הוגה כתב:כבר על ההתחלה נשמע טוב, "תוספות שאנץ" חדשים על קידושין,
יש מצב בבקשה לראות עמוד או שנים מזה להבין טיב החידוש?
בר ששת כתב:ביקשתי ולא מצאתי, איזשהו מאמר קמינצקאי טוב. משהו שיעורר שוב איזו סערה עתיקה.
משהו שיחשוף שבעצם הבעש"ט לא היה חסיד, או ששמו של האדמו"ר הריי"ץ נבדה מלבו.
משהו להעינת בו, לא סתם תוספות-שאנץ. 'ירושתנו' הרי לא 'נזר-התורה'...
ישיבה מאן דהו כתב:
קרא היטב את תוכן העניינים ותראה שקמנצקי יש לו מאמר-מכתב בספר זה.
ישיבה מאן דהו כתב: [ואגב, זוהי דרך ראויה בהחלט להתמודד עם טיעונים בדבר חסידותו של בעל ההפלאה.]
בר ששת כתב:ישיבה מאן דהו כתב:קרא היטב את תוכן העניינים ותראה שקמנצקי יש לו מאמר-מכתב בספר זה.
או, ב"ה שהותיר לנו משהו לקרוא... באיזה עניין עוסק מכתבו? בעניין ההפלאה, או בעניין פשיסחא?
בר ששת כתב: 'ירושתנו' הרי לא 'נזר-התורה'...
וואס כתב:האם ירושתנו יסכים לפרסם את תגובת הרב ווייס לדברי הרב קמנצקי?
לגרסא אחרת המתאימה לאלו המאמינים ברוח הקודש
שו"ת דברי חיים יורה דעה חלק ב סימן קה
שאלה מלמד אחד פגע בכבוד האור החיים ז"ל ואמר שלא עשה ספרו ברוח הקודש:
תשובה קבלתי מכתבם והנה לא ידעתי מה ספק לכם שרוח הקודש שורה גם עתה על הראוי לו אף על פי שבטלה הנבואה מן הנביאים הלא בפירוש איתא בבבא בתרא פ"ק (י"ב ע"א) וז"ל הש"ס אמר ר' אבדימי דמן חיפה מיום שחרב בית המקדש ניטלה נבואה מן הנביאים וניתנה לחכמים אטו חכם לאו נביא הוא הכי קאמר אף על פי שניטלה מן הנביאים מן החכמים לא ניטלה אמר אמימר וחכם עדיף מנביא שנאמר ונביא לבב חכמה מי נתלה במי הוי אומר קטן נתלה בגדול אמר אביי תדע דאמר גברא רבה מלתא ומתאמרא משמיה דגברא רבה אחרינא כוותיה אמר רבא ומאי קושיא ודלמא תרווייהו בני חד מזלא נינהו אלא אמר רבא תדע דאמר גברא רבה מלתא ומתאמרא משמיה דר"ע בר יוסף כוותיה אמר רב אשי ומאי קושיא דלמא להא מלתא בר מזליה הוא אלא אמר רב אשי תדע דאמר גברא רבה מלתא ומתאמרא הלכה למשה מסיני כוותיה ודלמא כסומא בארובה ולאו טעמא יהיב עכ"ל הרי דגם אחר החורבן רוח נבואה שורה על הראוים לכך היינו רוח הקודש דחכמה. דנבואה לחוד ורוח הקודש דחכמה לחוד כמבואר במורה בח"ב [פרק ל"ח]שנא:
ולפי דבריו לא יקשה קושית הרמב"ן [בתירוצו] ארש"י ז"ל [ד"ה ה"ק] ויש לומר שגם כוונת הרמב"ן ז"ל כן וכן נראה מריטב"א שכתב כן בשם הרמב"ם ז"ל הובא שם בב"ב בעין יעקב וזה לשונו והרמב"ן ז"ל הקשה על פירוש רש"י כו' ואין דעתי נוטהשנב אלא הכי קאמר אף על פי שנטלה נבואה מן הנביאים שהוא המראה והחזון נבואת חכמים שהוא בדרך חכמה לא נטלה אלא יודעים האמת ברוח הקודש שבקרבם וגם הריטב"א ז"ל כתב בפירוש מאמר זה וז"ל ונתנה לחכמים פירושו שישיגו בשכלם דברים הרבה שאין כח בשכל הטבעשנג להשיגם וחכם עדיף מנביא פי' מאותו נביא שיש לו כח לראות עתידות ואין לו דרכי הנבואה שהם מצד החכמה שורהשנד שכינה עליו וכמו שביאר הרמב"ם ז"ל בספרו הידוע [שם] כי הנבואה ההיא אינה שורה אלא על חכם עד כאן עכ"ל יעו"ש הרי לך בפירוש בש"ס וראשונים דרוח הקודש דחכמה לא בטל מן החכמים:
