עזריאל ברגר כתב:איתן נוי כתב:בקטע המסומן באדום בקובץ המצורף.
איפה הקובץ?
הנה צ'ורף בהודעה המקורית (לא נקלט).
עזריאל ברגר כתב:איתן נוי כתב:בקטע המסומן באדום בקובץ המצורף.
איפה הקובץ?
אשי ישראל כתב:אשמח לעזרתכם.
המג"א או"ח רל"ח כתב בשם ע"ש שמה שאמרה הגמ' להאריך בלימוד מט"ו באב הוא עד ט"ו אייר (וכן הובא בבאה"ט סי' א' סק"ו בשם "יש אומרים", ומשם נעתק למשנ"ב סק"ט).
לא מצאתי כך בעולת שבת לר' שמואל מקראקא (ולא זו בלבד אלא שבספרו עולת תמיד או"ח רלח כתב אחרת), ולכן צ"ע מיהו ה"ע"ש" שהובא במג"א.
אשי ישראל כתב:אשמח לעזרתכם.
המג"א או"ח רל"ח כתב בשם ע"ש שמה שאמרה הגמ' להאריך בלימוד מט"ו באב הוא עד ט"ו אייר (וכן הובא בבאה"ט סי' א' סק"ו בשם "יש אומרים", ומשם נעתק למשנ"ב סק"ט).
לא מצאתי כך בעולת שבת לר' שמואל מקראקא (ולא זו בלבד אלא שבספרו עולת תמיד או"ח רלח כתב אחרת), ולכן צ"ע מיהו ה"ע"ש" שהובא במג"א.
הוד_והדר כתב:אשי ישראל כתב:אשמח לעזרתכם.
המג"א או"ח רל"ח כתב בשם ע"ש שמה שאמרה הגמ' להאריך בלימוד מט"ו באב הוא עד ט"ו אייר (וכן הובא בבאה"ט סי' א' סק"ו בשם "יש אומרים", ומשם נעתק למשנ"ב סק"ט).
לא מצאתי כך בעולת שבת לר' שמואל מקראקא (ולא זו בלבד אלא שבספרו עולת תמיד או"ח רלח כתב אחרת), ולכן צ"ע מיהו ה"ע"ש" שהובא במג"א.
ראה ספר חסידים אות תקס"ו ...
אלון בן שמרי כתב:בספר ברכת שמואל (ב"ק סי' ב') וז"ל "הביא הגאון רבי בצלאל נ"י ראיה דאיכא איסור בור לענין כלים"
האם ידוע מי הגאון הנ"ל?
הוד_והדר כתב:אשי ישראל כתב:אשמח לעזרתכם.
המג"א או"ח רל"ח כתב בשם ע"ש שמה שאמרה הגמ' להאריך בלימוד מט"ו באב הוא עד ט"ו אייר (וכן הובא בבאה"ט סי' א' סק"ו בשם "יש אומרים", ומשם נעתק למשנ"ב סק"ט).
לא מצאתי כך בעולת שבת לר' שמואל מקראקא (ולא זו בלבד אלא שבספרו עולת תמיד או"ח רלח כתב אחרת), ולכן צ"ע מיהו ה"ע"ש" שהובא במג"א.
ראה ספר חסידים אות תקס"ו ובספר סודי רזייא [הובא בילקוט ראובני]
אשי ישראל כתב:הוד_והדר כתב:אשי ישראל כתב:אשמח לעזרתכם.
המג"א או"ח רל"ח כתב בשם ע"ש שמה שאמרה הגמ' להאריך בלימוד מט"ו באב הוא עד ט"ו אייר (וכן הובא בבאה"ט סי' א' סק"ו בשם "יש אומרים", ומשם נעתק למשנ"ב סק"ט).
לא מצאתי כך בעולת שבת לר' שמואל מקראקא (ולא זו בלבד אלא שבספרו עולת תמיד או"ח רלח כתב אחרת), ולכן צ"ע מיהו ה"ע"ש" שהובא במג"א.
ראה ספר חסידים אות תקס"ה ובספר סודי רזייא [הובא בילקוט ראובני]
תודה. את הספר חסידים הכרתי. אינני מכיר בסודי רזיא (אולי התבלבלת עם פענח רזא, ושם אכן מופיע בהגהות). אז אשמח להפניה מדוייקת.
אבל, בכל מקרה - המג"א הרי מציין לספר בשם "ע"ש", ואינני רואה איך זה יכול להיות אחד משניהם
... וחייב אדם ללמוד ג' תקופות ביום ובלילה מט"ו באב עד ט"ו באייר, לכך סמוך והאזנת למצותיו ושמרת כל חוקיו (שמות טו, כו) לחמשה עשר יום לחדש השני (שם טז, א), וסמך לו מן, שאם ילמוד יזמין לו הקב"ה כל צרכיו.
... וסמך אצל מעריב ערבים תורה ומצוות וחוקים, ללמוד התורה מט"ו באב של חמה עד ט"ו באייר ולמד יום ולילה, הם ט' חדשים, לכך נעלמה ט' במעריב ערבים.
ותה"ר להפך תורה, כן מט"ו באב של חמה עד ט"ו באייר של חמה חייב אדם לעסוק בתורה יומם ולילה והם ט' חדשים, ותשכח תורת אלהיך אשכח בניך גם אני (הושע ד, ו), אם לא תעסוק בתורה יום ולילה ט' חדשים, אשכח בניך הנולדים לט' חדשים. לכך ביענך ה' ביום צרה נעלם ט' ואומרים אחריו ודברי אשר שמתי בפיך.
