תחכמוני כתב:אני מאמין שגם חברי הפורום [ביניהם א"ס] שהיו בעד הקולמוס
מור כתב:וע"כ הריץ מכתב לרבה של יפו דאז...
וכאן הבן מעיר, שאם ב'אמרי אמת' ובאגרותיו עסקינן, ואם הובאו אגרות מהם עולה הסכמה לדרכו של הרא"י בפסקיו, הלא אין מנוס למהזכיר את האיגרת המפורסמת בה הוא מבהיר את דעתו באר היטב על הרא"י ופסקיו, וטעם לפגם יש בהבאת הדברים כמו שהן, וקיצרתי.
תוך כדי דיבור כתב:מור כתב:וע"כ הריץ מכתב לרבה של יפו דאז...
וכאן הבן מעיר, שאם ב'אמרי אמת' ובאגרותיו עסקינן, ואם הובאו אגרות מהם עולה הסכמה לדרכו של הרא"י בפסקיו, הלא אין מנוס למהזכיר את האיגרת המפורסמת בה הוא מבהיר את דעתו באר היטב על הרא"י ופסקיו, וטעם לפגם יש בהבאת הדברים כמו שהן, וקיצרתי.
הרי זה שטר ושוברו בצידו, שכפי הנראה כבודו אינו בקיא כלל ועיקר בענייני תאריך והפרשי שנים ודברי הימים ההם. שמתוך כך כותב שהראי"ה, שנתיים לפני פטירתו, עוד היה "רבה של יפו", בשעה שכבר קרוב לחמש עשרה שנה מאז הוא נתמנה לרבה של ירושלים [אמנם לא לדעת העדה החרדית ואגודת ישראל הירושלמית ועוד, כידוע] והרב הראשי לא"י. וממילא גם כבודו אינו יודע, שאת המכתב המפורסם "על הספינה" (שאין בה התייחסות לפסקיו של הראי"ה, אלא לדמותו וחלק מהשקפותיו, כך שגם על משנה זו אתה זקוק כנראה לשוב) כתב האדמו"ר מגור בתרפ"א, ואילו כל המובאות מהערותיו ההלכתיות ואיך קיבל את דברי הראי"ה וכו', נכתבו בשנים מאוחרות שלאחר מכן, שעוד נתחדשו בהן דברים ביחסו של האדמו"ר עם הראי"ה (וכנודע מהביקור המפורסם בתרפ"ז, ואכמ"ל כאן). וממילא אין שייכות בכלל להקשות מהמוקדם למאוחר, שעינינו רואות שהשתנו דברים. ואם היה מדובר ביחסו לענייני ההשקפה של הראי"ה, בזה אכן היה מחוייב להביא את המכתב על הספינה, אבל בענייני הלכה אין לזה שייכות.
מור כתב:אשר לדברי האמרי אמת, והוראתך החד משמעית לשוב ולשנות משנתי, הנה כי כן תכף נזדרזתי לקיים מצוותך אשר הוריתני, ותוך כדי דיבור ממש עלו לפני מילותיו של האמרי אמת: "שאומר על טמא טהור ומראה לו פנים, כאותו שאמרו חז"ל בפרק קמא דעירובין על מי שלא היה בדורו כמותו ומטעם זה לא נקבעה הלכה כמותו".
מי אני שאבוא וקבע מסמרות, מה עוד, שכפי שהוכח אינני בקיא ולא כלום ואין לי תקנה כי אם לשוב על משנתי, מ"מ לשון זו של 'אומר על טמא טהור ומראה לו פנים' - למיעוט בקיאותי מראה על חוסר שביעות רצון מהפן ההלכתי דוקא. לבוא ולטעון שבמשך השנים חל שינוי ביחסו של האדמו"ר - קטונתי, ואשאיר אוקימתות מעין אלו לבקיאים וחריפים שכמותך.
ובר מן דין - וזו היתה עיקר כוונתי, כאשר מביאים מכתב המביע יחס חיובי לאיש, קשה להתעלם ממכתב (חריף ומפורסם) המספק זווית אחרת. וגם אם ניתן לחלק ביניהם, מ"מ היות והמכתב בא לשקף את היחס של האדמו"ר, ראוי לאזן את התמונה ע"י הבאת מכלול פרטיה.
תוך כדי דיבור כתב:החוט החורז בכל מכתבו של האדמו"ר מגור: במכתב יש ביטויי שבח וביטויי ביקורת, ודוק ותשכח שכל ביטויי השבח הריהם מתייחסים לדמות ולאישיות וביטויי הביקורת - לשיטה וההשקפה. גם זה דבר שלא מרבים להבחין בו, משני צדדי המתרס דנן.
