כאלה. אין מנוס מזה. אכן, יש שאין צריכים מסגרת, אבל לא למענם הוקמו ישיבות אלא למען אלו הצריכים להם. ועכשיו אנחנו סובלים מזה שלא היה להם ישיבות זה כמה זמן.
זה לא משנה את ההחלטה לסגור את הישיבות, אם צריכים לעשות כן, אין זה אלא גזירה מן השמים.
אבל לפסול ציבור שלם ללא הגיון, איננו לענין.

זאב ערבות
הודעות: 9284
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' יולי 13, 2020 10:37 pm

איני מבין כלל את תגובתך! מי פסל ציבור שלם? התיחסתי לעובדה שמישהו כתב שבשמגר מסתובבים מאות בחורים ללא מעש. גם בוורשא הסתובבו אך שם לא היו להם ישיבות, אך כיצד אתה מסביר את התופעה כעת? האם הישיבות הם בייבי סיטר לבחורים? האם לבחורים בני 16, 17, 18 אין אחריות? הם לא מבינים את חשיבות התורה? איך זה שתוך זמן קצר ביותר לאחר שבילו בישיבה את מרבית ימיהם הם שוכחים מה שספגו בין כתלי הישיבה? תפקיד הישיבה הוא לא רק ללמד אלא גם להקנות אורח חיים גם כי יזקין לא יסור ממנה. ומה שכתבתי לעבוד - יש כל מיני עבודות, ניתן לעזור בבתי החולים, בבתי אבות בחלוקת מזון לנצרכים ועוד ועוד העיקר שתהיה להם איזושהי תעסוקה ולא ילכו בטל כל עוד הישיבה סגורה, אך לכלוא אותם? זה לא ישיג דבר ויחפשו דרכים לצאת מהכלא.

ישא ברכה
הודעות: 1985
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי ישא ברכה » ב' יולי 13, 2020 10:59 pm

נוטר הכרמים כתב:
עליך עיננו כתב:מדהים ומצער כאחת לראות באיזו קלות מדברים על הישיבות... אם רק היו "דואגים" לישיבות עשירית ממה שדואגים מהקורונה המצב שלנו היה נפלא...וכמו שכ' לעיל על כל גזירה אחרת כבר היו יוצאים אלפים לרחובות (ואפילו על הסגר יוצאים ...מה עם פיקוח נפש????) אבל כאן כנראה זה חלק מהבילבול ...וה' הטוב יכפר..

סיפר לי חבר שלדאבוני חשוף לתקשורת ול'קולות' הרדיו ה'חרדי',
הוא נדהם ממש לגלות את הררי הסימפטיה והאהדה להפגנות שהתרחשו על רקע הסגר באיזור שמגר,
את הגיבוי המלא מול הרשויות והמשטרה,
למרות חילול ד' ולמרות האיסור החמור לחסום כבישים ולאיים על שלום הציבור.
ניחא, כל עוד לא מדובר ב'יידישקייט', רצוי להפגין ולהתקומם, לשרוף פחים ולהתגודד, וגם לסכן את הבריאות,
(הרי לדידם של צווחנים אלו מדובר בודאי בפיקוח נפש שדחה והתיר את כל התורה),
אבל מה עם חילול ד' הנורא?

ורק להיזכר בזעקות הגיוואלד בהלוייתו של ר' צבי שינקר זצ"ל.

ומה לעשות ש'מצח אשה זונה היה לך', ואין למקבץ הנושרים הטמאים והשפלים הללו, מחויי הצלם, שכחי אלקים, קורטוב של אמינות ובושה?

צודק לחלוטין, חוץ מהביטויים המוגזמים בסוף.
פרנקל תאומים כתב:נ''ב:
קצ''ע הדימוי ללווית ר''צ שינקר. נו מילא.

הרב הנוטר צודק. ההפגנות האלו ראוי היה לצאת כנגדם בקול גדול, הרבה יותר מהפגנות הפלג שנערכות לפי דעתם לשם שמים (כלומר, כמו כל הלש"ש בדורינו, 95% סיבות מסיבות שונות, ו5% אחוז לשם שמים). ואין ספק שההתלהבות שאוחזת באנשי התקשורת מעידה עליהם את סרחונם.

ובכלל, אני מאוכזב מנציגי הציבור החרדיים, שבמקום לסייע לציבור שלהם בשעתו הקשה, בכל מאי דאפשר, הם משתמטים מכל עזרה, ודואגים רק לצווח כנגד צעדי הממשלה, שמה לעשות נעשים מתוך הכרה במציאות הלא נעימה, בה הציבור החרדי נוטל חלק פי כמה מחלקו היחסי במספר החולים והנשאים. (תיזכר לטוב, עיריית בני ברק, שהיא הגוף החרדי היחידי שמנסה לפעול ככל יכולתו).

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' יולי 13, 2020 11:08 pm

זאב ערבות כתב: אולי תוכל להגדיר לנו מה הם יסודות ההשקפה החרדית בכדי שנוכל ליצור את חוקת ההשקפה החרדית שממנה אין לסטות? האם יש רק השקפה חרדית אחת? האם אין חילוקי דעות בין הזרמים והפלגים והישיבות והעדות וכו' ולכל אחד נדמה שההשקפה שלו היא היא האמיתית.

הכוונה כאן פשוטה מאד, הדרך החרדית מכוונת את כולם או אפילו בקצה של הסקאלה החרדית את רובם ככולם לישיבות, והרבה מהם תלויים במוסדות. ואילו אתה שם את המיקוד על המצוינים שמסתדרים חודשים ארוכים ללא מוסד, כמו באירופה שרק המצוינים היו בישיבות.

