"גם אין מכוונים את השעון על פי חצות של כל יום ויום"
הוגה ומעיין כתב:פשיטא שמזיזים בשעות קיץ. הרי אין כאן גזה"כ בלי טעם אלא שיטה שמבוססת על דעת כמה ראשונים. גם אין טעם לשעה 9 ו10 אלא צריך להקדים כשיעור ההקדמה מקו התאריך האיזורי (כ20 דקות בא"י, תלוי במיקום כל עיר).
בברכה המשולשת כתב:יש על ענין השעות השוות בכלל (ומן הסתם עם נפק"מ לשאלה שהועלתה כאן) שני מאמרים של הרה"ג זלמן מנחם קורן שליט"א, האחד כנספח למהדורת לקט יושר מכון ירושלים (שההדיר כב' ידידנו ומכובדנו הרה"ג עמיחי ישראל כנרתי שליט"א), ולשני הוא מפנה שם.
הוגה ומעיין כתב:אנסה להשיב לך בסגנון אחר:
שעות שבני מלכים עומדים בהם אינם נקבעים על פי שעון אלא על פי השמש, שהרי בני מלכים קדמו להמצאת השעון, ואיך תהיה שעת קימתם תלויה בו? מעתה יש לך לתמוה, וכי בכל יום ישנו זמן קימתם על פי הזריחה והשקיעה? נמצא ישנים כל יום מנין אחר של שעות, וכן שאר קלקולים. מה עושים איפוא? על פי מה קובעים שעות שוות כשאין שעון?
אוהב ספרים כתב:לחם, שיין שטיקל תורה, אבל מאיפה אתה לוקח את ההנחה שמחליפים את האופק כפי מה שנשתנה שעון הקיץ.
והשאלה לחדד קצת יותר, האם הזמן היא ג' שעות מהנץ ממילא זה זז עם שעון הקיץ, או אמרינן בשעה שבני מלכים עומדים, וזה נשאר שעה 9 בכל עת ועונה, כשזזים השעון לא קמים ב10 שוב קמים ב9
בר ששת כתב:לתועלת המתדיינים והמתעניינים:
דבר בעתו, נכפל בו כי טוב!
כפי שנודע לי, בימים הקרובים, יורד לדפוס ספר מקיף המתעסק בדיוק בנושא זה. שם הספר "שעות שוות בהלכה", והוא משובח ביותר. כמה ידידים מביני-מדע ובקיאים בתחום, העידו באוזניי כי עבודת העריכה ממש מופלאה. הכתיבה מרתקת וקולחת, הכל נכתב באופן ברור ובהיר. והעיקר, הספר מקיף את כל הנושא וגם נותן סקירה מלאה על התפתחות מדידת הזמן, ועל השיטות השונות.
לפני שתשאלו, המחבר הוא הרב הגאון רבי יצחק זילבר שליט"א, תלמיד חכם מובהק ממאנסי ניו-יורק, שמוניטין יצא למאמריו.
ברכתי לו, כי יזכה שיפוצו מעיינותיו, ויאמר מילי דיתקבלו.
אוהב ספרים כתב:בר ששת, אולי תוכל לשאול אותו [כפי הנראה שאתה מכירו] מה דעתו לשאלתנו פה
בר ששת כתב:אוהב ספרים כתב:בר ששת, אולי תוכל לשאול אותו [כפי הנראה שאתה מכירו] מה דעתו לשאלתנו פה
אנסה לשאול בל"נ. סביר להניח שדעתו כי כדאי לכל המתדיינים לרכוש את הספר...
ב"ה
א. בענין אופן חישוב השעות לפי שיטת היעב"ץ וסיעתו - אין ספק שבאופן עיקרוני הניק 'הוגה ומעיין' צודק. אני מעתיק כאן קטע ממה שכתבתי ב'מבוא' בספרי:
אופן החישוב הידוע ביותר, הוא שיטת היעב"ץ והרה"ק מקָאמַרְנָא (אצל רבים היא מכונה על שמו של האחרון), וכן נראה שסובר הש"ך. לפי שיטה זו מחשבים לשעות היום את שתים עשרה השעות האמצעיות של היום: כשהיום הטבעי ארוך יותר מי"ב שעות שוות - מחשיבים רק את י"ב השעות האמצעיות לשעות היום, ואילו הזמן שלפני השעה הראשונה ואחרי השעה האחרונה אמנם נחשב ליום, אבל אינו נכלל בתוך שעות היום. וכן להיפך: כשהיום מתקצר ואין בו י"ב שעות שוות, מכל מקום לגבי חישוב השעות מחשיבים שתים עשרה שעות לשעות היום. ולמרות שתחילתו וסופו של 'יום' זה נחשבת לגבי כל דיני תורה כלילה גמור, מכל מקום לענין חישוב השעות הן נחשבות כשעות היום.
