יוסף חיים אוהב ציון כתב:ומה פשעי בדיוק?
צופה_ומביט כתב:לפי כותב השיר שמתעלם לחלוטין מתורת הגמול, מעניין באמת מדוע לא כבר עכשיו הכי טוב לי שאפשר, הרי ה' יתברך תמיד אוהב אותי ורואה בי רק טוב, שומע מרחם עלי ותמיד עונה לי. אז למה הוא עדיין לא מיטיב לי בהכי טוב שאפשר?
שו"ר שענה ע"ז: "חסרות לי כולה כמה תפילות". [וחוזר ע"כ שוב: תתן לי כל יום מחדש מתנות וכו' שיראו כולם שכן אתה שומע תפילות].
כלומר: הטוב תלוי בתפילות,
כלומר: כן צריך קרבה לקב"ה. אמונה וביטחון [בעיקר בטובו ואהבתו, שזהו עצם השיר], ותפילות [לבקש ממנו את הטוב, דבר שבא אחרי ההכרה שרקו בו זה תלוי].
נו, לפחות הוא מודה שזה תלוי במשהו, ושזה קשור לקרבה לקב"ה.
הקדשתי לזה קצת מחשבה, לנסות להיכנס לראש של השיר / מי שמתחזק מהשיר. מה השיר הזה אומר למי שרע לו.
וכנראה שמה שהוא אומר הוא:
אין רע, הכל טוב. וככל שתתקרב יותר לקב"ה - באמונה ביטחון ותפילה - כך הטוב יתגלה יותר, עד שהטוב האמיתי [הפנימי] והטוב הפשוט [החיצוני] יתאחדו.
עדיין חסר לי כאן מאד החלק של חיזוק מעשי, שמירת תורה ומצוות, התקרבות לקב"ה אפשרית רק באופנים שהוא קבע [כל ספר הכוזרי], אין פה שום דיבור ע"כ שהקב"ה רוצה מאיתנו משהו, כל שכן שהוא התנה את הדבר בחוזה של אם תשמעו ואם לא תשמעו.
ושו"ר שהחלק של תורה ומצוות אולי מובלע בשיר כשהוא מדבר על כשלונות ובזיונות.
"ה' הוא אבא טוב והוא תמיד מתפאר בי רואה בי רק ת'נקודות הטובות. רואה שאני רוצה להיות טוב רק לא יוצא לי וכו'. וה' הוא גם ראה את הרצון שהיה לי שניסיתי לא אמרתי נואש. רואה בבזיון שלי במר שהרגשתי איך התחלתי כל פעם שוב מחדש".
וזו תורת מוהר"ן שהמצוות נועדו בעיקרן לנסיון, ולא להצליח בהן [בכוח האדם, שהרי בלא"ה אלמלא הקב"ה עוזרו אינו יכול לו]. והנסיון העיקרי הוא שתיכשל - ולא תתייאש. אלא תתחיל מחדש, ובעיקר: שהרצון [שהוא החלק היחיד שבידך, ועליו הבחירה] יתמיד ויהיה קבוע. ואדרבה, כך היא מציאת ה' במקום שהוא איננו מצוי/גלוי [בתוך החושך והרע] - בכיסופים ורצון. איה מקום כבודו היא מציאת כבודו במקום שאינו יכול להיות גלוי. מאמר סתום וכו'.
סגי נהור כתב:מבחנו של שיר הוא מבחן אחר לגמרי ונעשה בכלים אחרים לגמרי.
יהושפט כתב:איש_ספר כתב: (ועל השטויות שבהערה הראשונה בנוגע לגראי"ה, מיותר להגיב).
בפורום השכן נטען שהסיפור המקורי הוא זה המופיע בלב אליהו המצ"ב,שכמובן הוא שונה בתכלית השינוי, ולפי הנשמע בשם ר"ש שבדרון מדובר בראי"ה [לא שאני משוכנע שאכן כך הוא]
פלוריש כתב:בנושא האם מלבד ניהוגי האבלות יש הלכה להצטער בלב, ראו מאמרו של הרב אלישע לוינשטרן, על מחלוקת הגרי"ד סולוביצ'יק והגר"ש פישר: http://asif.co.il/wpfb-file/%d7%90%d7%9 ... d7%91-pdf/
מן הדרום כתב:יהושפט כתב:איש_ספר כתב: (ועל השטויות שבהערה הראשונה בנוגע לגראי"ה, מיותר להגיב).
