mashav כתב:אשמח אם בני בית המדרש ירחיבו במקורות לפולמוס זה. אשר נתחבר עליו ספר מקיף "מכלכל חיים בחסד". (המצוי באוצר כמובן).
כמדומני שאחד מהכותבים כאן כתב בעבר מספר מאמרים לדחות טענות הספר ולהעמיד הגירסא בקמץ. ואשמח אם יפרטו עוד מקורות לזה.
בצלאל כתב:לפני פרוץ הפולמוס יש לשים לב לטיב הנימוקים של שני הצדדים. המסג"לים מפנים למסורת ברורה, שהיא כל הסידורים הישנים, בלא יוצא מן הכלל, עד סידורו של סטאנוב. ואילו המקמ"צים גורפים שמועות על גדולי ישראל מן העת האחרונה ומשליכים את יהבם על סברות שונות ומשונות בתחום הדקדוק.
אחרי שימת הלב להבדל זה, ראוי לשאול את השאלה המכרעת: איך עלינו לנהוג בנוגע לנוסח התפילה, האם לפי מסורת, או לפי סברא? אבל, כאמור, הדיון בשאלה זו דינו לבוא אחרי שכל צד יפרוש את נימוקיו.
איש_ספר כתב:בצלאל כתב:לפני פרוץ הפולמוס יש לשים לב לטיב הנימוקים של שני הצדדים. המסג"לים מפנים למסורת ברורה, שהיא כל הסידורים הישנים, בלא יוצא מן הכלל, עד סידורו של סטאנוב. ואילו המקמ"צים גורפים שמועות על גדולי ישראל מן העת האחרונה ומשליכים את יהבם על סברות שונות ומשונות בתחום הדקדוק.
אחרי שימת הלב להבדל זה, ראוי לשאול את השאלה המכרעת: איך עלינו לנהוג בנוגע לנוסח התפילה, האם לפי מסורת, או לפי סברא? אבל, כאמור, הדיון בשאלה זו דינו לבוא אחרי שכל צד יפרוש את נימוקיו.
לא מדויק בכלל.
בודאי שסגול היא הנוסחה הישנה, ובודאי שלפי הדקדוק צריך לומר בקמץ כי יש שם אתנחתא לפי הענין, עכשיו השאלה האם התפילה אמורה להיות מיוסדת על אדני הדקדוק או לא, וראשיתו של הפולמוס הוא דברי הרחיד"א כנגד ר' בנימין איספונזא. ההנהגה הממוצעת לדבוק בנוסח הישן גם במקומות שהוא סותר לדקדוק אבל בניקוד יש יותר מקום לתקן.
איש_ספר כתב:לא מדויק שהמקמצים גורפים שמועות, כי כאמור המקמצים לא באים מצד המסורה והנוסח הישן אלא מצד כללי הדקדוק, ומי שמסתמך בעיקר על הנהגת הקדמונים אלו בעלי הסגול.
ובטח שלא מדויק שחיוב הקמץ הוא מסברות שונות ומשונות.
אברהם כתב:נפשי בשאלתי: למה לא נימא דהניקוד תלוי לפי המתפלל, אם הוא מסמיך בנגינתו את מוריד הגשם למכלכל חיים או שהוא מפסיק שם.
אבל עכ"פ לגבי התפילה לכאו' לא קיבלנוה בטעמים, וא"כ אף אם ראוי מצד הסברא לקרותה בהפסק למשל מ"מ מי שאינו מפסיק יאמר בסגול וכן להיפך.
אברהם כתב:מי אמר לך שאנשי כנה"ג החליטו אם לקרוא בהפסק או שלא בהפסק, שמא יעשה כל אחד כרצונו.
אבל עיקר כוונתי היתה לשאול כך: גם אם קיבלנו מרבותינו לקרוא בסגול למשל, אין זה אלא משום שהם הכריעו שלא להפסיק בנגינה, וא"כ אכתי מי שמפסיק בנגינתו [כמדומה שכך הוא המצוי בנגינת החזנים] יאמר בקמץ. [אף שבעיקר ההפסקה לא עשה כראוי וככוונת אנשי כנה"ג - כמו שכתבת].
שמואל ברמה כתב:אדאתינן להכי, מתי אמורים להפסיק פה:
"מודים אנחנו לך שאתה הוא ה' אלקינו ואלוקי אבותינו לעולם ועד, צור חיינו, מגן ישענו(,) אתה הוא(,) לדור ודור."
בסידורים לא פיסקו פה כלל.
