צh33 כתב:הפתרון האמיתי הוא כלכלי. כל עוד ספרים יוצאים על בסיס תרומות וכד' כל אחד מוציא מה שליבו חפץ ללא שום חובת אחריות.
צh33 כתב:הפתרון האמיתי הוא כלכלי. כל עוד ספרים יוצאים על בסיס תרומות וכד' כל אחד מוציא מה שליבו חפץ ללא שום חובת אחריות.
איש_ספר כתב:כמובן לא תוקן כלום. וגם שם דברי הכל במקום דברי הבל.
אין גבול לשגיונות הכרך המבהיל הזה:
דף צ"ג ע"א בהערות נעתקה הגהה מדפוס קושטא: דכאמר לקמן ספק ספיקא מ"ב אבל וכו' -
מה זה?
אצל הר"פ: דכאמר ס"ס מ"ב [=סוף סימן מ"ב...]'
אלי_ש כתב:איש_ספר כתב:כמובן לא תוקן כלום. וגם שם דברי הכל במקום דברי הבל.
אין גבול לשגיונות הכרך המבהיל הזה:
דף צ"ג ע"א בהערות נעתקה הגהה מדפוס קושטא: דכאמר לקמן ספק ספיקא מ"ב אבל וכו' -
מה זה?
אצל הר"פ: דכאמר ס"ס מ"ב [=סוף סימן מ"ב...]'
זה כבר מתחיל להישמע כמו מתיחה...
איש_ספר כתב:אלי_ש כתב:איש_ספר כתב:כמובן לא תוקן כלום. וגם שם דברי הכל במקום דברי הבל.
אין גבול לשגיונות הכרך המבהיל הזה:
דף צ"ג ע"א בהערות נעתקה הגהה מדפוס קושטא: דכאמר לקמן ספק ספיקא מ"ב אבל וכו' -
מה זה?
אצל הר"פ: דכאמר ס"ס מ"ב [=סוף סימן מ"ב...]'
זה כבר מתחיל להישמע כמו מתיחה...
היינו?
ארי במסתרים כתב:היום עסקתי בספר שערי דורא (הוצאת יריד הספרים) שכתב בתחילת דיני ביטול בשר בחלב להתיר ליתן דבר לח צונן לקדירה שבלעה איסור
והביאו שם בהגהות ד"ק (היינו דפוס קושטאנדינא) ונ"ל דצ"ל בנגעלה דאי לאו הכי הוה אסור למירמי ביה שיכרא דכיון ששוהה בו זמן ארוך הוי כבוש וכבוש ה"ה כמבושל
והגה"ה זאת אינה בכל הדפוסים שבדקתי (וגם אצל פרילייך איננו) ולכאו' הגה"ה זו תמוהה ואין לה שום מקום כי השערי דורא איירי להתיר ליתן דבר היתר צונן בקדירת איסור ואם מיירי בנגעלה גבר אינה קדירת איסור ואין בזה שום חידוש ומותר ליתן אף דבר רותח.
חיפשתי באוצה"ח ובה"ב ולא מצאתי שערי דורא דפוס קושטאנדינא
איש_ספר כתב:אלי_ש כתב:איש_ספר כתב:כמובן לא תוקן כלום. וגם שם דברי הכל במקום דברי הבל.
אין גבול לשגיונות הכרך המבהיל הזה:
דף צ"ג ע"א בהערות נעתקה הגהה מדפוס קושטא: דכאמר לקמן ספק ספיקא מ"ב אבל וכו' -
מה זה?
אצל הר"פ: דכאמר ס"ס מ"ב [=סוף סימן מ"ב...]'
זה כבר מתחיל להישמע כמו מתיחה...
היינו?
על המהדורה החדשה של ספר 'שערי דורא' / הרב דוד דבליצקי - כל הגליון הנוכחי של המעיין היה כדאי רק בגלל הערת שוליים מספר שמונה שבמאמר זה. קראתי אותו ולא הפסקתי לצחוק יומיים. כידוע לקוראי הבלוג הזה, אני פניתי להנהלת מוסד הרב קוק ובקשתי שיורידו מהמדפים את ספרי "אור החיים" בהוצאתם, שכן הם אינם עומדים בסטנדרטים סבירים של ספרות תורנית איכותית (ואפילו לא של איכות חלקית). על אף שהם יודעים שספרים אלו מהווים פגיעה בכבוד מחבר האור-החיים (שהיום היארצייט שלו, אגב) ומוציאים שם רע להוצאה עצמה, הספרים עדיין נמכרים. בכל זה נזכרתי כשקראתי את מאמרו של הרב דוד דבליצקי (בנו של הג"ר שריה דבליצקי). הרב דבליצקי מתאר בעשרות דוגמאות כיצד הוצאת "המאור" הוציאה לאור את ספר "שערי דורא" תוך שהם מבטיחים כי הוא מבוסס על כתבי יד ודפוסים ראשונים ומה לא, ובפועל מדובר סך הכל בהעתק גרוע של הוצאה לא-טובה אחרת של הספר מלפני כמאה שנה. האם לאור הדברים הכתובים במאמר זה, יחליטו בהוצאת "המאור" להוריד את ספריהם ממדפי החנויות? הלואי. אני מתקשה להאמין, לצערי.