נחומצ'ה
הודעות: 1088
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ב' יולי 13, 2020 11:30 pm

לפחות דבר טוב יצא מזה. שההיבדלות מן החילוניות תלך ותגבר. ילד גם מירושלים החדשה [שמגר-ירמיהו], ידע ששוטר של המדינה, הוא אויב ושונא.
אגב, עיקר הכעס על 'הפלג' היה ביעקר שמפריעים לציבור שלנו, 'בתוך עמי אתם יושבים'. ולא מפגינים כל יום בימי ניסן בשעות קריטיות של אחה"צ [ילדים והורים חוזרים מלימודים-עבודה]
משא"כ כאן, ההפגנות בעיקר בשעות לילה שהם שעות מתות ומשעממות ולא מפריעות לשגרת החיים [חוץ מלשכנים שלא נרדמים....].

זאב ערבות
הודעות: 9284
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' יולי 13, 2020 11:33 pm

שומע ומשמיע כתב:
זאב ערבות כתב: אולי תוכל להגדיר לנו מה הם יסודות ההשקפה החרדית בכדי שנוכל ליצור את חוקת ההשקפה החרדית שממנה אין לסטות? האם יש רק השקפה חרדית אחת? האם אין חילוקי דעות בין הזרמים והפלגים והישיבות והעדות וכו' ולכל אחד נדמה שההשקפה שלו היא היא האמיתית.

הכוונה כאן פשוטה מאד, הדרך החרדית מכוונת את כולם או אפילו בקצה של הסקאלה החרדית את רובם ככולם לישיבות, והרבה מהם תלויים במוסדות. ואילו אתה שם את המיקוד על המצוינים שמסתדרים חודשים ארוכים ללא מוסד, כמו באירופה שרק המצוינים היו בישיבות.

אם כך אתה מסביר את הדברים אז לא הבנתם את דברי. לא באתי להורות כאן מהי דרך החינוך הנכונה ושיש לברור את המצויינים ולשלוח את השאר לעבודה. חינוך הדור לא על הכתפיים שלי שאצא בהצהרה כזו. כל מה שהתכוונתי לומר הוא כיצד קורה שתוך זמן קצר אותם בחורי חמד מסוגלים להתגודד בצומת הרחובות בחוסר מעש, והצעתי שאם זה המצב שילכו לעבוד אם לא ניתן לפתוח את הישיבות. והוספתי לומר שמן הסתם זה מראה שהתורה לא קנתה שביתה בפנמיותם והיא רק מהשפה ולחוץ. ואולי צריך באמת לעשות חשבון נפש על כך כיצד נגיף קטן מוציא את אותם בחורים מהמסגרת וכבר רמזו כאן שלעמוד בשמגר זה עוד הרע במיעוטו... ולא פירטו.
ואיני שם שום דגש על אירופה אלא רק מסביר ששם היו מעט ישיבות ורק מי שבאמת רצה ללמוד - למד ולא היה כולל ולא היה מיזוג אויר וכשבאו פרעות הישיבות היו נעות ונדות ואפילו לסין ויפן הגיעו וגם ברכבת למדו...
האם כעת דברי מובנים? אך יש לי השגה בקשר למשפט הראשון שהדרך החרדית מכוונת את כולם או אפילו בקצה את רובם ככולם לישיבות. ראשית אמנם בגיל הנעורים רובם ככולם לומדים בישיבות אך בארה"ב רובם ככולם יודעים שבשלב מסויים לא תהיה תורתם אומנותם אלא יפרנסו את משפחותם וזאת בניגוד לארץ שאצלכם רובם ככולם של האברכים מתכוונים לקיים שבתי בבית ה'. זו מציאות ולא באתי כאן לנקוט עמדה - זה לא האשכול המתאים. מצידי מי יתן כל עם ה' לומדי תורה. אך מה שאני כן סבור זה שצריך להיות פרגמטי ואם יש אחד שפשוט לא מצליח בלימוד וממש לא מראה שום כשרון - להחזיק אותו כלוא בישיבה זה לא פתרון.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' יולי 13, 2020 11:48 pm

נחומצ'ה כתב:לפחות דבר טוב יצא מזה. שההיבדלות מן החילוניות תלך ותגבר. ילד גם מירושלים החדשה [שמגר-ירמיהו], ידע ששוטר של המדינה, הוא אויב ושונא.
אגב, עיקר הכעס על 'הפלג' היה ביעקר שמפריעים לציבור שלנו, 'בתוך עמי אתם יושבים'. ולא מפגינים כל יום בימי ניסן בשעות קריטיות של אחה"צ [ילדים והורים חוזרים מלימודים-עבודה]
משא"כ כאן, ההפגנות בעיקר בשעות לילה שהם שעות מתות ומשעממות ולא מפריעות לשגרת החיים [חוץ מלשכנים שלא נרדמים....].

כעס הוא בדרך כלל מוצדק, על כל דבר שמתנגש עם נוחיות החיים, ערכי יותר או פחות, נחוץ או לא.
וזה בסדר גמור.
אני מדבר על הפיכת הכעס למשהו צדקני עם גלגול עינים וצקצוקי 'חילול ד'',
בה בשעה שאנשים חוטפים מכות / בואש / כלא, מבזבזים זמן וכסף וכח בשביל הדבר שהם ע"פ רבותיהם רואים לנכון לעשותו,
למה לדעת אותם שדרנים ולבלרים הפגנה על סגר נגד המופקדים על בריאות ושלום הציבור תוך רמיסת כללי הבריאות היא יותר 'קידוש ד'?

וא"א להתאפק מלשאול, במה דמם של הבלזאים סמוק יותר מפלגים אחרים שעליהם לא נכתבים כתבות עסיסיים?
אז זהו שפוליטיקה לא שייכת רק ל'קנאים' ולפלגים.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2589
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ג' יולי 14, 2020 12:02 am

שאלו מפני מה המשטרה לא משתמשת ב'בואש' כנגד המפגינים? (כדרכה תמיד בהפנות של החרדים כידוע).
והשיבו: שהתושבים בלא"ה לא מריחים... ונמצא שהעונש יהיה רק לשוטרים שבאים מבחוץ... ודוק...

