אשמח אם תרחיב בזה.אליהוא כתב:אמנם יש עוד בעיה אם לברך על היין או על חמר מדינה כידוע הדו"ד בזה מהגריש"א עם הגר"ח ובדברי הגרי"ז וכו' ואכמ"ל.
ארי במסתרים כתב:אשמח אם תרחיב בזה.אליהוא כתב:אמנם יש עוד בעיה אם לברך על היין או על חמר מדינה כידוע הדו"ד בזה מהגריש"א עם הגר"ח ובדברי הגרי"ז וכו' ואכמ"ל.
משה מ כתב:באמת יתכן שלדעת הגרי"ז אשה אינה צריכה להבדיל בתפילה כלל, אמנם ברוך המבדיל תאמר ועכ"פ מספק.
(אם כי כל האמרות והפנינים הנאמרים מפי הגרי"ז צריכים דרישה וחקירה מרובה, כי רובם!!! אינם נכונים, ובכלל זה מה שכתבת בשמו שהוא חידוש גדול ותמוה עד למאוד).
ברסלב כתב:יישר כוחך הרב היא שיחתי.
כי בדקתי באוצר ולא מצאתי קובצי מבקשי תורה (רוטר)
וראו בקישיורים המצורפים ושם האריך בעניין.
http://www.otzar.org/aspcrops/105970_19 ... 572012.asp
http://www.otzar.org/aspcrops/105970_19 ... 572012.asp
ובסוף עמוד ק"צ - עוד האריך בעניין רבינו הגרח"ק שליט"א במכתבו שנדפס בקובץ מבקשי תורה וכו'.
עשוי לנחת כתב:סליחה על הסטיה והכניסה לזוטות,
בהתכתבות בין הגרח"ק בין להבחל"ח הגריש"א צד את עיני צמד מילים מוזר.
מה הפשט הגאון הגר"ח?
הא לחמא עניא כתב:שמעתי מפי רבני בית ההוראה של הגרמ"ש קליין, דבאם אשה מעוברת אינה צמה ביום ת"ב, אזי הבעל יבדיל מיד במוצאי שבת והיא תשתה את יין ההבדלה, [וכך גם הבעל ירויח שבמוצאי התענית כבר אינו צריך להבדיל].
וביותר, דעת גדולי ההוראה שאשה [בכל ימות השנה] שאין לה גבר שיבדיל בשבילה [כגון זקנות ואלמנות] יכולות להבדיל לעצמן כל שבוע ושבוע.
צביב כתב:בנושא קרוב
האם היה השנה ענין ללכת ולשמוע הבדלה מחולה שמבדיל ביום ראשון-בתוך תענית
משום שעדיף להבדיל ביום ראשון מאשר ביום שני
וכמו כן האם יש ענין במוצאי הצום ללכת למי שמבדיל מוקדם,
וכך לפי שיטות אחרות [בענין צאת הכוכבים] מקיימים בזה מצות הבדלה ביום ראשון
[דרך אגב הגאון רבי יעקב עדס שליט"א כותב בספרו בתחילת ברכות
שיוצאים מהסוגיא [או מסוגיות אחרות] עשרות או מאות שיטות בתחילת זמן ערבית]
כרם כתב:מן הדין מותר להוסיף בכל ברכה מברכות אמצעיות, בקשות השייכות לאותה ברכה. נוסח אתה חוננתנו שייך לברכת הדעת, ומותר לנשים גם כן להוסיף בקשות בתפילה.
לעומקו של דבר כתב:צביב כתב:בנושא קרוב
האם היה השנה ענין ללכת ולשמוע הבדלה מחולה שמבדיל ביום ראשון-בתוך תענית
משום שעדיף להבדיל ביום ראשון מאשר ביום שני
וכמו כן האם יש ענין במוצאי הצום ללכת למי שמבדיל מוקדם,
וכך לפי שיטות אחרות [בענין צאת הכוכבים] מקיימים בזה מצות הבדלה ביום ראשון
[דרך אגב הגאון רבי יעקב עדס שליט"א כותב בספרו בתחילת ברכות
שיוצאים מהסוגיא [או מסוגיות אחרות] עשרות או מאות שיטות בתחילת זמן ערבית]
אם אתה מחמיר בזמן צאת הצום, ושומע הבדלה ממי שמיקל, לפי החומרה שלך ההבדלה אינה כדינה ואולי אפילו בדיעבד לא תופסת.
צביב כתב:לעומקו של דבר כתב:צביב כתב:בנושא קרוב
האם היה השנה ענין ללכת ולשמוע הבדלה מחולה שמבדיל ביום ראשון-בתוך תענית
משום שעדיף להבדיל ביום ראשון מאשר ביום שני
וכמו כן האם יש ענין במוצאי הצום ללכת למי שמבדיל מוקדם,
וכך לפי שיטות אחרות [בענין צאת הכוכבים] מקיימים בזה מצות הבדלה ביום ראשון
[דרך אגב הגאון רבי יעקב עדס שליט"א כותב בספרו בתחילת ברכות
שיוצאים מהסוגיא [או מסוגיות אחרות] עשרות או מאות שיטות בתחילת זמן ערבית]
אם אתה מחמיר בזמן צאת הצום, ושומע הבדלה ממי שמיקל, לפי החומרה שלך ההבדלה אינה כדינה ואולי אפילו בדיעבד לא תופסת.
לצערי, לא הבנתי מדוע אי אפשר לצאת ידי הבדלה בתשעה באב,
ואולי משום שבתשעה באב עצמו מודים כולם לרמב"ן.
לעומקו של דבר כתב:הא לחמא עניא כתב:שמעתי מפי רבני בית ההוראה של הגרמ"ש קליין, דבאם אשה מעוברת אינה צמה ביום ת"ב, אזי הבעל יבדיל מיד במוצאי שבת והיא תשתה את יין ההבדלה, [וכך גם הבעל ירויח שבמוצאי התענית כבר אינו צריך להבדיל].
וביותר, דעת גדולי ההוראה שאשה [בכל ימות השנה] שאין לה גבר שיבדיל בשבילה [כגון זקנות ואלמנות] יכולות להבדיל לעצמן כל שבוע ושבוע.
נשים שמבדילות לעצמם כל השנה נמצא במ"ב רצ"ו סקל"ה.
אמנם הבעיה היא האם אפשר להבדיל כשאסור לו לשתות מהיין.
נשר כתב:אגב, הגאון ר' מאיר ברנדסדורפר זצ"ל היה מורה
דבתשעה באב שחל ביום א' (בין נדחה בין ביומו)
נשים אינן צריכות להבדיל כלל משום ספק ספיקא, דיש שיטות דבכה"ג אין חיוב הבדלה גם לנשים וגם אי נימא שיש חיוב, איכא דעות שנשים תמיד פטורות מהבדלה.
נשר כתב:אגב, הגאון ר' מאיר ברנדסדורפר זצ"ל היה מורה
דבתשעה באב שחל ביום א' (בין נדחה בין ביומו)
נשים אינן צריכות להבדיל כלל משום ספק ספיקא, דיש שיטות דבכה"ג אין חיוב הבדלה גם לנשים וגם אי נימא שיש חיוב, איכא דעות שנשים תמיד פטורות מהבדלה.
חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים