מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כשמודה לה' על ישועתו יספר את הצרות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

כשמודה לה' על ישועתו יספר את הצרות

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ד' יולי 04, 2012 3:03 pm

בפירוש אבן יחיא לתהלים קיח - 'מן המצר קראתי קה', שאחרי שכולם הודו לה' על הטובות שגאלם מהגלות, צריך שכל אחד יספר את צרת הגלות ואיך קרא לה' וענהו, ולכן אחרי 'הודו לה' כי טוב' בא 'מן המצר' וגו'.
הנה כאן מקור נוסף לספר על הצרה ואיך שה' ענה לו.
אשמח אם יתקבצו לכאן כל המקורות בענין, שצריך לפרט את צרתו.

ברסלב
הודעות: 564
הצטרף: ד' מאי 30, 2012 5:36 pm

Re: כשמודה לה' על ישועתו יספר את הצרות

הודעהעל ידי ברסלב » ד' יולי 04, 2012 3:06 pm

אשמח מאוד אם תרחיב בעניין פירוש אבן יחיא, הרב ישראל וידבסקי ז"ל הדפיסו מחדש, והוא פירוש טוב, אם כי לא תמיד על פי חז"ל.
--
ולעצם העניין, ראה אצל בלהה הפעם אודה את השם ותעמוד מלדת, שצריך גם לספר על הצרות. ויש עוד הרבה כפי שזכור לי.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: כשמודה לה' על ישועתו יספר את הצרות

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ד' יולי 04, 2012 3:12 pm

ברסלב כתב:אשמח מאוד אם תרחיב בעניין פירוש אבן יחיא, הרב ישראל וידבסקי ז"ל הדפיסו מחדש, והוא פירוש טוב, אם כי לא תמיד על פי חז"ל.

אין לי מושג, נתקלתי בו באקראי. וגם אני אשמח לשמוע פרטים עליו.
איך שלא יהיה יש הרבה מהראשונים שמפרשים שם שלא כחז"ל, אך לעתים הם מביאים את דברי חז"ל על מי שתיקן את המזמור, "פרק זה מי אמרו" [בפסחים ובמדרשים ועוד], ולפי זה מבארים את כל המזמור, אך לא תמיד זה כמו חז"ל. כך שזה לא יחודי לאבן יחיא.

ברסלב
הודעות: 564
הצטרף: ד' מאי 30, 2012 5:36 pm

Re: כשמודה לה' על ישועתו יספר את הצרות

הודעהעל ידי ברסלב » ד' יולי 04, 2012 3:14 pm

יסלח הרב אוצה"ח אבל רבי ישראל וידבסקי ז"ל אינו נאמן עלי בכלום. בכל מה שהדפיס. ומנוחתו כבוד.
וראה את תורת הקבלה שלו בסוף אחד הנ"ך'ים שלו. ואני יודע ומכיר את שיטת העבודה שלו.

ברסלב
הודעות: 564
הצטרף: ד' מאי 30, 2012 5:36 pm

Re: כשמודה לה' על ישועתו יספר את הצרות

הודעהעל ידי ברסלב » ד' יולי 04, 2012 3:32 pm

עשוי לנחת כתב:
ברסלב כתב:אשמח מאוד אם תרחיב בעניין פירוש אבן יחיא, הרב ישראל וידבסקי ז"ל הדפיסו מחדש, והוא פירוש טוב, אם כי לא תמיד על פי חז"ל.

אין לי מושג, נתקלתי בו באקראי. וגם אני אשמח לשמוע פרטים עליו.
איך שלא יהיה יש הרבה מהראשונים שמפרשים שם שלא כחז"ל, אך לעתים הם מביאים את דברי חז"ל על מי שתיקן את המזמור, "פרק זה מי אמרו" [בפסחים ובמדרשים ועוד], ולפי זה מבארים את כל המזמור, אך לא תמיד זה כמו חז"ל. כך שזה לא יחודי לאבן יחיא.