כמובן שאותה הוספה או גירוע שמוסיפים או גורעים מן היום, נעשית בתחלת היום ובסופו באופן שווה. שהרי לא יעלה על הדעת כי מוסיפים או גורעים כמויות שונות לפני היום או אחריו.
הדרך הקלה ביותר לחישוב שעות היום היא מחצות היום: שש שעות לפני חצות היום מתחילות שעות היום, והוא נמשך עד שש שעות לאחריו.
אופן זה של חישוב שעות היום היה מקובל מאז ומעולם אצל חכמי התכונה. כשאמרו לדוגמא 'השעה הראשונה של היום' התכוונו תמיד לשש שעות לפני חצות היום, בין אם מדובר בימות החורף - עמוק בתוך חשכת הלילה, ובין בימות החמה שכבר האיר היום לפני כמה שעות. אצל התוכנים 'השעה הראשונה של היום' היא תמיד שש שעות לפני חצות היום.
על דרך החישוב הזה היה מיוסד השעון הנוצרי-אירופי לאורך הדורות האחרונים, אלא שמִספור השעות היה אחרת: הנוצרים קראו לשעה הראשונה של היום שעה 'שש', עד 'שש' בערב. אלא שבימינו כבר עבר השעון כמה שינויים, כמו שיתבאר בפרוטרוט לקמן בפרק 'שעות שוות בימינו'.
בפרקי ספרנו נתמקד בשיטה זו בשני מישורים:
לאורך פרקי הספר נעמיק חקר ביסוד ההלכתי של שיטה זו, תוך בירור וליבון הסוגיות התלמודיות ודברי הפוסקים. ובשער השישי נעסוק במישור המציאותי, כיצד מתאימים שיטה זו לפי השעון שלנו.
היום מיותר ההסברים על ה'חצות ממוצע' ו'שעון אזורי' דהרי יש לנו לוחות לחצות היום שבכל מקום. זה לא משנה איך בעלי הלוחות הגיעו להחצות, פשוט לוקחים את החצות ושעתיים לפניה סוף זמן תפילה ושלוש שעות שלפניה סוף זמן ק"ש.
ב. מה שכתב ששיטה זו "מבוססת על דעת כמה ראשונים" מספוקני אם גם אחרי לימוד הספר שלי יסבור ככה. ויתירה מזו אני כמעט בטוח שאחרי קריאת הספר שלי לא יאמר ש"כן היא דעת הפני יהושע...".
ג. אוהב ספרים שואל הרי זמן קימה שווה בכל ימות השנה לפי שעון שלנו, אם כן גם סוזק"ש צ"ל בשעה תשע לפי שעון שלנו. אבל באמת טענת היעב"ץ וסיעתו אינם שכיון שזמן קימה הוא לפי שעות שוות גם סוזק"ש צ"ל לפי שעות שוות. דהרי החז"ל מעולם לא אמרו שסוף זמן ק"ש הוא בזמן קימת בני מלכים. חז"ל אמרו שסוזק"ש הוא עד שלש שעות, והם נתנו טעם שכיון שאז קמים הבני מלכים. היעב"ץ וסייעתו רק טוענים שמזה שאנחנו רואים שחז"ל אמרו שבשלש שעות הבני מלכים קמים זה הוכחה שה'שלש שעות' שדיברו בהם חז"ל הם 'שעות שוות' ולא 'שעות זמניות' כשיטת הר"מ. ועכשיו אעתיק קצת מדבריי בפרק יא משער השישי (התאמת שעות שוות לפי שעון שלנו):
לאחר שאנחנו יודעים, לפחות ידיעה כללית, את ההיסטוריה של מדידת הזמן, ברור לנו שכשאנחנו באים לומר שחז"ל דברו על סוג כלשהו של שעון, זה יכול להיות רק אם השעון כבר היה בשימושם של בני אדם בימיהם. כמובן שחז"ל לא דברו רק למען דורות הבאים אחרי שהאומות ימציאו איזשהו סוג של שעון. אשר על כן ברור למעלה מכל ספק שלפי השיטה הסוברת ש'שעות' בדברי חז"ל הן שעות שוות ברור שהשעות השוות היו לפי השעון השמשי האמיתי. ולא לפי השעון הממוצע-שנתי ובוודאי לא על האזורי-סטנדרטי. שהרי האנשים לא השתמשו בשעון ממוצע, ובימי חז"ל (לפני המצאת השעון המכני) היה נצטרך איצטגנינות גדולה לדעת את הממוצע השנתי.
