אברימי כתב:3. אגדת הצ"ג. אכ"מ לדון בה כאמור אבל שני דברים נפלאו בעיני. ראשית מי היה לו זמן כוח ורצון לפתח מיתוס חינוכי מיד אחרי המלחמה. שעה שהזוועה החלה להתגולל במילואה.
חיים כתב:לא אחרי המלחמה, אלא בעיצומה, בתחילת שנת תש"ג. בכך מתעצמת התמיהה עוד יותר.
לא היה זה פיתוח מיתוס חינוכי, אלא מעשה זדון של זיוף מרושע.
גליל העליון כתב:חיים כתב:לא אחרי המלחמה, אלא בעיצומה, בתחילת שנת תש"ג. בכך מתעצמת התמיהה עוד יותר.
לא היה זה פיתוח מיתוס חינוכי, אלא מעשה זדון של זיוף מרושע.
כולי נדהם לראות את ההגנה על הנאצים ימש"ו בטענות כאלו שחלילה לחושדם שלא שלטו ביצרם ועוד יוצאת מתח"י כאלו הנקראים חרדים לדבר ה'.
הגנה שלי? תן ציטוט, בבקשה!
אך אם היה מקום לדונך לכף זכות שאתה אוהב אמת בכל מאודך ואינך מסוגל לעבור בשתיקה על חוסר דיוק אפי' כלפי הנאצים (????), כעת גילית את פרצופך המכוער במלוא הדרו בכך שהאשמת את יוצרי הסיפור בזדון וברשע, תאמר נא אדון חיים, האם רק על הנאצים צריך להגן? על כאלו שמאחיך ומבשרך אין מצוה ללמד זכות? אפי' לשיטתך מי אמר לך שהיתה כאן כונת רשע וזדון אולי זה היה מתוך כונה חינוכית? אולי היתה להם מטרה לגלות ולעורר את העולם ומלואו בשנת תש"ג שלא נודע עדיין היקפי הזוועה?
ידעתי עד היום שמסתובבים כאן הרבה טיפוסים מקוריים אבל מקוריות הגובלת בניאו נאצית לא האמנתי
יתר10 כתב:נתקלתי באוצר בספר זה יקוב הדין את ההרניתן לראות שבעיצומם של ימי השואה כבר היו מי שדנו מי ה'אשמים' בצרות השואה
חיים כתב:דרך אגב, למה לא עולה על דעתך לימוד זכות זו, [שאליה התכוונתי בחיזוק טענתו של 'אברימי'] שהסיפור [אולי] אכן היה?
גליל העליון כתב:הרושם מדבריו של אברימי שהוא מזדהה עם הכחשת הסיפור ואפי' ניסה ללחוש כן באזני אחת הזקנות, וממילא דבריך [לפני התיקון] היו נראים לכל אחד כסיוע לשלול את נאמנות המעשה, ובאמת על זה לא היתה תלונתי אלא כ"א על המשך דבריך של זדון ופשע, אמנם אחרי שתיקנת את לשונך והוספת והבהרת שכל מטרתך היתה ההיפך הגמור, וכונתך היתה לשאול מדוע ישנה הסתברות כל כך גדולה לחשוד את אותם יראי ה' מפרסמי הסיפור בזיוף ובזדון ורשע בעיצומם של ימי המלחמה ואילו את הנאצים הרשעים כשומרי חוק אפי' במצב של אש בנעורת, על כן ממילא כל דברי בטלים ומבוטלים ואין להם מקום מעיקרא. ואני מתנצל על כל צער ועגמ"נ שנגרמה מדברי.
הרב מאיער שימוש פעם כר"מ בישיבת הרב געלדצעהלער שם משמש כנשיא הישיבה הרב יהושע געלדצעהלער (אביו של הראש ישיבה המנוח הגאון ר' אליעזר זצ"ל), שם התווכחו בנושא, והרב הנשיא הנ"ל כתוב קונטרס שלם ע"ז בריש ספרו אמונת יהושע. ומאיער הו"ל דבריו תחילה בפורמט קונטרס ואח"כ הספר הזה.
יפה היה עושה מי שיש לו הקונטרס של ר' געלדצעהלער הנ"ל אם היה נותן את דבריו על האשכול הזה.
חיים כתב:יתר10 כתב:נתקלתי באוצר בספר זה יקוב הדין את ההרניתן לראות שבעיצומם של ימי השואה כבר היו מי שדנו מי ה'אשמים' בצרות השואה
יותר נכון "היו מי שעסקו בהאשמות והכפשות".
