נאשער כתב:א. אני מחפש כעת מ"מ להמובא בספרים (בלי מקור) שכל הגלויות כלולים בגלות מצרים, מצאתי במדרש ב"ר טז-ד שכל הגלויות 'נקראים' ע"ש מצרים, האם זהו אותו רעיון או שתי רעיונות לגמרי.
נוטר הכרמים כתב:אשאל גם אנכי. עוסקני כעת בסידור של שיחות מו"ר הגר"ש אויערבאך שליט"א, בשיחה על ימי הפורים מובא: ואיתא שאם היה מקום אחד בו היו עושים תשובה שלימה מיד היה משיח בא, כי כל המעכב הוא הרע שבתוכנו ומיד כשיעקר הרע השאור שבעיסה, ודאי שאין מקום לעמלק שהוא כוח הרע, ויסתלק כל המעכב לגילוי הגדול של ד' אחד ושמו אחד.
למישהו ידוע מקור הדברים?
נאשער כתב:לאחרונה אני נעזר הרבה בחו"ר הפורום באיתור מ"מ נעלמים, ובפרט במטפחת סופרים שבראש ובראשונה חרט על דגלו לעזור באיתור מ"מ נעלמים, וכמו"כ אין טעם שכל אחד בכל מ"מ שיחפש יפתח אשכול חדש לתגובה אחת וזהו, לכן אמרתי לפתוח אשכול כזה שיתמקד בעזרה לאיתור מ"מ ודיו ובתקוה שהאשכול לא יגלוש למחוזות לא רצויים וישמר על כנו.
א. אני מחפש כעת מ"מ להמובא בספרים (בלי מקור) שכל הגלויות כלולים בגלות מצרים, מצאתי במדרש ב"ר טז-ד שכל הגלויות 'נקראים' ע"ש מצרים, האם זהו אותו רעיון או שתי רעיונות לגמרי.
גוראריה כתב:נאשער כתב:לאחרונה אני נעזר הרבה בחו"ר הפורום באיתור מ"מ נעלמים, ובפרט במטפחת סופרים שבראש ובראשונה חרט על דגלו לעזור באיתור מ"מ נעלמים, וכמו"כ אין טעם שכל אחד בכל מ"מ שיחפש יפתח אשכול חדש לתגובה אחת וזהו, לכן אמרתי לפתוח אשכול כזה שיתמקד בעזרה לאיתור מ"מ ודיו ובתקוה שהאשכול לא יגלוש למחוזות לא רצויים וישמר על כנו.
א. אני מחפש כעת מ"מ להמובא בספרים (בלי מקור) שכל הגלויות כלולים בגלות מצרים, מצאתי במדרש ב"ר טז-ד שכל הגלויות 'נקראים' ע"ש מצרים, האם זהו אותו רעיון או שתי רעיונות לגמרי.
על הפס' והנה אימה חשכה גדולה נופלת דרשו חז"ל דקאי על הד' מלכיות [ב"ר] ואח"כ מגיע ידוע תדע כי גר וגו', וע"ז נתבאר שכל הארבע כלולים בגלות מצרים.
ובשם משמואל האריך לבאר דד' מאות שנה שהיו אמורים להיות במצרים גופא, היו אמורים למנוע כל ד' הגליות עיי"ש מתק דבריו.
נאשער כתב:גוראריה כתב:נאשער כתב:לאחרונה אני נעזר הרבה בחו"ר הפורום באיתור מ"מ נעלמים, ובפרט במטפחת סופרים שבראש ובראשונה חרט על דגלו לעזור באיתור מ"מ נעלמים, וכמו"כ אין טעם שכל אחד בכל מ"מ שיחפש יפתח אשכול חדש לתגובה אחת וזהו, לכן אמרתי לפתוח אשכול כזה שיתמקד בעזרה לאיתור מ"מ ודיו ובתקוה שהאשכול לא יגלוש למחוזות לא רצויים וישמר על כנו.
א. אני מחפש כעת מ"מ להמובא בספרים (בלי מקור) שכל הגלויות כלולים בגלות מצרים, מצאתי במדרש ב"ר טז-ד שכל הגלויות 'נקראים' ע"ש מצרים, האם זהו אותו רעיון או שתי רעיונות לגמרי.
