איש_ספר כתב:לענ"ד פספס תוכ"ד את עיקר הבעיה: צאצאיו של רעי"ש מצוים עמנו והם משפחות חשובות, ובחלקם קרובים לחוגי הקנאים, ומכאן הכל מסתבך.
לולי שהיו לו נכדים כאן לא היה צריך לילך סחור סחור, ובכלל דמותו לא היתה מעסיקה את איש, מלבד מי שמעניין אותו טיפוסים שהקדימו את דורם וחזו-הזו על מדינה, שפה וכו' וכו'.
מתפעל כתב:
עוד שאלה, בויקיפדיה בערכו כתוב שהייטב לב מסאטמער התנגד לעלייתו ופירסם שלא יעזרו לו, כל זאת בתר"ל.
מדוע הוא התנגד?
מתפעל כתב: כמדומני שבזמן ההוא בכלל היה אסור לתקוע באזור הכותל.
רבטוב כתב: כפי ששמעתי פעם מהרה''ג רח''ש רבינוביץ מבאיאן -בתי מונקאטש שרע''י התפלל בביהכנ''ס תפארת ישראל אך לא בפנים מפני החר'
רק בחדר המדרגות למעלה
שיבר כתב:רבטוב כתב: כפי ששמעתי פעם מהרה''ג רח''ש רבינוביץ מבאיאן -בתי מונקאטש שרע''י התפלל בביהכנ''ס תפארת ישראל אך לא בפנים מפני החר'
רק בחדר המדרגות למעלה
החרם עליו או החרם על החסידים?
שמעתי, שבסוף שנותיו כשהיה "מנודה" לא מצא לו מקום להתפלל כי אם בבית הכנסת של מיכל פינס, האיש בו נלחם חורמה שנים קודם לכן.
ס''ק כתב:א. אין אומרים "לב העברי", אלא לב "העיברי". וכן כפר "עיברי". בראשי תיבות: עקיבא יוסף בן רבי יחיאל.
וכעת מתחרדי נוה יעקב המה ממשיכים דרכו.. [לפחות בכך שיגורו שם חרדים].
מתפעל כתב:עוד שמעתי אמש מיהודי ישיש שטען כי הוא שמע שרעי"ש הלך לתקוע במקום מסויים היכן שיש חור בחומת הכותל, בכדי שיהיה לזה דין של תקיעה במקדש ולא במדינה. אבל נראה לי שזוהי שמועת שוא. כמדומני שבזמן ההוא בכלל היה אסור לתקוע באזור הכותל.
הבונה כתב: הסופר ר"ב לנדוי כתב פעם שהכולל מכר אותה ורכש תחתיה חלקת אדמה שכיום ממוקמת ליד ביכ"נ קרלין בי-ם, ועדיין לא נעשה בה כל שימוש. האם כיום היא כבר מיושבת?
לייטנר כתב:רחוב כפר עברי בשכונת נוה יעקב נקרא ע"ש הכינוי שהיה לכפר/מושבה נוה יעקב שנחרב ממש עם קום המדינה.
ס''ק כתב:לייטנר כתב:רחוב כפר עברי בשכונת נוה יעקב נקרא ע"ש הכינוי שהיה לכפר/מושבה נוה יעקב שנחרב ממש עם קום המדינה.
מי יסד את המושבה הלזו?
כל המביא פרטים יבורך.
תוך כדי דיבור כתב:ובינתיים, לידע כללי, תספיק גם האנציקלופדיה הידועה לשמצה...