סגנון הקונטרס הזה מכוער מכל צד.
חיים כתב:יתר10 כתב:נתקלתי באוצר בספר זה יקוב הדין את ההרניתן לראות שבעיצומם של ימי השואה כבר היו מי שדנו מי ה'אשמים' בצרות השואה
יותר נכון "היו מי שעסקו בהאשמות והכפשות".
סגנון הקונטרס הזה מכוער מכל צד.
עתה יצא לי לראות את הצילום מה'משנת פיקוח נפש' וגודל תמיהות מעלתו על דבריו, והנה גדרתי בעדי לא לכתוב בפורום מלבד הנחוץ מאוד, מטעם הכמוס, ועל כן אכתוב כאן, ואם ירצה מעלתו יפרסם ואם לאו לאו.
והנה לא ארד לעצם הדברים בפרטיהם וכמו שכבר העירו שכנראה לא קרא קינות מימיו, אבל היסוד לכל דבריו היא שאלה גדולה האמורה [מן הסתם] להטריד כל בעל דעת, אודות הסתירה הפנימית בה אנו חיים ועל פיה אנו מחונכים ומחנכים:
כאשר אדם זוכה לטוב, בית טוב, אשה טובה, ילדים טובים, נחת וכו', הוא שמח ומאושר ופיו מלא הודאות ושבחות. הוא מברך הגומל על אשר ניצול מצרה. הוא מודה לה' על שהוא משביע חי רצון. כל שיחנו ושיגנו הוא נחת, בריאות, פרנסה וכו' וכו', והודאות לה' בשפות שונות ובמטבעות לשון שגורות ורגילות, וברכות ותפילות אין סוף על כל זאת. אף אנו מבקשים 'מרק... אבל לא על ידי יסורים וחליים רעים'. אם נתבונן קט נראה כמה מנפח חיינו מלא בכגון דא.
לעומת זאת, כאשר אדם מלא יסורים נאסף לבית עולמו, סופדים בשוק הסופדים כי נזדכך ביסורים, ואף מצאנו טיטל של מעלה: 'בעל יסורים'. היסורים מכפרים עוונות, ובספרים מלא אודות כך כי טוב לאדם להתייסר בעולם הזה מלהתמרק בעולם הבא. אין הקדוש ברוך הוא חשיד דעביד דינא בלא דיינא, ואף צדיקים הוא מזכך ביסורים של אהבה להגביר מעלתם. כאשר מת ילד קטן, הבריות אומרים: מודים אנו להקב"ה על הזכות שנתן לנו לגדלו כך וכך שנים. בחטאינו אירע מה שאירע, וברוך דיין האמת. כבר ראיתי מכתב שכתב אדם ירא ושלם על אשה או בת שנאספה בכל עת כמה טוב לה וכו', עד שתמה מי שתמה מדוע יושבים שבעת ימי אבילות, והלא צריכים היו לרקד.
הסתירה הזו מסעירה כל לב, באשר נמצא שאדם בר לבב, אשר זוכה לילד בריא, עליו לקנא בזה שזכה לילד פגוע מח הנוטל את כל זמנו בטיפולו. ובכלל מי שזכה לילדים עליו לקנא במי שלא זכה. [ובכלל צ"ע על מה היה עצב החזו"א]. האדם שזכה לאשה טובה ומשכלת, עליו להרגיש כי אכל את עולמו לעומת זה שיש לו אשה רעה אשר בזכותה אינו רואה פני גהינום [וידוע המעשה באשה הרעה שהטיבה דרכיה על מנת שלא יזכה... ורק הוא עליו להצטער באמת]. האדם הזוכה לבית טוב, עליו לקנא בזה הגר ביחידה קטנטונת עם תשעה ילדים בחדר אחד, וכן הלאה והלאה.
סתירה זו קיימת גם בדברי המשנת פיקוח נפש, אשר כותב כי הניצולים בשואה ראו ניסים גלויים וכו', והקורא תמה, מנלן שניסים המה, הלא יתכן שהפסידו מאוד בכך שלא נהרגו, ואדרבה נעשו להם ניסים לרעה שלא זכו להזדכך ביסורים.
סתירה זו ממלאת את חיינו, ולא ידוע לי פתרון ברור על זה, והיא הדברים המסתתרים מאחורי דברי הרב ה'משנת'. אלא שנראה שלא הגיע לתכלית הדברים.
