צאנזער כתב:במחילה, מיהו משה שניצר?
תוכן כתב:מבלי לדון על עיקרי דבריו של פותח האשכול, ברצוני להאיר פן אחר. שורה תחתונה, מישהו נתן ממון רב כדי שמהדורה זו תצא לאור. ממון זה בחלקו, נניח 20%, פרנס משפחות פשוטו כמשמעו במובן הכי בסיסי של המושג. נעליים לילדים, חלב בבוקר, עופות לשבת וכיוצא בזה. האם אין לנו לשבת בשקט, ולתת לכסף להמשיך לזרום, לא משנה כמה אי נוחות דבר זה גורם לנו.
תוכן כתב:מבלי לדון על עיקרי דבריו של פותח האשכול, ברצוני להאיר פן אחר. שורה תחתונה, מישהו נתן ממון רב כדי שמהדורה זו תצא לאור. ממון זה בחלקו, נניח 20%, פרנס משפחות פשוטו כמשמעו במובן הכי בסיסי של המושג. נעליים לילדים, חלב בבוקר, עופות לשבת וכיוצא בזה. האם אין לנו לשבת בשקט, ולתת לכסף להמשיך לזרום, לא משנה כמה אי נוחות דבר זה גורם לנו.
יוסףלוי כתב:אתה מדבר על ערכים ועל רגש. אם ההלכה "היבשה" נקרא לזה, לא אוסרת את התנוססות שמו של מחלל שבת על כרך הש"ס בתוספת התואר ר', מוטב שלא נפנה לערכים כלשהם, ושהכסף ייכנס לצדקה, מצווה דאורייתא.
אוצר החכמה כתב:הביטוי תורת משה ממש לא במקומו, ומפורסם מה שאומרים העולם שספרים שנקראו בשמות מסוג זה, אפילו היו מחבריהם גדולי עולם וראשי אלפי ישראל, והספרים עצמם ספרי יסוד בכל התורה כולה, לא נהגו העולם לקרא את הספרים בשם זה כדוגמת היד החזקה במקום משנה תורה והאלשיך במקום תורת משה והשל"ה בר"ת במקום שני לוחות הברית.
צאנזער כתב:תוכן כתב:מבלי לדון על עיקרי דבריו של פותח האשכול, ברצוני להאיר פן אחר. שורה תחתונה, מישהו נתן ממון רב כדי שמהדורה זו תצא לאור. ממון זה בחלקו, נניח 20%, פרנס משפחות פשוטו כמשמעו במובן הכי בסיסי של המושג. נעליים לילדים, חלב בבוקר, עופות לשבת וכיוצא בזה. האם אין לנו לשבת בשקט, ולתת לכסף להמשיך לזרום, לא משנה כמה אי נוחות דבר זה גורם לנו.
אני מהרהר במשמעויות של הדברים שהשמיע לנו התוכן ואני מוצא עצמי נדהם. הכסף, או בלשון אחרת: פרנסת משפחות, הוא הערך העליון ביותר, וכדי להשיג את המטרה הנעלה הזו כשרים כל האמצעים.
וכאן הבן שואל:
א. האם הערך העליון של פרנסת משפחות מבטל כל ערך אחר? האם אין עוד ערכים שיש לכבד, גם אם נכיר בכך שהפרנסה היא הערך העליון?
ב. האם אכן מדובר בערך העליון?
תוכן כתב:לפני כמה ימים ראיתי סרט של אדם שפל שדיבר על הקיצוצים שמתכננת הממשלה. בין הדברים הוא אמר, שאכן הילדים לא אשמים שהאבא לא עובד, אבל אם הילדים צריכים לסבול כדי שהאבא יצא לעבוד, שיהיה. משום מה, ההודעה שלך הזכיר לי את הסרט ההוא. אתה מדבר גבוהה גבוהה, ואם תוך כדי כמה ילדים ירעבו, שיהיה.
תוכן כתב:אתה גבור לאומי, נראה אותך מדבר ככה כשהילדים שלך רעבים ח"ו היל"ת. (אני כן מכיר אברכים יקרים מפז ת"ח מופלגים שאינם מצליחים לפרנס משפחתם מחמת חוסר עבודה בשוק העריכה.)
