יש קורין הטוב כי לא כלו חסדיך המרחם כי לא תמו רחמיך מעולם קיוינו לך, כדי שיאמרו המרחם רחמיך, וטעות הוא בידם שהרי כתוב חסדי ה' כי לא תמנו כי לא כלו רחמיו.
שייף נפיק כתב:נשאלתי, שלכאו' היה מתאים יותר, כל דבר דבור על אופנו, הטוב כי לא כלו טובותיך והמרחם כי לא תמו רחמיך, ולמה 'הטוב' נאמר רחמיך, ועל 'המרחם' חסדיך?
בשער המלך כתב:דבר מעניין יש בסידור של הרב בעל התניא, שבימות החול אומרים המרחם כי לא תמו חסדיך בלי ויו, ובשבת ויו"ט אומרים והמרחם וכו' עם ויו
האם ידוע הביאור למה נוהגים כך
כדכד כתב:"רענו" - "רוענו" זה גם ע"פ נגלה כי רענו הוא ל' בקשה ו"רוענו" הוא תואר וכידוע ננעים מבקשות בשבת
דרומי כתב:מה הקשר בין 'כל מעיני' להבדל בין שבת ויו"ט?...
דרומי כתב:אבל בשבת אומרים גם תהלים ושם אומרים "כל" בקמץ...
(ואם מדברים על הנהגת אדמו"ר הרי הוא אמר - גם ביום חול - גם בקמץ וגם בחולם).
בן ראובן כתב:כדכד כתב:"רענו" - "רוענו" זה גם ע"פ נגלה כי רענו הוא ל' בקשה ו"רוענו" הוא תואר וכידוע ננעים מבקשות בשבת
וכי מה נשתנה "רענו" מכל שאר הבקשות שבברכה זו (פרנסנו וכלכלנו וכו')?
בן ראובן כתב:דרומי כתב:מה הקשר בין 'כל מעיני' להבדל בין שבת ויו"ט?...
"שיר המעלות" בבהמ"ז נאמר בשבת ויו"ט (אם כי גם בשאר הימים שאין אומרים בהם תחנון - וגם בהם נהג רבנו זי"ע לומר "והמרחם").
כדכד כתב:עד כמה שזכור לי יש גם הבדל ב"זוננו"שבשבת הוא בחולם ל' תואר ובחוךל בשורוק ל' בקשה.
חשבתי שהוא משנהגם את "פארנסנו וכלכלנו" אבל אם אינכם אומרים כך אז כנראה שהשינוי הוא רק כשאפשר לשנות בניקוד ולא במלים שלמות שונות.
כדכד כתב:שיר המעלות - כל מעיני?
בן ראובן כתב:שמעתי פעם ביאור, שבכל מקום שיש ב' נוסחאות, ע"פ קבלה יש להעדיף בשבת ויו"ט את הנוסח שיש בו וא"ו, או תנועת חולם הגוררת עמה וא"ו.
וד' דוגמאות לדבר בנוסח ומנהג חב"ד:
המרחם - והמרחם.
רענו - רוענו.
מגדיל - מגדול.
כָּל מעיני - כּׂל מעיני.
כדכד כתב:כלומר, כשא"א תחנון ואומרים שיר המעלות אומרים גם את "לבני קרח"?
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 60 אורחים