וכן הוא בהדיא בגיטין [דף ו' ע"ב] גבי ר' אביתר וז"ל הש"ס שם ועוד הא ר' אביתר דאסכים מריה על ידיה ופירש רש"י שם וז"ל לגלות לו סוד לכוון בדברים הסתומים על אמתתם עכ"ל הרי דרוח הקודש והסכמת הקב"ה לא ביטל מחכמים הראוים לזה וכ"מ במאמר דרבי פנחס בן יאיר [ע"ז כ' ע"ב] יעו"ש:
ויתר מזה מבואר במדרש רבה פרשת נשא [ט' כ'] גבי אשה אחת ששהתה זמן רב בליל שבת קודש בפרקיה דרבי מאיר ואמר לה בעלה שאינה רשאי לבוא לביתה עד שתרוק בפניו של ר"מ ג' פעמים צפה ר"מ ברוח הקודש כו' יעו"ש הרי שצפה ברוח הקודש וכן רבי שאמר ביום פטירתו דברי נבואה בקידושין [דף ע"ב ע"א] אפילו לאחר שניטלה:
ובאמת כי מזה משמע דלא כרמב"ם במורה [שם פרק ל"ז] דהתם משמע דבלא נביאות של כח המדמה אין נקרא החכם רק גדול המעיינים אבל לא שיאמר דברים שיוצא מגדר השכלי רק מדמין כעין נבואה. יהי' איך שיהי' כולי עלמא מודים דרוח הקודש לא נסתלק מן החכמים:
ומה שאמרו [סוטה מ"ח ע"ב] דמימות הנביאים ניטלה רוח הקודש היינו רוח דנבואה אבל רוח הקודש דחכמה ולהסכים בשכלו עם הלכה למשה מסיני או כר' אביתר זה לא בטלה ולא יכחיש זה רק אפיקורס:
ומה שכתבתם תשובות מגדולי דורינו שבטל לגמרי רוח הקודש לא אאמין שיצא זה מפי רבותינו שיחי' ומי יודע מה שכתב להם המתעה הנבל הזה אבל האמת עד לדרכו שגם בזמנינו יש לחכמי האמת שאינם נוטים אחרי החומר יש להם רוח הקודש וכמבואר במורה [שם פרק ל"ו] וברמב"ן ז"ל בהדיא: ולכן בעל אור החיים נשבג"מ בודאי חיבר ספרו ברוח הקודש אך לא הוא לבדו רק כל מחבר אפילו בדורינו אם הוא ראוי לכך חיבר ספרו ברוח הקודש היינו שהסכים בחכמתו לאמתו של תורה כמו שאמרו בש"ס על ר' אביתר וכן כתב התומים לדינא [בקיצור ת"כ סי' קכ"ג וקכ"ד] שאין לומר קים לי נגד השולחן ערוך משום שכתבו דבריהם ברוח הקודש ע"ש:
ולכן המלמד המכחיש רוח קדשו של אוה"ח הוא אפיקורס שאינו מאמין בגדולי הדור שהעידו עליו שהי' ראוי לרוח הקודש והמלמד הזה כפר בעיקר רוח הקודש וליעג על דברי הש"ס בבא בתרא הנ"ל ויפה עשיתם שלא עזבתם את בניכם בידו ויישר כוחכם בזה: אך שכר מלמדות לא אוכל לפסוק שלא בפני בעל דין בלא ראות מעשי הנהגתו כי אולי משגה הוא בזה ובזה תוכלו לסמוך על מורה שיש בקהילתכםשנה והי' שלום:
שו"ת דברי חיים יורה דעה חלק ב סימן קה
שאלה מלמד אחד פגע בכבוד האור החיים ז"ל ואמר שלא עשה ספרו ברוח הקודש:
ברקים רב כתב:שום תגובה כאן איננה מצדיקה את הביטוי 'לאלו המאמינים ברוח הקודש'.
הוגה כתב:לפי דברי "ישיבה..",
מה זה שונה מהשאלה הלמדנית, "שור שנגח את הפרה" - מדוע לא שור שנגח את השור?
בטח תסכים, שפשוט לא נכון (ובמקרה שלנו: גם לא הוגן), לתפוס משפט מתוך קטע, ולהוציאו מהקשרו.
הבן בדרך כתב:ועל אחד מהעורכים אפשר לומר באופן ברור, שאינו מאמין ברוה"ק. ותולין הקלקלה במקולקל. (ואת זה איני יודע מרוה"ק)
ברקים רב כתב:אין מקום לסגנון זה על כל כוונותיו הברורות, ולא יועיל הקשר זה או אחר. כך לטעמי.
