עשוי לנחת כתב:[בשבת התענגתי מאוד לדפדף ולעיין על המעין החדש, אך היו לי כמה הערות על צורת ביקורת הספרים [בין יתר ההערות על שאר החוברת].
השאלה היא אם יש מקום להעיר כאן הערות כלליות על הביקורת שב'המעין', או שיש לשמור אשכול זה לביקורות של בשב' בלבד?]
הקיק כתב:צמחי המקרא. בחינה מחודשת לזיהוי כל הצמחים הנזכרים בתנ"ך לאור מקורות ישראל והמחקר המדעי.
בין המאמרים נמצא אחד עם השלכות מעשיות ביותר: דיון ממצה בכשרות לפסח של מצות העשויות מקמח שיפון, תוך כדי ניסיון זיהוי בוטאני והיסטורי של סוגי הדגן השונים הפחות שימושיים בדרך-כלל – אלו הנקראים היום שיבולת שועל, כוסמת, שעורה דו-טורית ושיפון. לדעת המחברים הסוג 'חיטה' כולל יותר ממין אחד, ולכן גם שינויי השמות אינם משנים את ההלכה, ואפשר לסמוך אל המסורת שהשיפון המצוי הוא מין דגן ללא שום חשש.
עט סופר כתב:ראוי לזכור כי צמחים משתנים עם השנים, ותיאורים בהכרח אינו כפי שהיו לפני אלפים שנה. רק המסורת יכולה להעיד שמין זה הוא צאצא של המין הקדמון, וכיון שהכריעו הפוסקים ששינוי טבעי [להבדיל מהרכבה] אינו משנה את מהותו של המין.
בעוד שניתן לזהות מין ע"פ הסימנים בלבד בעוד שבפועל הוא קרוב משפחה של המקור, אך מין אחר הלכתית, לחוקר בן ימינו אין אפשרות לזהות מהו המקור שעבר שינוי גדול, ומהו המין הדומה לו.
תיקו כתב:כדאי לבקש ממחברי הספרים בפרט אלו שאינם באוצר להעלות את התוכן והמבוא כנהוג.
חכם באשי כתב:הבונה,
החלפת את 'אלפא ביתא קדמאה' בזה של 'תנינא', ומזה האחרון יש תוכן העניינים וגם אשכול מפואר:
viewtopic.php?f=7&t=4105&p=83696&hilit
הקיק כתב:מחקרים בתולדות יהודי אתיופיה. יצחק גרינפלד. עורך: מנחם ולדמן. לוד, מכון הברמן למחקרי ספרות, תשע"א. 436 עמ'.
הרב מנחם ולדמן ידוע כבר שנים רבות כאחד מגדולי המומחים והפעילים בהעלתם לארץ וקליטתם של יהודי אתיופיה. היה זה החוקר יעקב פיטלוביץ שלפני כמאה שנה התחיל לעורר את העם היהודי לנידחים בארץ חבש, ובין השאר אסף חומר רב, ספרותי והיסטורי, תורני ומחקרי, בכל הקשור ל'פלאשים' - יהודי אתיופיה; הספרן של האוצר הבלום הזה היה במשך עשרות שנים ד"ר יצחק גרינפלד, שהוסיף נדבכים חשובים משלו לתחום מיוחד זה, שחשיבותו התגברה עשרת מונים בעקבות עליית יהודי אתיופיה לארץ בשנים האחרונות. ד"ר גריפלד נפטר לאחרונה, והקשר החם בין החוקר המבוגר לעמיתו הצעיר הביא את הרב ולדמן להוציא לאור את את מאמריו של גרינפלד העוסקים בשורשיהם של יהודי אתיופיה, לשונותיהם, מאבקם להישרדות פיסית ודתית, תפילותיהם, מנהגיהם, יחסיהם עם השלטונות ועוד עוד, אוצר בלום. מומחיותו של הרב ולדמן ועריכתו המוקפדת באות לידי ביטוי כמעט בכל עמוד בספר.
תוכן כתב: אין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות, וכל הממצאים בידינו מורים ללא שום צל של ספק כלל שמדובר בגוים גמורים. ואשר לתשובות הראשונים, או שהטעו אותם, או שמדובר בשבט אחר.