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' יולי 14, 2020 6:00 am

לפענ"ד, אין ללמוד ולהוכיח כלל מאותם שדרנים ולבלרים - לא לחיוב ולא לשלילה; ועגום מצבו של מי שמבטו על העולם הוא דרך משקפתם המעוותת.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2779
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ג' יולי 14, 2020 6:35 am

זאב ערבות כתב:איני מבין כלל את תגובתך! מי פסל ציבור שלם? התיחסתי לעובדה שמישהו כתב שבשמגר מסתובבים מאות בחורים ללא מעש. גם בוורשא הסתובבו אך שם לא היו להם ישיבות, אך כיצד אתה מסביר את התופעה כעת? האם הישיבות הם בייבי סיטר לבחורים? האם לבחורים בני 16, 17, 18 אין אחריות? הם לא מבינים את חשיבות התורה? איך זה שתוך זמן קצר ביותר לאחר שבילו בישיבה את מרבית ימיהם הם שוכחים מה שספגו בין כתלי הישיבה? תפקיד הישיבה הוא לא רק ללמד אלא גם להקנות אורח חיים גם כי יזקין לא יסור ממנה. ומה שכתבתי לעבוד - יש כל מיני עבודות, ניתן לעזור בבתי החולים, בבתי אבות בחלוקת מזון לנצרכים ועוד ועוד העיקר שתהיה להם איזושהי תעסוקה ולא ילכו בטל כל עוד הישיבה סגורה, אך לכלוא אותם? זה לא ישיג דבר ויחפשו דרכים לצאת מהכלא.

פתאום אפשר לשכוח ממציאות היצר הרע?!
כן, הבחורים מודעים לחשיבות התורה, ולא חיים כפי התודעות שלהם. אתה מכיר את התופעה? אם לא, בבקשה שלא להביע דעות בענייני האנושיות. כן, בני אדם לא חיים כפי מה שמבינים שצריכים לחיות. וכ"ש בחורים צעירים. וכ"ה אצל החילונים, הגוים והד"לים. זהו מציאותו של בחור שטרם הגיע ליציבות.
ההליכה לעבוד לא תפתור את הבעיא הזאת, ונמצינו קרח מכאן ומכאן.
אני לא אומר שיש בזה עבירה או משהו, אבל להגיד שזה פתרון לבחורים המסתובבים ריק הוא סתם הוצאת לעז על ציבור שלם, כאילו היותם בישיבה היא הבעיא.

זאב ערבות
הודעות: 9284
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' יולי 14, 2020 7:08 am

במחילת כבודך, ראשית תודה על העצה לא להביע דעות ולא ידעתי שאתה פסיכולוג המבין בענייני אנושיות. באמת נולדתי רק אתמול ולא ידעתי מה שאתה אומר.האם אתה משווה בחורים לחילוניים גוים ודלי"ם? מה מטרת החינוך בישיבות? לפלפל פלפולים? אם הבחורים מודעים לחשיבות התורה מדוע לא חיים לפי המודעות שלהם? הבחורים מתבטלים ומסתובבים בחוסר מעש (או בהפגנות) ואתה מלמד על התופעה זכות ונותן תירוצים שלא חיים לפי מה שמבינים ושהם צעירים ושעדיין לא יציבים. מתי יבינו? מתי יהיו יציבים? הלא היום גם בני העשרים הם כילדים שצריך לתמוך בהם ולספק להם כל צרכם וכל הפרעה קטנה מוציאה אותם משלוותם.
בקשר להצעה שיעבדו כבר הסברתי שיתנדבו לעזור היכן שדרושה עזרה - זכורני שבמלחמת יום הכיפורים שהושבתו הלימודים הלכו הרבה בני נוער לבתי החולים לתרום דם ולעזור בבתי אבות וכדומה, כולם הרגישו אחריות ציבורית. וזה פתרון טוב מאוד לאותם בחורים שמבזבזים את זמנם לריק ואיני יודע מה הוצאת הלעז על ציבור שלם. האם אמרתי שהיותם בישיבה זה בעיה? תקרא יותר בעיון מה שאני כותב ואח"כ תתקיף. כתבתי שיש בחורים שבסופו של יום אין מקומם בישיבה ועדיף שימצאו להם תעסוקה אחרת. האם בלייקווד עירך לא קיימת הבעיה הזו שאתה מתמם.

היא שיחתי
הודעות: 3514
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי היא שיחתי » ג' יולי 14, 2020 9:01 am

כמי שנחשף לאחרונה לעובר על הבחורים מחוץ לעולם הישיבות, אין לי אלא לפסוק את פסוקי: טובים היו חללי חרב מחללי רעב.

ההרס שמתרחש לנגד עינינו, ואין פוצה פה! אלפי בחורים מוציאים את זמנם בבטלה, עבודה, ראיית סרטים, משוטטים במקומות בעייתיים, והיכן הם המנהיגים? היכן הם ראשי הישיבות שלקחו עליהם אחריות?

פשיטת הרגל שמתרחשת כאן ועכשיו, היא במימדים היסטוריים, ברי לי כי אם היינו בימים בהם יש מלך בישראל, או שהיה נמצא הפיתרון לשמור על כללי ריחוק, או שהיו פותחים את עולם הישיבות בלי כל כללים.
המצב היום הינו בלתי אפשרי מכל בחינה.

בגמרא בחגיגה דף ה ע"ב מסופר על רב אידי שהיה הולך ג' חודשים בדרך, כדי ללמוד יום אחד בבי רב, ולמחרת היה חוזר ג' חודשים, וכי יש למישהו צד בעולם שלא סיכן רב אידי את חייו בהליכה ג' חודשים בדרכים? הלא הדרכים הם בחזקת סכנה, ובפרט בימיהם כשרבו ליסטים, ואעפ"כ, לא יעלה על הדעת לבטל אלפי אלפים מבני ישראל בשל חשש שהינו רחוק כלפי כל אחד ואחד ובפרט כלפי צעירים.

