מחר , כ"ח סיון הוא היאהרצייט של הרב זצ"ל
שלח אלי הרב בירנבוים שהוזכר כאן באשכול, קובץ לזכרו
אני לא מצליח לצרף קובף וורד אז אעשה קופי פייסט לדבריו:
בס"ד לקראת כ"ח בסיון תשע"ב יום הזיכרון למו"ר הרב גוסטמאן זצ"ל
לתלמידינו וכל ידידינו שלום רב!
כ"ח בסיון הוא יום הזיכרון למו"ר הרב גוסטמאן זצ"ל גאון הדור הקודם, שזכיתי ללמוד מתורתו וממידותיו, והזכרתי אותו לא פעם בדברי.
אפתח דווקא בדבר הלכה משמו המשקף את אופי פסיקתו: הוא חפש דרכים להקל בהלכה, והיה איתן בפסיקתו.
מצאתי מאמר הלכתי הדן בבעיה כאובה ומעשית של הקפאת זרע לצורך קיום מצוות פריה ורביה. את המאמר כתב הרב משה ביתן חבר לשכת הרבנות בחולון.
הוא מספר בין השאר:
וכעת, אספר לכב' העורך שליט"א, שבשנת תשמ"ז הוזמנתי אל הגאון ר' עובדיה יוסף שליט"א לישיבת "חזון עובדיה" בירושלים. ובהגיעי אליו, פתח את ספרי "באר משה" (ח"א עמ' ק"י), שבו הבאתי את דעת הרמ"א (אבה"ע סימן כ"ה ס"ב), שאם מוציא זרע באקראי ואינו רגיל בכך יש מקילים ומתירים. ומיד ביקש ממני הגר"ע יוסף שליט"א, שבעת שאוציא את המהדורה הבאה של הספר אמחק את דעת הרמ"א, כיון שכבר כתב מרן הבית יוסף, בהגהות בדק הבית, "ואלו היה רואה מ"ש הזוהר בעונש המוציא זרע לבטלה כי הוא גדול משאר העבירות שבתורה לא היה כותב זה שכתב" עכ"ל.
העורך הרב ד"ר הלפרין מביא הערותיו לנושא הנדון, ובין השאר כותב:
הלכה למעשה נחלקו בדעתם שנים מגדולי הפוסקים של הדור האחרון, הגרי"ז גוסטמאן והגר"מ פיינשטיין זצ"ל. הרב ישראל זאב גוסטמאן, שעוד בצעירותו היה דיין חשוב בווילנה בבית דינו של ה"אחיעזר", פסק באופן חד משמעי שכל איסור השחתת זרע מקורו בביטול פריה ורביה. לדעתו, כשיש צורך בהוצאת זרע לצורך פריה ורביה, ההיתר הוא לכתחילה, ולא רק בדיעבד .
הרב הלפרין מוסיף ומעיר: בשנת תשל"ח, אור ליום ג' דחוה"מ פסח, שאלתי את הגרי"ז גוסטמאן שאלה רפואית הלכתית בשם זוג שומר מצוות. התשובה ההלכתית היתה תלויה בשאלה מהו מקורו של איסור ההשחתה. הרב גוסטמאן זצ"ל הורה להתיר את הפעולה שהיו לה השלכות עתידיות לגבי אפשרות קיום פ"ו. כעבור שבועיים קרא לי הרב גוסטמאן ובקש ממני לחזור לבני הזוג, להסיר מהם דאגה ולומר להם שההיתר הוא לכתחילה ולא בדיעבד. על בקשה זו חזר הרב גוסטמאן שוב כעבור זמן.
לעומתו הרב משה פיינשטיין, גדול הפוסקים בארה"ב בשלש הדורות האחרונים, פסק שאיסור הוצאת זרע באופן שאיננו קשור לגוף האישה , שייך לגדרי איסור הניאוף עם כל המשמעויות ההלכתיות הנובעות מכך.