על הפס' והנה אימה חשכה גדולה נופלת דרשו חז"ל דקאי על הד' מלכיות [ב"ר] ואח"כ מגיע ידוע תדע כי גר וגו', וע"ז נתבאר שכל הארבע כלולים בגלות מצרים.
ובשם משמואל האריך לבאר דד' מאות שנה שהיו אמורים להיות במצרים גופא, היו אמורים למנוע כל ד' הגליות עיי"ש מתק דבריו.
ראיתי את המדרש בויקרא רבה יג-ה שם מביא המדרש שאברהם ראה אתכל הגלויות, אבל היכן כתוב שהכל כלול בגלות מצרים?
נאשער כתב:וכמו"כ אין טעם שכל אחד בכל מ"מ שיחפש יפתח אשכול חדש לתגובה אחת וזהו, לכן אמרתי לפתוח אשכול כזה שיתמקד בעזרה לאיתור מ"מ ודיו
ירושלמי כתב:נאשער כתב:וכמו"כ אין טעם שכל אחד בכל מ"מ שיחפש יפתח אשכול חדש לתגובה אחת וזהו, לכן אמרתי לפתוח אשכול כזה שיתמקד בעזרה לאיתור מ"מ ודיו
כבר היה לעולמים, ולאור טענת חכמנו באשי בוטלה נעיצת האשכול:
viewtopic.php?f=7&t=162&hilit=%D7%90%D7%91%D7%9F+%D7%94%D7%98%D7%95%D7%A2%D7%9F
נוטר הכרמים כתב:שמועה שמעתי כי המקור הקדום ביותר למימרא 'ליצנות אחת דוחה מאה תוכחות' הוא הסה"ק שבט מוסר, ונוסח דומה במסילת ישרים. הנכון הדבר?
ותראה קושי הלצון והשחתתו הרבה, כי כמו המגן המשוח בשמן אשר ישמיט ויפיל מעליו החצים ומשליכם לארץ ולא יניח אותם שיגיעו אל גוף האדם כן הלצון מפני התוכחה והמרדות, כי בליצנות אחד ובשחוק קטן יפיל האדם מעליו ריבוי גדול מן ההתעוררות וההתפעלות מה שהלב מתעורר ומתפעל בעצמו מדי ראותו או שומעו ענינים שיעירוהו אל החשבון והפשפוש במעשים, ובכח הליצנות יפיל הכל לארץ ולא יעשה בו רושם כלל. ולא מפני חולשת הענינים ולא מפני חסרון הבנת הלב, אלא מפני כח הלצון ההורס כל עניני המוסר והיראה.
נוטר הכרמים כתב:והנה עוד מרשימות שיחות מו"ר הגר"ש אויערבאך שליט"א:
ויש מעשה ידוע שבזמן הגאון היו שני צדיקים נסתרים שהיו יוצאים ונכנסים אצל הגאון, וקצת התפרסמו ר' משה מאויוויא ור' ישעיה לכוביצר'
למישהו מוכר המעשה או בדומה לו? רצוי מקור.
נוטר הכרמים כתב:עוד מובא שם: בהגר"א ז"ל איתא ש"אש תמיד תוקד" היא האש של יראת שמים.
היכן מקורו בכ' הגר"א?
