מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"ובזה רוב התורה לשמח אדם" - דברי הגר"א באגרתו

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

"ובזה רוב התורה לשמח אדם" - דברי הגר"א באגרתו

הודעהעל ידי צביב » ג' יולי 24, 2012 4:08 pm

באגרת הגר"א

וגם לאמי בקשתי שיהא שלום בין שניכם
ואשה את רעותה תשמח בדברים טובים כי זה מצוה גדולה לכל אדם
ושואלין לאדם בשעת הדין וכו' המלכת את חבירך בנחת רוח
הרי צריך שימליכהו בנחת
ובזה רוב התורה לשמח אדם

לכאורה השורה האחרונה מחודשת מאוד

אלי_ש
הודעות: 990
הצטרף: ב' אוקטובר 24, 2011 12:07 pm
יצירת קשר:

Re: לשמח לאדם

הודעהעל ידי אלי_ש » ג' יולי 24, 2012 5:44 pm

יש לצרף לזה את דברי ר"ח מוולוז'ין, כפי שכותב בנו ר' איצ'לה בהקדמה ל'נפש החיים':
והי' רגיל להוכיח אותי על שראה שאינני משתתף בצערא דאחרינא, וכה היה דברו אלי תמיד, שזה כל האדם - לא לעצמו נברא, רק להועיל לאחריני ככל אשר ימצא בכחו לעשות

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1648
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: לשמח לאדם

הודעהעל ידי מאיר סובל » ג' יולי 24, 2012 6:16 pm

היה מרגלא בפומיה דהגרמ"מ שולזינגר,
והיה נאה דורש ונאה מקיים.

ולפי דרשותיו וסיפוריו - הפליג בנקודה הזו בעיקר את כל גדולי התורה והדעה. מה שהיה נכון אבל אחרים לא עמדו לתאר זאת ולהדגיש זאת..

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: לשמח לאדם

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ג' יולי 24, 2012 7:00 pm

צביב כתב:באגרת הגר"א

וגם לאמי בקשתי שיהא שלום בין שניכם
ואשה את רעותה תשמח בדברים טובים כי זה מצוה גדולה לכל אדם
ושואלין לאדם בשעת הדין וכו' המלכת את חבירך בנחת רוח
הרי צריך שימליכהו בנחת
ובזה רוב התורה לשמח אדם

לכאורה השורה האחרונה מחודשת מאוד


עי' תענית כ"ב ע"א, אתו הנך תרי וכו'.

שטיינער
הודעות: 237
הצטרף: ד' ינואר 04, 2012 12:56 pm

Re: לשמח לאדם

הודעהעל ידי שטיינער » ג' יולי 24, 2012 7:11 pm

ואהבת לרעך כמוך זה כלל גדול בתורה, והלל אמר דזה כל התורה כולה ואידך פירושא זיל גמור.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: לשמח לאדם

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ג' יולי 24, 2012 11:22 pm

במידותיו של הקב"ה, שנצטווינו ללכת בדרכיו, להחיות רוח:
ישעיהו פרק נז: (טו) "כִּי כֹה אָמַר רָם וְנִשָּׂא שֹׁכֵן עַד וְקָדוֹשׁ שְׁמוֹ, מָרוֹם וְקָדוֹשׁ אֶשְׁכּוֹן וְאֶת דַּכָּא וּשְׁפַל רוּחַ, לְהַחֲיוֹת רוּחַ שְׁפָלִים וּלְהַחֲיוֹת לֵב נִדְכָּאִים":

ומ"מ באמת מחודש הלשון "לשמח אדם", ולא "להיטיב לאדם" וכיו"ב.

יורה דעה
הודעות: 268
הצטרף: ה' יולי 05, 2012 12:01 pm

Re: לשמח לאדם

הודעהעל ידי יורה דעה » ג' יולי 24, 2012 11:30 pm

צביב,
עד שאתה שואל על המשפט האחרון, אולי תסביר לי איך הבנת את מש"כ:
ושואלין לאדם בשעת הדין וכו' המלכת את חבירך בנחת רוח, הרי צריך שימליכהו בנחת.
מצאתי בחיפוש בפרוייקט השו"ת מאמר זה מאוצר המדרשים אייזנשטין, ואולי מופיע בעוד מקומות,

אך מה הפירוש? האם אני צריך להיות עבד נרצע של חברי???
נערך לאחרונה על ידי יורה דעה ב ג' יולי 24, 2012 11:41 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: לשמח לאדם

הודעהעל ידי תוכן » ג' יולי 24, 2012 11:32 pm

גם בספר התניא כתוב שעיקר עבודתו של האדם לפני הגאולה היא בגמילות חסדים.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: לשמח לאדם

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ד' יולי 25, 2012 12:23 am

לגבי "המלכת חברך", יש מאמר נחמד של הרב דוד סלמון, "בעין יהודית" ח"ב עמ' 182-184 "ממליך מלכים". מומלץ.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: לשמח לאדם

הודעהעל ידי צביב » ד' יולי 25, 2012 12:39 am

יורה דעה כתב:צביב,
עד שאתה שואל על המשפט האחרון, אולי תסביר לי איך הבנת את מש"כ:
ושואלין לאדם בשעת הדין וכו' המלכת את חבירך בנחת רוח, הרי צריך שימליכהו בנחת.
מצאתי בחיפוש בפרוייקט השו"ת מאמר זה מאוצר המדרשים אייזנשטין, ואולי מופיע בעוד מקומות,

אך מה הפירוש? האם אני צריך להיות עבד נרצע של חברי???

