סטפנסקי כתב:כרגע הבעיה בעולם הישיבות שאפילו בחור שנקרא כשר לברכה עולה הון רב אם כן מה יעשו הורי הבנות?
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הוא סבל רבות מזה, כידוע. בהספדו של הגר"ח שמואלביץ עליו, רמז למאמר זו.
השאלה היא, הוא ניבא עתיד שחור בגלל קניית הדירות. האם זה אכן קרה? תמיד מנבאים כל מיני בעיות שייצמחו מהגישה החרדית של היום, ועדיין לא קרס.
קראקובער כתב:מענין לענין סיפר עד שמיעה על אחד מראשי הישיבות שיצא נגד האקדמיה בקול רעש גדול שכשבאים להתייעץ אתו על שידוכים הוא דואג שלמדוברת יש תואר אקדמי.
נערי האוצר כתב:חלילה וחס. אלא כידוע ומפורסם שכמה מרבותינו המובהקים שליט"א עדיין עומדים בתוקף על ענין זה ושאין לשנות ממנו, וזה מן הדברים שאין מוסרין לע"ה. ומי שלא מבין, ראוי לו שלא יבין.
עקרונית, אם נחזור אחורה לרמ"א ולחזו"א, אפשר לחזור לרמב"ם שאין להתפרנס מד"ת ולמעלה בקודש.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:יאיר1 כתב:האגדה מספרת שהגרח"ק קיבל סידור מלא.
והאגדה מספרת שהחזו"א אמר לגרי"י לדרוש.
ועד שמחפשים מי כן קיבל סידור מלא, נא בידקו מי מגדולי ישראל לא דרש כן לבניו!!
אני מכיר לפחות אחד שאולי אינו עונה בדיוק על התואר גדול הדור, אך אדם גדול מאד מאד, שדרש יפה מאד לילדים שלו... ושלא יהיה ספק יותר מדירה.
מאד מפורסם שהגר"י רוזן מפוצץ שידוכים אם אבי הכלה לא מוזיל מכספו.
יש מה להאריך ולהסביר את הענין, על אף שאכן זה קשה מאד. אבל המציאות עצמה קשה, המציאות מאד מאד קשה.
מסתמא יש פרטים לברר. הרב אלישיב לא היה עני, וכאשר ביקש הגרח"ק סידור מלא, לא היה עבור גשמיות שהרי לא היה לו. אני לא רואה שזה קשור למה שעושים כהיום. ואם אתה מביא מקור מראשי ישיבות התובעים זאת עבור תלמידיהם (מנהג מוזר מאד בעיני. האם אין לבחורים הורים? למה הראש ישיבה מתערב בענייניהם הפרטיים? אני מבין ששואלים עצות, אבל שהראש ישיבה יהיה זה שתובע? ובפרט {ואולי רק משום} שמעטים הם בארץ ישראל היכולים ליקרות תלמיד של ראש ישיבה. שם לא מקובל לחזור על השיעורים ולהתעמק בהם כמו בחו"ל. כך שכל התלמיד'שאפט מתבטאת בזה ששרים עבורו 'ימים', ושהוא תובע את הסידור בשידוכו של ה'תלמיד'), ע"ז גופא אנו דנים. זה מה שצריכים להפסיק. שמי שרוצה לישאר בלימוד, שידע שזה לא בא עם סידור מלא אלא להיפך, מי שמוכן לקפוץ לתוך ים התלמוד ולחיות חיי התורה ללא חשבונות מבוססות על העתיד, הוא יכול לצמוח וליגדל, ואשרי חלקו של מי שזוכה להיות כן או לתמוך בו.
עובדיה חן כתב:ראשי הישיבות[ כמו ר"י תפרח וכדומה]שדורשים לתלמידים שלהם וכו'......