עוד דבר אחד על מאמר זה. לפני מספר חדשים הגיעה לאזני שמועה שהמאמר הזה קיים, ושהמשפחה מתלבטת אם לפרסמו בגלל פחד מאנשי "המאור", ובגלל שהכותב נוגע בדבר, שכן כפי שהוא מתאר בתחילת דבריו הוא עצמו עבד עד לא מזמן על ה"שערי דורא". אינני יודע אם יש אמת בשמועה (חציה הראשון הוכחה כנכונה, שכן המאמר לפניכם), ואני התלבטתי אם בכלל ראוי להזכיר שמועה כזאת. אך אם יש אמת בדבר, אני שמח שבסופו של דבר הם קיימו בעצמם "לא תגורו" והוציאו את הדברים לאור עולם בבמה המכובדת של "המעיין", ומאחל להם רק טוב על ההחלטה.
לסיכום, גם אם מעולם לא שמעתם על "שערי דורא", וגם אם אין לכם מושג למה צריך מהדורה חדשה של "שערי דורא" - קראו את המאמר הזה!
גוראריה כתב:היינו שאם זה היה בדפוס קושטנדינא או ליוורנו או אפילו יוזעפאף, היה ע"ז מאמר נפלא ב'נוטריקון', אבל עכשיו....
איש_ספר כתב:הגהות שע"ד מורכבות אכן משכבות שונות, יש מהם שנכתבו כנראה ע"י מהרא"י בעל תרומה"ד עצמו, יש מהן שנכתבו ע"י מהר"י טרושין (הנחשב מן הראשונים) ועוד. לרוב סומכים על כלל דבריהם כמקוימים, (אף שמצינו לשון רמ"א באיזה מקום הכותב על הגהה אחת בהגש"ד, 'לא ידענו מאי חתים עליהו'). החשיבות המיוחדת שניתנה להגש"ד בעיני הפוסקים הקדמונים מחייבת שלא להכניס ולקבוע בתוכם כל הגהה שנמצא באיזה דפו"י או כת"י שאין אנו יודעים מבטן מי יצאה.
הגהות מהרש"ל לא יכולים שיהיו משני מחזורים, כי יש שם ריבוי לשונות זהים ממש, וע"כ נראה ששני הכותבים התשמשו בכתבי מהרש"ל וההבדלים הם שינויי עריכה.
הקושיא של ארי במסתרים על הגש"ד חזקה מאד, וצע"ג. (ההגה נמצאת גם במהדרות הר"פ כמובן, כי הרי יריד הספרים לא הוסיפו דבר על מהדורת הר"פ. ד"ק נמצא להורדה באתר הספרים הסרוקים של הספה"ל ומשם יכנס לאוצר בקרוב)
יורה דעה כתב:איש_ספר כתב:הגהות שע"ד מורכבות אכן משכבות שונות, יש מהם שנכתבו כנראה ע"י מהרא"י בעל תרומה"ד עצמו, יש מהן שנכתבו ע"י מהר"י טרושין (הנחשב מן הראשונים) ועוד. לרוב סומכים על כלל דבריהם כמקוימים, (אף שמצינו לשון רמ"א באיזה מקום הכותב על הגהה אחת בהגש"ד, 'לא ידענו מאי חתים עליהו'). החשיבות המיוחדת שניתנה להגש"ד בעיני הפוסקים הקדמונים מחייבת שלא להכניס ולקבוע בתוכם כל הגהה שנמצא באיזה דפו"י או כת"י שאין אנו יודעים מבטן מי יצאה.
הגהות מהרש"ל לא יכולים שיהיו משני מחזורים, כי יש שם ריבוי לשונות זהים ממש, וע"כ נראה ששני הכותבים התשמשו בכתבי מהרש"ל וההבדלים הם שינויי עריכה.
הקושיא של ארי במסתרים על הגש"ד חזקה מאד, וצע"ג. (ההגה נמצאת גם במהדרות הר"פ כמובן, כי הרי יריד הספרים לא הוסיפו דבר על מהדורת הר"פ. ד"ק נמצא להורדה באתר הספרים הסרוקים של הספה"ל ומשם יכנס לאוצר בקרוב)
אם בהערת "ארי במסתרים" עסקינן, הרי ששאלתו היא על הגה' מדפוס קושטאנדינא, ואמנם איננו יודעים מי חתים על הג' זו, אבל באופן כללי, אנו מוצאים (בחיפוש מהיר באוצה"ח) שמרן ה"בית יוסף" בשו"ת אבקת רוכל (סימן רטז) התייחס להג' מדפוס זה, וא"כ לכל הפחות להגה' מדפוס קושטאנדינא צריך ליתן את הדעת, וח"ו לא להקל בהם.