אבל ניחא, מילא שמבטלים את הישיבות, אבל היכן היא האחריות? מי מהמנהיגים שכל כך מעורב בבחירת הפוליטיקאי, מנהלת הבית ספר, בבחירת העסקן שינהל את המוסד ההוא ואת המוסד ההוא, מי מאותם מנהיגים לוקח כעת את משא העם ודואג להצלתם הרוחנית של אותם אלפי בני ישראל????

ואשאיר את קריאתי בלא מענה.
רק אחתום את דבריי, מה שקורה לפנינו, הוא בושה וחרפה

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' יולי 14, 2020 9:02 am

ר' זאב, אין ספק שבהתחלה, כאשר בחור ישיבה קצת בשוליים, פחות מהממוצע, שלא זכה עדיין לטעום טעם גישמעאק בלימוד דיו, יוצא לפעילות ועשיה הוא מתמלא בסיפוק ובריגושים. זה מעניין, מרתק, סוחף וגם הוא מקבל פידבק ומוצא את עצמו בקלות, בלי להתייגע ולהזיע, להתמודד ולהתאמץ. אבל כשזה יהפך לקבוע, פתאום נגלה את מוסר העבודה שלו, ההתלהבות תרד, הריקנות (ומן הסתם כל מרעין בישין) תשתלט ופתרון אין.

ועוד מילה אחת, בבחרותי אמרו בשם הרב שך זצ"ל ווארט חזק,
כבר אז נשמעו קולות מכיוון הבעלי בתים על האברכים,
למה הם לא לומדים מספיק, ומי שלא מתמיד ומנצל את זמנו כראוי, שילך לעבוד.
אמר הרב שך, איך פרעג אשאלה, מתוך כמה חשמלאים אתה מוצא חשמלאי טוב שלא מרמה אותך?
וכן ע"ז הדרך בסוחרים, רופאים מורים רבנים וכו'.
אף אחד לא דורש למצמצם את השוק כי רק חלק נבחר ממלא את תפקידו בשלימות ובמצויינות,
רק מן האברך המשתכר בקושי את מנת לחמו דורשים מקסימליסטיות,
מאי שנא?
אין זאת שמקצוע האברכות הוא מין לוקסוס כזה,
ואת הלוקסוס הזה מוכנים לאפשר רק למצויינים...

עד שלא תפנים, ר' זאב, שמדובר כאן בשאלה קיומית של אותם בחורים,
כל העתיד הרוחני שלהם, של המשפחה שיקימו בעתיד אי"ה וכו',
ותבין שזה הרבה יותר גורלי מאשר ההידבקות בקורונה, למשל, מבחינת אחוזי סיכון,
אתה תמשיך לחלק עצות בלי להבין ולחוש את הכאב ואת האחריות.
למה לחתוך? למה להנפיק גורלות?

א' מבני משפחתי לא הסתדר בישיבה קטנה, לא מצא את עצמו, נשאר בלי חברותות, ואיבד כל חשק במסגרת.
הוריו בצעד אמיץ העבירו אותו ישיבה קטנה לעיר אחרת, פתחו לו דף חדש, והנער השתנה וחזר לפרוח, וכעת התקבל לישיבה גדולה מובחרת.
נערך לאחרונה על ידי נוטר הכרמים ב ג' יולי 14, 2020 7:29 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי מלבב » ג' יולי 14, 2020 9:22 am

ישא ברכה כתב:
ובכלל, אני מאוכזב מנציגי הציבור החרדיים, שבמקום לסייע לציבור שלהם בשעתו הקשה, בכל מאי דאפשר, הם משתמטים מכל עזרה, ודואגים רק לצווח כנגד צעדי הממשלה, שמה לעשות נעשים מתוך הכרה במציאות הלא נעימה, בה הציבור החרדי נוטל חלק פי כמה מחלקו היחסי במספר החולים והנשאים. (תיזכר לטוב, עיריית בני ברק, שהיא הגוף החרדי היחידי שמנסה לפעול ככל יכולתו).

אולי תסביר איזה תועלת יוצא מסגר כזה שרק מונע מרכבים לצאת מהשכונה, איך בדיוק זה מונע ההתפשטות של הקורונה? ואיך תסביר שבתל אביב לא עושים סגר?

איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי איש גבעות » ג' יולי 14, 2020 4:09 pm

חבל להתווכח עם עובדות.

המציאות מוכיחה שסגר מונע הדבקה.
ראינו את זה בגל הקודם.
ככה גם נוהגים בכל העולם.
ככה גם הסינים הצליחו לעצור את התפשטות הנגיף.
רק כאן, ישנם חכמים להרע, שיודעים היטב לא להישמר מק"נ טעמים, וכשבאים להטיל עליהם סגר, זועקים בקול מר את זעקת הקוזק הנגזל.

דרומי
הודעות: 9402
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי דרומי » ג' יולי 14, 2020 4:18 pm

צריך להודות על האמת.

הויכוח שהתחיל לפני יותר מארבעה חדשים - וכל אחד מהמתווכחים היה בטוח שבתוך זמן קצר העובדות והמספרים יוכיחו שהוא צודק.

אף אחד לא האמין שיעברו ארבעה חדשים, ועדיין המספרים והעובדות לא מכריעים בצורה ברורה, ונראה כאילו הענין לא הוכרע ויש צדדים לכאן ולכאן.

אותי זה מעורר למחשבה שאולי חבל על כל האנרגיה.

[אני נזכר שפעם שאל הגרש"י כהן מחיפה את הרבי מליובאוויטש שאלה לגבי הנהגה מסויימת שרצה לשנותה והביא ראיות וכו'.

הרבי נמנע מלענות לו, ולאחר תקופה ממושכת כששאל שוב השיב לו הרבי שיש לו התלבטות קשה בענין, "ולכן הנהגתי בזה כהוראת חז"ל: הנח להם לבנ"י כו'". כלומר, הרבי השתמט מלהשיב תשובה ברורה מצד הוראה זו של "הנח להם לבני ישראל".

