מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

דרישה במצות ישוב ארץ ישראל ומשמעותה המעשית, וחקירה בסוגיית מדינת ישראל, סמליה וחגיה במשנת חכמים
יוסף_בן_יעקב
הודעות: 4
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 1:37 pm

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי יוסף_בן_יעקב » ה' יוני 07, 2012 1:45 pm

נשבעתי ואקיימה לשמור כל משפטי צדקך
קבצים מצורפים
תריג מצוות.jpg
תריג מצוות.jpg (167.33 KiB) נצפה 6580 פעמים

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ה' יוני 07, 2012 2:44 pm

מבחינתי העיקר היה שבכלל "מדברים" ו"עוסקים" בענין ארץ ישראל, אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני.
כעת מוטב שהדיון ינעל...

חיס
הודעות: 1505
הצטרף: ב' יולי 18, 2011 2:03 pm

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי חיס » ה' יוני 07, 2012 5:36 pm

נביא מה שסיפר איש ירושלים, הרב ישראל גליס, סיפור מעניין שהתרחש בזמנו של רבה של ירושלים הגרי"ח זוננפלד זצוקל"ה, וממנו ניתן להסיק מסקנה גם לגבעת האולפנה בבית אל.

הסיפור המדובר, היה על הקרקע שהיו בנויה שכונת מאה שערים. אותה קרקע הייתה שייכת לשייח' תושב הכפר ליפתא שבכניסה לירושלים, כשבאחד הימים החליטו יהודי היישוב הישן, לרכוש קרקעות עבור המשפחות, בניגוד למה שהיה נהוג עד אז שאת הרכישות מבצעים הכוללים.

מאה אנשים התאגדו והחליטו לרכוש את הקרקע של מאה שערים (שם השכונה נגזר ממספר הקונים), וכך יצא שרכשו 170 דונם עבור בניית המגורים למאה המשפחות.

אלא שעם הרכישה התעוררה בעיה. התברר כי השטח קטן מלספק לכל המשפחות מגורים בשכונה החדשה שתוקם, ועל כן הוחלט שבכל לילה ייצאו מספר אנשים ויזיזו במעט את הגדר הן כלפי מערב והן מצד דרום.

השייח' הערבי שלא היה באזור ולא מדד, לא הבחין בפלישה לשטח הנוסף, אך דווקא אחד מהאנשים ביישוב הישן החליט שלא ניתן לעשות מהלך שכזה, וניגש בשאלה לרבה של ירושלים הגרי"ח זוננפלד זצוקל"ה, בשאלה האם מותר לגזול את הקרקע מאותו ערבי.

תשובתו של הגרי"ח הייתה: זו לא גזילה זו פדייה. "אנחנו לא גוזלים את הקרקע אלא פודים את האדמה הזו. אנחנו אמנם שילמנו לאותו ערבי, כי זו הגלות ואין לנו ברירה, אבל הקרקע היא לא שלו, ובכך הצדיק את המהלך שלימים הפך את אותו אזור לשכונת מאה שערים.

הסיפור נכון ?

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ה' יוני 07, 2012 5:49 pm

הרב 'יאיר' כתב:ואם היית קורא הכל אולי היה יותר מובן. (ואין להשוות בין כיבוש יהושע לשאר זמנים).

הסתבכתי בהורדת הקובץ. עכ"פ אשמח אם תפרש את סתימותיך (למה "אין להשוות..."? ומה היה מובן אילו הייתי קורא?).

הרמב"ן המפורסם (בשכחת העשין ד) כתב:"שנצטוונו לרשת הארץ... וזו היא שהחכמים קורין אותה 'מלחמת מצוה'. וכך אמרו בגמר סוטה אמר רב יהודה מלחמת יהושע לכבש דברי הכל חובה מלחמת דוד להרווחה דברי הכל רשות. ולשון ספרי (שופטי' יז יד) וירשתה וישבת בה בזכות שתירש תשב.
ואל תשתבש ותאמר כי המצוה הזאת היא המצוה במלחמת שבע' עממים שנצטוו לאבדם... אין הדבר כן. שאנו נצטוינו להרוג האומות ההם בהלחמם עמנו ואם רצו להשלים נשלים עמהם ונעזבם בתנאים ידועים אבל הארץ לא נניח אותה בידם ולא ביד זולתם מן האומות בדור מן הדורות. וכן אם ברחו האומות ההם מפנינו והלכו להם, כמאמרם (דב"ר שופטי') הגרגשי פנה והלך לו, ונתן להם הקב"ה ארץ טובה כארצם זו אפריקי, נצטוינו אנחנו לבוא בארץ ולכבוש המדינות ולהושיב בה שבטינו.
וכן אחרי הכריתנו את העממים הנזכרים אם רצו אחר כן שבטינו לעזוב את הארץ ולכבוש להם את ארץ שנער או את ארץ אשור וזולתם מן המקומות אינם רשאין. שנצטוונו בכיבושה ובישיבתה. וממאמרם מלחמת יהושע לכבש תבין כי המצוה הזו היא בכבוש. וכן אמרו בספרי (ס"פ עקב) כל המקום אשר תדרוך כף רגלכם בו לכם נתתיו כאשר וכו' אמר להם כל המקום שתכבשו חוץ מן המקומות האלו הרי הוא שלכם או רשות בידם לכבוש חוצה לארץ עד שלא יכבשו א"י תלמוד לומר וירישתם גוים גדולים ועצומים ואחר כך כל המקום אשר וכו'. ואמרו ואם תאמר מפני מה כיבש דויד ארם נהרים וארם צובה ואין מצות נוהגות שם, אמרו דוד עשה שלא כתורה התורה אמרה משתכבשו א"י תהיו רשאין לכבש חוצה לארץ והוא לא עשה כן. הרי נצטוינו בכיבוש בכל הדורות..."

- כיצד אתה מסביר את דבריו?

