ווונדערלעך כתב:מי זה המחבר של הספר הזה? זה נראה ליצנות וטפשות, וזה גם לא מצחיק בכלל (אפילו אחר הטשונט). רק אל תגידו לי שזה אחד מן הראשונים, כי לא אאמין. זה פשוט עוול נורא להדביק את השטויות הללו לראשונים כמלאכים, ומסתמא אסורים בקריאה כלל.
המעיין כתב:אגב אין לי את הספר ולכן איני יודע מה כתב המהדיר על המנהג המוזכר שם להכות את העדים
אבל לדידי הייתי מתרץ מנהג כזה מטעם אחר כדי לצאת ידי "חובת" ליכת כתובה דלא רמו ביה תגרא
וכמעשה שהיה בקאצקער והאבני נזר
http://80.179.48.194/WOTZAR/Book.asp?6040&BOOKS&page=25
בצלאל כתב:נ.ב. אבקש לציין מקור לגבי איסור הקריאה.
אוצר החכמה כתב:היו הרבה אפיקורסים במשך הדורות, וגם ליצנים ורשעים, מינים ומלשינים במשך כל הדורות. אז מה אם הכתב יד הזה מלפני אלף שנה?
אני מסכים בהחלט עם ווונדערלעך
בצלאל כתב:נ.ב. אבקש לציין מקור לגבי איסור הקריאה.
תולדות אדם כתב:רבינו הנפלא (תרגום מדוייק יותר ל"וואונדערלעך") מדוע לא יתכן שהספר הוא מרבותינו הראשונים???
תולדות אדם כתב:מדוע לא יתכן שהספר הוא מרבותינו הראשונים
חכם באשי כתב:בצלאל,
ולענין אופיו של הספר ולמי הוא היה מיועד, עסקתי בכך לאחרונה עם אחד מאנשי האקדמיה, והוא כתב לי דבר מעניין:
אני כבר זמן מה חושב שידידי ר' יהודה דב גלינסקי צודק בכך שבספרד היתה ספרות הלכתית לבעלי בתים. כלומר ליהודים שלמדו בישיבה תקופה ידעו ללמוד אך לא התמידו בלימוידם והפכו לרבנים ובני תרביצא של ממש. עבורם אנו מוצאים בספרד הוא הראה זאת יפה במאמר ספרות שניתן לכנותה "ספרות מן הפריפריה של בית המדרש" כלומר שקהל היעד שלה הוא אותם בעלי בתים שיודעים ללמוד אך לא נתנו בפילפול ועיון עינם.
אני חשוב שלמרות קהילות אשכנז קטנות יותר גם בקרבן ניתן להצביע על חוג שכזה של עילית משנית -אנשי עסקים סוחרים מלווים בריבית וכיוצ"ב שלמדו ושנו אך לא הפכו לשוכני בית המדרש. עבורם ישנה ג"כ ספרות ל"עילית משנית" לדעתי 'ספר הקושיות' מכוון לציבור שכזה. משהו הלכתי/ מדרשי כליל יותר מספרות הלכתית "כבדה" כמו "אור זרוע" "רקח" וכיוצ"ב.
עד כאן לשונו.
חכם באשי כתב:הנה כמה פיסקאות "מוזרות" ו"משונות" שבספרי הראשונים:
...אבל נראה לי, כי קצפו של רבינו המופלא יצא בעיקר על פיסקת ה'כלב'. ומה אם הראה לך, שר' משה וואלי, מגדולי תלמידיו של רמח"ל, דורש באופן דומה את הסיבה שהגויים קראו לישראל חזירים!
ובכלל, מדוע לא לדון את מחבר 'ספר קושיות' לזכות. מדוע לתקוף? הראית את כל הספר כולו או רק את הפיסקאות הפיקנטיות שהבאתי כאן?
האם חובת לימוד זכות אינו חל "על אחד שחי בתקופת הראשונים ואינו ראשון"? הרי סוכ"ס - אדם כשר היה!!
תענה לי, מופלא יקר. אני מצפה לתשובה!
תוך כדי דיבור כתב:דין מחבר הספר הזה - כדין ספר שרובו ככולו (כפי הנראה) מוקדש לעניינים שכאלה.
חכם באשי כתב:מאז ומתמיד השתוממתי על האנשים שלא חוששים להביע דעה בכל דבר ובכל זמן, בלא לבדוק ואפילו מעט.
נכון שאין הספר באוצר, אבל הוא מצוי בחנויות (אני ראיתיו היום בשתי חנויות שונות).
לפני שאתה כותב קביעה נחרצת כזו - אולי תבדוק?
אבל באמת, פיסקאות "תמוהות" אלו אינם מצויים בספר זה יותר מספר אגדי-דרשני אחר של הראשונים!!!
וה'פינקטיות' שעליו דיברתי היא, שאפילו את ההלכות והמנהגים וכדומה, שהם רובו של הספר, הגיש המחבר בצורה מעניינת, של קושיא ותירוץ, ובלשון תמציתית - לשונם הזהב של הראשונים!!!!
ווונדערלעך כתב:תולדות אדם כתב:רבינו הנפלא (תרגום מדוייק יותר ל"וואונדערלעך") מדוע לא יתכן שהספר הוא מרבותינו הראשונים???
גם אם זה היה בשם אחד מרבותינו אחרוני האחרונים לא הייתי מאמין. וכי איזה רב יכתוב שטויות כאלו? אני מבין שיש תמימים שמסוגלים לחשוב שהדברים האלו נכתבו ע"י איזה קדוש קדמון, אבל איני ביניהם. מה לעשות, חוש הביקורת העצמית שלי, אינו מרשה לי להאמין בשקרים גלויים. האם יש עלי מצווה להאמין לכל שטות?
שומר מסורת כתב:אכן גם אני הקטן זכורני שלפני מספר שנים בלומדי בפונביז' כשהספר יצא לאור הדבר עורר התפעלות רבה, ואף ישנם סוגיות [בקידושין כמדומה לי] שדנו עליהם בהמ"ד!,
וכן כיום בלומדי במיר ראיתי שהספר נמכר בספרי הישיבה בשבוע הספר עשרות רבות, ע"י טובי האברכים.
לומד כתב:מבוא נאה ביותר. אך היכן ההוכחות להיותו של המחבר חכם?
לומד כתב:אי"צ להיות אלים כל כך, שאלתי רק מה יהיה אם נניח ויש בו הרבה טעויות מהסוג הזה. החלפת וירא בחיי שרה אינה טעות הגיונית, משום שהפסוק המדובר הוא 'ויבוא אברהם לספוד לשרה ולבכותה'.
טעות העתקה ייתכן, אבל יש איזה גבול שאחריו לא נוכל להניח שהכל טעויות העתקה.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 712 אורחים