ואין הסתירה בדברי חז"ל שתקנו ברכות על הטוב ואבל ובכי על הרע, כי חז"ל תקנו על מנהגו של עולם, והיינו שפנו לציבור באופן כללי ['התורה על הרוב תדבר' כזכור...], ועל כן תקנו ברכה על אילנות טובות וכדומה, וכן מברכים על שאר דברים המעוררים שמחה בנפש האדם הרגילה. וכבר אמר בעל ה'יצפן לישרים תושיה', שאין מברכים 'שלא עשני דומם' או 'צומח' או 'שעשני' בכלל, כי אין האדם מרגיש בכך, אף שבהחלט יש מקום להודאה. תקנות חז"ל לשמחת נישואים ולאבלות על המתים, היא כפי רגשות האדם הטבעיות. אולם עדיין יתכן שאנשי מעלה – מי שהגיע למידת ההשתוות בגאוה וענוה יוכל להגיע במידת ההשתוות גם באבלות ובשמחה – אנשים אלו מרוממים מכל זה, שמחים ביסורים וחפצים בהם, אינם מודים על הטוב [אלא כפי חובת תקנת חז"ל כגזירת הכתוב...], ואולי אינם מודים כלל, כי הכל בגזירה ובדין או ברחמים לפי חשבון המעשים וכו'. ובאמת דברים אלו כבר כתובים בדברי היעב"ץ שהביא שם. על פי זה תמיהת משה על צדיק ורע לו, היא על חילוק ההנהגה, כמו שכתב הרב ה'משנת'.
בקיצור, בעל דעה אמור לכאורה לא להבין על מה להודות על הטוב, ואם הוא מוצא בקרבו רגשות הודאה כאלו, הוא אמור להבין שעדיין לא הגיע לשלימות.
דברים אלו משונים מאוד, אולם לא מצאתי להם פתרון, ואולי כב' או רעיו יחווני דבר. אבל נראה לי שמפני סתירות אלו הגיע המחבר למסקנותיו, אבל הוא עצמו לא ברר הדברים לאשורם בשפה ברורה.
בברכה
גליל העליון כתב:
שאלתי לבנה של הסופרת (נכדתו של האדמו"ר האמרי אמת) איזה תועלת יש בלדוש בסיפור זה אם היה או לא היה, ומה בדיוק המטרה? להשים ללעג וקלס את כל ציבור היראים בפני שונאננו? האם לא ירחק היום ויונחו הצעות במועצות ההרים למחיקת שמות הגנים והרחובות הנושאים את שם בלוף ה-צ"ג? האם דוד אסף לא ישוש להוכיח את משנתו בעלילות הדם מכח דברי אשת ראש הישיבה ונכדתו של מנהיג יהדות פולין? האם הספר בסתר רעם יהיה פחות מכובד מבלי תגלית היסטורית זאת? וכשנניח שסיפור זה לא היה האם זה יפחית בחצי גרם מרשעותם של הנאצים?
גליל העליון כתב:כלומר, מעיקרא היית ראוי למה שנכתב עליך, ואחרי ששינית את דבריך אין מקום ללימוד זכות אלא רק להתפעל מדבריך הנפלאים
עכשיו תפשת?
מאד פשוט אם לא תסבך
גליל העליון כתב:כולי נדהם לראות את ההגנה על הנאצים ימש"ו בטענות כאלו שחלילה לחושדם שלא שלטו ביצרם ועוד יוצאת מתח"י כאלו הנקראים חרדים לדבר ה'.
אך אם היה מקום לדונך לכף זכות שאתה אוהב אמת בכל מאודך ואינך מסוגל לעבור בשתיקה על חוסר דיוק אפי' כלפי הנאצים, כעת גילית את פרצופך המכוער במלוא הדרו בכך שהאשמת את יוצרי הסיפור בזדון וברשע, תאמר נא אדון חיים, האם רק על הנאצים צריך להגן? על כאלו שמאחיך ומבשרך אין מצוה ללמד זכות? אפי' לשיטתך מי אמר לך שהיתה כאן כונת רשע וזדון אולי זה היה מתוך כונה חינוכית? אולי היתה להם מטרה לגלות ולעורר את העולם ומלואו בשנת תש"ג שלא נודע עדיין היקפי הזוועה?