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי אליהוא » ה' יוני 07, 2012 6:39 pm

טענת ליסטים אתם היא טענת או"ה ברש"י הראשון בתורה ולא טענת ישראל.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי יאיר » ה' יוני 07, 2012 10:18 pm

הרב שך זצ"ל לא אמר שעלינו להזניח את הארץ אלא שעדיין לא קיבלנוה (ובודאי שצריך לדאוג לשמור על שטחיה בידינו).
[עוד שמעתי בשם הרב שך זצ"ל שעניין ההתנחלויות הוא התגרות באומות (שכן על כך גם האו"ם לא מסכים) שהיא אחת מג' שבועות (סוף כתובות) ולכן אין זו הדרך. ועדיין לא מחוורים לי הדברים דים כיצד מתיישבים עם דברי הרמב"ן].

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ו' יוני 08, 2012 12:08 am

ולחיבת הארץ הקדושה, נכתוב כאן דבר נחמד מתוך פרשת השבוע:
"וארון ברית השם נוסע לפניהם דרך שלושת ימים לתור להם מנוחה"- ודרשו חז"ל (ספרי וספרי זוטא) ש"אין מנוחה אלא ארץ ישראל". כי לא באתם עד עתה אל המנוחה ואל הנחלה.
והביאור, שאין הכוונה למנוחה גשמית, אלא כעין מנוחת השבת, "מנוחת אהבה ונדבה, מנוחת אמת ואמונה, מנוחה שלמה שאתה רוצה בה".
והוא כעין ה"מנוחה" שיש בשידוכין (רמ"א באבן העזר, "שדיך מיא"), שאיש מוצא את אשתו ומגיע אל מה שמתאים לו, וכך גם כשעם ישראל מגיע אל מקומו האמיתי, הרי זו בחינת "מנוחה".

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי יאיר » ו' יוני 08, 2012 12:14 am

נשבעתי ואקיימה לשמור כל משפטי צדקך


[אגב, במקור בפס' (תהילים קיט קו) לא כתוב "כל"]

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ו' יוני 08, 2012 8:37 am

יאיר כתב:הרב שך זצ"ל לא אמר שעלינו להזניח את הארץ אלא שעדיין לא קיבלנוה (ובודאי שצריך לדאוג לשמור על שטחיה בידינו).
[עוד שמעתי בשם הרב שך זצ"ל שעניין ההתנחלויות הוא התגרות באומות (שכן על כך גם האו"ם לא מסכים) שהיא אחת מג' שבועות (סוף כתובות) ולכן אין זו הדרך. ועדיין לא מחוורים לי הדברים דיים כיצד מתיישבים עם דברי הרמב"ן].

עדיין אינני מבין. ברור שהצורך לכבוש את הארץ איננו אומר שהקב"ה לא נותן לנו את הארץ. הדברים שהובאו בשמו הם תמוהים (למיעוט הבנתי), ויש להטיל ספק אם אמרם.

(נושא שלושת השבועות הוא עניין בפני עצמו, כלומר, באמת יש מצוה לכבוש את הארץ, אלא שהקב"ה השביע אותנו שלא לעשות כן תקופה מסוימת. זו טענה שאני מבין, אך היא לא קשורה למה שנכתב בשמו לעיל).

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ו' יוני 08, 2012 2:31 pm

מקומות בתפילה שמוזכרת א"י:
לפני ברוך שאמר, ב"הודו להשם קראו בשמו וכו'
ב"ויברך דוד וכו'
בשירת הים ("תביאמו וכו')
בקריאת שמע ("למען ירבו וכו')
שבשמונה עשרה ("וקבצנו יחד וכו' לארצנו)


ואגב, אעיר על הציור שהובא לעיל, שהיהודי "החילוני" מחזיק לפחות בערך ובמצוה של ישוב הארץ - שדי מהר הוכח שבלי תורה גם אין באמת ערך של ישוב הארץ (מפני שענינה של א"י הוא תורני וכמעט שא"א בעינים חילוניות להבין זאת), השם ירחם ויכפר.
ולא מרגישים בסתירות בהנהגה, מצד אחד להחזיק בארץ ישראל, ומסירות נפש בצבא, ו'ציונות', ומצד שני לא להבין באמת מה הבסיס ההשקפתי לכל זה, ואיך ליישב כ"כ הרבה סתירות בהנהגה,
וכשאין כח המחשבה ובקשת האמת, ממילא לא מפריע גם "להתעלם" מקושיות ובעיות.
[ואין לנו שום 'תביעה' כלפיהם, מצד גידולם ושיקועם, ומצד שרוב מנין ישראל כך נראה, מה שמחזק את האונס של "תינוק שנשבה", אלא שסוף סוף זו צרה צרורה, גם כלפי א"י, ופשיטא שכלפי התורה,
השיבנו השם אליך ונשובה!]

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ו' יוני 08, 2012 3:42 pm

ומ"מ על אף בורותם, מסתבר שמקיימים מצות ישוב הארץ, ואע"ג דקיי"ל לעיקר שמצוות צריכות כוונה מ"מ במקום שהעיר הוא התכלית והתוצאה ולא המעשה יש הרבה מגדולי האחרונים שייסדו שא"צ כונה, ראה למשל בשו"ת חלקת יואב או"ח סי' לג, קוב"ש כתובות סי' רנ, מועדים וזמנים ח"א עמ' נו.
[ומה שיש שטענו שכופר שאני, שלא מקיים לעולם מצוה, הנה דנו על זה בקוב"ש ח"ב עמ' עח ובעוד מקומות, ואכמ"ל]

ולמעשה מצד היותם זרע ישראל, ונשמת ישראל בקרבם מצד טבעם, יש בהם- בהרבה אנשים, באופנים שונים ומסויימים, ולפי הבנתם- גם מידות טובות וישרות, דרך ארץ וחסד, קשר לארץ ישראל ועם ישראל, ובחינה של 'אמונה' כללית- אבל בגלל שלא נשקל במשקל התורה הדברים כ"כ חסרים.
ובדרך "הטבע" לא ברור איך עם ישראל יצא מהצרה הרוחנית הזאת, אבל נסתרות דרכי השם, איך להוביל את הספינה של כלל ישראל דרך הגלים העצומים המאיימים לטובעה, עד הגיעה אל מחוז חפצה.