נוטר הכרמים כתב:והנה עוד מרשימות שיחות מו"ר הגר"ש אויערבאך שליט"א:
ויש מעשה ידוע שבזמן הגאון היו שני צדיקים נסתרים שהיו יוצאים ונכנסים אצל הגאון, וקצת התפרסמו ר' משה מאויוויא ור' ישעיה לכוביצר' ופעם כיבדו את ר' משה מאיויא בסנדקאות, ור' ישעיה לכוביצר' רצה מאוד להיות סנדק ומסר נפשו ביקש והתחנן ורצה לשלם דמי הסעודה, לא שחיפש כבוד, היו לו בזה טעמים, ור' משה לא ויתר ולא נתן לו את הסנדקאות, ובסעודה ר' משה דיבר ואמר כתוב שהקב"ה אמר לדוד אתה מסרת נפשך לבנות את ביתי אך אתה לא תבנה את ביתי כי אם שלמה. ושאל בגלל שמסר נפשו לא מגיע לו לבנות רק לבנו אחריו, וביאר רבי משה מאיוויא, שהקב"ה אמר לדוד אתה כ"כ רצית ומסרת נפשך אתה כבר לא צריך ביהמ"ק אתה כבר בנית בעצם הרצון, ורק את המעשה בפועל של הבנין, בנך אחריך יבנה, וכך אמר על ר' ישעיה לכוביצר' שבעצם הרצון כבר כאילו היה סנדק... אתה מסרת נפשך על הסנדקאות כבר לא חסר את המעשה.
למישהו מוכר המעשה או בדומה לו? רצוי מקור.
נוטר הכרמים כתב:שמועה שמעתי כי המקור הקדום ביותר למימרא 'ליצנות אחת דוחה מאה תוכחות' הוא הסה"ק שבט מוסר, ונוסח דומה במסילת ישרים. הנכון הדבר?
נוטר הכרמים כתב:שמועה שמעתי כי המקור הקדום ביותר למימרא 'ליצנות אחת דוחה מאה תוכחות' הוא הסה"ק שבט מוסר, ונוסח דומה במסילת ישרים. הנכון הדבר?
חכם באשי כתב: לדעתי, קיומו של אשכול זה נוגד את כל הרעיון של 'מטפחת ספרים ועיטור סופרים'. ודוק.
עדיף שלכל שאלת בירור יפתחו אשכול נפרד.
נאשער כתב:"גבורות קדושות", אני מחפש מקור שע"י התעוררות תחתונים לבער הרשעים כגון במלחמת החשמונאים, פועל 'גבורות קדושות' למעלה.
האריז"ל אומר: שיש שבת פרעה, משה שכנע את פרעה שיתן יום מנוחה אחד בשבוע כדי שיהיה לישראל יותר כח לעבוד, ומשה בחר את יום השבת. זו שבת בדרגה נמוכה מאוד שיש רק את מנוחת הגוף.
סעיף כתב:היכן אמרו חז"ל שיוסף הצדיק במה שנמכר לעבד כיפר את גזירת ועבדום ועינו אותם?
יאיר כתב:סעיף כתב:היכן אמרו חז"ל שיוסף הצדיק במה שנמכר לעבד כיפר את גזירת ועבדום ועינו אותם?
אם כיפר, מדוע עבדו ועונו?
[אדרבה, לי ידוע שכתוב בספרים הפוך, שהקב"ה רצה שירדו למצרים ולכן גלגל הדברים כך ע"י מכירת יוסף, הרעב וכו'].
חקר כתב:הרעיון הזה חוזר על עצמו בכו"כ ספרים בהקשר למדרש 'וכי לאכול מפריה הוא צריך' שבתחילת פרשת ואתחנן.
חכם באשי כתב:זכור לי שר"ח פלאג'י כתב כן באחד מספריו, אלא שאיני זוכר איזה ספר (ובגלל זה לא כתבתי עד עכשיו...). אנסה לברר אצל חבר העוסק בכתביו.
זיבענבערגין כתב:מי יודע המ"מ בזוהר או במקום אחר?
מתוך כת"י ישן: לפי מ"ש הזוהר (..............) אלמלא עבר המן לארץ ישראל שהיה יורד להם שם תמיד לא היה חורבן וגלות,
חפשתי ולא מצאתי
יאיר כתב:ישר כח.
מה המ"מ המדויק?
תוכן כתב:זיבענבערגין כתב:מי יודע המ"מ בזוהר או במקום אחר?
מתוך כת"י ישן: לפי מ"ש הזוהר (..............) אלמלא עבר המן לארץ ישראל שהיה יורד להם שם תמיד לא היה חורבן וגלות,
חפשתי ולא מצאתי
עיין בפרשת דרכים דרוש ח' קרוב לזה, ואולי יועיל.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 17 אורחים