ולא רק חז"ל אלא גם הפוסקים שסוברים שעות שוות, כפי שאפשר להוכיח מדבריהם, בוודאי לא כוונו לשעון שלנו.
אעתיק עוד כמה קטעים שכתבתי בשער השישי:
המחלוקת שבין שיטת הסוברים 'שעות זמניות' ובין הנוקטים 'שעות שוות' היא שאלה היסטורית-עובדתית: מה היה השעון המקובל בימי חז"ל (או לפחות מקובל לגבי דיני תורה). לפי בעלי שיטות אלו הרי כשחז"ל אמרו "עד ג' שעות" היתה כוונתם לשעון שהיה בשימוש אנשי דורם. א"כ איך אפשר להעלות על הדעת שבימי חז"ל כבר היה שעון הבנוי על החצות הממוצע?
השעון הרי היה שעון שמשי, ורוב או כל האנשים כלל לא ידעו שמחצות של אתמול לחצות של היום לא עבר כ"ד שעות מדויקת.
איך אפשר לחשוב שכל העולם השתמשו באיזה אינדיקטור שעל פיו ידעו בכל ימות השנה את זמנו של החצות הממוצע ועל פיו חשבו את כל שעות היום?
אכן הוא צודק, שהסברא נותנת שאילו היינו צריכים עכשיו בימינו לקבוע את ההלכה, מסתבר שבעלי השיטה של שעות שוות היו קובעים את ההלכות התלויות בחלקי היום - לפי השעון שלנו.
אבל אל לנו לשכוח שזה לא הנושא, הנושא הוא מה היא ההלכה שתקנו חז"ל בשעתם, למה כוונו כשאמרו 'עד ג' וד' שעות', מאיזה שעות דברו חז"ל.
ד. עכשיו לדברי הניק ס"ק:
1. "סוכ"ס, גם אם מכוונים את היום ע"פ השמש, הרי יותר קל לחשב מנקודה מוקדמת, לא מחצות אחורה".
אכן לשיטת היעב"ץ לא מחשבים מחצות אחורה. אלא לפי השעון שמש, כלומר מיקום השמש בשמיים. ושלש שעות לפי חצות היום בכל יום השמש עומד באותה מקום. אנחנו היום שלא רגילים לחשב את חלקי היום לפי השמש, הדרך הכי קלה זה לחשוב מחצות אחורה.
2. עוד כתב: "ובאמת לשיטה הזאת שמחשבין ע"פ חצות נתחדשה באחרונים. ולשעון א"י השקיעה כל יום בשעה 12:00. [מזיזים את השעון כל יום לפני מנחה, שהיא ג"כ קבועה ב11:40 וזמן מעריב ב12:30]. וכ"ה עד היום במקומות הנוהגים ע"פ האראבישער זייגער כמו בביהכ"נ הגר"א שערי חסד, בישועות יעקב מא"ש, ובבתי ברוידא ושכונת כנסת שבירושלים. אמנם בימי קדם, היו מחשבין ע"פ זמן הנץ החמה [או עלות השחר, עכ"פ לפי תחילת היום], ומשם שלש שעות לזק"ש, וארבע לסו"ז חמץ. וכידוע מהתה"ד בזה".