נדמה לי שיש בזה מכתב של הסבא מקלם
שזה דרך התלמדות בהמלכת ה'
[יש במכתב מאליהו שבימינו אין מלכים משום שמלכות ניתנה ללימוד זה בלבד וכו']

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: לשמח לאדם

הודעהעל ידי אליהוא » ד' יולי 25, 2012 2:39 am


משה ששון
הודעות: 158
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 11:04 pm

Re: לשמח לאדם

הודעהעל ידי משה ששון » ד' יולי 25, 2012 4:06 pm

צביב כתב:באגרת הגר"א

וגם לאמי בקשתי שיהא שלום בין שניכם
ואשה את רעותה תשמח בדברים טובים כי זה מצוה גדולה לכל אדם
ושואלין לאדם בשעת הדין וכו' המלכת את חבירך בנחת רוח
הרי צריך שימליכהו בנחת
ובזה רוב התורה לשמח אדם

לכאורה השורה האחרונה מחודשת מאוד

מהו רוב התורה - ומה המיעוט?
ונראה שגירסה מוטעית נזדמנה לצביב,
ובדקתי אצלי בבית וכתוב ובזה חוב התורה

ואולי יש כאן חידוש אחר
שחשבתי שהספר הראשון שכתב מצוה גדולה להיות בשמחה
הוא ליקוטי מוהר"ן
וכאן זה כבר נמצא עשרות שנים קודם באיגרת הגר"א

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לשמח לאדם

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יולי 25, 2012 10:42 pm

באיגרת אדוננו הגר"א לא נאמר שיש מצוה להיות בשמחה אלא שיש לשמח אחרים- שזה אינו עניין לזה כידוע.

חיס
הודעות: 1505
הצטרף: ב' יולי 18, 2011 2:03 pm

Re: לשמח לאדם

הודעהעל ידי חיס » ה' יולי 26, 2012 12:43 am

משה ששון כתב:
צביב כתב:באגרת הגר"א

וגם לאמי בקשתי שיהא שלום בין שניכם
ואשה את רעותה תשמח בדברים טובים כי זה מצוה גדולה לכל אדם
ושואלין לאדם בשעת הדין וכו' המלכת את חבירך בנחת רוח
הרי צריך שימליכהו בנחת
ובזה רוב התורה לשמח אדם

לכאורה השורה האחרונה מחודשת מאוד

מהו רוב התורה - ומה המיעוט?
ונראה שגירסה מוטעית נזדמנה לצביב,
ובדקתי אצלי בבית וכתוב ובזה חוב התורה

ואולי יש כאן חידוש אחר
שחשבתי שהספר הראשון שכתב מצוה גדולה להיות בשמחה
הוא ליקוטי מוהר"ן
וכאן זה כבר נמצא עשרות שנים קודם באיגרת הגר"א


בספר "עלים לתרופה" (אגרת הרמב"ן וגם אגרת של הגאון אליהו) הנמצא כאן באוצר (מספריה הלאומית י-ם)
משנת תקצ"ו כתוב: רוב התורה לשמח אדם.

משה ששון
הודעות: 158
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 11:04 pm

Re: לשמח לאדם

הודעהעל ידי משה ששון » א' יולי 29, 2012 10:50 pm

בברכה המשולשת כתב:באיגרת אדוננו הגר"א לא נאמר שיש מצוה להיות בשמחה אלא שיש לשמח אחרים- שזה אינו עניין לזה כידוע.


מצינו כאן שרבינו הגר"א כותב על השמחה מצוה גדולה, [שזה נאמר בגמרא על פדיון שבויים]
וכיון שלשמח אחרים זו מצוה גדולה, מה החילוק בין לשמח עצמו לבין לשמח אחרים

[בקיצור בבקשה מהרב בברכה המשולשת שיבאר את כוונתו במ"ש כידוע]

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: לשמח לאדם

הודעהעל ידי אליהוא » ב' יולי 30, 2012 3:03 am

יש מצוה להאכיל רעבים ולהשקות צמאים, מכאן שמצוה לאכול ולשתות תמיד.

וראה בצוואת החוו"ד לא להקשיב לאותם האומרים שמצוה גדולה להיות בשמחה תמיד.