בהמשך שאל הגרש"י את הרבי, שמאמר זה של "הנח להם לבני ישראל" הובא בשני אופנים - בכיוון חיובי - "אם אין נביאים הן, בני נביאים הן"; וגם בכיוון פחות חיובי - "הנח להם .. מוטב שיהיו שוגגין ואל יהיו מזידין".

ושאל את הרבי לאיזה מהם התכוון.

השיב לו הרבי: התכוונתי לשניהם...

וכמדומה שגם בעניננו אפשר להמליץ את שני הסגנונות, וד"ל, יה"ר שנתבשר בשו"ט].

מלבב
הודעות: 3529
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי מלבב » ג' יולי 14, 2020 4:22 pm

איש גבעות כתב:
מלבב כתב:
ישא ברכה כתב:
ובכלל, אני מאוכזב מנציגי הציבור החרדיים, שבמקום לסייע לציבור שלהם בשעתו הקשה, בכל מאי דאפשר, הם משתמטים מכל עזרה, ודואגים רק לצווח כנגד צעדי הממשלה, שמה לעשות נעשים מתוך הכרה במציאות הלא נעימה, בה הציבור החרדי נוטל חלק פי כמה מחלקו היחסי במספר החולים והנשאים. (תיזכר לטוב, עיריית בני ברק, שהיא הגוף החרדי היחידי שמנסה לפעול ככל יכולתו).

אולי תסביר איזה תועלת יוצא מסגר כזה שרק מונע מרכבים לצאת מהשכונה, איך בדיוק זה מונע ההתפשטות של הקורונה? ואיך תסביר שבתל אביב לא עושים סגר?

חבל להתווכח עם עובדות.

המציאות מוכיחה שסגר מונע הדבקה.
ראינו את זה בגל הקודם.
ככה גם נוהגים בכל העולם.
ככה גם הסינים הצליחו לעצור את התפשטות הנגיף.
רק כאן, ישנם חכמים להרע, שיודעים היטב לא להישמר מק"נ טעמים, וכשבאים להטיל עליהם סגר, זועקים בקול מר את זעקת הקוזק הנגזל.

אני מסכים איתך מאה אחוז שסגר כמו שעשו בפסח מונע התפשטות, אני מדבר על סוג הסגר שעושים עכשיו על שכונות חרדיות שבתוך השכונה עולם כמנהגו נוהג, ואפשר אפילו לצאת מהשכונה רק בלי רכב, מה התועלת בסגר כזה חוץ מהתמרמרות התושבים שמזלזלים עוד יותר בהנחיות?

זאב ערבות
הודעות: 9284
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' יולי 14, 2020 5:20 pm

נוטר הכרמים כתב:ר' זאב, אין ספק שבהתחלה, כאשר בחור ישיבה קצת בשוליים, פחות מהממוצע, שלא זכה עדיין לטעום טעם גישמעאק בלימוד דיו, יוצא לפעילות ועשיה הוא מתמלא בסיפוק ובריגושים. זה מעניין, מרתק, סוחף וגם הוא מקבל פידבק ומוצא את עצמו בקלות, בלי להתייגע ולהזיע, להתמודד ולהתאמץ. אבל כשזה יהפך לקבוע, פתאום נגלה את מוסר העבודה שלו, ההתלהבות תרד, הריקנות (ומן הסתם כל מרעין בישין) תשתלט ופתרון אין.

ועוד מילה אחתף, בבחרות אמרו בשם הרב שך זצ"ל ווארט חזק,
כבר אז נשמעו קולות מכיוון הבעלי בתים על האברכים,
למה הם לא לומדים מספי'ק, ומי שלא מתמיד ומנצל את זמנו כראוי, שילך לעבוד.
אמר הרב שך, איך פרעג אשאלה, מתוך כמה חשמלאים אתה מוצא חשמלאי טוב שלא מרמה אותך?
וכן ע"ז הדרך בסוחרים, רופאים מורים רבנים וכו'.
אף אחד לא דורש למצמצם את השוק כי רק חלק נבחר ממלא את תפקידו בשלימות ובמצויינות,
רק מן האברך המשתכר בקושי את מנת לחמו דורשים מקסימליסטיות,
מאי שנא?
אין זאת שמקצוע האברכות הוא מין לוקסוס כזה,
ואת הלוקסוס הזה מוכנים לאפשר רק למצויינים...

עד שלא תפנים, ר' זאב, שמדובר כאן בשאלה קיומית של אותם בחורים,
כל העתיד הרוחני שלהם, של המשפחה שיקימו בעתיד אי"ה וכו',
ותבין שזה הרבה יותר גורלי מאשר ההידבקות בקורונה, למשל, מבחינת אחוזי סיכון,
אתה תמשיך לחלק עצות בלי להבין ולחוש את הכאב ואת האחריות.
למה לחתוך? למה להנפיק גורלות?

א' מבני משפחתי לא הסתדר בישיבה קטנה, לא מצא את עצמו, נשאר בלי חברותות, ואיבד כל חשק במסגרת.
הוריו בצעד אמיץ העבירו אותו ישיבה קטנה לעיר אחרת, פתחו לו דף חדש, והנער השתנה וחזר לפרוח, וכעת התקבל לישיבה גדולה מובחרת.