הקיק כתב:מחקרים בתולדות יהודי אתיופיה. יצחק גרינפלד. עורך: מנחם ולדמן. לוד, מכון הברמן למחקרי ספרות, תשע"א. 436 עמ'.
הרב מנחם ולדמן ידוע כבר שנים רבות כאחד מגדולי המומחים והפעילים בהעלתם לארץ וקליטתם של יהודי אתיופיה. היה זה החוקר יעקב פיטלוביץ שלפני כמאה שנה התחיל לעורר את העם היהודי לנידחים בארץ חבש, ובין השאר אסף חומר רב, ספרותי והיסטורי, תורני ומחקרי, בכל הקשור ל'פלאשים' - יהודי אתיופיה; הספרן של האוצר הבלום הזה היה במשך עשרות שנים ד"ר יצחק גרינפלד, שהוסיף נדבכים חשובים משלו לתחום מיוחד זה, שחשיבותו התגברה עשרת מונים בעקבות עליית יהודי אתיופיה לארץ בשנים האחרונות. ד"ר גריפלד נפטר לאחרונה, והקשר החם בין החוקר המבוגר לעמיתו הצעיר הביא את הרב ולדמן להוציא לאור את את מאמריו של גרינפלד העוסקים בשורשיהם של יהודי אתיופיה, לשונותיהם, מאבקם להישרדות פיסית ודתית, תפילותיהם, מנהגיהם, יחסיהם עם השלטונות ועוד עוד, אוצר בלום. מומחיותו של הרב ולדמן ועריכתו המוקפדת באות לידי ביטוי כמעט בכל עמוד בספר.
הקיק כתב:כותרת-המשנה של הספר המונומנטלי הזה היא: "אשר חנני ה' לברר קצת עניינים ביסודות התורה שבעל פה, על דעת רבותינו ז"ל". "קצת" העניינים הם בירור יסודי וממצה של ענייני התורה שבע"פ (שחלקם כבר התפרסמו במשך שנות דור בקבצים שונים), בהם הדעות השונות לדורותיהם בהסבר המונחים 'תורה', 'תורה שבעל פה', 'זקנים', 'סופרים', 'חכמים', 'דברי סופרים' ועוד; תיאור היסודות ההיסטוריים של התושבע"פ (ומהות הביטוי 'יסוד' עצמו); מקומה של הסְבָרָה כמקור הלכתי-משפטי; עקרונותיהם והיווצרותם של כללי התלמוד וההלכה; יסודות דרכי הלמידה של חז"ל; ההתייחסויות השונות במשך הדורות לסמכויות הקדמונים כלפי המאוחרים מהם; משמעות ה'חתימה' הספרותית לסוגיה (חתימת המקרא, המשנה, התלמוד, פרסום ספר משנה תורה, השולחן ערוך וכו'); 'משפטים' ו'חוקים' והגדרותיהם במהלך הדורות; סמכות חז"ל ומשמעות הציווי 'לא תסור'; ההכרעה על פי רוב או על פי ייחוסם של בעלי הפלוגתא (גדולים בחוכמה, מחזיקים במסורת עתיקה וכו'); היחס לשאלות נוסח בחז"ל – ובעיקר דיון ממצה בדעת החזון איש בנושא, ודחיית הדעה המקובלת כאילו התנגד באופן גורף לכל בירור 'מדעי' (כולל נספח מרתק שמנתח לפרטיו את הוויכוח המופיע בספר 'הנבחר' של הסופר חיים פוטוק בין חוקר התלמוד לראש הישיבה, כולל זיהוי המשתתפים והסוגיות, והצבעה על הטעות של 'חוקר התלמוד' בהבנת הסוגיא!); פרק ארוך (שהוא הרחבה של הערך הזה באנציקלופדיה העברית, שנכתב על ידו) על התלמוד הבבלי, כולל הכל-בכל-מכל-כל – תוכנו, צורתו, רקעו ההיסטורי, התהוותו, עריכתו, מקורותיו, מבנהו, חתימתו, נוסחו, הוספות הסבוראים, כתבי היד והדפוסים, התפשטותו, השפעתו