מורה צדק
הודעות: 1559
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי מורה צדק » ו' יוני 08, 2012 5:00 pm

גאולה בקרוב כתב:נכתב בעקבות נפילת ההצעה לחוק ההסדרה, על ישובי ארץ ישראל.

והנה רובא דאינשי לא מסוגלים הרבה להועיל מעשית. אבל גם מי שלא הולך להפגנות ומאבקים, ולא שובת רעב, אין זה פוטר אותו מלהרגיש חלק מהענין, לכאוב את הכאב הגדול, להתפלל ולרצות, ולהיות שותף במה שיכול.
ולו רק מצד הכרת הטוב, שבלעדי אנשי יש"ע ומאבקם- הרי מצד המנהיגות השולטת מזמן מזמן תותחי האויב היו מטר מת"א, בני ברק וירושלים.
לכן מוטל עלינו בשעה זו להוסיף חיזוק בקרבנו בחיבת הארץ, להוקיר את מיישביה גם במקומות נידחים שהציונות החילונית אינה רוצה להכיר בהם, להתפלל עליהם ולרצות בטובתם. והוא רחום יכפר עוון, על אחינו הכל כך מבולבלים, תינוקות שנשבו.

ודבר שפתיים אך למחסור, שגם מי ששייך לציבור "החרדי" אין לו "פטור" בכלשהו לחיבת הארץ, ולא קשור כלל ליחס למדינה או לציונות החילונית, ואפילו לא לשאלה כמה הוא מחבב או מעריך את ציבור "הכיפות הסרוגות".
וכבר כתב מרן החזו"א זצ"ל שמצות ישוב הארץ הוכרעה ע"י הרמב"ם והרמב"ן וכל הפוסקים.

בעז"ה הקב"ה יזכנו לכל חבלי ארץ הקודש, ויתקיים בנו: "הן עם כלביא יקום וכארי יתנשא".


במקרה זה מתגלה סכלותם של הכיפות הסרוגות, לוקחים לכם 30 בתים ונותנים 800 ויש עוד טענות?

יוסף_בן_יעקב
הודעות: 4
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 1:37 pm

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי יוסף_בן_יעקב » ו' יוני 08, 2012 6:17 pm

ארץ ישראל אינה נושא למקח וממכר עם כיפות הסרוגות.

ישוב הארץ היא מצוות אלוקינו, ואיסור לא תחנם הוא איסור אלוקינו!

הא למה זה דומה - שהממשלה תחליט לגייס 30 בחורים לצבא ותמורתם יתנו 800 מבנים לישיבות.

(תקוותי שאכן תושבי בית א-ל ישכילו זאת ולא יתפנו מרצון חלילה, ויחולל שם ה')

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' יוני 08, 2012 6:54 pm

רשות העתיקות גם הציעה לאתרא קדישא אותו דבר, תנו לנו לפנות כמה קברים, וניתן לכם בית קברות שלם, והסכלים האלה לא הסכימו, מה אתה אומר?

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ש' יוני 09, 2012 11:33 pm

דיוק בפרשת והיה אם שמוע, שרק בפורענות מודגש טובת הארץ, "ואבדתם מהרה מעל הארץ הטובה וכו',
וכמדומה לבאר, ע"פ הידוע שהרבה דברים ניכרת טובתם לבריות רק כשהם חסרים, ובהימצאם פחות מרגישים את הטובה. וכעין עשיר ועני, שעני מרגיש יותר את הצורך בכסף, וכהנה על זה הדרך.
וכנ"ל על ארץ ישראל, שאם יושבים עליה פחות מתרגשים, ודוקא כשיוצאים ממנה אז פתאם שמים לב מה אבדנו.
וכנ"ל רואים גם כעת ובכל זמן שיש רח"ל איומים וסכנה על חלקים מארץ ישראל, שאז הרבה כוחות של חיבת הארץ מתגלים, ומכריחים אותנו משמיא לא להכנס לשיגרה ולהרגל, אלא "לעסוק" בא"י.

מורה צדק
הודעות: 1559
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי מורה צדק » א' יוני 10, 2012 1:27 am

יוסף_בן_יעקב כתב:ארץ ישראל אינה נושא למקח וממכר עם כיפות הסרוגות.

ישוב הארץ היא מצוות אלוקינו, ואיסור לא תחנם הוא איסור אלוקינו!

הא למה זה דומה - שהממשלה תחליט לגייס 30 בחורים לצבא ותמורתם יתנו 800 מבנים לישיבות.

(תקוותי שאכן תושבי בית א-ל ישכילו זאת ולא יתפנו מרצון חלילה, ויחולל שם ה')



אוצר החכמה כתב:רשות העתיקות גם הציעה לאתרא קדישא אותו דבר, תנו לנו לפנות כמה קברים, וניתן לכם בית קברות שלם, והסכלים האלה לא הסכימו, מה אתה אומר?



מי שחושב שיש דמיון הרי הוא נמצא בבעיה קשה מנשוא.

בהתנגדות לפינוי אין מצות אלוקינו (מאיפה המושג החדש הזה?) ולא מצוה דרבנן וגם אין איסור לא תחנם. יש כאן שטח ששייך לערבי, ומנין שמותר לגזול אותו? וגם א"ת שכבר בנו בו בתים ואפשר ע"פ ההלכה לפצותו במשהו, מנין שהוא חייב לקבל את דין התורה? וגם אין כל סברא במה שאמרו שא"י שייכת ליהודים ולא לגוים, כי הקב"ה עדיין לא החזיר לנו את הארץ. ומה עם התגרות באומות? ואם זה יגרום לנזק בין לאומי שיגרור אחריו את עצירת הבניה בהתנחלויות? ובכללם ביתר ומודיעין? ואז יכלה ממונם של ישראל שמחירי הדירות יעלו וכו' וכו'.