צאנזער כתב:תוכן כתב:אתה גבור לאומי, נראה אותך מדבר ככה כשהילדים שלך רעבים ח"ו היל"ת. (אני כן מכיר אברכים יקרים מפז ת"ח מופלגים שאינם מצליחים לפרנס משפחתם מחמת חוסר עבודה בשוק העריכה.)
חדל להעניק לי תארים, ובבקשה התייחס לעיקרון.
כאן אתה מודה שהערך העליון הוא פרנסת משפחות. ניחא. אתה טוען שבשם העובדה שאברכים ת"ח מופלגים אינם מוצאים עבודה בשוק העריכה, יש היתר להבליג על עוולות (שאם לדבריך לא היו בגדר עוולה כלל, לא היית נדחק בתירוץ פרנסת משפחות). עכשיו אני שואל היכן עובר הגבול. תסכים למשל להמציא עבודה לאברכים הללו במסגרת מכוני מחקר קונסרבטיביים?
חכם באשי כתב:'תוכן' טוען, במילים אחרות, כדברי חז"ל:
פשוט נבילה בשוקא ואל תצטרך לבריות...
היא שיחתי כתב:חכם באשי כתב:'תוכן' טוען, במילים אחרות, כדברי חז"ל:
פשוט נבילה בשוקא ואל תצטרך לבריות...
פשוט נבילה במקרה זה זה לפשוט את התורה בשוקא
ועל זה נאמר
נבל ברשות התורה [ב' עם צירה]
כרם כתב:הדיון מעניין, ויפה לראות דעת כאו"א לכאן ולכאן, אולם תמהני מה עניין כל זה ל"חנופה"?
איש_ספר כתב:כרם כתב:הדיון מעניין, ויפה לראות דעת כאו"א לכאן ולכאן, אולם תמהני מה עניין כל זה ל"חנופה"?
עיין סוטה מא, א אמרו לו לאגריפס אחינו אתה, וכו'. ושם, מיום שגברה אגרופה של חנופה וכו'. (ואמנם כאן זה אחר מותו).
נכדו בן בתו, הינו מגדולי מחזיקי התורה שבדור, איש צנוע מאד, ורחוק מאד מאד מן הפרסום. הוא ורצונו אינו הענין.
לא מדובר כאן בקריאת ספר פרטי על שם פלוני אלמוני,
אלא בתלמוד בבלי של כל ישראל,
המיועד לשימוש כל ישראל,
ואותו קוראים על שם אישיות חילונית ידועה.
ועוד בשם הנורא תורת משה.
קבסתן!
גלאגוזים כתב:איני מופתע.
הארגון שמו"ל את המהדורה המדוברת של הש"ס מומן שנים רבות ע"י בעלי קניון "ארנה" בהרצליה.
הקניון הראשון שפרץ את חומת השבת בארה"ק.
חלמיש כתב:עדיין לא הבנתי לשון חניפה, שזה שמתחנפים לעובר עבירה בפניו במקום תוכחה עוד מכבדים אותו בניגוד להלכה, אך הרי התורם שומר תורה ומצוה ואין שום איסור הלכתי בכך. רק באם יש איסור הלכתי להקים שם של רשע ולא כמבואר שזכר רשע לגנאי - שם רשעים ירקב כסוגיית הגמרא ביומא, אולם בסוכה נא מכנים לבית מקדש שבנה הורודס בנין הורדוס ומשבחים אותו על בנייתו ככפרה וכו'
צh33 כתב:חלמיש כתב:עדיין לא הבנתי לשון חניפה, שזה שמתחנפים לעובר עבירה בפניו במקום תוכחה עוד מכבדים אותו בניגוד להלכה, אך הרי התורם שומר תורה ומצוה ואין שום איסור הלכתי בכך. רק באם יש איסור הלכתי להקים שם של רשע ולא כמבואר שזכר רשע לגנאי - שם רשעים ירקב כסוגיית הגמרא ביומא, אולם בסוכה נא מכנים לבית מקדש שבנה הורודס בנין הורדוס ומשבחים אותו על בנייתו ככפרה וכו'
ובסגנון אחר: אדם שהוציא איזה ספר מממונו זכותו המלאה לקרוא את שמו עליה כי זה שלו. נקודה. כמו שאדם שבנה את ביתו יקרא שם הבית על שמו ובאיזה כינוי שיחפוץ גם אם עבר כל עבירות שבתורה.
ומה הקשר מכל זה לחנופה? ישמרנו הקל משבושי דעה ולשון.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 152 אורחים