ידעתי עד היום שמסתובבים כאן הרבה טיפוסים מקוריים אבל מקוריות הגובלת בניאו נאצית לא האמנתי
איש_ספר כתב:למעלה מכאן הובאו דברים מספר משנת פיקוח נפש בנוגע לשואה, ונמתח עליהם ביקורת מצד כמה כותבים ואני הק' בכללם.
קבלתי באישי תגובה לדברים מכותב בר דעת ואיש תבונות, ואני מפרסמה כלשונה בזה:עתה יצא לי לראות את הצילום מה'משנת פיקוח נפש' וגודל תמיהות מעלתו על דבריו, והנה גדרתי בעדי לא לכתוב בפורום מלבד הנחוץ מאוד, מטעם הכמוס, ועל כן אכתוב כאן, ואם ירצה מעלתו יפרסם ואם לאו לאו.
והנה לא ארד לעצם הדברים בפרטיהם וכמו שכבר העירו שכנראה לא קרא קינות מימיו, אבל היסוד לכל דבריו היא שאלה גדולה האמורה [מן הסתם] להטריד כל בעל דעת, אודות הסתירה הפנימית בה אנו חיים ועל פיה אנו מחונכים ומחנכים:
כאשר אדם זוכה לטוב, בית טוב, אשה טובה, ילדים טובים, נחת וכו', הוא שמח ומאושר ופיו מלא הודאות ושבחות. הוא מברך הגומל על אשר ניצול מצרה. הוא מודה לה' על שהוא משביע חי רצון. כל שיחנו ושיגנו הוא נחת, בריאות, פרנסה וכו' וכו', והודאות לה' בשפות שונות ובמטבעות לשון שגורות ורגילות, וברכות ותפילות אין סוף על כל זאת. אף אנו מבקשים 'מרק... אבל לא על ידי יסורים וחליים רעים'. אם נתבונן קט נראה כמה מנפח חיינו מלא בכגון דא.
לעומת זאת, כאשר אדם מלא יסורים נאסף לבית עולמו, סופדים בשוק הסופדים כי נזדכך ביסורים, ואף מצאנו טיטל של מעלה: 'בעל יסורים'. היסורים מכפרים עוונות, ובספרים מלא אודות כך כי טוב לאדם להתייסר בעולם הזה מלהתמרק בעולם הבא. אין הקדוש ברוך הוא חשיד דעביד דינא בלא דיינא, ואף צדיקים הוא מזכך ביסורים של אהבה להגביר מעלתם. כאשר מת ילד קטן, הבריות אומרים: מודים אנו להקב"ה על הזכות שנתן לנו לגדלו כך וכך שנים. בחטאינו אירע מה שאירע, וברוך דיין האמת. כבר ראיתי מכתב שכתב אדם ירא ושלם על אשה או בת שנאספה בכל עת כמה טוב לה וכו', עד שתמה מי שתמה מדוע יושבים שבעת ימי אבילות, והלא צריכים היו לרקד.
הסתירה הזו מסעירה כל לב, באשר נמצא שאדם בר לבב, אשר זוכה לילד בריא, עליו לקנא בזה שזכה לילד פגוע מח הנוטל את כל זמנו בטיפולו. ובכלל מי שזכה לילדים עליו לקנא במי שלא זכה. [ובכלל צ"ע על מה היה עצב החזו"א]. האדם שזכה לאשה טובה ומשכלת, עליו להרגיש כי אכל את עולמו לעומת זה שיש לו אשה רעה אשר בזכותה אינו רואה פני גהינום [וידוע המעשה באשה הרעה שהטיבה דרכיה על מנת שלא יזכה... ורק הוא עליו להצטער באמת]. האדם הזוכה לבית טוב, עליו לקנא בזה הגר ביחידה קטנטונת עם תשעה ילדים בחדר אחד, וכן הלאה והלאה.
סתירה זו קיימת גם בדברי המשנת פיקוח נפש, אשר כותב כי הניצולים בשואה ראו ניסים גלויים וכו', והקורא תמה, מנלן שניסים המה, הלא יתכן שהפסידו מאוד בכך שלא נהרגו, ואדרבה נעשו להם ניסים לרעה שלא זכו להזדכך ביסורים.
סתירה זו ממלאת את חיינו, ולא ידוע לי פתרון ברור על זה, והיא הדברים המסתתרים מאחורי דברי הרב ה'משנת'. אלא שנראה שלא הגיע לתכלית הדברים.