אז הכי טוב לאחינו חובשי הכיפות הסרוגות, במקום לריב ולהתעמת ולפלג את העם בשביל 30 בתים, יתפנו להם בשמחה לאחד מ800 הבתים שיקבלו בתמורה לפינוי, ובא לציון גואל.
ואם הם מחפשים להוציא אנרגיה, יש לי רשימה ארוכה של דברים הדרושים תיקון וזקוק למתנדבים רבים בתיקון הדבר.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יוני 10, 2012 8:16 am

לא אכנס לויכוח על עצם העניין, שאינך צודק בו, וכמדומני שאפילו לא קראת את פרטי העניין בתקשורת, אבל אם לדעתך אין בזה לא תחנם ומצוות יישוב א"י אינה מצווה, או שעניין זה אינו קשור ליישוב א"י, אתה מוזמן להביע את דעתך,
מה שניסיתי להסביר לך עם הדוגמה הוא כי אין העניין קשור לסכלות של אחרים, החושבים אחרת ממך בדין.

מורה צדק
הודעות: 1559
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי מורה צדק » א' יוני 10, 2012 9:02 am

אם הם באים בטענה שהשטח שלהם, אין ספק שהם צודקים. ובאמת איני בקי בכל פרטי המעשה, אך הבנתי שהשטח באמת שייך לערבים.
ואם השטח שייך להם אין בזה לא תחנם, ולעניין מצות ישוב ארץ ישראל, אין לך מצוה גדולה מזו של בניית 800 בתים על אף ויתור על 30.

שומר
הודעות: 1195
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי שומר » א' יוני 10, 2012 11:19 am

הגאון ר שלמה פישר אמר פעם שיש מצות כיבוש הארץ אבל אין מי שיעשה זאת. אני מוסיף המתנחלים חושבים בדמיונם שהם בזמן דוד המלך ולא מבינים שחבריו של יריב אופנהימר יושבים בבגץ וגם רוב בכנסת בדעותיהם כך שהמתנחלים לקחו על עצמם משימה כמעט בלתי אפשרית והרבה דם הוקז מהם ה' ירחם והגאולה בנתים הולכת אחורה וגירוש גורר גירוש נוסף ואי אפשר לדעת להיכן נגיע

יוסף_בן_יעקב
הודעות: 4
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 1:37 pm

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי יוסף_בן_יעקב » א' יוני 10, 2012 11:28 am

מורה צדק כתב:
יוסף_בן_יעקב כתב:ארץ ישראל אינה נושא למקח וממכר עם כיפות הסרוגות.



בהתנגדות לפינוי אין מצות אלוקינו (מאיפה המושג החדש הזה?) ולא מצוה דרבנן וגם אין איסור לא תחנם. יש כאן שטח ששייך לערבי, ומנין שמותר לגזול אותו? וגם א"ת שכבר בנו בו בתים ואפשר ע"פ ההלכה לפצותו במשהו, מנין שהוא חייב לקבל את דין התורה? וגם אין כל סברא במה שאמרו שא"י שייכת ליהודים ולא לגוים, כי הקב"ה עדיין לא החזיר לנו את הארץ. ומה עם התגרות באומות? ואם זה יגרום לנזק בין לאומי שיגרור אחריו את עצירת הבניה בהתנחלויות? ובכללם ביתר ומודיעין? ואז יכלה ממונם של ישראל שמחירי הדירות יעלו וכו' וכו'.

אז הכי טוב לאחינו חובשי הכיפות הסרוגות, במקום לריב ולהתעמת ולפלג את העם בשביל 30 בתים, יתפנו להם בשמחה לאחד מ800 הבתים שיקבלו בתמורה לפינוי, ובא לציון גואל.
ואם הם מחפשים להוציא אנרגיה, יש לי רשימה ארוכה של דברים הדרושים תיקון וזקוק למתנדבים רבים בתיקון הדבר.



א. המושג אינו חדש כלל, חלילה חלילה לומר כן על מצוות התורה. כבר הובא דברי הרמב"ן שאין להניח את א"י ביד אומה מן האומות בדור מן הדורות!

ב. זהו גופא חלק מקיום המצווה לכבוש זאת מידי הגוי היושב בה. (ולגופו של מקרה לא הוברר בדין התורה ששייך לערבי אלא בערכאות הבג"ץ)

ג. האמנם כך ניתן לעצום את העיינים כ"כ חזק ולומר שהקב"ה לא החזיר לנו את א"י??? הקב"ה הראה לעיני כל יושבי תבל ממזרח שמש עד מבואו שארץ ישראל שייכת לבניו ע"י שהאומות עצמם יכריזו זאת בצורה הגלויה ביותר פעם אחר פעם. בסאן רמו, הצהרת בלפור. והחלטת האו"ם - בו נתקבצו כל האומות יחדיו ואדום בראשם והכריזו כי ארץ ישראל היא נחלת עם ישראל. (שלענ"ד לא סיבב הקב"ה את הקמת האו"ם אלא לשם כך, לא לשם ענייני רוסיה או נורבגיה או כל מקום אחר אלא הכל בשביל ישראל).
יתכן ואם היה הקב"ה כביכול מתייעץ איתנו כיצד להחזיר לנו את א"י, אולי היינו מייעצים לו רעיונות אחרים. אבל הקב"ה אינו זקוק לעצה שלנו כלל וכלל. הוא כן זקוק, כביכול, לאמון המלא שניתן בו בכל אשר מוביל ומנהיג את עולמו למען ישראל. ואם אנו מתכחשים למהלך האלוקי הזה, אין לך כופר בטובתו של הקב"ה יותר מזה!