בזה הוא צודק ששיטת התה"ד הוא שמחשבים את הג' שעות מתחלת היום בכל יום. ואני הוכחתי בספרי שעוד ראשונים סברו כמותו. אבל את ה'שידוך' שעשה לזה לשעון הערבי אינו עולה יפה. הרי לפי השעון הערבי מתחילים את שעות היממה כלומר את הכ"ד שעות מן השיקעה וממשיכים עד השקיעה. וסוף זמן ק"ש אינו שייך לג' שעות, לא של היום ולא של הלילה. בספרי הארכתי בזה.
ועוד נוקדה, התה"ד השתמש באותה שעון שהשתמש בה היעב"ץ. שעון שמשי אמיתי מחצות היום לחצות היום.
אכן לשיטת היעב"ץ לא מחשבים מחצות אחורה. אלא לפי השעון שמש, כלומר מיקום השמש בשמיים. ושלש שעות לפי חצות היום בכל יום השמש עומד באותה מקום.
תוכן כתב:אכן לשיטת היעב"ץ לא מחשבים מחצות אחורה. אלא לפי השעון שמש, כלומר מיקום השמש בשמיים. ושלש שעות לפי חצות היום בכל יום השמש עומד באותה מקום.
זה לא נכון. אלא כל יום בג' שעות שוות לפני חצות השמש נמצאת במקום אחר.
מבחינת הצפון והדרום, אכן כל יום בג' שעות שוות לפני חצות השמש נמצאת במקום אחר, אבל מבחינת המזרח והמערב כל יום בג' שעות שוות לפני חצות השמש נמצאת באותה נקודה.
אוהב ספרים כתב:בר ששת, תודה על כל האריכות, אבל בקיצור הוא לא עונה על השאלה שלי, מה דעתו שזזים את הזמן עם שעון הקיץ או לא?
והוא רוצה לחדש נגד הרבה אחרונים בדעת הפני יהושע והתוספות הרא"ש וכו' זאת לא הנקודה כעת.
ב"ה
א. על השאלה של אוהב ספר יפה השיב הוגה ומעיין. אעתיק מה שכתבתי בספרי שער השישי פרק 'שיטת המחשבים לפי שעון שלנו', (הסבר ה: הולכים לפי חשבון השעות שהסכימו עליו בני המדינה), זה מה שאני כותב שמה (בערך לא בדיוק):
אעתיק דברי הרב הגאון רבי ישכר דוב איינהארן שליט"א דומ"ץ סקווירא בורו פארק בקובץ 'אור ישראל' (גליון נ עמוד רמט):
"ועוד סברא יש בכל זה לחשוב ע"פ מורה שעות שלנו, דמסתבר שאם תקנו חז"ל ע"פ שעות שוות, תקנו לפי חשבון השעות שהסכימו עליו בני המדינה, ואפי' לענין ק"ש דאורייתא העיקר תלוי בשעה שבני מלכים קמים וזה תלוי לפי מה שהבני מלכים חושבים הג' שעות.
ובדרך זה תמצא ישוב ג"כ על מה שהזהירו כמה גדולים (עי' שו"ת מנחת אלעזר ח"א סוסי' ס"ט ועוד) שהמורה שעות שלנו הוא ודאי אינו מכוון כלל לפי המקום ממש אלא חכמי האומות השוו השעות בערך לכל אלף מייל (הדבר תלוי במרחק לפי מעלות, לפיכך יש שינויים גדולים בהתאם למרחק מקו המשוה, ואכמ"ל), יהי' הזמן שווה.
אבל מכל מקום למעשה הרבה צדיקים לא חששו לזה וחשבו לגמרי השעות כפי המורה שעות שלנו, ולכאורה הוא פלא, וע"כ צריך לומר כמו שכתבתי דמכל מקום הבני מלכים הם קמים לפי השעות שנהוג בעולם ודוק".