לומד
הודעות: 129
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 5:28 pm

Re: לשמח לאדם

הודעהעל ידי לומד » ב' יולי 30, 2012 4:14 am

יש לפחות לשקול את האפשרות שההבנה הנכונה אינה כבמושכל הראשון, שרוב התורה היא לשמח אנשים. אלא שרוב התורה היא לשמח את האדם עצמו! כלומר שרוב מצוות התורה נועדו לגרום לאדם שמחה, ומתאימים הדברים עם דברי הרמח"ל שדרך הטוב להיטיב, ומשום שהחיים על פי התורה הם החיים הכי נכונים ומשמחים יותר מכל דבר אחר. ודו"ק כי קיצרתי.

משה ששון
הודעות: 158
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 11:04 pm

Re: לשמח לאדם

הודעהעל ידי משה ששון » ב' יולי 30, 2012 4:21 am

אליהוא כתב:יש מצוה להאכיל רעבים ולהשקות צמאים, מכאן שמצוה לאכול ולשתות תמיד.


לא מצינו מצוה גדולה לאכול ולשתות

אליהוא כתב:וראה בצוואת החוו"ד לא להקשיב לאותם האומרים שמצוה גדולה להיות בשמחה תמיד.

לא נאמר בדברי רבינו הגר"א תמיד (וגם מוהר"ן אמר...ושאר היום להיות בשמחה)

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לשמח לאדם

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יולי 30, 2012 11:05 am

משה ששון כתב:
בברכה המשולשת כתב:באיגרת אדוננו הגר"א לא נאמר שיש מצוה להיות בשמחה אלא שיש לשמח אחרים- שזה אינו עניין לזה כידוע.


מצינו כאן שרבינו הגר"א כותב על השמחה מצוה גדולה, [שזה נאמר בגמרא על פדיון שבויים]
וכיון שלשמח אחרים זו מצוה גדולה, מה החילוק בין לשמח עצמו לבין לשמח אחרים

[בקיצור בבקשה מהרב בברכה המשולשת שיבאר את כוונתו במ"ש כידוע]


הכוונה פשוטה. לשמח אחרים זו מצווה כענף של ואהבת לרעך כמוך, ואילו לגבי לשמח עצמו לא מצאנו שום מקור שיש מצווה לשמוח, אלא רק שיש מצווה גדולה לקיים את המצוות בשמחה.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: "ובזה רוב התורה לשמח אדם" - דברי הגר"א באגרתו

הודעהעל ידי צביב » ב' יולי 30, 2012 12:35 pm

בברכה המשולשת כתב:
משה ששון כתב:
בברכה המשולשת כתב:באיגרת אדוננו הגר"א לא נאמר שיש מצוה להיות בשמחה אלא שיש לשמח אחרים- שזה אינו עניין לזה כידוע.


[בקיצור בבקשה מהרב בברכה המשולשת שיבאר את כוונתו במ"ש כידוע]


הכוונה פשוטה. לשמח אחרים זו מצווה כענף של ואהבת לרעך כמוך, ואילו לגבי לשמח עצמו לא מצאנו שום מקור שיש מצווה לשמוח, אלא רק שיש מצווה גדולה לקיים את המצוות בשמחה.


נראה שכוונת בברכה משולשת שמכיון שואהבת זה כלל גדול בתורה, הרי כל ענף ממנה הוא בכלל מצוה רבה
או שהענף העיקרי הוא שמחה,
ולכן רוב התורה היא לשמח,

אומנם כן מצינו לכאורה מפורש בתורה
הלומד חמשה חומשי תורה רואה שהדבר הגדול ביותר בעולם הזה הוא ארץ ישראל
[ובברכות ה אמר רשב"י שלש מתנות טובות נתן הקב"ה לישראל תורה א"י ועוה"ב]
ובפרשת ראה מבואר מה היא הדרך בארץ ישראל
1 כניסה לארץ ישראל
2 קבלת שמירת התורה בהר גריזים והר עיבל
3 איבוד ע"ז מארץ ישראל
4 המקום אשר יבחר ה'
5 שמה תביאו עולותיכם וזבחיכם וגו'
6 ושמחתם לפני ה' אלוקיכם

הרי שתכלית ארץ ישראל - תורה - מקדש - עבודת הקרבנות היא שמחה לפני ה'

ארי במסתרים
הודעות: 610
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2011 10:25 am

Re: "ובזה רוב התורה לשמח אדם" - דברי הגר"א באגרתו

הודעהעל ידי ארי במסתרים » ב' יולי 30, 2012 4:03 pm

כיון שהוזכר כאן העניין להאכיל אחרים, אפנה בדרך אגב למהר"ל שכתב "ומעלמת עין מן הרשעים כי מאחר שהוא עושה חסד ליתן לאחרים גם מדת הדין מעלים העין ממנו ואין נוהג עמו בדין"
עי' בקובץ שהובא כאן viewtopic.php?p=98187#p98187
לתשומת לב גבאי קופות הצדקה לקראת הימים הנוראים...


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 541 אורחים