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:האם זהו הנושא? האם החותן תובע מהחתן לחיות חיי דחק? החתן הוא הדורש, ולו אנו מדברים. שהוא לא יחפש עתיד מובטח כתנאי לחיי תורה. לא תנסו את ה' כתיב, האדם אסור לו לתבוע נס לפני שיסכים לעבוד את ה'. אני לא אומר שמה שהם עושים זה איסור, אבל התביעה איננה תביעת בטחון אלא תביעה שלא תציבו את זה כתנאי.
ואני אומר לכם מנסיוני פה בארה"ב, שאין קשר ישיר בין סידור מלא לחיים של תורה. היה לי חבר שרצה בדוקא להשתקע בא"י ולישאר ללמוד שם, ותבע חצי דירה, לא יותר. בסוף הם הסכימו והם התחתנו, והיה לו הכסף בדירתו במשך שבת אחת, ונגנב לו. בסוף הוכרח לחזור לחו"ל, ועכשיו יש לו משרה בישיבה אחת בחו"ל. והרבה חברים יש לי, ואף אחד לא הצליח במה שהתעקש עליו.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:התירוץ שלהם היא, גם בחור שאינו דורש יצטרך לשלם. למנוע עצמו מהדרישות איננה ביטוח שלא להצטרך לשלם.
חסיד אחד שאל אותו (הרש"ב מליובאוויטש) האם עדיף שייקח בתור חתן עבור בתו אחד מתלמידי תומכי תמימים ("תמים"), או סתם בן תורה (מפני שעבור ׳תמים׳ היה צריך לתת נדוניה גדולה ולא היה לו לתת). בכלל היה הרבי מקפיד לשבת בעת ה׳יחידות׳, עתה קם הרבי מלא קומתו ואמר: "קאנאלען זאלסטו גראבען, אבער א תמים זאלסטו נעמען!" [=היה לחופר ביבים, אבל [לבתך] תיקח ׳תמים׳!]
הרואה כתב:אני מכיר מקרוב כמה וכמה משפחות שלקחו חתנים מעולים אחד אחד שלא דרשו כמעט כלום, ה"חסרונות" שלהם, זה שהם באים מבתים "פשוטים" (מבחינת חוקי השוק, חלקם בנים לת"ח גדולים נחבאים אל הכלים), ולמדו בישיבות פחות נחשבות, וגם הם עצמם לא התעקשו ללכת על מבצע קנה קבל (קנה אשה קבל דירה).
עוד אופציה, זה בחור מבוגר מעט שכבר נאלץ להוריד מהדרישות.
אני מכיר גם משפחה חרדית סגורה מאד שלקחו שני חתנים בעלי תשובה יר"ש גדולים, בוודאי לא פחות מבחור ממוצע בחברון או תפרח.
י. אברהם כתב:רב סעדיה גאון סוף פרשת חיי שרה
צופה_ומביט כתב:וואו!
תלמיד-חכמים כתב:צופה_ומביט כתב:י. אברהם כתב:רב סעדיה גאון סוף פרשת חיי שרה
וואו!
אכן דברים כדרבונות...
להעיר מהמשך דבריו שם וז"ל: "וכשהיא מתה אנשי משפחתה להוטים לקחת "נחלה בגוים" ... עישור ואם הוא מת רוב עזבונו הולך לאבוד ויתומו נשאר... ומה שנאמר בענין נכסים ו"הפוסק מעות" וכדומה..."
דהיינו שרס"ג עצמו הקשה על שיטתו מדברי הגמ' אודות עישור נכסים לבתו והפוסק מעות לחתנו, ולצערנו נקטע כתב היד כאן ולא זכינו לתירוץ...
צוקר שיער שם בהערתו שהתירוץ היה שכל הנכסים שניתנו לחתן הם בכדי לעזור לו לפרנס את הכלה ולא לפרנס את עצמו.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הוא סבל רבות מזה, כידוע. בהספדו של הגר"ח שמואלביץ עליו, רמז למאמר .
.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 34 אורחים