ד. בעניין "התגרות באומות" שכתבת. אני הקטן איני מכיר נוסח כזה בתורתינו הק'. אין שום מקום שכתוב שאסור להתגרות באומות. אדרבא כתוב שאם תראה עם רב אל תירא מהם. וכתוב הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב.
מיד תשאל: הרי יש ג' שבועות?
ובכן, בשלשת השבועות לא נאמר כל לשון של 'התגרות'. נאמר 'מרידה' באומות. וההבדל בין השנים משמעותי ביותר. מרידה פירושו - כשאתה נמצא תחת שלטון האומות אין לך למרוד בהם! אך בדיוק לשם כך עשה ה' את המעשה הגדול והנורא הזה וכינס כל האומות יחדיו שיכריזו - ארץ ישראל לעם ישראל. ודי בהכרזה זו פעם אחת שממנה ואילך אין כל מרידה בחזרת ישראל לארץ אבותיהם ליישבה ולבנותה.

ה. ועתה, הסכת ושמע היטב ידידי היקר ותחשוב בכנות ומתוך מבט אמיתי על הדברים הבאים:
כאשר אומות העולם מתכנסים, ובמאורע חד פעמי בהיסטוריה, מחליטים החלטה שיש לה תוקף המחייב את כל האומות.
וההחלטה אומרת: שארץ ישראל שייכת לעם ישראל. ועם ישראל יכול לשוב לארץ, ליישבה ולבנותה!

מי הוא המורד באומות??? מי שמקבל את ההחלטה, או מי שמתכחש אליה???

דבר פשוט וברור שמי שלא מכיר בהחלטה זו, וסבור שעם ישראל אינו צריך לעלות לארץ, ואינו סבור שעם ישראל חזר לארץ ישראל וכו' וכו', אין לך מרידה באומות גדולה מזו. ועובר על השבועה החמורה!!!

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » א' יוני 10, 2012 2:54 pm

מה שהוזכר לעיל כמה פעמים "הבטחת" 800 בתים:
א. כאמור בדברי קודמי, שאינה טענה בתורה ומצוות, זה מול זה.
ב. "תחילת נפילה ניסה" (סוטה), ושלושים בתים יכול להיות ח"ו התחלה להרבה, רח"ל.
ג. למה להאמין ב"הבטחה" של פלוני?
ד. מה בכלל הקשר בין מעלה אדומים וקרני שומרון, לבית אל? שלושים בתים בבית אל תמורת בניית אלף בתים בבני ברק וצפת... הם "מבטיחים" ב"גושי ההתישבות" הגדולים, מה שניחא להם בינתיים להודות במקצת. אין שום קשר בין הנושאים, למי שמבין מה בכלל קורה ביש"ע.
ה. ומה עם הבין אדם לחבירו, שגם לא יהיה קל בעיננו גזילת הנמצאים שם.

ס''ק
הודעות: 199
הצטרף: ה' דצמבר 15, 2011 1:28 pm

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי ס''ק » א' יוני 10, 2012 3:22 pm

הנה- עיקר הבעיה שא"א לבא לפשרה היא, מפני שא"א לקנות את הקרקע מהערבי המתקרי בלסטיני, ולמה? מפני עונש המוות המוטל עליו ע"פ חוקי הרש"פ...
למה לא עושים מזה רעש ותעמולה?

שומר
הודעות: 1195
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי שומר » א' יוני 10, 2012 4:11 pm

במו אוזני שמעתי מהגאון ר שלמה פישר שמצות כיבוש הארץ אין מי שיקימנה בזמננו

צh33
הודעות: 472
הצטרף: א' אוקטובר 02, 2011 12:20 pm

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי צh33 » א' יוני 10, 2012 6:01 pm

גאולה בקרוב כתב:מה שהוזכר לעיל כמה פעמים "הבטחת" 800 בתים:
א. כאמור בדברי קודמי, שאינה טענה בתורה ומצוות, זה מול זה.
ב. "תחילת נפילה ניסה" (סוטה), ושלושים בתים יכול להיות ח"ו התחלה להרבה, רח"ל.
ג. למה להאמין ב"הבטחה" של פלוני?
ד. מה בכלל הקשר בין מעלה אדומים וקרני שומרון, לבית אל? שלושים בתים בבית אל תמורת בניית אלף בתים בבני ברק וצפת... הם "מבטיחים" ב"גושי ההתישבות" הגדולים, מה שניחא להם בינתיים להודות במקצת. אין שום קשר בין הנושאים, למי שמבין מה בכלל קורה ביש"ע.
ה. ומה עם הבין אדם לחבירו, שגם לא יהיה קל בעיננו גזילת הנמצאים שם.

הבעיה בכל הסיפור הוא מה שנקרא ב'לע"ז' חסרון בחכמת חיים.
א. אם מישהו לא מאמין בהבטחות של ביבי -שגם אני לא כ"כ מאמין- למה הוא משקיע את המאמצים והאיומים בחוק שבטוח שלא יחוקק עדיף להשקיע באמת במאמצים שיקיים את ההבטחות שלו. הגיון פשוט. (את ההבטחות על ועדת ההתיישבות נ"ל מובטחות כבר פעם שלישית בקדנציה האחרונה..). לא שמעתי בתקשורת קולות שאומרים אתז ה בקול צלול: ביבי אנחנו רוצים תשלום מזומן עד יום הפינוי לשיטתך. והאמת שחבל!!
ב. מי קבע לכבודו שהחיזוק כעת צ"ל בחיבת ארץ ישראל לדעתי הגורמים של ביבי אינם דווקא מחוסר חיבה לארץ יותר סביר שזה מחוסר אנושיות- חיזוק בבאל"ח- או מחוסר גב שדרה נגד אוה"ע -חיזוק באמונה- או מאהבת השלטון -חיזוק בפרישות מהבלי עוה"ז- וכו' וכו' בקיצור יש הרבה מה להתחזק וכל אחד נזכר ומושך לאמונות הקבועות בלבבו מאז היותו תשב"ר ודו"ק היטב בזה...