וכו' וכו', פרק מקיף וארוך במיוחד (חמישים וכמה עמודים), שכמעט הייתי אומר שאסור שיוותר לומד תורה אחד שלא עבר עליו ביסודיות... פרק ארוך אחר עוסק בכללי הנוסח של רבנו תם, דעתו בעניין הגהת הספרים והשפעת דעתו זו על לימוד התורה בדורות שאחריו. בפרק מיוחד מנתץ (אי אפשר לומר זאת במילה אחרת!) פרופ' הבלין את יסודות שיטתו של אחד מחוקרי התלמוד הנודעים בימינו (רמז: חתן פרס ישראל...), והפרק האחרון, שהוא צדדי-יחסית מבחינת תוכן הספר אך הוא המרתק מכולם – גלגוליו של ספר התורה המיוחס לרבנו ניסים גירונדי (ספרד, המאה הי"ג) שנמצא כעת בבית הספרים הלאומי בירושלים, הפולמוס שהוא עורר מאז התגלותו הפתאומית לפני כשישים שנה, כולל בירורים חדשים שמוכיחים באופן חד-משמעי שהייחוס הנ"ל אינו נכון, ושהוא אכן ספר תורה ספרדי קדום – אך מאוחר בכמה דורות לרבנו הר"ן. וכל זה (ועוד נושאים רבים שכלל לא הזכרתי!) נחשב אצל הרב פרופ' הבלין כבירור "קצת עניינים ביסודות התורה שבעל-פה"...
הקיק כתב:מסורת התורה שבעל-פה. יסודותיה, עקרונותיה והגדרותיה. שלמה זלמן הבלין. אלקנה-רחובות, מכללת אורות ישראל, תשע"ב. 635 עמ' + תקליטור. (03-9061234)
הקיק כתב:ראש השנה. באר מרים – סדרה לחגים. עורך ראשי: הרב יעקב מדן. עריכה: יצחק ברט. תל אביב, ישיבת הר עציון – ידיעות אחרונות – ספרי חמד, תשע"ב. 282 עמ'. (02-9937300)
כשישים פרקים מאת ראשי ישיבת הר עציון ורבניה בספר העוסק בתכני ראש השנה, כשהם בנויים סביב לחמישה נושאים: תוקף קדושת היום, מלכויות, זכרונות ושופרות, ו'מקרא קודש' – על עקידת יצחק ותפילת חנה. לכל נושא מוקדם מבוא, ואחריו פרקים-פרקים העוסקים בצדדיו השונים. למשל ב'מלכויות' נידונות השאלות מהי המלכת ה' ובמה היא קשורה דווקא לראש השנה, כיצד ממליכים מלך ש'מלכותו בכל מָשָלָה', מה הקשר בין קדושה למלכות מצד אחד ובין ראש השנה לראש החודש מאידך, ועוד. בין השאר עוסקים כמה פרקים בביאור תפילת 'עלינו לשבח' ומזמורי התהילים כ"ד ('לדוד מזמור לה' הארץ ומלואה' וכו') ומ"ז ('למנצח לבני קורח מזמור, כל העמים תקעו כף' וכו'), שלהם תפקיד כה-חשוב בתפילת ר"ה.
העורכים יצרו מֵאמירות שונות שבאו מכיווני מחשבה שונים (למדנות, מחשבה, חסידות, עומק פשוטו של מקרא ועוד ועוד) מארג מקיף שבו פשט ודרש, עיון ורגש משולבים זה בזה, והכל בסגנון נח וקל, בעריכה אחידה, אסטטית ומוקפדת, עד שאלמלא נוספה רשימת כעשרים המחברים-השותפים איש על פרקו בסוף הספר - ניתן היה לטעות שמחבר כל הספר אחד הוא. הספר ידידותי למשתמש – תוכן מפורט מסייע למצוא את מה שהלב חושק בו בדיוק באותו רגע, ואיורים וצילומים מאוצרות מוזיאון 'היכל שלמה' מקשטים בו כל מקום פנוי, ונותנים רווח בין פרשה לפרשה כדי להפנים בו את הנקרא.