ראה בפוסקים שלכן צריך להעביר את הסידרה על פי רש"י כי הוא רק על פי חז"ל וזה שכתב להביא ממנחם בן סרוק ודונש כבר דנו בזה בהקדמה של החומש אריאל, וגם מדוע הביא את רבי משה הדרשן, וכבר היה על זה אשכול.
וכבר היה גם אשכול בנוגע לבעיתיות של חומש אריאל שעבדו בעיקר על פי כתבי יד.
ועיין גם באור החיים הק' בהקדמה אם מותר לפרש שלא על פי חז"ל.
והדברים אינם פשוטים כלל ועיקר.
לפעמים כותב רש"י שהוא כותב נגד חז"ל כמו אצל הר גבנונים, אך כבר כתב האור החיים שרש"י כיון לדעת חז"ל ברוח קדשו.
זי"ע

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: כשמודה לה' על ישועתו יספר את הצרות

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ד' יולי 04, 2012 3:40 pm

ברסלב כתב:ועיין גם באור החיים הק' בהקדמה אם מותר לפרש שלא על פי חז"ל.
והדברים אינם פשוטים כלל ועיקר.

למה לא פשוט, האור החיים כותב בתחילת בראשית "דע כי רשות לנו נתונה לפרש משמעות הכתובים בנתיבות העיון ויישוב הדעת הגם שקדמונו ראשונים ויישבו באופן אחר כי ע' פנים לתורה ואין אנו מוזהרים שלא לנטות מדברי הראשונים אלא בפירושים שישתנה הדין לפיהן, ולזה תמצא שהאמוראים אין כח בהם לחלוק על התנאים במשפטי ה' אבל ביישוב הכתובים ובמשמעותן מצינו להם בכמה מקומות שיפרשו באופן אחר". עכ"ל [וחוזר על זה עוד פעמים רבות, וכמו שכבר דברו על זה כאן בפורום].
הנה לך היתר שחור על גבי לבן מהאוה"ח הק'.

ברסלב
הודעות: 564
הצטרף: ד' מאי 30, 2012 5:36 pm

Re: כשמודה לה' על ישועתו יספר את הצרות

הודעהעל ידי ברסלב » ד' יולי 04, 2012 3:47 pm

האור החיים הק' היה שרף ממש ומה לנו עסק בנסתרות
וגם הוא עצמו מתבטל לגמרי לדעתו של רש"י וכפי שכתבתי שכותב שרש"י כיוון לדעתם של חז"ל ממש.
אך, להתחיל לפרש פסוקים שלא על פי חז"ל על סמך דברי האור החיים הקדוש שאין לנו כל מושג בשרפים תרשישים רוכבי ערבות וכו'. הדרך רחוקה מאוד.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: כשמודה לה' על ישועתו יספר את הצרות

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' יולי 04, 2012 3:51 pm

רבונו של עולם!
מישהו רואה מה הולך פה?
אדם פותח אשכול בענין "כשמודה על ישועתו יספר את הצרות", ודרך אגב הוא מזכיר את פירוש אבן-יחייא - ובכך הוא 'קבר' את האשכול!
ברסלב מיד משתלט על השיח וגורר אותו למחוזות רחוקים.
נמאס!!!!

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: כשמודה לה' על ישועתו יספר את הצרות

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ד' יולי 04, 2012 3:54 pm

ברסלב כתב:האור החיים הק' היה שרף ממש ומה לנו עסק בנסתרות
וגם הוא עצמו מתבטל לגמרי לדעתו של רש"י וכפי שכתבתי שכותב שרש"י כיוון לדעתם של חז"ל ממש.
אך, להתחיל לפרש פסוקים שלא על פי חז"ל על סמך דברי האור החיים הקדוש שאין לנו כל מושג בשרפים תרשישים רוכבי ערבות וכו'. הדרך רחוקה מאוד.

אני לא מבין, יש כאן בעצם נימה ביקורתית כלפי האבן יחיא שקדם את האור החיים בכמה מאות שנים, הלא כן?! אתמהה!
אם אין לנו השגה בשרף אז מדוע פתחת בנימה ביקורתית כלפי האבן יחיא?
חכם באשי כתב:רבונו של עולם!
מישהו רואה מה הולך פה?
אדם פותח אשכול בענין "כשמודה על ישועתו יספר את הצרות", ודרך אגב הוא מזכיר את פירוש אבן-יחייא - ובכך הוא 'קבר' את האשכול!
ברסלב מיד משתלט על השיח וגורר אותו למחוזות רחוקים.
נמאס!!!!

כל מילה - זהב!
כדאי שנחזור לענין שלשמו פתחתי את האשכול - מקורות על הזכרת הצרות כשמודים על הישועה.
תודה.