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ב' יוני 11, 2012 1:41 am

הרב 'מורה צדק' כתב:
הרב 'אוצר החכמה' כתב:רשות העתיקות גם הציעה לאתרא קדישא אותו דבר, תנו לנו לפנות כמה קברים, וניתן לכם בית קברות שלם, והסכלים האלה לא הסכימו, מה אתה אומר?

מי שחושב שיש דמיון הרי הוא נמצא בבעיה קשה מנשוא.

כדאי לדעת את העניינים היטב, בטרם מתקיפים.

מורה צדק כתב:בהתנגדות לפינוי אין מצות אלוקינו (מאיפה המושג החדש הזה?) ולא מצוה דרבנן.

לא מובן מדוע אין בזה ביטול מצות יישוב הארץ, ששקולה כנגד כל המצוות שבתורה (ספרי ראה; ועוד).
ואם הטעם מחמת שהבטיחו במקום אחר - כבר ענה ע"ז בדברי טעם הרב 'גאולה לעולם', ויש להוסיף שהמצוה ליישב את כל הארץ, וא"כ זה ביטול מצוה מן הדין, ומותר לחלל שבת באיסור דרבנן של אמירה לנכרי כדי לקנות בית נוסף בא"י, ולא אומרים שיש כבר מספיק בתים בבית אל או בירושלים וב"ב.

מורה צדק כתב:וגם אין איסור לא תחנם.

כפי הנראה כוונתו מחמת שזה ישמעאלי, שאינו עובד ע"ז, ולא כדעת הב"י (חו"מ רמט, ב) שאף בנוכרי שאינו עובד ע"ז אסור (מלבד גר תושב), ודברי הטור והב"ח שם צונזרו (כפי שניתן לראות במהדורות החדשות, כדוגמת 'שירת דבורה').
[ואם סמך עמש"כ בשו"ת יביע אומר (ח"ח חו"מ סי' ב ס"ק א; ועוד) לצרף את שיטת הרשב"א והמאירי לסניף להקל בזה, הנה הוא רק צרפם לסניף, ועוד שכבר השיגו על דבריו בספר 'שמיטה כמצותה' (יש באוצר ובהיברו-בוקס), והוכיחו (בעמ' מז, סו-סז, פב-פז) שאין כן כוונת הרשב"א; ומה שהביא מדברי המאירי, הנה כבר נודע שדעת רבים שכתב כן רק מפחד הגויים ולא לדינא, וגם בספר הנ"ל (עמ' פז ואילך) האריכו להוכיח כן, ועכ"פ זוהי שיטה יחידאה, שלא הביאוה הפוסקים, וקשה לסמוך עליה אפילו כסניף, וק"ו כבודו שרוצה לעשותה עיקר לדינא].

מורה צדק כתב:וגם אין כל סברא במה שאמרו שא"י שייכת ליהודים ולא לגוים, כי הקב"ה עדיין לא החזיר לנו את הארץ.

דבר זה לא מובן כלל. יש לנו מצוה ליישב אותה, וכיצד בסברות כרס כאלה נבטלה?!
(היכן כתוב שהקב"ה צריך ל"החזיר לנו את הארץ"? מה הכוונה, כיצד הדבר צריך להתבצע? ומהי מצות 'כיבוש הארץ'?)

על שאר דבריו - אינני רואה צורך להגיב כלל, ואעשה זאת ב'אישי' בלי נדר.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יוני 11, 2012 1:46 am

כפי הנראה כוונתו מחמת שזה ישמעאלי, שאינו עובד ע"ז, ולא כדעת הב"י (חו"מ רמט, ב) שאף בנוכרי שאינו עובד ע"ז אסור (מלבד גר תושב), ודברי הטור והב"ח שם צונזרו (כפי שניתן לראות במהדורות החדשות, כדוגמת 'שירת דבורה').
[ואם סמך עמש"כ בשו"ת יביע אומר (ח"ח חו"מ סי' ב ס"ק א; ועוד) לצרף את שיטת הרשב"א והמאירי לסניף להקל בזה, הנה הוא רק צרפם לסניף, ועוד שכבר השיגו על דבריו בספר 'שמיטה כמצותה' (יש באוצר ובהיברו-בוקס), והוכיחו (בעמ' מז, סו-סז, פב-פז) שאין כן כוונת הרשב"א; ומה שהביא מדברי המאירי, הנה כבר נודע שדעת רבים שכתב כן רק מפחד הגויים ולא לדינא, וגם בספר הנ"ל (עמ' פז ואילך) האריכו להוכיח כן, ועכ"פ זוהי שיטה יחידאה, שלא הביאוה הפוסקים, וקשה לסמוך עליה אפילו כסניף, וק"ו כבודו שרוצה לעשותה עיקר לדינא].


אני לא יודע אם לזה התכוון מורה צדק, אבל המתנגד הגדול לפסיקה כזו הלא הוא מרן החזו"א שכתב על היתר המכירה שעוברים משום לא תחנם ומשום לא ישבו בארצכם, ושם הלא מכרו לישמעאלים.

בברכה המשולשת
הודעות: 14491
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יוני 11, 2012 9:24 am

על לא תחנם בישמעאלי, יעויין במ"ש מע"כ ידידי הרב שלמה גליקסברג שליט"א בשו"ת ניצני ארץ ח"א סימן ח עמ' 211 - 235.
(וכדי לקיים והייתם נקיים- אני לא מקדם מכירות של הספר, פשוט בימים האחרונים יש מספר אשכולות העוסקים בנושאים בהם הרחיב מע"כ ידידי הנ"ל)

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ב' יוני 11, 2012 2:45 pm

מקומות בתפילה על א"י:
ויש להוסיף בברכת ק"ש:
"ותוליכנו מהרה קוממיות לארצנו", והיינו בקומה זקופה, כדברי חז"ל.
ואע"פ שכלפי היחיד שנינו שאסור לילך בקומה זקופה, אבל קומה זקופה של עם ישראל הוא לשבח,
והוא כבר בפסוק בברכות: "ואולך אתכם קוממיות",
ובברכת המזון יש גורסים "הרחמן וכו' והוא יוליכנו קוממיות בארצנו".