בפורום השכן נטען שהסיפור המקורי הוא זה המופיע בלב אליהו המצ"ב,שכמובן הוא שונה בתכלית השינוי, ולפי הנשמע בשם ר"ש שבדרון מדובר בראי"ה [לא שאני משוכנע שאכן כך הוא]
לספר את זה על הרב קוק
שכולם יודעים שלא ידע צורת מטבע
זה הזוי
אבל כשרוצים לזלזל, מסתדרים גם עם המציאות האמיתית
תפוזי כתב:נרעדתי לראות זאת תוך כדי קריאת האשכולפלוריש כתב:בנושא האם מלבד ניהוגי האבלות יש הלכה להצטער בלב, ראו מאמרו של הרב אלישע לוינשטרן, על מחלוקת הגרי"ד סולוביצ'יק והגר"ש פישר: http://asif.co.il/wpfb-file/%d7%90%d7%9 ... d7%91-pdf/
ובוודאי שבנידון דהכותב זצ"ל הי"ד יש הרבה מקום לצער הלב. ואף רעייתו שתחי' מחזקת את עצמה ואת הרבים באופן שמצד אחד נותן מקום לצער הגדול ואינו מתעלם ממנו ומצד שני יש בו אמונה מופלאה.
צופה_ומביט כתב:תפוזי כתב:נרעדתי לראות זאת תוך כדי קריאת האשכולפלוריש כתב:בנושא האם מלבד ניהוגי האבלות יש הלכה להצטער בלב, ראו מאמרו של הרב אלישע לוינשטרן, על מחלוקת הגרי"ד סולוביצ'יק והגר"ש פישר: http://asif.co.il/wpfb-file/%d7%90%d7%9 ... d7%91-pdf/
ובוודאי שבנידון דהכותב זצ"ל הי"ד יש הרבה מקום לצער הלב. ואף רעייתו שתחי' מחזקת את עצמה ואת הרבים באופן שמצד אחד נותן מקום לצער הגדול ואינו מתעלם ממנו ומצד שני יש בו אמונה מופלאה.
מאמר נפלא.
למדתיו כעת ובוודאי יהיה זאת לעילוי נשמתו, ה' יקום דמו.
היתה לי ידיעה מסוימת בסוגיא זו, אבל הוא הוסיף הרבה וסידר והבהיר, בצורה יוצאת מן הכלל.
והכל בישרות ונעימות שאין כמוה. ניכר איש אמת מתוך דברי אמת.
חבל על דאבדין ל"ע.
גביר כתב:דומה שיש בנותן טעם לציין גם דברי הספורנו דברים יד א -
בנים אתם לה' אלהיכם לא תתגודדו. שאין ראוי להראות תכלית הדאגה והצער על הקרוב המת כשנשאר קרוב נכבד ממנו במעלה ובתקות טוב לפיכך אתם בנים לה' שהוא אביכם קיים לעד אין ראוי שתדאגו ותתאבלו בתכלית על שום מת:
ולא תשימו קרחה בין עיניכם למת כי עם קדוש אתה. וגם כן אין להצטער מאד בשביל נזק המגיע למת במיתתו כי עם קדוש אתה מזומן לחיי העולם הבא אשר קורת רוח בהם יפה מכל חיי העולם הזה:
אמר רב יהודה אמר רב כל המתקשה על מתו יותר מדאי על מת אחר הוא בוכה.
אל תבכו למת ואל תנודו לו (ירמיהו כב, י) אל תבכו למת יותר מדאי ואל תנודו לו יותר מכשיעור. הא כיצד משלשה ימים לבכי ושבעה להספד ושלשים לגיהוץ ולתספורת. מכאן ואילך אמר הקדוש ברוך הוא אי אתם רחמנים בו יותר ממני.
אל יתקשה אדם על מתו יתר מדאי שנאמר אל תבכו למת ואל תנודו לו כלומר יתר מדאי שזהו מנהגו של עולם והמצער [עצמו יותר] על מנהגו של עולם הרי זה טפש אלא כיצד יעשה שלשה לבכי שבעה להספד שלשים יום לתספורת ולשאר החמשה דברים.
אין מתקשין על המת יותר מדאי וכל המתקשה עליו יותר מדאי על מת אחר הוא בוכה אלא שלשה ימים לבכי שבעה להספד שלשים לתספורת ולגיהוץ
צופה_ומביט כתב:אכן: מבחן התוצאה.
אלא שהשאלה היא מה קובעים כתוצאה רצויה.
י"א: האם השיר גורם ליהודים להתחזק באמונה וקרבת ה', או שהוא מרחיק יהודים מהקב"ה.