ברצוני להעיר, כי בכל שנה היה הרב נוסע לכחודש לארצות הברית, והחליף את ר' משה פינשטיין כפוסק מרכזי. אני גם זוכר שיחות טלפון של ר' משה פינשטיין , לטלפון הציבורי של הישיבה, והוא היה מתייעץ לא פעם עם הרב. משנפטרה אשתו הרבנית- פסק מלסוע. הוא הסביר שנסע בעצם בשבילה, וכעת אין סיבה לעזוב את הארץ. יחסו אליה היה מיוחד מאד- הוא גידל וורדים בגינה מדין הכרת הטוב על השיחים שהצילו אותו בזמן השואה, טיפח אותם וקטף פרחים לאשתו. וגם כאן, משנפטרה פסק מלעבוד בגינה. מצאתי, באתר חרדי סיפור זה המשלים את סיפורנו:
אחד הענקים שפלשו לדורנו הנהנתן, והביאו אל אווירת-הבמבה שלנו מחדר משכיתו של נשיא ישראל, מרן רבי חיים עוזר וגוריו, היה מרן הגרי"ז גוסטמאן זצ"ל. זכיתי להכיר אותו מקרוב, נר אלוקים טרם יכבה, בישיבת ר'מיילס ברחביה, כשחייו כבר הפכו לשעיטה אדירה, חסרת-מעצור לפסגות קדושת התורה.
במלאת השלושים לפטירתו, פרסמתי מוסף רחב-יריעה על אישיותו המדהימה. במהלך הכתיבה נועדתי עם תלמיד ותיק שלו, והוא סיפר לי בין היתר, שלאחר מותה של רעייתו נותר הרב גוסטמן, הארי-החי, כבוי. שבר כלי.כשהוא הבחין שאני כותב את המשפט הנ"ל, הפסיק אותי בזעזוע.
"אל תכתוב. חלילה! הצבור לא צריך לדעת!"
"פשיטא". אני מרגיע ומאיר לו פנים. "מעצמי אני מבין. אדם גדול אמור להיות אדיש עם פטירת רעייתו".
לא רק שפרסמתי את העובדה, אלא שפרסמתי גם על העובדה העלובה הזו מאמר לעצמו.
צריך גם לדעת רקע. מרן הרב גוסטמן זצוק"ל, מחברי בית-דינו של נשיא ישראל רבי חיים עוזר מווילנה, היה בשנות המלחמה פרטיזן. היה גם גאה על כך שנזדמן לו לחנוק במו ידיו הקדושות איש גסטפו. במשך חודשים הסתתר עם רעייתו בבור חשוך.
הוא סיפר לי פעם, שבחשכת הבור ההוא הספיק לגרוס שלושים פעם את סוגיותיה של זבחים...
תקופת הבור החשוכה-המאירה הזו, חיברה בינו לרעייתו הרבנית ע"ה באופן נדיר. כשעלה לירושלים, והגיע אל המנוחה והנחלה – גידל וטיפח גינה, על מנת לקטוף ולהעניק לה במו ידיו פרחים מעמלו בערבי שבתות.
ניסתי לפרסם את העובדה המקסימה על הגינה הפרטית של מרן הרב גוסטמאן בשתי פרסומים חרדיים, והם הגיבו באי-נוחות. בחדרי חרדים- כותב הרב יעקב פרידמן
סח לי בשעתו הרב גוסטמאן, שהיה גר בשניפישוק שבווילנה:
המעשה היה ב-13 ביולי 1941, במוצאי שבת, ערב שבעה עשר בתמוז, שחל כנדחה בראשון בשבוע. בשתים עשרה בלילה התקרבה מכונית לחצר; מתוכה יצאו 3 גרמנים וליטאי אחד. התחילו הגרמנים מכים אותו על ראשו. למה תכוני? - שאל. - יען כי רב הנך; בבית קם שאון; עלה בידו להיחלץ מידיהם, לברוח לחצר ולהסתתר שם בין שיחי תפוחי-האדמה הצפופים.
למחרת נודע לו, כי בו ביום עברו הגרמנים ורשימה בידם, על פני דירותיהם של כל הרבנים בעיר, מדירה לדירה, וכל מי שנמצא בביתו נלקח אתם.
"יום הרבנים" - כך נקרא היום ההוא אחר-כך. ד"ר דבורד'צקי
הרב היה מתחשב ומתעניין גם בפרטים שאינם קשורים ללימוד תורה ותמיד סייע בעצותיו הנבונות. הוא אמר שאם היה מתעסק בענייני מסחר הוא היה מצליח מאד, אך את כל חכמתו השקיע בתורה בלבד. ואכן, היה בעל חוש מסחרי מפותח מאד- הוא רכש את מבנה הישיבה ברחביה בעיסקה מוצלחת מאד, והוא התכוון בכך להקים ישיבה במרכז האריסטוקרטיה הירושלמית, כדי שאנשי מדע יבואו אליו.