ואין הסתירה בדברי חז"ל שתקנו ברכות על הטוב ואבל ובכי על הרע, כי חז"ל תקנו על מנהגו של עולם, והיינו שפנו לציבור באופן כללי ['התורה על הרוב תדבר' כזכור...], ועל כן תקנו ברכה על אילנות טובות וכדומה, וכן מברכים על שאר דברים המעוררים שמחה בנפש האדם הרגילה. וכבר אמר בעל ה'יצפן לישרים תושיה', שאין מברכים 'שלא עשני דומם' או 'צומח' או 'שעשני' בכלל, כי אין האדם מרגיש בכך, אף שבהחלט יש מקום להודאה. תקנות חז"ל לשמחת נישואים ולאבלות על המתים, היא כפי רגשות האדם הטבעיות. אולם עדיין יתכן שאנשי מעלה – מי שהגיע למידת ההשתוות בגאוה וענוה יוכל להגיע במידת ההשתוות גם באבלות ובשמחה – אנשים אלו מרוממים מכל זה, שמחים ביסורים וחפצים בהם, אינם מודים על הטוב [אלא כפי חובת תקנת חז"ל כגזירת הכתוב...], ואולי אינם מודים כלל, כי הכל בגזירה ובדין או ברחמים לפי חשבון המעשים וכו'. ובאמת דברים אלו כבר כתובים בדברי היעב"ץ שהביא שם. על פי זה תמיהת משה על צדיק ורע לו, היא על חילוק ההנהגה, כמו שכתב הרב ה'משנת'.
בקיצור, בעל דעה אמור לכאורה לא להבין על מה להודות על הטוב, ואם הוא מוצא בקרבו רגשות הודאה כאלו, הוא אמור להבין שעדיין לא הגיע לשלימות.
דברים אלו משונים מאוד, אולם לא מצאתי להם פתרון, ואולי כב' או רעיו יחווני דבר. אבל נראה לי שמפני סתירות אלו הגיע המחבר למסקנותיו, אבל הוא עצמו לא ברר הדברים לאשורם בשפה ברורה.
בברכה
אדרת כתב:מענין התמהים על שלוות ישראל הדרים בארה"ב שגם עזבו את התורה. אף שאין זה מן הענין כלל וכמו שכתבנו לעיל שעבודתינו הוא ליקח מוסר מיסורים וזה לא תירוץ על יסורים, מ"מ אימא ביה מילתא זוטרתא.
נראה מפסוקי התנ"ך שהחרון אף של הקב"ה עולה כשהחטא בא באופן של ההנהגה של כלל ישראל דהיינו שהמנהיגים והוגי דעות של עם ישראל יש להם שיטה של עבודה זרה וכמו שהיה אצל חורבן בית ראשון שהמלכים ובית המלך ונביאי השקר היו ההנהגה של כלל ישראל בקשיות עורף לה' ולמצויתיו. וכן היה במאתיים שנה לפני השואה ההנהגה של רוב עם ישראל היו הבונד והציונות וכדו' השיטה של רוב כלל ישראל היה נגד השם ותורתו. משא"כ בארה"ב היו אלפים ורבבות יהודים בעלי תאוות שממונם היה למעלה מיהדותם, אבל לא היה שיטה או הנהגה של לכתחילה להמיר את תורת ה' בתורת ברלין או בתורת מוסקבה.
מתעמק כתב:דעת בעל אם הבנים שמחה שמשום שלא עלה לארה"ק באה עליהם הפורעניות. והדבר קשה להאמר לאור העובדא שההרס היתה גדולה בפולין, מקום שרוב המכריע של תושביה רצה בעלייה לארה"ק, ורק משום אונס חסרון צרטיפיקטים נשאר בפולין. וכי יעלה על דעתם שמשום ספר הלבן הבריטי יענשו יהודי פולין. ומה שהעלו כאן טענה נגדית ממה שבאר"י האריך הקב"ה את אפו, הרי מודעת זאת שהצלת ארץ הקודש לא יובן לשום טעם, כי גם שם גברה החפשיית, וכן לשאר הטעמים, ואף לטעם חיבת הארץ לא יעלה על הדעת שהעולה לאר"י וכופר במציאת הבורא יתברך שייחשב לו עליה זו למצוה אחר שכופר בהקב"ה ובתורתו. כך שגם אם נביט על הכלל לא יובנו הדברי בפשטות. ובהכרח לומר שכמו שהצלת יהודי אמריקה לא יובן בפשטות, אם לא שנאמר שהשאירם הקב"ה למחסה ולמגן לפליטי החרב אחר המלחמה, הוא הדין בישוב ארה"ק שהיתה מקום עוגן אחר המלחמה שיעלו בה רבים שלא רצו לחזור למקום מולדתם..