הרב מדן, אחד מראשי ישיבת הר עציון והעורך הראשי, מדגיש בהקדמתו שהמטרה העיקרית של הסדרה (שהכרך על ראש השנה הוא הראשון בה) היא לרענן את תוכני החג עבור המשפחה היהודית, לעבור יחד איתה את כל מועדי השנה תוך הפנמת משמעותם וערכיהם, ובכך לשדרג את ההתייחסות אל ימי החגים, ולהוציא אותם ואותנו מתוך השגרה הבנאלית המקובלת. לא מדובר בספר מחקרי-למדני – וגם לא בספר 'וורטים' קליל, אלא בספר שאמור להוסיף דעת, חדוות-חג ועומק בעבודת ה'. ולא יכל הרב מדן שלא להזכיר בסוף מבואו את ראש הישיבה הרב יהודה עמיטל זצ"ל, שהיה שליח ציבור נפלא-ביותר, וגם שיחותיו המרגשות בראש השנה (בעיקר לפני תקיעת שופר) במשך עשרות שנותיו בראשות הישיבה גרמו לתלמידיו שראשית השנה שלהם תיראה אחרת, גבוהה יותר וקדושה יותר; וכך שנה אחר שנה.
אציג כאן רק צימוק אחד מהספר עצמו: הרב שלמה ברין, ר"מ בישיבה, מציג את ההבדלים בין 'עקידת ישמעאל' (כאשר גורש עם הגר אמו למדבר וכמעט מת בצמא) לבין עקידת יצחק. ממבט ראשון שני האירועים האלו הם 'עקידות' שעקד אברהם את בניו על פי רצון ה', כנראה שני בניו היו צריכים להגיע עד שערי מוות כדי משם לפרוץ ולהיות לראשי עמים. אך עקידת יצחק כוללת דרישת מִשמעת וקרבה אל ה' באמצעות ביטול רצוננו מפני רצונו, והיא אכן יוצרת בעקבותיה עם שלם הנושא את שם ה' במשך הדורות במסירות נפש; בעוד שב'עקידת ישמעאל' ה' שומע את בכייה של הגר ומרחם עליה ועל בנה 'באשר הם שם' ומצילם, אך אין שום ציפייה ממנה ומזרעה לקיים חיים של ייעוד מיוחד - כי אם לחיות חיי אנוש בריאים וחיוביים וכשרים. הלוואי...
הקיק כתב:באופן מבוסס ומשכנע, מוכיח הרב רזניק שכמה מן ההנחות המקובלות היום בארכיאולוגיה אין בהן ממש, ולכל הפחות הן עומדות בספק גדול. למשל עניין הגמלים: לפני מאה שנה בערך התחילו להתעורר טענות על הזכרת הגמלים בספר בראשית. כמה היסטוריונים וחוקרי מקרא העלו סברות והוכחות-לכאורה שהגמלים הראשונים בויתו מאות שנים אחרי תקופת האבות, והגיעו למזרח התיכון כבהמות משא ורכיבה רק לקראת ימי הבית הראשון. על פי זה הם טענו שכל הזכרות הגמלים בתורה ובספר שופטים אינן אלא אנאכרוניזם וזיוף מאוחר, המוכיח לדעתם את חוסר האמינות של המקרא בכלל. עניין זה, שעד היום מהווה 'זעקת קרב' של רבים ממבקרי המקרא, זוכה לבירור מקיף בספר, ומוצגות עשרות ראיות היסטוריות וארכיאולוגיות לקדמות השימוש בגמלים במזרח התיכון, כולל צילום של חריטות בסלעי מדבר סיני ובהן ציורי גמלים ב'פוזות' שונות שהוכח שהן מתקופת הפרעונים ומתקופת הברונזה הקדומה, הרבה לפני ימי האבות. המחבר מדגיש שהארכיאולוגיה אינה מדע מדויק, ויש בה שילוב-מובנֶה של עובדות ופרשנות - אך במקביל גם מקום רחב לתחושות סובייקטיביות ואמונות-מוקדמות העלולות להרחיק את החוקר מהאמת האובייקטיבית, כאשר סיפור הגמלים אינו הדוגמא היחידה. את הפרק הזה מסיים המחבר באופן משעשע [עמ' 123]: 'כמה מזועזע היה אברהם לגלות שהגמל שעליו רכב היה דמיוני, ובעצם הוא דהר על סוס'...
איני מוסמך לתת ציון מדעי לספר שעוסק בארכיאולוגיה והיסטוריה, ויתכן גם שעל חלק מן הדברים יש מקום לדון; אולם אני יכול לומר בפה מלא שהקריאה בספר היא חוויה רוחנית ואינטלקטואלית מיוחדת, ולא יהיה קורא אחד שלא ימצא בו חידושים המתיישבים על הלב.