שמואל ברמה כתב:בגופו של עניין יש לי לשאול: גם אם מוריד הגשם חובת הזכרה בפ"ע היא עדיין תהיה היא חלק מן הגבורות כמו שכתוב בריש תענית, וא"כ איך מצי למימר שיש אתנחתא, ומה סברא בזו?
אדאתינן להכי, מתי אמורים להפסיק פה:
"מודים אנחנו לך שאתה הוא ה' אלקינו ואלוקי אבותינו לעולם ועד, צור חיינו, מגן ישענו(,) אתה הוא(,) לדור ודור."
בסידורים לא פיסקו פה כלל.
עיין בפולמוס בזה שיש שרצו לומר שבאמת אינו אתנחתא אלא הפסקה קלה יותר. וע"כ אף שנאמר הגשם בסגול וכמו שהוא בסידורים הישנים, מ"מ נאמר הטל בפתח ולא בקמץ, וכן הוא באמת בסידורים הישנים. והוא משום שהוכיחו מכמה מקומות בתורה שהגשם ודומיר מקבלים סגול בהפסק קל, משא"כ הטל ודומיו יהיו לקמץ רק בהפסק גמור כאתנחתא וסוף פסוק. וכמדומני שהובאו הדברים בספר מכלכל חיים בחסדבגופו של עניין יש לי לשאול: גם אם מוריד הגשם חובת הזכרה בפ"ע היא עדיין תהיה היא חלק מן הגבורות כמו שכתוב בריש תענית, וא"כ איך מצי למימר שיש אתנחתא, ומה סברא בזו?[
שימען כתב:אמנם באמת הדבר תמוה מה ראו לעשות פולמוס על שינוי יחיד זה בסידור אף שכידוע ישנם הרבה שינויים מהמאה שנים האחרונות ואכהמ"ל.ובפרט יש לתמוה דלא שמענו מעולם מרבותינו האשכנזים לדקדק בנקודות שלא לשנותם ע"פ הדקדוק ורק על שינוי התיבות נזדעק הרוקח ומאז מעולם הנקודות הוא עניין ספרדי דוגמת החיד"א שהקפידו שלא לשנות הנקודות ע"פ כללי הדקדוק ובדיוק על הנקודות החליטו להוציא ספרים שלמים.
מקורות כתב:למעשה ברובא דרובא דסידורים קדומים אין שום ניקוד לתיבות מוריד הגשם, כי תיבות אלו נדפסים באותיות קטנות בלי ניקוד.
מקורות כתב:שימען כתב:אמנם באמת הדבר תמוה מה ראו לעשות פולמוס על שינוי יחיד זה בסידור אף שכידוע ישנם הרבה שינויים מהמאה שנים האחרונות ואכהמ"ל.ובפרט יש לתמוה דלא שמענו מעולם מרבותינו האשכנזים לדקדק בנקודות שלא לשנותם ע"פ הדקדוק ורק על שינוי התיבות נזדעק הרוקח ומאז מעולם הנקודות הוא עניין ספרדי דוגמת החיד"א שהקפידו שלא לשנות הנקודות ע"פ כללי הדקדוק ובדיוק על הנקודות החליטו להוציא ספרים שלמים.
נכון, שלא היה ראוי לעשות פולמוס מזה, אבל אחרי שבעל ה"מכלכל חיים" פירסם מה ששמע מרב מסוים שכל האומר בקמ"ץ "צריך בדיקה אחריו", הגרי"ש הקפיד על זה ביודעו שגדולים רבים היו בין הנוהגים בקמ"ץ, ומזה יצאו הקונטרסים לכאן ולכאן.
שימען כתב:אכן שאלתי היתה בעיקר על מח"ס מכלכל חיים, לא על המעירים עליו.
לייבעדיג יענקל כתב:(את אלו המבקשים לקדש את שינויי סטאנוב אבקש לשאול, אם הותר לו לשנות ממה שהיה מקובל בכל הדורות מדוע לא נהיה אנו רשאים לשנות מהמנהג שנתפשט ע"פ הכרעתו 'הרחבה והקדושה' [של א"ס] ולחזור למנהג אבותינו הראשונים והאחרונים?)
בברכה המשולשת כתב:בכל מקרה, באזור אליהו ביטלו את כל שינויי סטנוב כך שאפשר להתפלל בלי כל שבושיו
בברכה המשולשת כתב:גם את שיבושי רז"ה הם ביטלו (לפניו אין שיבושים אלא שינויים של גדולי עולם כהמהרש"ס ועליהם הם העירו כל אחד במקומו)
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 52 אורחים