חכם באשי כתב:סליחה על הערבוב.
ואם כביאורך לשאלת הזקן, הרי הפתרון פשוט. כן מפורש בפרקי היכלות, שהובא הרבה בספרי הראשונים, לדוגמא ספר המנהיג, עמ' פח, במהדורת י' רפאל:
וראיתי בצרפת בכמה בני אדם שהיו מנשאי' את עצמם בשעת קדושה, ויש לי סמך בספרי' הפנימיי', אמר הקב"ה ברוכי' לי שמי' וארץ ויורדי מרכבה מה אני בשעה שהן מקדישי' אותי ואומ' לפניי קק"ק יי' צבאות וגומ' וילמדו אותם שישאו עיניהם למרום לבית תפילתם וי[נ]שאו את עצמם (ויש) [כי אין] לי הנאה בעולמי כאותה שעה שעיניהם נשואות בעיני ועיני בעיניהם. אב"ן.
מור כתב:עיקר ההלכה הובאה כבר ברמ"א סי' קכ"ה ס"ב:
טוב לכוין רגליו בשעה שאומר קדושה עם שליח ציבור.
הגה: ויש לישא העינים למרום בשעה שאומרים קדושה וכן מנענעים גופן ונושאין אותו מן הארץ (טור ושבולי לקט)
ויעו"ש במ"ב שהביא לדברי ההיכלות הנ"ל, וכן הביא לד' השל"ה שכ' במפורש להגביה רגליו בקדוש - ברוך - ימלוך. [ומסברא, שענין הנשיאה למרום והגבהת הגוף שורש חד להם, היינו ההגבהה כלפי מעלה, וממילא עלינו להגביה גופנו ג' פעמים].
זקן ששכח כתב:אצטרף ואשאל, האם שלש קפיצות באמירת קדוש יש להם מקור?
חכם באשי כתב:הכוונה לספר המוסר לר' יהודה כלץ, מדור גירוש ספרד, הנדפס לראשונה בקושטא רצז.
אלא שיש להזהר, כי כמה וכמה פיסקאות מהספר הוסיף אחיינו של המחבר, ר' משה כלץ, וכמה מחברים נכשלו לייחס את דברי האחיין למחבר עצמו.
יהושע מונדשיין כתב:מוזר בעיני המנהג שהובא לעיל, שכשחוזרים למקומם אחרי הג' פסיעות לאחור, מרקדין ג' פעמים. מעולם לא ראיתי כדבר הזה.
שיבר כתב:האם מנהג העולם לכרוע לצדדים בעת אמירת קדושה במילים וקרא זה אל זה - כעין המבואר בפוסקים לעשות באמירת 'עושה שלום במרומיו', יש לה מקור?
חכם באשי כתב:הכוונה לספר המוסר לר' יהודה כלץ, מדור גירוש ספרד, הנדפס לראשונה בקושטא רצז.
אלא שיש להזהר, כי כמה וכמה פיסקאות מהספר הוסיף אחיינו של המחבר, ר' משה כלץ, וכמה מחברים נכשלו לייחס את דברי האחיין למחבר עצמו.
יאיר כתב:זקן..סיבות כבר נאמרו והבוחר יבחר...
בצלאל אתה טועה לדעתי..מנין לך פירוש זה?!..
בצלאל כתב:מה שהשיב החכם באשי ירום הודו: "לא לכך נתכוונתי, אלא רק שיש לדייק ולומר דבר בשם אומרו. ותו לא", דברי הבל הם, שעניין "בשם אומרו" אינו עניין ל"שמו" של המחבר, ולא לכך התכוונו חכמים זכרם לברכה, אלא כשיש משמעות ל"שם" החכם, כגון כשמוסרים שמועה מאחד מחכמי הדור, שהכל מכירים אותו, או כשמדובר באחד מפורסם אפי' מלפני כמה דורות, כשפעלו ידוע והוא ידוע ויש משמעות לקיומו יותר מאשר לשמו גרידא.
חכם באשי כתב:לאט לך, בצלאל, מנין לך חידוש מופלג זה?
חובת אמירת דבר בשם אומרו הוא משום גזל, גזל רוחני.
יאיר כתב:בצלאל אני מבין את כוונתך ואכן גם אני סברתי כך לפני שנים אבל מאז הבנתי שאל לנו לנסות להבין את חז"ל במיעוט שכלנו כפי שאנו חושבים שכך הגיוני..אלא עלינו להשתדל לקיימן כפשוטן אא"כ נכתב אחרת ברבותינו שבאו אחריהם..
איש_ספר כתב:אם איני טועה בספר הענק כרע רבץ של הרב בן דוד יש בירור סביב מנהגים אלו.
זקן ששכח כתב:ומעתה יש מקום לשאלה או תמיהה, איך וכיצד השתרש 'מנהג' שכזה שאין לו כל מקור קדום?
שוב ראיתי שהרב קונה הכל כבר העיר זאת לפני, אלא שנגרר אחר טענתו וסבר שהוא הדין בעניין שמועות בשם ריה"ח, למשל, ותלמידיו. ואין הדברים שווים כלל ועיקר. שהרי סמכותו של ריה"ח, למשל, גדולה אצלנו מאשר מאחד מ"תלמידיו" האנונימיים. ולכך ברור שיש לציין אם הדבר יצא מפיו אם לאו. מה שאין כן כשמדובר בשני חכמים שלא ידוע עליהם יותר משמם ושם משפחתם וזמנם, שאין טעם רב באזהרה שלא לייחס שמועה של אחיין לדודו.
ומה שהשיב החכם באשי ירום הודו: "לא לכך נתכוונתי, אלא רק שיש לדייק ולומר דבר בשם אומרו. ותו לא", דברי הבל הם, שעניין "בשם אומרו" אינו עניין ל"שמו" של המחבר, ולא לכך התכוונו חכמים זכרם לברכה, אלא כשיש משמעות ל"שם" החכם, כגון כשמוסרים שמועה מאחד מחכמי הדור, שהכל מכירים אותו, או כשמדובר באחד מפורסם אפי' מלפני כמה דורות, כשפעלו ידוע והוא ידוע ויש משמעות לקיומו יותר מאשר לשמו גרידא.
שבטיישראל כתב:מנהג עלמא שבאמירת "וקרא זה אל זה ואמר" בקדושה כורעים לצד שמאל ואח"כ לצד ימין בתבות "זה אל זה"
האם למאן דהו ידוע מקורו של המנהג זו ?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 23 אורחים