ואכן לא מעט פרופסורים (כמו פרופ.אומן , פרופ. אלון ועוד) באו לישיבה לתפילות והוא כבדם כבוד רב, כיון שראה בהם חלק מהמלוכה. הוא גם ייחס חשיבות רבה לעובדה שהישיבה שוכנת בפינת הרחובות אבן עזרא ורמב"ן, ובכל יום היה צועד עם אשתו בסימטת הראב"ד הסמוכה. הוא אמר כי ביזו את הראב"ד בירושלים, בכך שנתנו לו סימטה קטנה, ולכן מצא לנכון חשיבות לצעוד דווקא בסימטה זו מדי יום...
אסיים בסיפור ששמעתי, ומעיד על החשיבות שייחס לפסקיו:
סיפר הרב הדרי ראש ישיבת "הכותל" שביום ראש השנה בבוקר הוא פוגש שני תלמידים נושאים תיק, ומבקשים ממנו להתקבל לישיבה. הוא התפלא מאד- איזה תלמיד מחפש ישיבה באמצע ראש השנה??
סיפרו לו התלמידים כי למדו בישיבת "נצח ישראל" של הרב גוסטמאן, וכדרכו, הוא דאג להם למשפחות מרחביה שיארחו אותם בחג. התלמידים חששו לכשרות הבתים (שלא היו חרדים) והחליטו להישאר בישיבה ולאכול לבדם. הרב שמע קולות (שהרי גר בעליית הגג של הישיבה) וירד וראה אותם בסעודתם. הם סיפרו לו מדוע הם לא הלכו. תגובתו של הרב היתה חדה וברורה- אם אינכם סומכים על הכשרות של "ראש הישיבה" אין לכם מקום בישיבתו, והוא גירשם מהישיבה עוד באותו הלילה!
וסיפור נוסף שמצאתי ביום הזכרון תחת הכותרת "הרב והפרופסור":
לפני שנים רבות, כשעדיין הייתי בחור ישיבה צעיר, הייתה לי הזכות ללמוד אצל אחד מגדולי הרבנים בדור הקודם. שמו היה הרב ישראל זאב גוסטמן, אשר כפי הנראה היה אחד מגדולי רבני המאה ה-20, וללא ספק, גדול הרבנים ה"בלתי מוכרים". למרות שהוא הקפיד להתרחק מאורות הזרקורים ולכן היה בלתי מוכר לציבור הכללי, הוא היה מוכר היטב ללומדי התורה הרציניים.
הזינוק המטאורי שלו מילד פלא אל תפקידו הנכבד כדיין בבית דינו של הרב חיים עוזר גרודזינסקי, בערך בגיל 20, הוא חומר טוב לסיפורי אגדות – ובכל זאת, עובדה. שנים רבות אחר כך, שמעתי את הנוסח האישי והצנוע של הרב גוסטמן לאירועים שהובילו למינוי זה: רעיון ייחודי (ומבריק) אותו שיתף עם חבריו ללימודים, הוצג אחר כך בפני הרב חיים עוזר שהגיע לביקור. הרב הזמין את התלמיד הצעיר לחזור בפניו על הרעיון, במשרדו שבוילנא. הרב גוסטמן לא ידע שהרעיון שלו נגע במחלוקת בין הדיינים בבית דינו של הרב חיים עוזר, בתיק מורכב בו עסקו – ואפשר לאישה להינשא שוב.
אחד הדיינים שדן באותו מקרה, הרב מאיר באסין, בירר על הבחור, ותוך זמן קצר אירס אותו לבתו שרה. הרב באסין נפטר עוד לפני החתונה, והרב גוסטמן נאלץ למלא את מקומו כרבה של שפיניפישוק וכדיין בבית הדין. למרות שהרב גוסטמן טען שהוא בסך הכל היה "במקום הנכון ובזמן הנכון", ברור שהרב באסין והרב חיים עוזר הבחינו בגדולתו.
למרות שנראה כאילו צפויה לו קריירה ארוכה בפרברי וילנא, החיים היהודים בוילנא ומחוצה לה נגדעו במלחמת העולם השנייה. הרב גוסטמן הצליח להימלט, אם כי לא בלי פגע. הוא התחבא בין גוויות; הוא התחבא במערות; הוא התחבא בדיר חזירים... ואיכשהו ניצל.