הקיק כתב:חכמה פנימית וחכמה חיצונית. בין ישראל ליוון, על פי המהר"ל ובית מדרשו. מאת הרב צבי אינפלד. ירושלים, מוסד הרב קוק, תשע"א. 247 עמ'. (02-6526231)
חז"ל התנגדו ללימוד חכמת יוון. בכמה מקומות בתלמוד אף מוטחת הקללה 'ארור אדם שילמד לבנו חכמת יוונית', החכמה שהחשיכה את עיניהם של ישראל כפי שקובע המדרש. מצד שני שיבחו חז"ל את מלכות יוון 'אשר אין בה מום', ואת 'יפיפותו של יפת' שמקומו האמיתי הוא 'באוהלי שֵם'.
מה אם כן אסרו חז"ל בדיוק? לְמה בדיוק התנגדו כל כך? האם לכל פילוסופיה וחכמה שמקורן בגישה האלילית והשכלתנית היוונית – או רק לרמיזות ומליצות מתוחכמות ולחכמת האסטרולוגיה, עניינים הנמצאים בשולי התרבות היוונית? האמנם מתנגדת התורה גם לידיעת המדע, שיסודותיו ה'מודרניים' נמצאים גם הם בתרבות יוון?
המהר"ל היה הראשון מגדולי ישראל שהבחין בבירור בין ההיגיון היווני הפסול - לבין המדע הכשר. הרב אינפלד מציג בספר זה בעשרה פרקים נרחבים את משנתו של המהר"ל בנושא, מנתח את מקורותיו, ואף מסיק מסקנות אקטואליות לדורנו.
הקיק כתב:ועוד שלוש סקירות:
למשל עניין הגמלים:
ומוצגות עשרות ראיות היסטוריות וארכיאולוגיות לקדמות השימוש בגמלים במזרח התיכון, כולל צילום של חריטות בסלעי מדבר סיני ובהן ציורי גמלים ב'פוזות' שונות שהוכח שהן מתקופת הפרעונים ומתקופת הברונזה הקדומה, הרבה לפני ימי האבות.
תוכן כתב:הנדירות היה למצוא שייך אחד עם שלשים גמלים מניקות, לא שבסך הכל לא היו שלשים גמלים מניקות.
בינה נא זאת! כתב:הקיק כתב:
חכמה פנימית וחכמה חיצונית. בין ישראל ליוון, על פי המהר"ל ובית מדרשו. מאת הרב צבי אינפלד. ירושלים, מוסד הרב קוק, תשע"א. 247 עמ'. (02-6526231)
חז"ל התנגדו ללימוד חכמת יוון. בכמה מקומות בתלמוד אף מוטחת הקללה 'ארור אדם שילמד לבנו חכמת יוונית', החכמה שהחשיכה את עיניהם של ישראל כפי שקובע המדרש. מצד שני שיבחו חז"ל את מלכות יוון 'אשר אין בה מום', ואת 'יפיפותו של יפת' שמקומו האמיתי הוא 'באוהלי שֵם'.
מה אם כן אסרו חז"ל בדיוק? לְמה בדיוק התנגדו כל כך? האם לכל פילוסופיה וחכמה שמקורן בגישה האלילית והשכלתנית היוונית – או רק לרמיזות ומליצות מתוחכמות ולחכמת האסטרולוגיה, עניינים הנמצאים בשולי התרבות היוונית? האמנם מתנגדת התורה גם לידיעת המדע, שיסודותיו ה'מודרניים' נמצאים גם הם בתרבות יוון?
המהר"ל היה הראשון מגדולי ישראל שהבחין בבירור בין ההיגיון היווני הפסול - לבין המדע הכשר. הרב אינפלד מציג בספר זה בעשרה פרקים נרחבים את משנתו של המהר"ל בנושא, מנתח את מקורותיו, ואף מסיק מסקנות אקטואליות לדורנו.
איך היה מתקבל ספר באותו נושא, אילו היה נכתב בידי מי שיש לו רק ידע בחכמת יוון - ואין לו שמץ הבנה בחכמת ישראל?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 554 אורחים