כבר הובא כאן, וכבר הובאו דברי הגריח"ס שהרב מאמאן יחידאה בזה ודבריו תמוהים!מורה צדק כתב:רק אציין לדוגמא את מחלוקתם של הרב משאש והרב מאמן לגבי הדלקת נרות שבת, שלדעת הרב משאש נהגו לברך אחר ההדלקה עוד קודם התפשטות הוראות מרן הב"י, ולדעת הרב מאמן זו השפעה ישירה של חב"ד.
חקר כתב:כבר הובא כאן, וכבר הובאו דברי הגריח"ס שהרב מאמאן יחידאה בזה ודבריו תמוהים!מורה צדק כתב:רק אציין לדוגמא את מחלוקתם של הרב משאש והרב מאמן לגבי הדלקת נרות שבת, שלדעת הרב משאש נהגו לברך אחר ההדלקה עוד קודם התפשטות הוראות מרן הב"י, ולדעת הרב מאמן זו השפעה ישירה של חב"ד.
מורה צדק כתב:הערב קיבלתי ידיעה על חד מן משפחת אביחצירא שבחופת בנו (הערב הזה) נוגן ניגון של חב"ד. ושמעתי פעם את אותו חכם, שח"ו מלומר שהושפעו ולו במשהו קטן מחסידות חב"ד.
מורה צדק כתב:חקר כתב:כבר הובא כאן, וכבר הובאו דברי הגריח"ס שהרב מאמאן יחידאה בזה ודבריו תמוהים!מורה צדק כתב:רק אציין לדוגמא את מחלוקתם של הרב משאש והרב מאמן לגבי הדלקת נרות שבת, שלדעת הרב משאש נהגו לברך אחר ההדלקה עוד קודם התפשטות הוראות מרן הב"י, ולדעת הרב מאמן זו השפעה ישירה של חב"ד.
כאן ראיתי את זה, ונתחדשו לי כמה מחלוקות בין גדולים אלו במנהגי מרוקו..
למאי_נמ? כתב:בשו"ת יביע אומר (ח"ז או"ח סי' יט) פותח את התשובה:
"נשאלתי אודות הנעשה בבית הכנסת של עולי מרוקו בטבריה, שהעלו לס"ת בפרשת בחקותי כהן לוי וישראל, עד קוממיות, ואח"כ עלה החזן הקורא בתורה וקרא פרשת התוכחה בלי ברכה לא לפניה ולא לאחריה, ואח"כ העלו את יתר העולים עד סיום הפרשה, וכשנשאלו החזן והגבאים מה ראו על ככה, שלא לברך על קריאת פרשת התוכחה, השיבו שכן נהגו במרוקו".
(ובגוף התשובה מאריך לבאר שאין יסוד למנהגזה וצריך לבטלו).
והיות וראיתי שבמנהג זה נוהגים חסידים (למשל, ויז'ניץ), רצוני לשאול שמא ואולי הגיע מנהג זה מהם למרוקו. ואשמח אם יודעי דבר ישיבוני.
חכם באשי כתב:יש שמועה די מבוססת, שאדמו"רי וויזניץ מקורם מצפון אפריקה, וככל הנראה ממרוקו!
זו הסיבה שהם חובשים קולפיק המזכיר את התרבוש המרוקאי.
איש_ספר כתב:בדברי הרב טולידאנו לא נזכר חב"ד, ואוצר התורה לא היו אנשי חב"ד, וגם לא שמעתי שחב"ד לומדים בקיצור של ר"ש גנצפריד.
בכל מקרה השאלה התמימה אינה תמימה כ"כ, שכן אילו היה הגרע"י מתחשב במנהגי מרוקו הותיקים ומבטל רק את המנהגים שהם לדעתו השפעה אשכנזית/חבדי"ת, היה לשאלה מקום. אבל אחר שהגרע"י ובנו המלקט מבטלים את כל מנהג שלא עולה בקנה אחד עם מרן, בין אם הוא ממרוקו ובין אם הוא מבגדאד (גם שם היו חב"ד?), אז מה מקום לשאלה?
מענה איש כתב:ויש להוסיף בזה את שמסופר בספר על הרב טולדאנו שכאשר חב''ד הגיעו למרוקו לא הסכימו החכמים להכניס לסדר הלימוד ספרי חסידות.
אבני גזית כתב:מה הסיבה שיש עד היום בתי כנסת מרוקאים עם ספרי תורה שוכבים כמו האשכנזים? מהיכן זה בא?
לענין כתב:מענה איש כתב:ויש להוסיף בזה את שמסופר בספר על הרב טולדאנו שכאשר חב''ד הגיעו למרוקו לא הסכימו החכמים להכניס לסדר הלימוד ספרי חסידות.
דומני שזה היתה הסיבה לעזיבה של כמה חכמים (למשל הרב מאזוז בתונס).
סגי נהור כתב:אבני גזית כתב:מה הסיבה שיש עד היום בתי כנסת מרוקאים עם ספרי תורה שוכבים כמו האשכנזים? מהיכן זה בא?
זאת הצורה המקורית של ספרי התורה במרוקו! את הצורה המוכרת אצלם היום הם למדו בדורות האחרונים מאחרים.
בברכה המשולשת כתב:הנושא נדון במסגרת אשכול זה:
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t= ... AB#p489680
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 65 אורחים