בשבילי, הרב גוסטמן היה קשר-חי לעולם היהודי שהושמד על ידי הנאצים. מעולם לא הייתי צריך לתהות כיצד נראה רב בוילנא שלפני המלחמה, משום שהרב גוסטמן היה אתי 35 שנים אחרי המלחמה. הרב גוסטמן עמד בראש ישיבה קטנה בשכונת רחביה הירושלמית, וששה ימים בשבוע היה מלמד קבוצה קטנה של תלמידים נאמנים. אולם בימי חמישי בצהריים, היכל הישיבה היה מתמלא כולו: רבנים, אנשי רוח, דיינים, שופטים ומגוון של פרופסורים היו מצטרפים לתלמידים, יחד עם כל מי שחשקה נפשו בשיעור עמוק בגמרא, שנתן להם טעימה ממה שכמעט והושמד. וכשהרב גוסטמן היה מוסר שיעור, וילנא שוב הייתה חיה ותוססת.
אחד ממשתתפי השיעור הקבועים היה פרופסור מהאוניברסיטה העברית, ישראל אומן (זוכה פרס הנובל). פרופסור אומן היה תלמיד ישיבה מבריק לשעבר, שהחליט לפתוח בקריירה אקדמית, והכניס למערכת השבועית שלו את שיעורו של הרב גוסטמן, יחד עם תלמידים מפורסמים יותר או פחות מרחביה וירושלים.
הרב סקר את שורות הקברים של החיילים, ואמר: "כולם קדושים"
הייתה זאת שנת 1982, וישראל שוב הייתה במלחמה. חיילים גויסו, ויחידות המילואים הופעלו. בין המגויסים היה גם חייל מילואים, סטודנט שהתפרנס מהוראה, בשם שלמה אומן - בנו של ישראל אומן. בערב י"ט בסיוון, בקרב קשה במיוחד, שלמה נהרג.
הרב גוסטמן גייס את הישיבה שלו: כל תלמידיו הצטרפו לקיים עמו את מצוות לווית המת. בבית הקברות, הרב גוסטמן היה נסער: הוא סקר את שורות הקברים של הצעירים - החיילים שנהרגו בהגנה על הארץ. בדרך חזרה מבית הקברות פנה הרב גוסטמן לאדם שנסע איתו, ואמר: "כולם קדושים". נוסע נוסף שאל את הרב: "אפילו החיילים החילוניים?" והרב גוסטמן ענה: "כל אחד ואחד מהם". אחר כך הוא פנה אל הנהג ואמר, "קח אותי לביתו של פרופסור אומן".
המשפחה חזרה זה עתה מבית הקברות והייתה צריכה להתחיל את השבעה – שבוע האבלות על הבן, האח הבעל והאב (שלמה היה נשוי ואב לילד אחד. אלמנתו, שלומית, ילדה את בתם השנייה זמן קצר אחרי שהוא נהרג).
הרב גוסטמן נכנס וביקש לשבת ליד הפרופסור אומן, שאמר: "הרב, אני כל כך מעריך שבאת לבית הקברות, אבל עכשיו הרב ודאי צריך לחזור לישיבה." הרב גוסטמן השיב, תחילה ביידיש ואחר כך בעברית, כדי שכל הנוכחים יבינו:
"אני בטוח שאתה לא יודע, אבל היה לי בן בשם מאיר. הוא היה ילד מקסים. הוא נלקח מתוך ידיי ונרצח. אני נמלטתי. מאוחר יותר מכרתי את נעליו של בני כדי שיהיה לנו מה לאכול, אבל לא הייתי מסוגל לאכול את האוכל הזה – אז נתתי אותו לאחרים. מאיר שלי קדוש, הוא וכל ששת המיליונים שנהרגו קדושים."
ואז הוסיף הרב: "אני אספר לך מה קורה עכשיו בעולם האמת, בגן עדן. מאיר שלי מצרף את שלמה שלך למניין ואומר לו, 'אני נהרגתי בגלל שאני יהודי – אבל לא יכולתי להציל אחרים. אבל אתה, שלמה, אתה נהרגת בהגנה על עם ישראל וארץ ישראל.' מאיר שלי קדוש – אבל שלמה שלך הוא שליח ציבור – חזן במניין השמימי הקדוש".
הרב גוסטמן המשיך: "מעולם לא הייתה לי הזדמנות לשבת שבעה על מאיר שלי; תן לי לשבת כאן איתך רק עוד קצת."