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ב' יוני 11, 2012 3:16 pm

הרב 'גאולה בקרוב' כתב:ובברכת המזון יש גורסים "הרחמן וכו' והוא יוליכנו קוממיות בארצנו".

עי' שו"ת הלכות קטנות ח"א סי' קפה ורנא.

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי שליטא » ב' יוני 11, 2012 4:38 pm

סליחה מחברי הפורום על הבורות אבל מה זה בכלל חוק ההסדרה?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יוני 11, 2012 5:22 pm

נ"ל שאם הסתדרת עד עכשיו בלי לדעת מהו חוק ההסדרה, אתה יכול לוותר על הידיעה הזאת.

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי שליטא » ב' יוני 11, 2012 5:23 pm

בסדר אבל רציתי להשתתף בצער הציבור ואין לי מושג במה מדובר...

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יוני 11, 2012 6:00 pm

זה היה סתם בחיוך.
תמצית העניין כך היא, יש שכונה בשם שכונת האולפנה בבית אל, ערבי טען שהקרקע שלו (וניתנה לו במתנה ע"י חוסיין (שלא היה שייך לו אלא מכוח הכיבוש שלו), ופנה לבג"ץ שיורה לפנות את השכונה, המדינה, שהיא המשיבה לבג"ץ, השיבה שהיא מתנגדת לבנייה על קרקע פרטית, ותפנה כל מקום שהוא על קרקע פרטית. בג"ץ תבע מהמדינה לאור תשובתה לפנות את השכונה. למעשה יש ויכוח על הבעלות על הקרקע משום שהמתיישבים שם טוענים רכשו אותה כחוק. והיא נמצאת בדיון בבית המשפט המחוזי ולא הוכרעה עדיין. היו שהציעו לקבוע בחוק (חוק ההסדרה) שאדם שנבנתה שכונה על קרקעו יזכה רק לפיצוי כספי ולא יוכל לתבוע להרסה. (וכמעשה שהיה ביהודי בשם משה זר שבנו שכונה על קרקעו, ורק פיצו אותו כספית.) אבל נתניהו לא הסכים להעביר את החוק, וברצונו לפנות את שלושים המשפחות הדרות על הקרקע שהערבי טוען שהיא שלו, בלא להמתין לבירור טענות הבעלות בבית המשפט, משום כבודו של בג"ץ

היו שהביאו בשם הרב עובדיה יוסף שמן הדין יש כאן תקנת השבין ואפילו אם הוא בעלים אין צריך להחריב, וזה לכאורה צ"ע כי אין תקנת השבין בקרקע כמובא ברמ"א, אבל ייתכן שהביא את זה בתור דמיון בעלמא שכך ראוי במקרה שבנו שכונה מתוך טעות ומחשבה שהוא שלהם ועל דעת הרשויות. (וודאי שדיבר לענין יהודי, כי לגוי אין כאן שום טענה, שהרי מיירי בגוי אויב שכל מטרתו היא לסלק את היהודים מא"י (חלק מהרשות הפלשתינית) וודאי שחייבים, אם אפשר, לסלק אותו אפילו מאדמתו שהוא יושב עליה, אבל אפילו אם זה לא נעשה מכל מיני שיקולים, וודאי שאין לו טענת בעלות מבחינת ההלכה, ופשוט יותר מביעתא בכותחא)

צh33
הודעות: 472
הצטרף: א' אוקטובר 02, 2011 12:20 pm

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי צh33 » ב' יוני 11, 2012 6:14 pm

שליטא כתב:בסדר אבל רציתי להשתתף בצער הציבור ואין לי מושג במה מדובר...

מהיכ"ת שחייבים להדר בשמיעת צרות של השני כדי להשתתף בצערו?
סתם ספק מענין.

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי שליטא » ב' יוני 11, 2012 7:06 pm

לעולם תהיה דעתו של האדם מעורבת עם הבריות

אם אתה שומע על גזירה וכד' על אחינו בית ישראל אז זה לא דרך ארץ להכניס את הראש לאדמה

סתם סברא שעלתה במוחי

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ב' יוני 11, 2012 10:57 pm

מהיכי תיתי להגדיר זאת צרות של השני? ושל אחינו בית ישראל?..
פגיעה במצות ישוב הארץ ובארץ ישראל, גזירת חורבן על 4 מקומות בא"י, זו צרה שלנו!

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי שליטא » ב' יוני 11, 2012 11:34 pm

גאולה בקרוב כתב:מהיכי תיתי להגדיר זאת צרות של השני? ושל אחינו בית ישראל?..
פגיעה במצות ישוב הארץ ובארץ ישראל, גזירת חורבן על 4 מקומות בא"י, זו צרה שלנו!


אה"נ אבל כבר אמרתי לעיל שאין לי מושג מה זה חוק ההסדרה

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ג' יוני 12, 2012 12:47 am

כנגד אלו ש"מתייאשים", אחרי בג"ץ, כנסת וצבא:
א. אפילו חרב חדה וכו', ואין מעצור להשם מלהושיע.
ב. עכ"פ חובת מחאה ודאי שיש.

