מתפעל כתב:כך כתוב בסימן קל"ד סעיף ב' :
'מראה פני כתיבת ס"ת לעם העומדים לימינו ולשמאלו ומחזירו לפניו ולאחריו שמצוה על כל אנשים ונשים לראות הכתב ולכרוע ולומר וזאת התורה וגו' תורת ה' תמימה וגו'".
האם ראיתם שנוהגים כריעה?
ועוד שאלה, כאשר המגביה מרים את הספר ומתחיל להסתובב, לאיזה צד יתחיל להסתובב, ימין או שמאל?
מצד אחד, כל פניות שאתה פונה לא יהיו אלא לימין, אבל אם יסתובב לימין, יוצא שהוא מראה את הכתב לעומדים משמאלו ולא לעומדים מימינו כפי שכתב המחבר. ואולי המחבר לא התכוון לומר שיראה לעם מימינו בדייקא שיהיו אלו שמימין רואים קודם לפי הסדר שכתב אלא שהזכיר כל ד' הצדדים, ולאו דוקא לפי הסדר שכתב. כי אם זה לפי הסדר שכתב בדוקא, צריך קודם לפנות לימין להראות לעם שמשמאלו חצי סיבוב, ואח"כ יסתובב לשמאל כדי להראות לעם שמימינו, ואחר כך שוב חצי סיבוב לעמוד ישר כדי להראות לעם שמאחריו, ואז סיבוב שלם להראות לאלו שעומדים לפניו.
מתפעל כתב:יישר כח לנחת, היכן הדרישה שדן בזה? האם לגבי הגבהה או במקום אחר?
מתפעל כתב:כך כתוב בסימן קל"ד סעיף ב' :
'מראה פני כתיבת ס"ת לעם העומדים לימינו ולשמאלו ומחזירו לפניו ולאחריו שמצוה על כל אנשים ונשים לראות הכתב ולכרוע ולומר וזאת התורה וגו' תורת ה' תמימה וגו'".
האם ראיתם שנוהגים כריעה?
.
מתפעל כתב:ועוד שאלה, כאשר המגביה מרים את הספר ומתחיל להסתובב, לאיזה צד יתחיל להסתובב, ימין או שמאל?
מצד אחד, כל פניות שאתה פונה לא יהיו אלא לימין, אבל אם יסתובב לימין, יוצא שהוא מראה את הכתב לעומדים משמאלו ולא לעומדים מימינו כפי שכתב המחבר. ואולי המחבר לא התכוון לומר שיראה לעם מימינו בדייקא שיהיו אלו שמימין רואים קודם לפי הסדר שכתב אלא שהזכיר כל ד' הצדדים, ולאו דוקא לפי הסדר שכתב. כי אם זה לפי הסדר שכתב בדוקא, צריך קודם לפנות לימין להראות לעם שמשמאלו חצי סיבוב, ואח"כ יסתובב לשמאל כדי להראות לעם שמימינו, ואחר כך שוב חצי סיבוב לעמוד ישר כדי להראות לעם שמאחריו, ואז סיבוב שלם להראות לאלו שעומדים לפניו.
שמעתי מהגאון ר' אשר וויס שאמר על עצמו שנוהג כפי שכתב אי"סמתפעל כתב:
יישר כח אי"ס, מי הם אותם רבנן קשישאי שראית בעיניך? ומדוע הציבור לא מקפיד בזה? זה די משונה.
עשוי לנחת כתב:אני לא זוכר כעת מ"מ, ואולי מישהו כאן יציין מ"מ.
[צריך לחפש אצלי]
איש_ספר כתב:כדאי לעין בקונטרס שלינקקתי אליו שלא הניח זוית ופינה, ומיותר לציין לציונים חלקיים.
עשוי לנחת כתב:איש_ספר כתב:כדאי לעין בקונטרס שלינקקתי אליו שלא הניח זוית ופינה, ומיותר לציין לציונים חלקיים.
תודה על הערתך המחכימה,
בכל אופן לא ראיתי שהוא נכנס די לענין של הכתיבה בלשון הקודש [לא שאני הקפתי אפי' קצת, אבל כמדומני שהבאתי את הסברות המעניינות - השרשיות בענין]
ואגב, רציתי להבין מה קרה במצ"ב, נכתב כאן משפט תמוה, ונמתח מעליו קו. מאי האי?
עשוי לנחת כתב:עשוי לנחת כתב:אני לא זוכר כעת מ"מ, ואולי מישהו כאן יציין מ"מ.