מתעמק כתב: (ודלא כהגר"י גלדצהלר שלדעתו היו כל בני אירופה צדיקים גמורים והמועט שירדו מדרך ישראל סבא כבר היו פחות או יותר בדרך חזרה. והקורא דברי הרב גלדצהלר מבין יותר דברי הר"א מילר שצווח ככרוכיא שהאם רק על בני אדם שלפני השואה אסור להוציא לעז אבל על הקב"ה מותר להוציא לעז דעביד דינא בלא דינא חלילה).
ואף גם זאת בהיותם בארץ איביהם לא מאסתים ולא געלתים לכלותם להפר בריתי אתם כי אני ה' אלקיהם.
הענין הוא שנתבונן קצת בדרכי ההשגחה העליונה קצת מה שיוכל להבין וזה כי כאשר גזרה החכמה העליונה אשר ישראל יתנודדו בארצות שנים רבות מאוד מאוד עד זמן אשר חקקה המטרה הא לקית אשר לבא לפומא לא גליא חשבה אופנים ותחבולות אשר ישראל יתקיימו לגוי ולא יתבוללו בעמים והעירה על זה גדולי האומה לעשות בזה גדרים סייגים אשר האומה תתקיים בשאון גלי הים ולא תטבע במצולות הסער השוטף ברוח אמיץ וכביר והנה הראשון המורה דרך ומלמד ראשי האומה הוא אבינו הזקן יעקב אשר ראה את אשר יקרה אותנו באחרית הימים חשב אשר אם יהיה שבעים איש בגוי חזק ואמיץ כמצרים מלפנים הלא יתבוללו ויתבטלו אחד ברבבות רבבה חשב תחבולה ועצה אשר בניו יהיו מצויינים שם בבגדיהם ובשמותם ולכן היו ישראל לגוי בפני עצמו ואם היה יעקב אבי כל שבטי ישראל קבור שם הלא היו מתיאשים מארץ כנען והיו משתקעים במצרים ומחשיבים אותה לארץ מולדתם והיה בטל יעוד האלקי עליהם כי לא יהיה זרע אברהם רק חלק אחר מעם מצרים לכן צוה בכל עוז לקבור אותו בארץ כנען וידעון כי אבות האומה ויחוסה הוא בארץ כנען שכאשר ידעו מעלתו היו משתוקקים לקוברו וחשבוהו כאשר הוא למזבח כמו שאמרו מה מזבח מכפר וכו'
ועיין במדרש שלא יעשו אותו עבודה זרה יעויין שם ובזה נקבע בנפש בניו קישור טבעי להשתוקק אל ארץ אבותיהם ולחשוב עצמם כגרים וזה "ויגר שם" מלמד שלא ירד יעקב אבינו להשתקע אלא לגור שם ספרי שם פירוש מלמד לדורות בכל גלות וגלות ההנהגה שידעון שלא ירדו להשתקע רק לגור עד בוא קץ הימין ויהיו נחשבים בעיני עצמם לא כאזרחים וכן צוה יוסף "פקד יפקד אלהים אתכם והעליתם את עצמותי מזה" וכן כל השבטים שבזה הניחו שורש גדול בלבב ישראל ולכן "ויקוצו מפני בני ישראל" שהיו נחשבים בעיניהם כקוצים שכמו שהקוץ אינו נסבך ועושה שרשים בשאר נטעים ואילנות כל היו נחשבים ישראל שלא דימו את עצמם למצרים והיו נפרדים בתכונותיהם ובהרגשתם עד כי היו בעיני המצרי כקוץ ומזה למדו גדולי האומה ובראשם עזרא ואנשי כנסת הגדולה שגדרו וסייגו האומה בי"ח דבר להיבדל מן הגויים בכל דרכיהם שידעו ישראל כי הוא אכסנאי וגר בארץ נכריה והוא כשתילי זיתים שאינו מתערב עם הרכבה אחרת ולכן אמרו בירושלמי שאפילו אליהו אינו יכול לבטל פירוש כל זמן שלא בא הגואל ויפסק שעבוד מלכיות אפילו בא המבשר ואמר כי תיכף יבא לא יבטלו שהם הם הדברים המקיימים להאומה בגולה ומזכירים אותו שהוא ישראל והוא בארץ לא לו