הנחה זו שהכל לפי מנהג המקום גוררת בעקבותיה דיון בנושא עקרוני, האם אנחנו צריכים ל'תרגם' את הדינים של חז"ל למציאות של ימינו או שאנחנו חייבים ללכת בעקבותם של חז"ל. אבל באמת איננו צריכים בכלל לדון בנושא זה, שכן כל ההסבר הנוכחי אינו שייך כלל לשאלת השעות הזמניות – שוות. שהרי המחלוקת של זמניות - שוות היא מאיזה שעות דברו חז"ל כשאמרו 'שעות'. כמו שכתב הר"מ, וכן כתבו האחרונים בעלי שיטת שעות שוות. ומטעם זה כל הפוסקים מביאים ראיות מדברי חז"ל לחזק שיטתם של זמניות או שוות. אבל סברא זו של הגרי"ד איינהארן תיתכן לפי זמניות כמו לפי שוות. שהרי אפשר לומר שאם כי חז"ל דברו משעות זמניות, זהו לפי שבימיהם נהגו אנשי העולם לפי שעות זמניות, אבל בימינו הולכים לפי השעות שלנו. שהרי גם הסוברים שחז"ל דברו משעות שוות – מודים הם שהם לא התכוונו לשעון שלנו שהמציאו האומות בזמן אחרון.
לפיכך מה שכתב: "דמסתבר שאם תקנו חז"ל ע"פ שעות שוות תקנו לפי חשבון השעות שהסכימו עליו בני המדינה". קשה להבין מדוע סברא זו שייכת יותר למי שסובר שחז"ל דברו משעות שוות, מאשר למ"ד שחז"ל בכל מקום דברו משעות זמניות. הרי בין לנוקטים 'זמניות' ובין לנוקטים 'שוות' לא חז"ל הם שתקנו את סוג השעות. סוג זה של חישוב היה מקובל בזמנם על כל העולם. כמו שכתב הגרי"ד איינהורן עצמו שזמן קימה תלוי בשעה שבני אדם קמים לפי השעון שלהם. אילו חז"ל תקנו איזה סוג של שעון, הם היו צריכים לומר דבר כזה, אך מעולם לא מצאנו בדברי חז"ל רמז לתקנה כזאת. לכן לא נראה שיש סברא לחלק בין שיטת שעות זמניות ובין שיטת שעות שוות לגבי הסבר זה.
ועוד זאת: לפי הסבר זה שסוף זמן ק"ש הוא תמיד בשעה תשע לפי השעון הסטנדרטי-אזורי, צריכים אנו לומר שבימות הקיץ יוקדם סוף זמן ק"ש בהתאם לשעון הקיץ (דיי לייט סייבינג טיים) ויהיה בשעה תשע של שעון הקיץ, שהרי לכאורה אין נפק"מ בין הליכה אחרי השעון האיזורי, ובין הליכה אחרי שעון קיץ. [אלא שיש לדחות ששעון קיץ אינו יכול להחשב כהסכמת המדינה, שכן לא בכל המקומות מזיזים את השעון בקיץ, וכן אין זמנו קבוע בכל שנה.]
עוד העיר הגאון רבי יודל גרובער שליט"א, שאם אנחנו מתרגמים את ה'שלש שעות' לשעות שעות שלנו, מן הנכון היה לתרגם זאת לזמן קימה של היום, וזה קשה מאוד. שהרי בימינו נשתנה כל סדרי העולם, 'בני מלכים', כלומר האנשים שאינם עובדים כלל יש להם הרגלים אחרים, וגם לגבי האנשים העובדים, צריך לערוך סטטסטיקה חדשה מהו זמן קימה.
וזה דומה למה כתב רבי יוסף חיים זוננפלד זצוק"ל בשו"ת שלמת חיים (סי' תקמ"ג) ועוד אחרונים, ראה בספר "ישראל והזמנים" (סימן ז' אות ל) בענין זה.
עד כאן מה שכתבתי בספרי.
ב. בשעה שכתבתי הדברים חשבתי לתומי שאף אחד לא חושב שלא צריכים לנכות את השעון קיץ, לכן הבאתי את זה כראיה שאין אפשר להתחשב לפי השעון שלנו. הסיבה שחשבתי ככה הוא כיון שפשוט מעולם לא שמעתי איש מסתפק בזה.
ג. לחם יומם כותב: "רבי משה שפירא ז"ל, מתקין שעוני השמש ב"זהרי חמה" ובפתח תקוה, השכיל לנטרל את הנטיה מצפון לדרום, ובנה שעון שמש המראה את השעות השוות. והוא עשה את זה בצורה פשוטה מאד, את המוט שהצל שלו מראה את השעה קבע ביחס ישר לציר כדור הארץ, כך שהנטיה מצפון לדרום אינה משפיעה על הצל, רק הנטיה ממזרח למערב. והשעונים שלו מראים את השעה השווה בכל יום מימות השנה".