הרב הנוטר, כנראה יש לי בעיות בהבעת דברים בכדי שיובנו, אז אנסה שוב.
בהתחלה התקפת אותי כהרגלך שמשמע מדברי שהבחורים ילכו לצבא וכבר הבעתי את תמיהתי מאין לקחת רעיון הזוי זה הנוגד את השקפתי בענין, ואחד מבנינו כשהיה בן 17 (לפני כ18) שנה לא הצליח בלימודים ורצה ללכת לצבא ועשינו את כל המאמצים שבעולם למנוע זאת ולשכנעו שירד מהענין וב"ה אכן הצלחנו וחזר ללמוד בישיבה, ולדבריך אדרבה הייתי צריך לעודד אותו! עד כאן לענין הצבא.
כעת בקשר לעבודה. בוודאי ובוודאי שלא התכוונתי שבחורים צעירים ילכו לעבוד, הלא גם החילונים מסכימים שעד גיל 18 לומדים. כבר הסברתי שהתכוונתי שכעת שהם מסתובבים בחוסר מעש שתהיה הסיבה אשר תהיה שיחפשו להם איזושהי תעסוקה, בשכר או בהתנדבות. למשל כשהייתי נער בקיץ הייתי עובד חצי יום כדוור לחלוקת מכתבים (לא היו מותר יותר מכך) וכך הרווחתי קצת דמי כיס.
והוספתי הערה כללית שאכן יש בחורים שאין מקומם בישיבה שתהיה הסיבה אשר תהיה ולהכריח אותם לא מועיל לאף אחד. אמנם כשהם בין כתלי הישיבה יתכן ולומדים אך תן להם את ההזדמנות ויהיו כבורח מבית הספר. אל תספר לי שאתה לא מכיר כאלו בחורים או לפחות שאינך מודע לכך. אלו בחורים שאף אחד לא רוצה להיות חברותא שלהם והבחורים הטובים יודעים מי הם.
ובקשר לדוגמא שאתה מביא מרב שך והחשמלאי, אכן כך צריך להיות גם בישיבה, מדוע לבזבז את זמנם של אלו שלא רוצים (ורק נמצאים בישיבה בגלל לחץ חברתי) או שלא מסוגלים. האם אתה סובר שכל אחד ללא יוצא מן הכלל מסוגל לשבת וללמוד יום שלם ככה עם גשמעק?
האם כל אחד מסוגל להיות חשמלאי? דרכו של עולם שכל אחד בוחר לו מקצוע הקרוב ללבו אך לא תמיד מצליח כיוון שאין לו את הכשרונות לכך, במקרים אלו עליו לעשות חושבים ולבחור מקצוע אחר. והאם זה לא כך בעולם התורה כאשר נניח אחד רוצה להיות מלמד (כן, גם זה מקצוע) ומגלה שזה לא בשבילו ונהיה סופר סת"ם? וכל זה לא קשור ללוקסוס או לא לוקסוס, אך אברכות זה אכן לוקסוס כיוון שבסופו של דבר יש מי שתומך באברך: אשתו, חמיו, הממשלה, וראש הישיבה הצריך ללכת לביתם של גבירים ולהתרימם (גם זו עבודה - ועבודה קשה ביותר והרבה פעמים מלווה בבזיונות ולכן הרבה פעמים שולחים משולחים). אם אינך מסכים עד כאן עם מה שאני כותב, אז אין ביננו שפה משותפת.
כעת בקשר למה שאתה מבקש שאפנים את השאלה הקיומית של הבחורים. בהודעותי לא התייחסתי כלל לבעית הקורונה והשלכותיה על הבחורים, אלא רק לאותם הודעות כאן באשכול שיש קבוצות גדולות של בחורים המסתובבים בחוסר מעש או בהפגנות או במי יודע מה. אכן זו בעיה רוחנית קיומית רצינית ביותר ומנין לך שאיני חש את הכאב? האם אני מנותק מהציבור? אך האם אין זה מתפקיד הישיבה וההנהלה לדאוג לאותם בחורים? במלחמת העולם כשישיבת מיר ראתה שכלתה הרעה החליט מי שהחליט לקחת את כל הישיבה לסין! זו היתה החלטה אמיצה. אז רק לשם דוגמא, היום יכלו לעשות מאהל באיזה מקום מרוחק מהישוב או להשכיר כמה צימרים ולשבת וללמוד שם. כן, זה לא קל ודורש קצת הוצאה כספית ותכנון ואסטרטגיה, אך האם זה לא שווה בשביל שהבחורים לא יסתובבו חסרי מעש? ובכלל היכן ההורים בכל הסיפור הזה? הם לא מודעים לכך שבניהם מסתובבים ברחובות?
והסיפור שאתה מביא בסוף דבריך נשמע כלקוח מעלינו לשבח שם כל כמה עמודים בא סיפור בסגנון דומה ובכולם בסופו של דבר הבחור זכה להיות מרבית תורה וכו' וכו' אמנם יש כלל משנה מקום משנה מזל אך האם אתה מעוניין לשמוע סיפורים על אותם שניסו וניסו והשקיעו בהם מאמצים ולא הצליחו? יש כמה באמתחתי.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2589
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ג' יולי 14, 2020 10:28 pm

מתוך דברים שהתפרסמו
מדברי הגרא"י סאלוויצ'יק שליט"א היום בפתיחת שיעורו

בחורים שהיו יושבים ולומדים במסגרת מסודרת עד עכשיו לא מוצאים את עצמם. יש כאלה שכבר לגמרי ירדו מהדרך, ויש כאלה שסתם לא עשו כלום, ויש כאלה שעכשיו יצאו לעבוד, כי אם לומדים חייבים להיות בבית, אבל כשעובדים אפשר לצאת גם. זו גזירה שהיו צריכים לגזור עליה תענית. זו גזירה שגם כשהקורונה תלך יהיה קשה להתאושש ממנה, גם עכשיו כבר יש דברים שקשה לתקן וברור שחייבים לקום ולעשות משהו.
היכן הם כל אלה שזעקו כל הזמן שאברכים צריכים לסגור את הגמרא כדי ללמוד עם נערים חילוניים מהפריפריה???
עכשיו שיבואו ויקבצו להם בחורים ויפתחו איתם גמרות!!!.

מדוע כל הזמן מתכנסים לדבר על כמה מרחק לשמור אחד מהשני, צריכים לשבת ולשבור את הראש למצוא לבחורים האלה מסגרות, זה דיני נפשות!!! כל יום נאבדים בחורים.
עשו סגר על שכונה ומגיעים כולם וצועקים על המדינה, האם שכחנו מי זה המדינה? אנו יודעים שהמדינה הם אפיקורסים וכופרים אבל אנחנו צועקים עליהם? שכחנו שיש ריבונו של עולם? אנחנו נמצאים בימי בין המצרים, וצריכים לדעת שהקב"ה רוצה מאיתנו משהו. כל מי שצועק ומתלונן על המדינה שעושה סגר הוא כמו המשל של המגיד מדובנא שהכלב כשמכים אותו עם מקל הוא כועס על המקל, צריכים לדעת מי מחזיק את המקל.