פרופסור אומן השיב, "חשבתי שלעולם לא אוכל להתנחם, אבל הרב, ניחמת אותי."
הרב גוסטמן לא הניח לזיכרונות הכואבים לשלוט בחייו. הוא מצא נחמה בתלמידיו, בבתו ובנכדיו, ובכל ילד יהודי. הוא ואשתו היו משתתפים מדי שנה בתהלוכה שבה היו ילדים צועדים בירושלים בשירה ובריקוד. רב שנקרה בדרכו באחת השנים, שאל את הרב גוסטמן מדוע הוא מבזבז מזמנו היקר על אותו בילוי חסר תוכן. הרב גוסטמן הסביר: "אנחנו, שראינו דור של ילדים מת, נהנים לראות דור של ילדים ששרים ורוקדים ברחובות."
"אני חושב על הנעלים האלה כל יום בחיי"
אחד התלמידים הפציר פעם ברב גוסטמן לחלוק את זיכרונותיו מהגטו והמלחמה בצורה יותר פומבית ולעתים קרובות יותר. הוא ביקש ממנו לספר לאנשים על בנו ועל הנעליים שלו, והרב השיב לו: "אני לא יכול, אבל אני חושב על הנעלים האלה כל יום בחיי. אני רואה אותן כל לילה לפני שאני נרדם".
בכ"ח בסיוון תשנ"א (1991), נפטר הרב גוסטמן. אלפים צעדו ברחובות ירושלים וליוו אותו במסעו האחרון. ובליל כ"ט בסיוון, 9 שנים אחרי ששלמה אומן נפל במלחמה, נקבר גוסטמן בהר הזיתים. ואני מאמין שכאשר הוא נכנס לגן-עדן הוא התאחד עם אשתו, רבותיו ובנו האהוב מאיר. אני בטוח גם ששלמה אומן וכל שאר החיילים הקדושים שנהרגו בהגנה על העם והארץ, הגיעו לקבל את פניו של הרב המיוחד.
ב-10 בדצמבר 2005, זכה פרופסור ישראל אומן בפרס נובל בכלכלה. ואני בטוח שהוא נשא עמו לשטוקהולם את זכרם של אשתו אסתר ובנו שלמה. ויש לי הרגשה שהוא נשא גם את זכרו של רבו, הרב גוסטמן.
יהי רצון מלפני אלוקים שעם ישראל יקדש את שמו בחיי קדושה ויהיה אור לגויים – ויהי רצון שלא ייקראו עוד ילדים, חיילים ותלמידים למניין הקדוש בגן עדן.
בשולי הדברים
בפעם האחרונה בה פגשתי את הרב גוסטמן, הלכתי בשכונת מאה שערים/גאולה בירושלים עם אשתי ובני הבכור שישב בעגלה. היה זה יום ששי בבוקר, וכשראינו את ראש הישיבה, בירכנו אותו בשלום, איחלנו לו "שבת שלום", ואז עשיתי דבר שאני כמעט ולא עושה: ביקשתי ממנו לברך את בני. הרב גוסטמן הביט בפעוט, חייך ואמר: "יהי רצון שהוא יהיה ילד כמו כל הילדים".
בהתחלה אשתי ואני היינו המומים; איזו מין ברכה זאת? ציפינו לברכה שהילד יגדל להיות צדיק או תלמיד חכם, אבל לא, הוא בירך אותו שהוא יהיה "כמו כל הילדים".
שנים רבות חלפו עד שהבנו את דבריו. הוא בירך את הילד בילדות נורמאלית, שיהיו לו חיים נורמאליים, שתהיה לו בריאות... במבט לאחור, אני מבין איזו ברכה נפלאה נתן הרב גוסטמן, ומדוע.
לאחר שנים רבות, הבן הזה - מתתיהו, ובננו השני- הלל, שירתו ביחידות קרביות בצה"ל. אמיצים, חזקים ואידיאליסטים – חיילים נפלאים ויהודים נפלאים. ואני מתפלל שהם וכל חבריהם ישובו הביתה בשלום ויחיו חיים נורמאליים – "כמו כל הילדים".
נמצא באתר:
http://www.aish.co.il/h/imd/91258489.html ניתן להאריך בסיפורים והבאנו אך מעט ל"דור אשר לא ידע את יוסף...."
ואני מודה להקב"ה שזיכני ללמוד בישיבתו וללמוד מאורחותיו.
יהי זכרו ברוך!
שמואל