[צריך לחפש אצלי]
כמדובר, חפשתי קצת, לא מצאתי הכל, אבל מצויין לי כדלהלן:
השו"ע (או"ח תרעו ה) כתב, "יתחיל להדליק בליל ראשון בנר היותר ימיני, ובליל ב' כשיוסיף נר אחד סמוך לו יתחיל ויברך על הנוסף, שהוא יותר שמאלי, כדי להפנות לימין" וכו'.
דהיינו שאף שמתחילים כך בצד שמאל, מ"מ העיקר הוא שתוכ"ד המצוה הוא פונה משמאל לימין.
אמנם הלבוש והט"ז שם פליגי בזה.
וכתב שם הלבוש "ואומר אני שאין פירוש כל פינות שאתה פונה וכו' כמו שאומרים הם, אלא פירושו נ"ל הוא כדרך הכתיבה שאנו כותבין שהוא מצד ימין לצד שמאל, כי לא לחנם היה הנחת הכתב על דרך זה וכו' וא"כ יהיה סדר ההדלקה ממש בהיפך מה שכתבתי וכו' וכן היה נראה לי לנהוג ג"כ בענין ניענוע הלולב מזרח צפון מערב דרום" וכו' [יש שם אריכות מעניינת].
דהיינו שהעיקר הוא שתחילת המצוה תתחיל בימין.
ובאליהו רבה (תרנא לא) כתב לדחות דברים אלו, "ומלבושי יום טוב (סק"א) האריך לדחות כל זה וכתב דגם בכתב אף ששורה הולכת מימין לשמאל מכל מקום כל אות ואות כשכותב בפרט בכתב אשורית היד הולך משמאל לימין כזה S" עכ"ל.
כלומר שאף שהכתיבה מימין לשמאל, אך כשדנים על כל אות בפני עצמה, הכתיבה נעשית משמאל לימין[!]
ובשו"ת חתם סופר (או"ח קנז) כתב ליישב סתירה זו שבצורת הכתיבה, וכתב "דלפמ"ש למעלה אתי שפיר הכל בעזה"י, דודאי לפי ההנחה שלהם שסיום כל שורה ושורה הוא סיום הכתיבה, אז קשה כנ"ל, אבל אינו כן, אלא סיום כל הספר, וידוע שצריך לסיים באמצע השטה, לכן אי היו מתחילים בשמאל ופונים לימין, מ"מ עדיין לא הוה גמר ההפנאה עד שסיים הספר ואז הי' מסיים באמצע השיטה בחציה השמאלית וחציה הימנית הי' מניחה פנוי, נמצא שהתחיל בשמאל וסיים בשמאל, אבל עכשיו שמתחיל מימין, הרי הוא מסיים באמצע שיטה באופן שחציה הימנית נכתבת והשמאלית פנוי' וה"ל מתחיל בימין ומסיים בימין, והרי ממש כמקיף ברגל הנ"ל שמתחיל ומסיים בימין, אמנם צורות כל אות ואות נכתב ונמשך משמאל לימין כעומד במקומו ומקיף ביד שמסדר משמאל לימין, נמצא ב' האופנים הנ"ל תורה היא ומרומזים בכתיבת תורתינו הקדושה, וממקום שבא הלבוש מכתיבת בני ברית משם מוכח להיפך" וכו'.
ודו"ק בדבריו.
כדאי לעיין בכל המ"מ הנ"ל להרחיב את הדברים, כי קצרתי בזה.
צופה_ומביט כתב:עניינא דיומא (מוצאי יוהכ"פ):
בסדר נתינת הדם על קרנות המזבח הפנימי, לשיטת הרמב"ם היה הכהן עומד גבו לקה"ק (בין המנורה והמזבח) ופניו למזרח, מתחיל המתנות בקרן מזרחית צפונית ומסיים המתנות בקרן דרומית מזרחית ("אתה כוננת"). נמצא שסיבוב המתנות היה מתחיל בשמאל הכהן ובפניה (משם והלאה שוב) שמאלה (ועכ"פ מתנה שניה נשארה בצד שמאל) והליכה מהשמאל אל הימין (סיבוב נגד כיוון השעון) ולא בהתחלה/פניה ימינה והליכה מהימין אל השמאל (סיבוב עם כיוון השעון).
צופה_ומביט כתב:מה שייך העניין באיזו קרן להתחיל לעניין כיצד להמשיך את הסיבוב משם והלאה, לימין או לשמאל?
מדינא בההוא קרן דפגע ברישא בההוא עביד ברישא דאמר ריש לקיש אין מעבירין על המצות. ואמאי לא עביד, משום דכתיב ויצא אל המזבח עד דנפיק מכוליה מזבח. וכיון דיהיב בההוא קרן הדר אתי לההוא קרן דאיחייב למיתב ברישא.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 751 אורחים