למאי_נמ? כתב:תגובת רב_צעיר למאמר הנ"ל:
עוד דבר אחד על מאמר זה. לפני מספר חדשים הגיעה לאזני שמועה שהמאמר הזה קיים, ושהמשפחה מתלבטת אם לפרסמו בגלל פחד מאנשי "המאור", ובגלל שהכותב נוגע בדבר, שכן כפי שהוא מתאר בתחילת דבריו הוא עצמו עבד עד לא מזמן על ה"שערי דורא". אינני יודע אם יש אמת בשמועה (חציה הראשון הוכחה כנכונה, שכן המאמר לפניכם), ואני התלבטתי אם בכלל ראוי להזכיר שמועה כזאת. אך אם יש אמת בדבר, אני שמח שבסופו של דבר הם קיימו בעצמם "לא תגורו" והוציאו את הדברים לאור עולם בבמה המכובדת של "המעיין", ומאחל להם רק טוב על ההחלטה.
אורח כתב:אני מתפלל בבית הכנסת היכל משה עם הר"ד דיבלצקי שליט"א ושמעתי ממנו בע"פ ביקורת צולבת על המהדורה החדשה. רבים מהדברים לא מופיעים במאמר בהמעיין!..
..דרך אגב, ידוע לי שיש עוד שניים שעובדים על הספר מלבד הרד"ד. אחד מזכרון יעקב בשם אונגר, ועוד אחד חתנו של הרה"ג ר' יצחק ישעיה וויס.
איש_ספר כתב: ..אבל שלא כבמהדורת הר"פ, לא יכנסו לתוך ההגהות, הגהות ש"ד מדפוס קושטא (שיודפסו בנפרד) ולא כל מיני הגהות מכתבי יד,
יורה דעה כתב:איש_ספר כתב: ..אבל שלא כבמהדורת הר"פ, לא יכנסו לתוך ההגהות, הגהות ש"ד מדפוס קושטא (שיודפסו בנפרד) ולא כל מיני הגהות מכתבי יד,
זאת מניין לך??
איש_ספר כתב:איש מפי איש עד רבי יצחק מדורא
ארי במסתרים כתב:אם הרב איש ספר בקי בענייני הרב דבליצקי אולי יואיל במטותא לשאול אותו על ההגהה הנ"ל, אולי יש לו פתרון לזה.
איש_ספר כתב:ארי במסתרים כתב:אם הרב איש ספר בקי בענייני הרב דבליצקי אולי יואיל במטותא לשאול אותו על ההגהה הנ"ל, אולי יש לו פתרון לזה.
שאלתי אותו ולא מצא פתרון, מה עוד שלעיל כתוב שם שסתם חביות של חרס וא"כ אין מועיל הגעלה כלל. וצע"ג.
ארי במסתרים כתב:ע"ז נאמר: מקושיא לא מתים
ארי במסתרים כתב:היום עסקתי בספר שערי דורא (הוצאת יריד הספרים) שכתב בתחילת דיני ביטול בשר בחלב להתיר ליתן דבר לח צונן לקדירה שבלעה איסור
והביאו שם בהגהות ד"ק (היינו דפוס קושטאנדינא) ונ"ל דצ"ל בנגעלה דאי לאו הכי הוה אסור למירמי ביה שיכרא דכיון ששוהה בו זמן ארוך הוי כבוש וכבוש ה"ה כמבושל
והגה"ה זאת אינה בכל הדפוסים שבדקתי (וגם אצל פרילייך איננו) ולכאו' הגה"ה זו תמוהה ואין לה שום מקום כי השערי דורא איירי להתיר ליתן דבר היתר צונן בקדירת איסור ואם מיירי בנגעלה גבר אינה קדירת איסור ואין בזה שום חידוש ומותר ליתן אף דבר רותח.
חיפשתי באוצה"ח ובה"ב ולא מצאתי שערי דורא דפוס קושטאנדינא
איש_ספר כתב:ארי במסתרים כתב:אם הרב איש ספר בקי בענייני הרב דבליצקי אולי יואיל במטותא לשאול אותו על ההגהה הנ"ל, אולי יש לו פתרון לזה.
שאלתי אותו ולא מצא פתרון, מה עוד שלעיל כתוב שם שסתם חביות של חרס וא"כ אין מועיל הגעלה כלל. וצע"ג.
מסקרן אותי מאוד לדעת מה התירוץ, אך התייאשתי מזה כי לענ"ד זה סוג קושיא שלא יכול להיות לה תירוץ בהבנה,יורה דעה כתב:ארי במסתרים כתב:ע"ז נאמר: מקושיא לא מתים
אני לא מבין, אתה הוא זה שהצגת את השאלה, ולא מעניין אותך לשמוע תירוץ?, או לכהפ"ח כשעסקינן בהוצאת מהדורה חדשה של השערי דורא, לא מעניין אותך איך יתייחסו אל ההגהה ההיא?, האם שאלת כי נפשך אוותה לתור בחכמה? או סתם כי משעמם לך?
(ואולי כבר מצאת איזה תירוץ ישיבתי דחוק, וכבר נחה דעתך..? )
אני בכל אופן, הייתי שמח לשמוע מה המהדיר יעשה עם ההגהה ההיא, ובאופן כללי, לשמוע ולהחכים עוד על עבודת העריכה, איך וכיצד, (כמובן, בלי לחשוף סודות מקצועיים).
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 362 אורחים