מעיין כתב:שו"ת דברי חיים יורה דעה חלק ב סימן קה
שאלה מלמד אחד פגע בכבוד האור החיים ז"ל ואמר שלא עשה ספרו ברוח הקודש:
גם בתשו' בית שלמה יש תשובה ארוכה בענין זה
הוגה כתב:צh33 היקר,
במחילה, קראתי דבריך ונזכרתי בסיפור...
בבריסק, אולי בליובאוויטש, כבר איני זוכר... לא חשוב, כמו בכל פלך ומרכז יהודי, הסתובב לו בעיירה שוטה הכפר הנצחי. שכחתי את שמו... לא חשוב...
הוא לא היה טוען שהוא המשיח, זה הרי היה בבריסק... הוא היה טוען על עצמו - שהוא לא פחות ולא יותר - ישעיהו הנביא !
-- כמובן שהילדים היו רצים אחריו בכל העיר, ולועגים לו...
-- תמיד הוא היה מתרגז, ובחרונו פותח את ספר הנביאים, ומצביע על הספר הגדול בן העשרות פרקים, "ספר ישעיהו",
-- וצועק: "איך אתם מעיזים לומר שאני לא הנביא ישעיה, אתם כופרים בתנ"ך! - הרי כתוב כאן "חזון ישעיהו" - מוכח שאני הוא הנביא ישעיהו !!"
-- והם תמיד... היו משיבים לו: "נכון שיש נביא ישעיהו, אבל מי אמר שאתה הוא הנביא ישעיהו ? ?"
--- נכון שיש רוח הקודש, אבל מי אמר [b]שהם בעלי רוח הקודש ? ?
צh33 כתב:התכוונת כנראה להרב המגיד ממעזריטש! וחכמתך כחכמת קמינצקי....
ברקים רב כתב:אין מקום לסגנון זה על כל כוונותיו הברורות, ולא יועיל הקשר זה או אחר. כך לטעמי.
כדי לתרץ את התמיהה השלישית, שהיא החמורה מבין כולן, מפלפל המשיג בדרשות ופירושים, גורע ומוסיף ודורש, ולמסקנתו כך היה מעשה: קהילת פרנקפורט לבדה הודיעה לשני האחים (וכן לרבי מאיר ברבי) שהם מועמדים לרבנות בעירם, וביקשה מהם לפרוט את דרישותיהם. שני האחים שהתקשו להחליט מי מהם יישב לרבנות נכבדה זו, הלכו לשאול את פי המגיד. מכאן ואילך מתפצלת השערתו לשתיים. לפי גרסא אחת אמר המגיד שהרב דק"ק שינווא ילך בראש כי הוא גדול האחים. ומכיוון שרבי שמעלקא היה אז רב בקהילה זו הבינו האחים (כיצד?) שכוונתו כי ימשיך לכהן שם. לגרסא אחרת, המתאימה לאלו המאמינים ברוח הקודש, צפה המגיד ברוח קדשו כי עתידה קהילת ניקלשבורג לבקש לעצמה רב בקרוב ורמז זאת לרבי שמעלקא, שהבין מכך (כיצד?) כי הרבנות בפרנקפורט ראויה לאחיו.
גליל העליון כתב:הבן בדרך כתב:ועל אחד מהעורכים אפשר לומר באופן ברור, שאינו מאמין ברוה"ק. ותולין הקלקלה במקולקל. (ואת זה איני יודע מרוה"ק)
לפתוח ניק לתגובה כזאת קוראים "ארור מכה רעהו בסתר"
הבן בדרך כתב:גליל העליון כתב:הבן בדרך כתב:ועל אחד מהעורכים אפשר לומר באופן ברור, שאינו מאמין ברוה"ק. ותולין הקלקלה במקולקל. (ואת זה איני יודע מרוה"ק)
לפתוח ניק לתגובה כזאת קוראים "ארור מכה רעהו בסתר"
מפרסמין את הצבועין.
הבן בדרך כתב:גליל העליון כתב:הבן בדרך כתב:ועל אחד מהעורכים אפשר לומר באופן ברור, שאינו מאמין ברוה"ק. ותולין הקלקלה במקולקל. (ואת זה איני יודע מרוה"ק)
לפתוח ניק לתגובה כזאת קוראים "ארור מכה רעהו בסתר"
מפרסמין את הצבועין.
ס''ק כתב:כל המשפט הזה של ה"מאמינים ברוה"ק", אינו מלשונו של ר' קמינצקי, רק מבוסס על דברי ר'י וויס בבית אהרן וישראל, שהאריך בענין זה שם [ביאו"י תשרי תשע"ב]
ישיבה מאן דהו כתב:מאתר מכון מורשת אשכנז משתמע שהקובץ לשנת תשע"ב כבר יצא לאור. עיי' כאן: http://www.moreshesashkenaz.org/he/yerushaseinu
ושם יש לינק לדפי דוגמה לכל המאמרים בספר: http://www.moreshesashkenaz.org/mm/samp ... Sample.pdf
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 215 אורחים