אלון בן שמרי כתב:חשבתי שבכגון דא היה הגרב"ד מעטרהו בתוארים כראוי, ולא סתם הגאון.
באמונתו כתב:אשי ישראל כתב:הוד_והדר כתב:אשי ישראל כתב:אשמח לעזרתכם.
המג"א או"ח רל"ח כתב בשם ע"ש שמה שאמרה הגמ' להאריך בלימוד מט"ו באב הוא עד ט"ו אייר (וכן הובא בבאה"ט סי' א' סק"ו בשם "יש אומרים", ומשם נעתק למשנ"ב סק"ט).
לא מצאתי כך בעולת שבת לר' שמואל מקראקא (ולא זו בלבד אלא שבספרו עולת תמיד או"ח רלח כתב אחרת), ולכן צ"ע מיהו ה"ע"ש" שהובא במג"א.
ראה ספר חסידים אות תקס"ה ובספר סודי רזייא [הובא בילקוט ראובני]
תודה. את הספר חסידים הכרתי. אינני מכיר בסודי רזיא (אולי התבלבלת עם פענח רזא, ושם אכן מופיע בהגהות). אז אשמח להפניה מדוייקת.
אבל, בכל מקרה - המג"א הרי מציין לספר בשם "ע"ש", ואינני רואה איך זה יכול להיות אחד משניהם
"סודי רזיא" זה הלא אחד מספרי רבינו הרוקח ז"ל, גדול תלמידי ר"י החסיד ז"ל בעל הספר חסידים וממשיכו;
ספר סודי רזיי חלק א אות ד ד"ה ד' משוך:... וחייב אדם ללמוד ג' תקופות ביום ובלילה מט"ו באב עד ט"ו באייר, לכך סמוך והאזנת למצותיו ושמרת כל חוקיו (שמות טו, כו) לחמשה עשר יום לחדש השני (שם טז, א), וסמך לו מן, שאם ילמוד יזמין לו הקב"ה כל צרכיו.
פירושי סידור התפילה לרוקח [עח] מעריב ערבים עמוד תמט:... וסמך אצל מעריב ערבים תורה ומצוות וחוקים, ללמוד התורה מט"ו באב של חמה עד ט"ו באייר ולמד יום ולילה, הם ט' חדשים, לכך נעלמה ט' במעריב ערבים.
ספר השם עמוד קצב ד"ה ותה"ר להפך:ותה"ר להפך תורה, כן מט"ו באב של חמה עד ט"ו באייר של חמה חייב אדם לעסוק בתורה יומם ולילה והם ט' חדשים, ותשכח תורת אלהיך אשכח בניך גם אני (הושע ד, ו), אם לא תעסוק בתורה יום ולילה ט' חדשים, אשכח בניך הנולדים לט' חדשים. לכך ביענך ה' ביום צרה נעלם ט' ואומרים אחריו ודברי אשר שמתי בפיך.
לענ"ד, הציון לע"ש זאת טעות דפוס, וצ"ל בס"ח. המ"א רגיל גם להעתיק דבריו הרבה.
אשי ישראל כתב:כעת הבנתי [את ההפניה שהבאת מספר השם הכרתי, אך את ההפניה מהסודיי רזיא ומפירוש התפילה לרוקח לא הכרתי (כמובן שהכרתי את עצם הספר), ובזכותך אוכל להוסיף. ייש"כ!!!]...
אלון בן שמרי כתב:לא הבנתי כ"כ.
אז לא ידוע אם הוא ר' בצלאל לאנדו או רבי בצלאל רוזן?
אשי ישראל כתב:... לא מוזר ש"ס"ח" הפך ל"ע"ש"? זה שינוי קצת מופלג. לא?
אשי ישראל כתב:לא מוזר ש"ס"ח" הפך ל"ע"ש"? זה שינוי קצת מופלג. לא?
אשי ישראל כתב:מענין לענין באותו ענין -
בזמנו רשמתי לעצמי שבסידור האר"י לר"ש, עה"פ 'אני ישנה ולבי ער', מובא שמאריכים בלימוד בלילות מט"ו באב (כדברי הגמ') עד א' סיון,
אך כעת חיפשתי ולא מצאתי מה המקור לזה, וגם לא מצאתי כך בסידורי האר"י.
אשמח מאוד אם מישהו ישיב לי את אבדתי.
איקטורין כתב:אשי ישראל כתב:אשמח לעזרתכם.
המג"א או"ח רל"ח כתב בשם ע"ש שמה שאמרה הגמ' להאריך בלימוד מט"ו באב הוא עד ט"ו אייר (וכן הובא בבאה"ט סי' א' סק"ו בשם "יש אומרים", ומשם נעתק למשנ"ב סק"ט).
לא מצאתי כך בעולת שבת לר' שמואל מקראקא (ולא זו בלבד אלא שבספרו עולת תמיד או"ח רלח כתב אחרת), ולכן צ"ע מיהו ה"ע"ש" שהובא במג"א.
גם במהדורת מ"י לא פענחו.
אשי ישראל כתב:שו"ר שהרב גרוס כנראה העתיק מ'קומי רוני' לרב יוסף ברדא ה'תשנ"ט עמ' קיג
אשי ישראל כתב:
מי מכיר את חוצות דמשק המדובר? היכן נזכר כך שם?
אודה מאוד לעזרתכם!!!
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 234 אורחים