נוה יעקב הוקמה בקיץ תרפ"ד (1924) ונקראה בראשיתה "כפר עברי". מקימיה היו אנשי המזרחי הצעיר, שבין ראשיה נמנה הרב יצחק אביגדור אורנשטיין, שאף התגורר בה עם משפחתו עד ת"ש (1940). אחד מהמייסדים ומראשי ה"מזרחי" בירושלים היה הרב יצחק יעקב וכטפויגל שכיהן בתרפ"ו-תרפ"ט כרב של נווה יעקב, ולאחר מכן היה ראש ישיבת מאה שערים. בין המייסדים היה גם דב נתן ברינקר שהיה מאוחר יותר המזכיר הראשון בלשכת המרכז הארצי של ה"מזרחי" בתל אביב לאחר מלחמת העולם הראשונה והמזכיר הראשון של "מרכז המזרחי העולמי" שנוסד בתרפ"א בירושלים. וכן היה עורכם של העתונים "הציר וידיעות המזרחי" שהיוו את היסוד לעתונות וספרות המזרחי בארץ, שימש כמה שנים כמנהל מערכת כתב העת "התור" עד תרפ"ט, מתש"א עורך ומו"ל של "לוח ירושלים", וערך ספרים שונים על ה"מזרחי" ואישים בציונות הדתית ואחרים שביניהם על "נוה יעקב" כגון: 'המזרחי בא"י' (ירושלים תרפ"ג-תרפ"ד): "ספר היובל להרב י. ל. הכהן פישמן" (ירושלים תרפ"ה): "ספר הכפר העברי נוה-יעקב" (ירושלים תרצ"ד) ; "מדרש הרב" (ירושלים תרצ"ו) לזכרו של הרב קוק; "ספר יהושע" לזכרו של העסקן הירושלמי ר' יהושע מאיר רייכמן (ירושלים תש"ג); "אוצר החסד קרן שמואל" (ירושלים תש"א).
לאחר תקופה קצרה שונה שמה ל"נוה יעקב", על שמו של מייסד תנועת המזרחי בציונות הדתית, הרב יצחק יעקב ריינס. עד לפרוץ מאורעות תרפ"ט התגוררו במקום מעל למאה תושבים, ובמקום עמדו כעשרים מבנים, כאשר תושבי המקום התפרנסו בעיקר מגידול בקר ואספקת חלב לעיר ירושלים. עם פרוץ המאורעות, בעקבות התגברות ההתקפות מצד השכנים הערבים כנגד היישוב המבודד, התמעט מספר התושבים, ועם פרוץ מלחמת העצמאות פונה היישוב. עם השתלטות הלגיון הערבי על המקום, הוחרבו בתי המושבה ובמקום הוקם מחנה צבאי. כיום, רחוב בשם "כפר עברי" בשכונה נושא את זכר המושבה שנחרבה.
ואודות אשר כתב ששואל אותי שאני מכיר ברב ... נ"י אגיד בקיצור. ד' הוא עד שקבלתי ממנו בקיץ אגרת ולא השבתי לו אות אחת שלא להחזיק במחלוקת, וגם שיהי' לכפרת עונות על כי חטא מאוד בספרו. אבל על דרכיו כאשר הי' במדינתינו הוא צדיק גמור. מעולם לא ראיתי זהירות כמוהו בעניני ברכות ותפילה ובשאלות נשים, עד שלפעמים הגדתי לו שוטה וטיפש. ודקדוקו בעניני מאכלות ושתיות הי' צדיק יותר מחמיו נ"י. וכמדומה לי שגם שונאיו ורודפיו לא יספרו ממנו שעבר עבירה קלה ח"ו. לא ידעתי איך בא לו שגעון וגבהות לב אשר סיפר בספר כפי הקדמה אשר ראיתי וכפי העלים היוצאים בעולם מרודפיו ר"ל, אולי נדבק בו רוח ר"ל. בכל אופן אני אומר, אם גם רבו חטאיו בשגיונות, כל השולח יד לגרש אותו מנחלת ד' עתיד ליתן דין וחשבון.
הנה מילתא דפשיטא דחרם גאונים דירושלים נשאר בתקפו על הספר, ומי הוא זה ואיזהו שיכול להתיר מה שאסרו הני תלתא גדולי הדור, והפשרה לא נעשו אלא על חילוקו במעות א"י, כי אם כי ספרו הוא בחרם מ"מ הוא אינו בחרם, וגם אשתו ובניו לא חטאו. ומה שביקש שאפרסם הדבר, הוא משנה שאינו צריכא, כי מי לא ידע שאין ביכולת שום אדם להתיר החרם, וכעת די בזה ואין לעורר מחלוקה מחדש. ומה שביקש לשלוח לו ס' בי"ח, הנה כיון שהוא בחרם, אין מי פה שיהיה לו בביתו דבר שהוא בחרם, וגם ספר אחד ששלחו לי מירושלים דנתי בו דין קבורה.
בית שביעי כתב:סמל של קהל העברים, עם אריה אוחז מגן דוד
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 221 אורחים