וי"א: האם השיר גורם ליהודים להתחזק בעשיית רצון ה', או שהוא גורם ליהודים להרגיש טוב עם עצמם.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אגב, בענין שירים עם מילים מוזרים.
ראיתי מודעה עם שם של שיר 'סוף חמה לבא'.
האם הם מכירים את המקור של המילים? כהיום יש אינטרנט, איך טעו כ"כ?
גביר כתב:דומה ששירה, מעצם היותה שירה, נוטה להצגת דברים בצורה מוקצנת ומועצמת, והרי זה בכלל 'מיטב השיר כזבו'.
קביעת קנה מידה מתאים, היא, אם כן, תנאי בסיסי, אולי אפילו ראשוני, להבנה ולפרשנות של שירה.
יהושפט כתב:למי שהיה מאד מוטרד מחשש האפיקורסות שבשיר, הנה מכתב חדש ומתפתל מתלמידי הגאב"ד דמעלה אדומים שקיבלתי כעת
יהושפט כתב:למי שהיה מאד מוטרד מחשש האפיקורסות שבשיר, הנה מכתב חדש ומתפתל מתלמידי הגאב"ד דמעלה אדומים שקיבלתי כעת
יהושפט כתב:למי שהיה מאד מוטרד מחשש האפיקורסות שבשיר, הנה מכתב חדש ומתפתל מתלמידי הגאב"ד דמעלה אדומים שקיבלתי כעת
בברכה המשולשת כתב:ראיתי כעת:
"ועוד יותר טוב" – אמונה או אשליה?
הרב יוני לביא
ג' בכסלו תשפ"ה
איש_ספר כתב:שמעתי שהתפרסם ברשת תמונה של בית כנסת שיש בו פרוכת עליה רקום הפסוק הנזכר, 'ויהיה לי טוב ועוד יותר טוב'. הגבאי כנראה חשב שזה ממשלי או לפחות מזוה"ק. אשרי המביא כאן לשמח לבבות נדכאים.
כיצד מודדים הצלחה? ובכן, אחד המדדים היותר מדויקים לכך הוא כאשר קמים ליוזמה מתנגדים.
לפני כחמישה חודשים פרץ לאוויר העולם השיר "כי ה' יתברך תמיד אוהב אותי ותמיד יהיה לי רק טוב. ויהיה לי עוד יותר טוב, עוד יותר טוב ועוד יותר טוב".
המנגינה קליטה והמילים פשוטות. כל-כך פשוטות עד שהן עלולות להרגיז – בשמיעה ראשונה – כל מי שמחשיב עצמו לאינטלקטואל.
אבל אחרי שהשיר הזה פוגש אותך בכל פינה, אין לך ברירה אלא לנסות להבין את סיפורו. וראה זה פלא: כמעט כל אחד נכבש בסוף בקסמו, לא לפני שההבנה מחלחלת בו: הפשטות והכֵּנוּת הן סוד ההצלחה של השיר, הן-הן הצורך הבסיסי של הדור שלנו. השיר "עוד יותר טוב" לא מנסה להרשים מישהו. הוא לא מתחכם. הוא בדיוק מה שהוא נשמע: כל-כך פשוט, הגאונות שבפשטות.
"עוד יותר טוב" הוא הלהיט הבלתי מעורער של עם ישראל בשנה הנוכחית. מיליוני יהודים מכל מגזר ותת-מגזר בעם נחשפו אליו בשלל גרסאותיו. מיליוני יהודים מזמזמים אותו באינסטינקט, הן אם מדובר ברגע של שמחה והן אם מדובר ברגע של תקווה לשמחה.
בשבת שעברה, בעודי צועד לתפילה בבית הכנסת, עברה בכביש – רחמנא ליצלן – מכונית. הנהג, מסתבר, היה תינוק שנשבה. המחזה היה סוריאליסטי. החלונות היו פתוחים לרווחה, ובלתי אפשרי היה להתעלם מהשיר שבקע בווליום מופרז ממערכת השמע במכונית: "כי ה' יתברך תמיד אוהב אותי, ותמיד יהיה לי רק טוב". ומצד שני, אין חתונה חרדית – מ'דימול' עד 'היכלי מלכות', מ'אבניו' עד הארמונות של חן, וולף ופרידמן – שלא רוקדים בה בהתלהבות "עוד יותר טוב".
המסר אופטימי ומדויק לכל יהודי בכל מצב ובכל מקום. הוא מזכיר לנו שאנו אהובים תדיר לפני המקום. הוא גם מזכיר לנו את השאיפה הבסיסית של כל יהודי ירא ושלם – לשאוף תמיד ליותר טוב, ועוד יותר טוב. אם אנו מבקשים "יותר טוב", בוודאי שעכשיו גם טוב, אבל בהחלט צריך עוד יותר טוב.
