מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עבודת הלוויים לעתיד לבוא-תמיהה בדברי אוה"ח הק'

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מגיב ומניב
הודעות: 286
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:39 am
מיקום: בני ברק

עבודת הלוויים לעתיד לבוא-תמיהה בדברי אוה"ח הק'

הודעהעל ידי מגיב ומניב » ה' אוגוסט 05, 2010 10:18 pm

בימים אלו-שב דנחמתא, ראיתי לנכון להביא בפני הקהל תמיהה עצומה בדברי אוה"ח הק'.

בפרשת במדבר (ג,מה) כתיב: והיו לי הלוים אני ה'.

כתב האוה"ח הק': הכונה במאמר אני ה' לומר שהגם שאמרו ז"ל עתידה עבודה שתחזור לבכורות, לא ירדו הלוים מהיות לה', והוא אומרו והיו לי אני ה', כשם ששמי לעולם ועד כמו כן יהיו לי הלוים, עכ"ל. משמעות דבריו, דאמנם לעתיד לבא שתחזור עבודה לבכורים עיקר העבודה בהן, עד שהוצרך לאשמועינן דמ"מ יעבדו גם הלוים.

ויל"ע דהא מקור הדבר דלעתיד לבא תחזור עבודה לבכורים הוא במדרשי חז"ל, ראה ספרי בהעלותך, ילקו"ש שסד, במ"ר טו,יז, ויק"ר ב,ב. והילפותא היא מהא דכל מקום שנאמר 'לי' הרי זה קיים לעולם ולעולמי עולמים. ושם נזכר כן גם על הכהנים, וא"כ מילתא דפשיטא היא שגם הם יעבדו לעולם.

ובאמת בעבודת הכהנים מקרא מלא דבר הכתוב בדה"י א כג,יז: ויבדל אהרן להקדישו קדש קדשים הוא ובניו עד עולם. וראה רש"י יומא עב,ב שהכהונה ניתנה לאהרן ברית מלח. וע"ע ברמב"ם הל' תלמוד תורה ג,א, אדר"נ פר' מא, ב"ר ע,טו. ועי' חידושי מרן רי"ז הלוי על התורה ריש פר' פינחס.

{ועי' סנהדרין כד,ב דלרבנן אסור לשתות יין בזמן הזה משום דמהרה יבנה בית המקדש וצריך להיות ראוי לעבודה. והנה לא מצינו איסור כזה לבכורים, אף כי גם הם יעבדו לעתיד לבא. ובקידושין עא,א דהקב"ה יטהר תחילה שבט לוי, ומשמע משום שזקוקים להם לעבודה, ועי' מועדים וזמנים ז,קסט}.

מגיב ומניב
הודעות: 286
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:39 am
מיקום: בני ברק

Re: עבודת הלוויים לעתיד לבוא-תמיהה בדברי אוה"ח הק'

הודעהעל ידי מגיב ומניב » ה' אוגוסט 05, 2010 10:34 pm

לבל יחסר המזג, אביא את עלתה במצודתי בישוב דבריו, דהנה ישנם שני מיני עבודות, עבודות כהונה וזה נתון לאהרן ולבניו, ועבודות לויה לכלל השבט שהם משא ושיר ונעילת שערים. והנה לא מצינו בשום מקום שעבודת כהונה דאהרן ובניו היתה תחת כל בכור, וזה מצינו רק בעבודת הלויה.

האמנם, מנין בני לוי שנלקחו תחת כל בכור כלל גם את הכהנים, וזה כנראה משום שבנוסף להיותם כהנים בני אהרן יש להם ג"כ דין של לויים, וכמו דכתיב בכמה דוכתי הכהנים הלוים, ועי' ריש בכורות.

וראה עוד באוה"ח הק' להלן פר' בהעלותך עה"פ ואתנה את הלוים, דהטעם דעבודת הלוים נאסרה על הכהנים הוא משום שהכהנים בני אהרן קבלו המתנה של הלוים דהיינו 'נתונים לאהרן ולבניו מתוך בני ישראל', יעו"ש. הרי דבאמת ודאי לא מחסרא בשם לוים לזרע אהרן.

(אולם, באמת הנחה זו שכתבנו דהכהנים היו בכלל המנין של תחת כל בכור איננה פשוטה כל עיקר, דבבכורות ד,א מבואר דאהרן הכהן לא היה בכלל המנין, ובמשך חכמה כאן כתב דאף בני אהרן לא היו בכלל).

ומעתה נראה, דזה פשיטא דאהרן ובניו דין כהונתם הוא כהונת עולם, ולא באו במקום הבכורים, אבל נידון דברי האוה"ח הוא בלוים לבדם שהם תחת כל בכור, ואולי כל דין עבודתם מוגבל לזמן הזה שאין העבודה בבכורות, אבל לעת"ל לא יעבדו, ועלה מדייק לישנא דקרא דגם הם יעבדו, ועי'.


עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: עבודת הלוויים לעתיד לבוא-תמיהה בדברי אוה"ח הק'

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ד' ינואר 04, 2012 2:54 pm

מגיב ומניב כתב:בימים אלו-שב דנחמתא, ראיתי לנכון להביא בפני הקהל תמיהה עצומה בדברי אוה"ח הק'.

בפרשת במדבר (ג,מה) כתיב: והיו לי הלוים אני ה'.

כתב האוה"ח הק': הכונה במאמר אני ה' לומר שהגם שאמרו ז"ל עתידה עבודה שתחזור לבכורות, לא ירדו הלוים מהיות לה', והוא אומרו והיו לי אני ה', כשם ששמי לעולם ועד כמו כן יהיו לי הלוים, עכ"ל. משמעות דבריו, דאמנם לעתיד לבא שתחזור עבודה לבכורים עיקר העבודה בהן, עד שהוצרך לאשמועינן דמ"מ יעבדו גם הלוים.

ויל"ע דהא מקור הדבר דלעתיד לבא תחזור עבודה לבכורים הוא במדרשי חז"ל, ראה ספרי בהעלותך, ילקו"ש שסד, במ"ר טו,יז, ויק"ר ב,ב. והילפותא היא מהא דכל מקום שנאמר 'לי' הרי זה קיים לעולם ולעולמי עולמים. ושם נזכר כן גם על הכהנים, וא"כ מילתא דפשיטא היא שגם הם יעבדו לעולם.

ובאמת בעבודת הכהנים מקרא מלא דבר הכתוב בדה"י א כג,יז: ויבדל אהרן להקדישו קדש קדשים הוא ובניו עד עולם. וראה רש"י יומא עב,ב שהכהונה ניתנה לאהרן ברית מלח. וע"ע ברמב"ם הל' תלמוד תורה ג,א, אדר"נ פר' מא, ב"ר ע,טו. ועי' חידושי מרן רי"ז הלוי על התורה ריש פר' פינחס.

{ועי' סנהדרין כד,ב דלרבנן אסור לשתות יין בזמן הזה משום דמהרה יבנה בית המקדש וצריך להיות ראוי לעבודה. והנה לא מצינו איסור כזה לבכורים, אף כי גם הם יעבדו לעתיד לבא. ובקידושין עא,א דהקב"ה יטהר תחילה שבט לוי, ומשמע משום שזקוקים להם לעבודה, ועי' מועדים וזמנים ז,קסט}.

הוקפץ לרגל פרשת ויחי שהאוה"ח (מט, כח) חוזר על דבריו שעתידה עבודה שתחזור לבכורות.
היכן הם דברי הגרי"ז שחלק על חידוש זה של האוה"ח?
והאם יש למישהו מה להוסיף בנושא מעניין זה?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 252 אורחים