הפצת המעיינות
הודעות: 1255
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ג' יולי 14, 2020 10:39 pm

בטח יצאו תיכף אברכים של בריסק לקיים דבריו ללמוד עם בחורים

בטח כנסו תיכף אסיפה "לשבור את הראש" למצוא לבחורים האלו מסגרות

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' יולי 15, 2020 12:14 am

בבריסק תמיד אמרו מה צריך לעשות ולא רצו ראשונים לעשות,
שכר שיחה נאה בידם.
אך יש ליתן לב לענ"ד בעיקר לסוף הדברים,
אין ספק שהסיפור הזה עם ההפגנות נגד הסגר וכל העליהום מסביב, \בכל היבט שהוא,
בזוי ומגונה!!
לא יהודי ולא ערכי, לא מכבד.
ועל רקע הזעקה שקמה רק על סגר שכונתי - גשמי,
ולא על נזקים רוחניים משמעותיים - משפיל ומקומם.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2779
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' יולי 15, 2020 12:58 am

אני אומר להיפך. ההפגנות העכשויות, מה הם יכולים לפעול ולהזיק? הם קשורים להסגר, שהוא דבר גשמי.
אמנם ההפגנות על ענין הגיוס, היכולים לסכן את כל ההסכם של גיוס בני הישיבות, יש בה משום סכנה איומה, וצריכים לעצור בעדם בהקדם האפשרי. ובפרט כאשר המשתתפים יודעים שהם נוגעים בדברים גדולים ועדינים במעשיהם, והם מתייחסים אליהם בקלות, שלמדים מזה להסתכל על דברים כבדים כקלים, וזהו חינוך לרע.

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי עליך עיננו » ד' יולי 15, 2020 1:18 am

דיברתי היום עם בחור מאחת הישיבות המפורסמות שבבית כבר חודש! שאלתי אותו למה הוא לא חוזר לישיבה?
והזדעזעתי מהתשובה...250 בחורים! כמוהו!
ולמה? כי רה"י אמר שמי שלא יכול לשמור ע"ע לא לצאת כלל במשך כל התקופה שישאר בבית!!
ודאי שהכונה טובה..שלא ידבק ולא ידביק וסכנה וכ'ו
אבל 250 בחורים לא רוצים להתחייב!
מי לוקח את האחריות?
האם ישבו סנהדרין קודם להחליט החלטה כזו?
מי ישא בתוצאות שכבר ניכרות שהם חסרי ממדים!
ולמה לא למצוא פתרון לאלה "שלא חייבים להיות בישיבה"??
וזה ברור במאות אחוזים שאי אפשר בשופו"א ללמוד בבית במשך חודש!
זה לא שייך בפרט בחורים שלא היו מסוגלים לעשות את זה בישיבה!
האם נגזר עליהם כלייה רוחנית ח"ו?
איך אף אחד לא מתעורר?? אלול מתקרב ואין פתרון באופק!
וזעקותיהם של אלו לא פחותים מחולי הקורונה ל"ע!

הפצת המעיינות
הודעות: 1255
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ד' יולי 15, 2020 2:05 am

נוטר הכרמים כתב:בבריסק תמיד אמרו מה צריך לעשות תמיד אמרו מה לא לעשות ולא מה לעשות ולא רצו ראשונים לעשות, גם לא אחרונים
שכר שיחה נאה בידם.
אך יש ליתן לב לענ"ד בעיקר לסוף הדברים,
אין ספק שהסיפור הזה עם ההפגנות נגד הסגר וכל העליהום מסביב, \בכל היבט שהוא, בזוי ומגונה!!
לא יהודי ולא ערכי, לא מכבד.
ועל רקע הזעקה שקמה רק על סגר שכונתי - גשמי, ולא על נזקים רוחניים משמעותיים - משפיל ומקומם.

אלו פירות הפגנות אחרות (לאו דוקא של הפלג) שלימדו את הנוער להתנהג עם כח

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי אראל » ד' יולי 15, 2020 2:09 am

כעומד מן הצד, גם אנכי אענה חלקי...
רוב התגובות פה, הם שלא מענין נושא האשכול כלל, אלא בגדר 'כאן מצא בעל חוב לגבות את חובו'....

הרב נוטר, החברה כאן מתנפלים עליך, יש להם עמכם חשבונות על גבי חשבונות, חבל על הזמן .....

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2779
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' יולי 15, 2020 2:48 am

אלו לא חשבונות אלא לשיטתיה אחד גדול

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי אראל » ד' יולי 15, 2020 6:23 am

גם אתה פה ממארי דחושבנא....

אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ד' יולי 15, 2020 8:48 am

נוטר הכרמים כתב:
נחומצ'ה כתב:לפחות דבר טוב יצא מזה. שההיבדלות מן החילוניות תלך ותגבר. ילד גם מירושלים החדשה [שמגר-ירמיהו], ידע ששוטר של המדינה, הוא אויב ושונא.
אגב, עיקר הכעס על 'הפלג' היה ביעקר שמפריעים לציבור שלנו, 'בתוך עמי אתם יושבים'. ולא מפגינים כל יום בימי ניסן בשעות קריטיות של אחה"צ [ילדים והורים חוזרים מלימודים-עבודה]
משא"כ כאן, ההפגנות בעיקר בשעות לילה שהם שעות מתות ומשעממות ולא מפריעות לשגרת החיים [חוץ מלשכנים שלא נרדמים....].

