טפח כתב:הפתרון פשוט ביותר ומעניין. מדובר בהרכבת שני ר"ת אחד על השני.
בית דין מורי שו"ה (והוא בתורו: שאלות והוראות). יש בתי דין רבים שהיו מכונים מו"ש, כמו דייני מו"ש בפראג (עי' כאן http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 7&pgnum=12 שו' 16).
איש_ספר כתב:טפח כתב:הפתרון פשוט ביותר ומעניין. מדובר בהרכבת שני ר"ת אחד על השני.
בית דין מורי שו"ה (והוא בתורו: שאלות והוראות). יש בתי דין רבים שהיו מכונים מו"ש, כמו דייני מו"ש בפראג (עי' כאן http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 7&pgnum=12 שו' 16).
פתרון זה הוא עוד השערה בכלל שאר ההשערות, ומה שכתבת 'שהיו בתי דין רבים כמו וכו' בפראג', לכאורה אינו נכון ומלבד פראג לא ידוע על כינוי כזה במקום אחר. ואם טעיתי נא תקנוני.
[הערת אגב; בס' שיבת-ציון שם נאמר שכך נתייסד בפראג בהסכמת בית דינו הגדול ב"ד מו"ש, והפענוח הוא "בית-דין מורה-שוה" (ולא "בית-דין מורי שאלות" כפי שנתפרש בקונטרס שם). וראה ביאור ענין זה בס' עיונים ומחקרים לרש"ח קוק (ב, עמ' 184-179), ובקובץ 'תגים' א (תשכ"ט, עמ' 93)].
webberebbe: ... ראה שם בהערה שמציין כמה ספרים בהם מופיע הכינוי "מורה שוה". עליהם נראה להוסיף שו"ת הרמ"א (סי' י"ז, סי' ס"ג).
מי יודע פשר הדבר לכינוי זה לדיינים "מורה שוה"?
מוטי בן שלום: דיין שהושוו הצדדים עליו כאחד, להורות את דינם.
chouteng: אכן כך, ועיין בשו"ת מהר"ם מינץ סימן ל"ב שכן משמע להדיא.
בינה נא זאת! כתב:כמדומה ששם מעודכנים יותר מכאן:webberebbe: ... ראה שם בהערה שמציין כמה ספרים בהם מופיע הכינוי "מורה שוה". עליהם נראה להוסיף שו"ת הרמ"א (סי' י"ז, סי' ס"ג).
מי יודע פשר הדבר לכינוי זה לדיינים "מורה שוה"?
מוטי בן שלום: דיין שהושוו הצדדים עליו כאחד, להורות את דינם.
chouteng: אכן כך, ועיין בשו"ת מהר"ם מינץ סימן ל"ב שכן משמע להדיא.
איש_ספר כתב:לא רק שלא מעודכנים אלא גם משבשבים, ראו במאמרו של רש"ח קוק שצורף למעלה שפתרון זה הינו חלקי בלבד. ופלא שחוזרים כל פעם (אחרי ס"ט) על אותם חקירות כאילו ממציאים את הגלגל. והנה משהו חדש בכל זאת:
תוכן כתב:כבר כתב הרמב"ם על אלו הסבורים שכל דבר שנדפס הרי שאסור לערער עליו כלל וכלל. והנה פתרונו של רש"ח קוק נסתר משו"ת מהר"ם מינץ הנ"ל שמשם יוצא ברור שמורה שוה, הכוונה שהושוו בו, עיין בפורום הנ"ל.
תוכן כתב:לא עברתי על כל האזכורים אבל אני מניח שאפשר לפרש את כולם או כדיין שהושוו בו כולם, או כבית דין שהושוו בו כולם. האם יש מקרה אחד שפירוש זה אינו הולם לו?
איש_ספר כתב:לא רק שלא מעודכנים אלא גם משבשבים, ראו במאמרו של רש"ח קוק שצורף למעלה שפתרון זה הינו חלקי בלבד. ופלא שחוזרים כל פעם (אחרי ס"ט) על אותם חקירות כאילו ממציאים את הגלגל.
היא שיחתי כתב:ייש"כ על המאמר
אני רואה שאת השערתי הפשוטה (ב ית ד ין מ ושב ש לושה) הוא לא מביא
וידוע שרגיל לקרוא לבי"ד מושב תלתא, ואי"ז מופקע שעשו לזה תרגום
כמובן שהשערתו שלו של מורה שוה מגובה בעדויות אך במידה ולא נקבלם אזי נראה לי שהשערתי היא הראשונה בתור לפני מורה שאלות וכו'
אפשר גם להניח שהיה מקום קבוע של מושב שלושה בפראג או שהיו כמה הרכבים ואחד מהם היה עם יותר משלושה
יתכן, אך התייחסתי למש"כ בהערה 'תגיד עליה ריעה הכתובה בצדה', שבפשטות ר"ל שלכך כיוונו הכותבים.הגהמ כתב:ההצעה הנ"ל מדברת על תקופה קדומה
מה שנכון נכון כתב:ניסיתי להשיג הגרן ח"א, ולא עלה בידי לע"ע.
מה שנכון נכון כתב:האם המלה הלטינית mos אינה השורש למושג 'נימוס' שבחז"ל? וא"כ הרחיקו משום מה לחזור למקור הלטיני (האם שימש בלשון המדינה למושג ידוע בזמנם?).
יישר כח.הגהמ כתב:מה שנכון נכון כתב:ניסיתי להשיג הגרן ח"א, ולא עלה בידי לע"ע.
מצו"ב צילום העמוד מהגרן הנזכר.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 355 אורחים