עוד הגהת רש"ש נחוצה שלא הובאה על הדף:
בגמ' חולין ס:
אמר לה (הקב"ה ללבנה): ... זיל, ליקרו צדיקי בשמיך: יעקב הקטן שמואל הקטן דוד הקטן. וברש"י:
יעקב הקטן. מי יקום יעקב כי קטן הוא (עמוס ז ב): דוד הקטן. מקרא הוא בשמואל (א' יז יד):ותמוה, היכן מצינו ששמואל הנביא נקרא קטן והלא אם היה כזה פסוק ודאי היו רש"י והתורה אור מציינים אליו, והם לא ציינו.
ואם תמצא לומר שזה שמואל הקטן דיבנה, מדוע הוא מופיע לפני דוד???
וכ' הרש"ש: בע"י בשבועות פ"ק העתיק מהרי"ף (=הר"י פינטו), דוד קודם לשמואל והוא נכון, כי שמואל זה איננו הנביא, כי לא מצינו בו שנקרא קטן, אלא הוא שתיקן ברכת המינין לפני ר"ג.
יש להעיר שלפנינו בע"י בחולין מופיע כמו בגמ', אלא שהמאמר כולו מוקף בסוגריים מרובעות, וכנראה שנוסף לעין יעקב ע"י המהרש"א שהוסיף מאמרים רבים כידוע. (אמנם וילנא "תיקנו" בכל מקום את הגירסאות הספרדיות העתיקות שבע"י לגירסאות שלנו בגמ', אך הם עשו זאת ע"י סוגריים עגולות ומרובעות ולא השמיטו לגמרי את הגירסה הישנה כמו כאן לכן ההסבר הוא כמו שכתבתי.)
בדקתי גם ב"הגדות התלמוד" בחולין הקדום לע"י ובו גירסאות ספרדיות רבות החופפות לע"י (וגם גירסאות מעניינות מאד שלא מופיעות בע"י), ואכן מצאתי בדיוק כדברי הרש"ש, כך שאין לומר שזו העתקה לא מדויקת של מפרש מאוחר:
- הגדות התלמוד.JPG (22.43 KiB) נצפה 5414 פעמים
מעניינים גם דברי היעב"ץ בענין, הוא רוצה לומר לפי גירסתנו, שמדובר בשמואל הנביא.
- ללא שם.JPG (34.91 KiB) נצפה 5414 פעמים
כמובן שהדוחק גדול, הרי קטון מוסב על המעיל לא עליו.
עכ"פ ראוי להביא הגהה נחוצה זו שיש לה מקורות קדומים, על הדף.