כעס הוא בדרך כלל מוצדק, על כל דבר שמתנגש עם נוחיות החיים, ערכי יותר או פחות, נחוץ או לא.
וזה בסדר גמור.
אני מדבר על הפיכת הכעס למשהו צדקני עם גלגול עינים וצקצוקי 'חילול ד'',
בה בשעה שאנשים חוטפים מכות / בואש / כלא, מבזבזים זמן וכסף וכח בשביל הדבר שהם ע"פ רבותיהם רואים לנכון לעשותו,
למה לדעת אותם שדרנים ולבלרים הפגנה על סגר נגד המופקדים על בריאות ושלום הציבור תוך רמיסת כללי הבריאות היא יותר 'קידוש ד'?

וא"א להתאפק מלשאול, במה דמם של הבלזאים סמוק יותר מפלגים אחרים שעליהם לא נכתבים כתבות עסיסיים?
אז זהו שפוליטיקה לא שייכת רק ל'קנאים' ולפלגים.

דא
האם יש היתר
כשאין לשכת הגזית וביד קבוע בעיר
לעכב עפ הוראות רבו לילך לאנשים שעפ הוראות רבותיהם מותר להם לילך?

זאב ערבות
הודעות: 9284
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' יולי 15, 2020 6:37 pm

מאמר בנושא האשכול מאת ר' יעקב בוצוקבסקי (מעלה ברשות המחבר).
קבצים מצורפים
הקורונה כמנוף לצמיחה.pdf
(121.43 KiB) הורד 264 פעמים

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2589
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ו' יולי 17, 2020 12:35 am

דעת תורה והוראה מאת מרן הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א
על סגירת הישיבות "והרבה בחורים מופקרים רח"ל לפריצות וכו'"

ומסקנתו: על פי דין התורה אין אנו רשאים לסגור את הישיבות!
קבצים מצורפים
אודות סגירת הישיבות, המאמר השבועי מטות מסעי תשפ.PNG
אודות סגירת הישיבות, המאמר השבועי מטות מסעי תשפ.PNG (539.03 KiB) נצפה 6769 פעמים

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2589
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' יולי 22, 2020 9:12 pm

הרה"ג מאיר מזוז שליט"א
על הבעיות במלוניות הקורונה - ועל שני ישיבות שנסגרו בעקבות הקורונה
הרב מאיר מזוז, בית נאמן דברים תשפ אות י.PNG
הרב מאיר מזוז, בית נאמן דברים תשפ אות י.PNG (69.86 KiB) נצפה 6455 פעמים

מבולבל
הודעות: 138
הצטרף: ד' יוני 10, 2020 3:09 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי מבולבל » ד' יולי 22, 2020 9:26 pm

מדברי הרב קורנרייך שליט"א:

יהודי רגיל
הודעות: 162
הצטרף: ד' מאי 06, 2020 11:54 am

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי יהודי רגיל » ה' יולי 23, 2020 12:08 am

מבולבל כתב:מדברי הרב קורנרייך שליט"א:

?

אש משמים
הודעות: 2495
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי אש משמים » ה' יולי 23, 2020 12:48 pm

עברתי בקצרה על האשכול וראיתי בוץ ורפש נזרקים מכל 'חשובי' הפורום אחד על חבירו תוך כדי זעקה גדולה ונוראה על מצב הרוחניות בקרב בחורי ישראל. טלו קור(ונ)ה מבין עיניכם!
שאלה לי לאלו הרוצים שכל הישיבות יפתחו כסידרם: מי מוכן לקחת את האחריות המלאה על החולים, היתומים, ההורים השבורים, האחים האבלים, המצב הכלכלי, השידוכים וכו' וכו' של אותם שהמחלה תפגע בהם?! גם להם יפתחו איזה 'קרן' וישכחו מהם אחרי יומים?! זה לא חוכמה לזעוק זעקות שבר בלי לקחת טיפת אחריות על התוצאות!
מי שבאמת כואב לו כאב התורה הק' הוא מי שמסתכל על כל התמונה ויודע את גודל האחריות שבדבר. יש כאן אדם אחד שמוכן לתת לי את הפרטים שלו כדי שיבוא לסייע למשפחה קורסת בגלל המחלה ששיתקה את כולה? יש כאן מי שמוכן לקחת על עצמו את החזקת משפחה אחת שתיפול כלכלית בגלל המחלה?
כשיפנו אלי אותם אנשים יראי שמים ויתחייבו לקחת אחריות על משפחות אותם בחורים יהיה אפשר לדבר איתם על פתיחת ישיבות לאותם בחורים.

יהודי רגיל
הודעות: 162
הצטרף: ד' מאי 06, 2020 11:54 am

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי יהודי רגיל » ה' יולי 23, 2020 1:36 pm

שפתיים ישק

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2589
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ה' יולי 23, 2020 1:55 pm

על אותו משקל בדיוק,
מי לוקח את האחריות על אלו שנפלו וירדו ברמת הרוחנית?
העתק הדבק משאלתך.
רק שכאן זה חמור פי כמה כמובן. גדול המחטיאו יותר מן ההורגו.
וזה לא רק לאחד, אלא לבניו, אחיו, חביריו, בני משפחתו וכו'.

אש משמים
הודעות: 2495
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי אש משמים » ה' יולי 23, 2020 3:12 pm

כפי שמופיע בפוסקים האחריות לחינוך הבן וללמדו תורה הוא על האב ועל הבן עצמו.
ר"מ הל' ת"ת: "קטן אביו חייב ללמדו תורה שנא' ולמדתם" וכו'. "וחייב לשכור מלמד לבנו וללמדו. מי שלא למדו אביו חייב ללמד את עצמו" וכו'.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2779
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: דא גזירת אורייתא - נזקי הקורונה הרוחניים לעולם התורה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ו' יולי 24, 2020 8:03 pm

מבולבל כתב:מדברי הרב קורנרייך שליט"א:

אשרי חלקו של הרב ההוא, שיודע מתי לשתוק


חזור אל “מנע מגיפה מנחלתך - הקורונה והשלכותיה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 48 אורחים