הנה באופן איך הציצית מזכירה את מצוות השם, ידועות ג' שיטות:
א. רש"י- מצד מנין החוטים והקשרים
ב. רמב"ן- מצד התכלת, תכלת דומה לים וכו'
ג. תוס' מנחות, מצד שהוא חותם של עבדות.
שנינו במסכת מנחות דף מג עמוד ב:
"תניא, היה רבי מאיר אומר: גדול עונשו של לבן יותר מעונשו של תכלת,
משל למה הדבר דומה? למלך בשר ודם שאמר לשני עבדיו, לאחד אמר: הבא לי חותם של טיט, ולאחד אמר: הבא לי חותם של זהב, ופשעו שניהם ולא הביאו, איזה מהן עונשו מרובה? הוי אומר: זה שאמר לו הבא לי חותם של טיט ולא הביא".
תוספות:
"חותם של טיט - מה שמדמה חותם של טיט לציצית, שכן עושין לעבדים והציצית מעיד על ישראל שהם עבדי הקדוש ברוך הוא, כדאיתא פרק במה אשה (שבת דף נז:) כבלא דעבדא תנן".
ומבואר דבר נפלא, שאמנם הציצית היא סימן לעבדותנו, אבל יש בה גם פתיל אחד של תכלת, שהוא "חותם של זהב".
ונראה שהוא מסמל שהננו עבדי המלך, ולא סתם עבדים לפלוני.
ועוד, שבעצם גם עבדותינו זאת היא היא הגדולה, הכבוד והנוי שלנו!