והנה מעת היות ישראל בגויים ברבות השנים אשר לא האמינו כל יושבי תבל כי יתקיימו באופן נפלא אשר לא ישער מחשבת אדם משכיל היודע קורות הימים והמצולות אשר שטפו באלפי שנים על עם המעט והרפה כח וחדל אונים אשר זה לבד גם כן מופת נפלא וגדול על קיום האומה למטרה נשגבה אלקית אשר נתנבאו עליה הקדמונים הנהדרך ההשגחה כי ינוחו משך שנים קרוב למאה או מאתיים ואחר זה יקום רוח סערה ויפוץ המון גליו וכלה יבלה יהרוס ישטוף לא יחמול עד כי נפזרים בדודים ירוצו יברחו למקום רחוק ושם יתאחדו יהיו לגוי יוגדל תורתם חכמתם יעשו חיל עד כי ישכח היותו גר בארץ נכריה יחשוב כי זה מקומ מחצבתו בל יצפה לישועת ה' הרוחניות בזמן המיועד שם יבא רוח סערה עוד יותר חזק יזכיר אותו בקול סואן ברעש "יהודי אתה ומי שמך לאיש לך לך אל ארץ אשר לא ידעת"
ככה יחליף מצב הישראלי וקיומו בעמים כאשר עין המשכיל יראה בספר דברי הימים וזה לשתי סיבות לקיום הדת האמיתי וטהרתו ולקיום האומה כי כאשר ינוח ישראל בעמים יפריח ויגדל תורתו ופלפולו ובניו יעשו חיל יתגדרו נגד אבותיהם כי ככה תפץ האדם אשר האחרון יחדש יוסיף אומץ מה שהיה נעלם מדור הישן וזה בחכמות האנושית אשר מקורן מחצבת שכל האנושי והנסיון בזה יתגדרו האחרונים יוסיפו אומץ כאשר עינינו רואות בכל דור לא כן הדת הא לוקי הניתן מן השמים ומקורו לא על ארץ חוצב הלא אם היה בארץ ישראל מלפנים הלא היה להם להתגדר בתיקון האומה כל אחד לפי דורו בית דין הגדול היה יכול לבטל את דברי בית דין הקודם ומה שנדרש בי"ג מידות אף בית דין קטן היה יכול להראות אופן הישר בעיניהם וראה ביום הכיפורים לענין שעורים מה שאמרו שכדיני נפשות הוא כל אחד כפי הסכם חכמי דורו איזה שעור קצוב יעויין ש ומלבד זה היה תמיד הופעה אלקית רוחנית מלבד מקדש ראשון ששרה עליהם הרוח והיו נביאים ובני נביאים ואסיפת בעלי חכמה והטהרה המוכשרים לזה כאשר כתב הרמב"ם בהלכות יסודי התורהוהיה אורים ותומים אף במקדש שני אמרו ששם שואבים רוח הקודשו והיה גלוי אור אלקי תמיד חופף אשר לא ידעו הדור מלפנים ומההנהגה של האומה בענינים הזמניים כאשר היה המשפט מסור להם לדון להוראת שעה שהשעה היה צריכה לכך
לא כן בגולה שנתמעט הקיבוץ והאסיפה בלימוד התורה שמטעם זה אין רשות לשום בית דין לחדש דבר כמו שכתב הרמב"ם בהקדמתו לספר משנה תורה ואין שום חוזה ונביא ומחיצה של ברזל מפסקת בין ישראל לאביהם שבשמים כך היה דרכה של האומה שכאשר יכנסו לארץ נכריה יהיו אינם בני תורה כאשר נדלדלו מן הצרות והגזירות והגירוש ואח"כ יתעורר בהם רוח אלקי השואף בם להשיבם למקור חוצבו מחצבת קדשם ילמדו ירביצו תורה יעשו נפלאות עד כי יעמוד קרן התורה על רומו ושיאו הלא אין ביד הדור להוסיף מה להתגדר נגד אבותם מה יעשה חפץ האדם העשוי להתגדר ולחדשת יבקר ברעיון כוזב את אשר הנחילו אבותינו ישער חדשות בשכוח מה היה לאומתו בהתנודדו בים החלאות ויהיה מה עוד מעט ישוב לאמר "שקר נחלו