אם מאן-דהוא עוד היה זקוק להוכחה להצלחה, השבוע קמו לשיר, בשעה טובה, מתנגדים. הנימוקים היו השקפתיים. מתחילה תהיתי האם יש בכלל סיכוי לטענה "לא טוב" לגבור על טענה העוסקת אך ורק ב"עוד יותר טוב ועוד יותר טוב". ובכן, מסתבר שאין סיכוי. ההתנגדות, כצפוי, עוררה סערה ותוך זמן קצר – ישתבח שמו – המבקרים חזרו בהם מטענותיהם, הביעו התנצלות והסבירו כי לא ירדו לסוף דעתו של המשורר הלא הוא מזכה הרבים הנודע, גאון הפשטות רבי שלום ארוש.
הרב ארוש, כידוע, גדל במחוזות אחרים. הוא בעל תשובה. הוא חסיד ברסלב. הכי לא חרדי מיינסטרים. אבל מסובב הסיבות סובב שהספרים שכתב, המדריכים לעבודת ה' בשפה פשוטה ונעימה (ומנוקדת), ובראשם ספרים העוסקים בשלום בית, נמצאים באלפי בתים חרדיים. ולא רק הספרים. אני מכיר אברך ליטאי צדיק מקריית ספר שנוהג לנסוע עם הזאטוטים שלו כל חול המועד לפנות בוקר להתפלל ולרקוד הלל במשך שעות ארוכות במניין הנץ הענק של הרב ארוש. "זה נותן לנו דלק לכל השנה", הסביר לי האברך. כדאי לכם גם להציץ כמה אברכים ובני ישיבות רוקדים אצלו בדביקות בסוכה בשמחת בית השואבה בליל ההילולא של רבי נחמן מברסלב.
אבל יש אנשים שקשה להם לראות את כל זה. הם חייבים 'לקרר את האמבטיה'. מה לעשות, יש גם סוג של יצר הרע כזה. לזרוע פירוד עם שלל תירוצים של פרומקייט וטיעוני ס'פאסנישט. מעניין מה הם מכוונים במילות הווידוי ביום כיפור קטן "את אשר התרת – אסרתי".
הציבור – כן, גם הציבור החרדי – בוחר לא רק את המנהיגים שלו. גם את השירים שלו. בעומק השיר הפשוט כל-כך מסתתרת אפוא גם מחאה: הציבור מואס בפּוֹזה. הציבור צמא לאמת פשוטה היוצאת מלב טהור.
במחשבה שניה, האהבה הציבורית לפשטות היא לא חידוש טרי מתשפ"ה. להבדיל בין חיים לחיים, השבוע נפטר – בשיבה טובה – גאון בפשטות מעולם הספרות היהודית: ר' שמחה רז (רקובר) ז"ל, נכדו של הרב שמחה מנדלבוים, נו"ן למאורי החסידות הבעל שם טוב ורבי נחמן מברסלב זי"ע.
ספריו זכו לפופולאריות רבה. המפורסמים שבהם הם צמד ספרי הביוגרפיה - "איש צדיק היה" ו"צדיק יסוד עולם" שעסקו בצדיק וגאון נשגב שהתנהג כל ימיו בפשטות – רבי אריה לוין, וכבשו את העולם. לצד זאת, ליקט ר' שמחה בספריו הרבים אמרות ופתגמים, תורות וסיפורים מגדולי החסידות.
הכתיבה שלו נעימה ואהובה. סוד הצלחתו – בפשטותו; בהפשטת הרעיונות, בהנגשת האמת, בכתיבה לא מתנשאת, נעדרת תיאורים מוגזמים וכותרות גרנדיוזיות. אפילו כריכות הספרים שלו לא ניסו להרשים יותר מדי. הן סיפרו את הסיפור האמיתי של הספר. והציבור התחבר וקרא בשקיקה את הגאונות שבפשטות.
חבל על דאבדין ולא משתכחין, אבל יש גם נחמה: הספרים שלו בוודאי ימשיכו להעביר את המסרים הטובים ואת דמויות הצדיקים גם לדורות הבאים.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:סליחה, אבל כך זה לא עובד. אלפים התלהבו מהמון דברים בהיסטוריה, וגדולי ישראל קיררו ועוד איך.
בינה נא זאת! כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:וגדולי ישראל
המנהיגים ונציגי הציבור
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 78 אורחים