ברסלב
הודעות: 564
הצטרף: ד' מאי 30, 2012 5:36 pm

Re: כשמודה לה' על ישועתו יספר את הצרות

הודעהעל ידי ברסלב » ד' יולי 04, 2012 3:56 pm

ברסלב כתב:אשמח מאוד אם תרחיב בעניין פירוש אבן יחיא, הרב ישראל וידבסקי ז"ל הדפיסו מחדש, והוא פירוש טוב, אם כי לא תמיד על פי חז"ל.
--
ולעצם העניין, ראה אצל בלהה הפעם אודה את השם ותעמוד מלדת, שצריך גם לספר על הצרות. ויש עוד הרבה כפי שזכור לי.

אני לא פורש חסות על שום אשכול, לגופו של דבר מותר להתווכח, עד זוב דם. אך כפי שכבר כתב הרב אוצה"ח כתרבות אנשים תלמידי חכמים.
אגב, זה דרכו של גולשים שגולשים מעניין לעניין.
מוקירך ברסלב

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: כשמודה לה' על ישועתו יספר את הצרות

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' יולי 04, 2012 3:57 pm

בנוגע לגופו של אשכול (וברסלב, לך לך לאשכול אחר!)
הרי לכאורה מכל מזמורי ההודייה שבספר תהלים מוכח שבשעת ההודייה הוא צריך להזכיר את הצרות.
ועוד, אם נאמר שאת ההלל המצרי אמרו ישראל על הים (כדעת אחת השיטות בסוף פסחים), נמצא שג"כ הזכירו את יציאת מצרים וישועתם מהם.

ארי במסתרים
הודעות: 610
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2011 10:25 am

Re: כשמודה לה' על ישועתו יספר את הצרות

הודעהעל ידי ארי במסתרים » ד' יולי 04, 2012 4:23 pm

.

ברסלב
הודעות: 564
הצטרף: ד' מאי 30, 2012 5:36 pm

Re: כשמודה לה' על ישועתו יספר את הצרות

הודעהעל ידי ברסלב » ד' יולי 04, 2012 4:52 pm

מעניין לעניין באותו עניין, כולם טרחו לדעת מדוע הזכיר דוד במזמור שיר חנוכת הבית את עניין ותרפאני וכו' את דבר מחלתו, וכבר שמעתי וראיתי על זה אלפי פירושים, והפירוש הכי נכון לאמת נמצא בטעמא דקרא. שפתיים ישק.

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: כשמודה לה' על ישועתו יספר את הצרות

הודעהעל ידי הבונה » ד' יולי 04, 2012 5:15 pm

ברסלב כתב:מעניין לעניין באותו עניין, כולם טרחו לדעת מדוע הזכיר דוד במזמור שיר חנוכת הבית את עניין ותרפאני וכו' את דבר מחלתו, וכבר שמעתי וראיתי על זה אלפי פירושים, והפירוש הכי נכון לאמת נמצא בטעמא דקרא. שפתיים ישק.

קשה להאמין ששמעת על זה רק אלפי פירושים, מן הסתם זו פליטת הקולמוס, והתכונת לכתוב 'מליוני פירושים'.

ברסלב
הודעות: 564
הצטרף: ד' מאי 30, 2012 5:36 pm

Re: כשמודה לה' על ישועתו יספר את הצרות

הודעהעל ידי ברסלב » ד' יולי 04, 2012 5:21 pm

הרב הבונה, התכוונתי לומר שאין לזה פשט.
והוא פלא וכבר אמרתי על זה כמה וכמה פירושים בחנוכות הבית ועוד ועוד עד שמצאתי את פירושו של הגר"ח והרמתי ידים.
:)

תיקו
הודעות: 208
הצטרף: א' יולי 04, 2010 5:56 pm

Re: כשמודה לה' על ישועתו יספר את הצרות

הודעהעל ידי תיקו » ד' יולי 04, 2012 5:59 pm

לגופו של ענין
מתחיל בגנות ומסיים בשבח.

ברסלב
הודעות: 564
הצטרף: ד' מאי 30, 2012 5:36 pm

Re: כשמודה לה' על ישועתו יספר את הצרות

הודעהעל ידי ברסלב » ד' יולי 04, 2012 6:02 pm

תיקו כתב:לגופו של ענין
מתחיל בגנות ומסיים בשבח.

יישר כוחך הרב תיקו עיין שם מהרש"א שכך יש להודות בכל מקום וברוך המקום שכיוונת לדעתו


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 119 אורחים