וגם, ע"פ המדרש להלן. והוא ענין גדול, אשרי המבין:
שנינו במדרש ויקרא רבה לגבי נישואי כלב לבתיה:
"אשר לקח לו מרד, זה כלב, ר' אבא בר כהנא ור' יהודה בר סימון:
חד אמר זה מרד בעצת מרגלים וזו מרדה בעצת אביה, יבא מורד ויקח את המורדת,
וחד אמר זה הציל את הצאן וזו הצילה את הרועה".
ותמהתי על פשר האמירה שכלב "הציל את הצאן", שלכא' היה צ"ל שרצה להציל, והשתדל מאד, אבל למעשה לא הצליח, ולא שמעו לו, וכולם מתו!
ובזמנו הרב יצחק בן שחר שליט"א ענה לי בזה היטב, שסוף סוף בזכות שהיו כאלו בעם, ואפילו מעטים ובודדים, שהתנגדו לחטא ולפשע, היתה זכות קיום לעם ישראל, וגם זה מה שגרם שעם ישראל המשיך בדרכו והקב"ה עימו, למרות החטא והעונש הנוראים.
אלו שנלחמים על האמת, ולא מענינם אם ינצחו למעשה, הם המצילים את הצאן!

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ג' יוני 12, 2012 9:55 am

חיזוק מהקדוש בעל התניא זצוק"ל, לחיבת הארץ:

"יש לעורר את האהבה הישנה וחיבת הארץ הקדושה ולחדשה כימי קדם, להיות בוערת כרשפי אש מקרב איש ולב עמוק, כאילו היום ממש החל ה' להראותנו חסדו, והאיר עינינו במחשכים באור ה' המאיר לארץ הקודש ולדרים עליה והולך ואור וזרח בגבולנו, להיות נפשנו קשורה בה בחבלי עבותות אהבה רבה.
… יהי הקשר הולך וחזק ומתחדש לבקרים באור חדש ממש, וכמו שארז"ל על הפסוק "אשר אנכי מצוך היום" בכל יום יהיו בעיניך כחדשים ממש כאילו היום מש ניתנה התורה, וכך יפה לנו חיזוק וישיבת הארץ הקדושה השקולה כנגד כל המצוות, כמבואר בספרי וכו'... שיאתה לנו לקיימה בשמחה רבה ואהבה עזה כאילו היום ממש החל רוח ה' לפעמנו" (מאיגרת האדמו"ר הגרש"ז זצ"ל, בעל שו"ע הרב והתניא, באגרת, נדפסה ב"משנת יואל" והובאו דבריו בספר "מן הבאר" לרב בר שאול זצ"ל, עמ' 57).

ובקיצור גם בתניא (איגרת הקודש פרק יד):
"לעורר את האהבה הישנה וחבת ארה"ק להיות בוערת כרשפי אש מקרב איש ולב עמוק כאלו היום ממש נתן ה' רוחו עלינו רוח נדיבה בהתנדב עם למלאות ידם לה' ביד מלאה ורחבה בריבוי אחר ריבוי מדי שנה בשנה הולך ועולה למעלה ראש כמדת קדש העליון המאיר לארה"ק המתחדש ומתרבה תמיד כדכתיב תמיד עיני ה' אלהיך בה מרשית השנה ועד אחרית שנה".

ויש לעורר בדברי הרמב"ן הידועים בפרשתנו (יד, יז)במה שבאר מדוע בחטא המרגלים לא הוזכרה זכות אבות:
ולא הזכיר "נוצר חסד לאלפים", כי לא בזכות אבות נתפלל משה עכשיו ולא הזכיר בתפילה הזאת לאברהם ליצחק וליעקב כלל. והטעם, בעבור שהארץ ניתנה לאבות ומהם ירשוה, והם מורדים באבותם, ולא היו חפצים במתנה שלהם אשר האבות היו בוחרים בה מאד, והיאך יאמר "אשר נשבעת להם בך וגו' וכל הארץ הזאת אתן לזרעכם" (שמות לב יג) והם אומרים אי אפשנו במתנה זו:

ולכא' גם בחטא העגל אפשר לומר "מורדים באבותם", ולמה שם הוזכרה זכות אבות. וי"ל.

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: חובת חיזוק בחיבת ארץ ישראל

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ו' יוני 15, 2012 8:20 am

ובעיקר הדבר, אם יכול להיות לגוי קניין בא"י, הדבר צ"ב.

שאם קנאו בכסף מישראל י"ל שתלוי בפלוגתא גבי היתר המכירה בשביעית, אי אמרי' בזה אי עביד לא מהני, ולרבים מהאח' מהני (ועי' הר צבי יו"ד סי' קכג ויביע אומר ח"י יו"ד סי' מא ס"ק יא, ונראה כשאף החזו"א יודה לזה, כשלא נעשה הדבר ע"י שליח), וכיבוש ודאי מהני, וא"כ צ"ב כיצד כתבו הראשונים שכל אדם מישראל יש לו ד' אמות בארץ ישראל, הא הכל נכבש, ובלא"ה הו"ל "זוטו של ים".

(ובמאמרי הראי"ה ח"א עמ' 252, שמכח דברי רב נחשון גאון שכ"א יש לו ד"א בא"י, א"כ יכולנו מעיקר הדין להשליך מכאן את יושבי הארץ הנכריים, אלא "מכיוון שאנו גוי צדיק שומר אמונים, הכיבוש שלנו הוא - במקום שאפשר - רק בדרך של שלום וע"י קניין כסף" ע"ש).

וראה מה שהאריך בזה הרב יצחק שפירא שליט"א.

<><><>

כמובן שכל הנ"ל רלוונטי רק לגבי החלק השני של חוק ההסדרה (שאם נבנה הבית בתום לב, יקבל הבעלים פיצוי כספי, ולא יפונה הבית), אבל לגבי חציו הראשון (שכל זמן שלא הוכחה בעלות התובע אין לפנות בעה"ב מביתו) הוא דין פשוט, וא"צ לפנים כלל, והמתנגדים אליו רק בטענות שקר יסודם (כבוד הבג"ץ וכד').


חזור אל “דרישת ציון”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 33 אורחים