אבותינו" והישראלי בכלל ישכח מחצבתו ויחשב לאזרח רענן יעזוב לימודי דתו ללמוד לשונות לא לו יליף מקלקלתא ולא יליף מתקנא יחשוב כי ברלין היא ירושלים וכמקולקלים שבהם עשיתם כמתוקנים לא עשיתם "ואל תשמח ישראל אל גיל כעמים" אז יבוא רוח סועה וסער יעקור אותו מגזעו יניחהו לגוי מרחוק אשר לא למד לשונו ידע כי הוא גר לשונו שפת קדשנו ולשונות זרים כלבוש יחלוף ומחצבתו הוא גזע ישראל ותנחומיו ניחומי נביאי ה' אשר ניבאו על גזע ישי באחרית הימים ובטלטולו ישכח תורתו עומקה ופלפולה ושם ינוח מעט יתעורר ברגש קודש ובניו יוסיפו אומץ ובחוריו יעשו חיל בתורת ה' יתגדרו לפשט תורה בזה הגבול אשר כבר נשכחה ובזה יתקיים ויחזק אומץ כה דרך ישראל מיום היותו מתנודד פוק חזי אמירות דברים בספר אור זרוע סוף הלכות תפילה בתשובה מר"א מביהם ז"ל מעמד האומה בארצות פר"א יעויין שם.
וזה "לא מאסתים" מיאוס הוא על שפלות האומה בתורה והשכלה הרוחנית המופעת מתורתנו הכתובה והמסורה "לא געלתים" הוא על גיעול ופליטה ממקום למקום "לכלותם" הוא על הגלות שזה גיעול וכליון חרוץ להאומה "להפר בריתי אתם" הוא על שכחות התורה רק "כי אני ה' אלקיכם" רצונו לומר שהגיעול והמיאוס הוא סיבה שאני ה' אלקיכם אבל לא מיאוס וגיעול מוחלטת "לכלותם ולהפר בריתי אתם" חלילה שעל ידי זה יתגדל שמו ויתקיים גוי זרע אברהם זרע אמונים ראוי ועומד לקבל המטרה האלקית אשר יקרא ה' לנו באחרית הימים בהיות ישראל גוי אחד בארץ והיה ה' אחד ושמו אחד ויש
לנו בזה דברים רבים ואכמ"ל
וזה לדעתי ביאור הגמרא ריש פסחים וכאור בוקר בעולם הזה יזרח שמש לצדיקים לעתיד לבא אשר רש"י ור"ת נדחקו בה דלפי זה כך פירושה דכמו דאילת השחר שהוא קופץ כאיל ומרגע לרגע יפול אור יותר בהיר ויש הוספה בהאור כן יזרח שמש לצדיקים לעתיד לבא שזריחת השמש בעולם הזה על אופן אחד מה שאין כן לעתיד לבא יהיה תמיד הופעה חדשה והשגות גדולות מרגע לרגע במה שידעון מה שלא ידעו בידיעת השי"ת ויתוסף להם הוספה והארה בכבודו יתברך מעת לעת וכמו שאמר "ילכו מחיל אל חיל" שלא יהיה לתלמיד חכם מנוחה בעולם הבא כך שיהיו רצים בהשגה ובהארת אור אלקי בלי הפסק ובזה הפרט יהיה כאור בוקר שהדמיון הוא בהוספת האור ומרוצתו המתגדלת מרגע לרגע ואינו עומד על תכונה אחת בינה זה.
צh33 כתב:וכולם השתתפו בבחירות?
מה הקשר?! זה שאחרים לא מסרו בשם הגר"א, אם זה נכון בכלל, אין זה פוסל את מה שמסרו הרבנים לבית ריבלין, והם היו גאונים וצדיקים! ראה בקובץ המצורף מאמר שמובא בו על תורת הגאולה של הגר"א ושישנה עדות שהגר"ה ריבלין זצוק"ל קיבל את סודות הגאולה מפי הגר"א ואלו הדברים שהיוו את הבסיס ל"קול התור".ראשית חכמה כתב:אדוני שליט"א כתב על זמנינו שהוא קץ מגולה וע"ז אמרתי שבודאי שתה מימיהם של הריבלנ'ס כי שאר תלמידי הגר"א לא ידעו למסור בשמו איך יראה הקץ.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 306 אורחים