סליחה אבל זה טעות. לא רבי משה שפירא הוא זה שהשכיל לעשות שמש לשעות שוות, כל השעוני שמש שאנשים השתמשו בה באלף שנים האחרונות (בערך) היו שעוני שמש לשעות שוות. בערך כמו השעון שמש ב'זהרי חמה'. החידוש של רבי משה שפירא כפי שמוסר הרב טיקוצינסקי הוא בשעונים אחרים, שהוא נסה (ואולי אף הצליח) לשחזור שעון שמש ל"שעות זמניות". אעתיק לך את דברי הרב טיקוצ'ינסקי שהעתקתי בספרי הנ"ל בשער השישי פרק א' (השעון בימי קדם):
"אכן כיום נפתעתי מפי ידידי הר' משה אלי' לעווי נ"י בהפתעה חדשה שאפשר להעמיד שעון שמשי המראה י"ב שעות זמניות בכל ימי השנה. זה הר' משה אלי' נ"י, ברא כרעא דאבוהי הר"ר שמאול לעוי ז"ל, כאביו כן הוא עוסק כל ימיו בהעמדת שעונים שמשיים מעל מגדל ביהמ"ד שלהם "זהרי חמה", ובעזרתו המציא הר' משה שפירא נ"י שעונים שמשיים ארצי-ישראליים 'ערביים' (אשר כמתכונתם לא היה עד כה (בסוגריים מספר הגרימ"ט: "והשיכים הציעו לפני הר"מ שפירא סכום גדול שיקים להם שעון כזה על מסגר עומר, וכמובן לא היה יכול למלא רצונם בשביל איסור הכניסה למקום המקדש".)). וטובים השנים האלה, בני ציון היקרים וגידולי ישיבותינו (עץ חיים ומאה שערים), רמ"א לעווי ור"מ שפירא, עוסקים כיום בהמצאה החדשה להקים גם שעון שמשי המראה 12 שעות זמניות בכל יום, וכבניסן ותשרי כך גם בטבת ובתמוז (בסוגריים מוסבר הצד הטכני של הכנת שעון כזה: "וזה הרמ"א לעווי הוכיח לי המצאתם זו ע"י הנקב שעשו בהקו העושה את הצל השמשי באופן שהקשת סביב נקודת השמש (מהנקב) של יום הארוך מתחלק לי"ב חלקים וכמו"כ הקשת (ההפכי, שממעל לקשת יום הארוך) של יום הקצר מתחלק לי"ב חלקים ובהקוים המחברים את י"ב החלקים שלמעלה לשלמטה – נקודות המציינות לשאר ימי השנה".). ויש לקוות כי בקרב הזמן יזכונו גם בשעון השמשי הזה החדש במינו בימינו".
היום סוברים החוקרים שבתקופת חז"ל השתמשו בשעון שמש המראה שעות זמניות. ואכן בחפירות נמצאו שעוני שמש שעובדים לפי שעות זמניות. כפי שהבאתי בספרי. אבל ברור שבאלף השנים האחרונות כל השעוני שמש היו לפי שעות שוות.
ד. כאן התשובה ל'תוכן', כיון שהשעון שמש עבד לפי שעות שוות לא חשבו מחצות ואחורה פשוט הסתכלו על שעון שמש. ורוב האנשים נצרכו לשעון שמש רק לדעת את השעה המדויקת, אבל 'בערך' הם ידעו גם בהרמת העיניים לשמיים. כמובן שאתה לא חייב להאמין לי שהשעוני שמש הראו שעות שוות, תברר זאת בעצמך.
'לחם' אגיד לך עצה טובה, במשך השנים כבר למדתי את הכלל שבענינים אלו 'כל המוסף גורע'. אם אתה רוצה שאנשים יבינו מה שאתה אומר תגיד רק את השורה האחרונה: "השעון שמש מראה ככה" וזה הכל. אם אתה מתחיל להסביר למה השעון שמש מראה ככה, מעולם לא יבינו אותך.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 532 אורחים