בר ששת כתב:בתוך כדי דיבור קצר, הצליח להסביר את עומק העניין שלא רבים נתנו עליו את עומק המחשבה. ההתנגדות לרב, היתה לשיטה הקבלית וההשקפתית המיוחדת, לא לאיש ולא על צדקותו וגאונותו.
בשם גדול מתנגדיו הגרי"ח זוננפלד, מטו גם כהאי גוונא, שאמר: "אני מסכים כי מתאים הוא לשמש כהן גדול בבית המקדש, אך לא רב ומורה הוראה לרבים, גם לא בעיירה דלת-אוכלוסין".
בר ששת כתב:בשם גדול מתנגדיו הגרי"ח זוננפלד, מטו גם כהאי גוונא, שאמר: "אני מסכים כי מתאים הוא לשמש כהן גדול בבית המקדש, אך לא רב ומורה הוראה לרבים, גם לא בעיירה דלת-אוכלוסין".
בר ששת כתב:בשם גדול מתנגדיו הגרי"ח זוננפלד, מטו גם כהאי גוונא, שאמר: "אני מסכים כי מתאים הוא לשמש כהן גדול בבית המקדש, אך לא רב ומורה הוראה לרבים, גם לא בעיירה דלת-אוכלוסין".
חכם באשי כתב:כיום קיים מכון, שכל באיו יודעים גם יודעים, שאחד התנאים שהוא מתנה עם עורכיו הוא, שאין להזכיר ולהביא מספריו של הרב קוק!!!
מגיב ומניב כתב:אלו שרוצים ל'נגח' ח"ו יכולים לפנות לספר דת הציונות (אזמרך בלאומים, וד"ל), ואין כאן מקומו ח"ו.
חכם באשי כתב:בור אנוכי,
לא שמעתי על ספר 'אזמרך בלאומים' בלתי בפורום הזה,
היש בידי החכמים לבאר ענינו של ספר? מי כתבו? מהי מטרתו? והיכן ניתן לראותו (ליתא באוצר)?
ישראל הר כסף כתב:בר ששת כתב:בתוך כדי דיבור קצר, הצליח להסביר את עומק העניין שלא רבים נתנו עליו את עומק המחשבה. ההתנגדות לרב, היתה לשיטה הקבלית וההשקפתית המיוחדת, לא לאיש ולא על צדקותו וגאונותו.
בשם גדול מתנגדיו הגרי"ח זוננפלד, מטו גם כהאי גוונא, שאמר: "אני מסכים כי מתאים הוא לשמש כהן גדול בבית המקדש, אך לא רב ומורה הוראה לרבים, גם לא בעיירה דלת-אוכלוסין".
בטח נפלה טעות בדבריך, כי אם ההתנגדות לשיטה ולא לגאונות היה ראוי לשמש כמורה הוראה בעיר גדולה, אבל אפי' לכהן הדיוט לא היה ראוי.
איש_ספר כתב:בר ששת כתב:בשם גדול מתנגדיו הגרי"ח זוננפלד, מטו גם כהאי גוונא, שאמר: "אני מסכים כי מתאים הוא לשמש כהן גדול בבית המקדש, אך לא רב ומורה הוראה לרבים, גם לא בעיירה דלת-אוכלוסין".
הרי אני כבן וכו' ולא זכיתי לשמועה זו בלתי היום, אדרבה ידוע שהיה מכנה אותו הרב מיפו, והביע בזה את התנגדותו המיוחדת לרבנות ירושלים אך לא מעבר.
בצלאל כתב:בר ששת כתב:בשם גדול מתנגדיו הגרי"ח זוננפלד, מטו גם כהאי גוונא, שאמר: "אני מסכים כי מתאים הוא לשמש כהן גדול בבית המקדש, אך לא רב ומורה הוראה לרבים, גם לא בעיירה דלת-אוכלוסין".
שמועה זו נשמעת מופרכת, שהרי הוא ולא אחר הקפיד לקרוא לו כל ימיו: הרב דיפו.
בצלאל כתב:חכם באשי כתב:כיום קיים מכון, שכל באיו יודעים גם יודעים, שאחד התנאים שהוא מתנה עם עורכיו הוא, שאין להזכיר ולהביא מספריו של הרב קוק!!!
אני שמעתי שמותר להביא אך לא להזכיר.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 483 אורחים